Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 
 
 
 
 
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 25.01.2024 - 21:02  ·  #1
Ik heb een aantal dagen geleden in mijn V70 2.0T MY 2007 een nieuw interieurfilter geplaatst. Start ik de motor en krijg gelijk de melding verminderd motorvermogen. Dus in de noodloop geschoten. Gevolg dat de motor erg onregelmatig en schokkend stationair loopt (lijkt wel op 3 of 4 cilinders) en maar tot 2500 toeren loopt als je het gas in trapt.

Vreemde zaak dat dit ineens gebeurd na het plaatsen van een nieuw interieurfilter. Kan me niet voorstellen dat dit überhaupt met elkaar te maken kan hebben. Voorheen ook nooit nooit enige melding of DTC van het gasklephuis gehad.

Dus Vida aan de V70 aangesloten, uitlezen en krijg de melding ECM-925C wat aangeeft Gasklepsignaal te hoog.

Motor gestart, vreselijk stationair lopen, foutcode gereset en voila hij loopt perfect stationair. Kan er ook gewoon mee rijden alsof er niets aan de hand is. Zet ik de motor af en start hem opnieuw dan gelijk weer in noodloop en melding verminderd motorvermogen. Ik heb dan het gevoel dat de storingscode wissen meer een bypass is voor de noodloop. Dus ook geprobeerd om de accu los te koppelen, wellicht dat dat enige oplossing zou geven. Maar na ongeveer een half uur de accu weer aansluiten met sleutel in stand 2 ,gelijk weer de melding verminderd motorvermogen.

Ik zit nu met de vraag of er dan ineens iets mis is met het Bosch gasklephuis? Ik dacht dat deze van Bosch weinig tot geen storing meer gaven. Dilemma is ook nog dat mijn Volvo dealer waar ik de auto in onderhoud heb 20 km verderop zit. Met zoiets breng ik hem daar liever heen dan zelf prutsen. Maar ben huiverig dat als ik de foutcode wis deze tijdens het rijden weer terugkomt. Moet namelijk via de autobaan en dan geen zin in ineens noodloop.

Enig advies is zeer welkom
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 00:36  ·  #2
Misschien gewoon vies van binnen? Klep die net niet goed afsluit of zo
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 226
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 06:59  ·  #3
Wat geeft VIDA als mogelijke oorzaken?
Op andere fora las is dat mechanische hinder in de klep daarbij hoort. Dat is misschien te testen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 09:07  ·  #4
Heb je bij het plaatsen van het interieurfilter niet een stekker geraakt? Bij mijn P3 moet je het interieurfilter eerst opkreukelen om het met een bocht in het huis te wringen, net voor een grote stekker langs (de CEM stekker denk ik). Als die wat scheef is komen te zitten kan je dit soort fratsen krijgen. Ik kan me niet meer herinneren hoe dat bij de P2 zat, weet enkel nog dat pollenfilterhuis met twee sleuven (waarvan 1 tegelijkertijd te gebruiken) en dat dat ook wat acrobatie nodig had om het filter er goed in te krijgen, maar of daar ook iets in de weg zat... denk nog eens goed aan de handelingen rond het vervangen van het filter... misschien tapijt opzij gebogen oid wat een elektronische verbinding geraakt kan hebben?
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 20:40  ·  #5
Quote door Bolbo

Heb je bij het plaatsen van het interieurfilter niet een stekker geraakt? Bij mijn P3 moet je het interieurfilter eerst opkreukelen om het met een bocht in het huis te wringen, net voor een grote stekker langs (de CEM stekker denk ik). Als die wat scheef is komen te zitten kan je dit soort fratsen krijgen. Ik kan me niet meer herinneren hoe dat bij de P2 zat, weet enkel nog dat pollenfilterhuis met twee sleuven (waarvan 1 tegelijkertijd te gebruiken) en dat dat ook wat acrobatie nodig had om het filter er goed in te krijgen, maar of daar ook iets in de weg zat... denk nog eens goed aan de handelingen rond het vervangen van het filter... misschien tapijt opzij gebogen oid wat een elektronische verbinding geraakt kan hebben?


Niet dat ik weet, heb ook niet het idee dat er een stekker of iets dergelijks in de sleuven voor het interieurfilter aanwezig is. Ook het tapijt niet aan de kant hoeven schuiven. Dus kort gezegd niets van een obstructie gemerkt. Acrobatiek was er zeker voor nodig dat is een understatement.

Maar wel een goed idee om de stappen nogmaals na te lopen, dus opnieuw alles open maken en controleren of er wellicht toch iets geraakt zou zijn. Hopelijk levert dat meer inzichten op. Ik wist trouwens niet dat daar specifieke aansluitingen kunnen zitten die dan zo'n dergelijke ECM storing kan veroorzaken.
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 20:43  ·  #6
Quote door MaartenS

Wat geeft VIDA als mogelijke oorzaken?
Op andere fora las is dat mechanische hinder in de klep daarbij hoort. Dat is misschien te testen.


ECM-925C Electronic throttle unit. Signal too high

Condition
The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the engine control module (ECM) registers that the movement of the throttle is impeded, or that the return spring in the throttle unit is not functioning correctly, when attempting to adapt the electronic throttle unit.

Substitute value
Depending on the fault, the engine control module (ECM) can cut off the supply to the damper motor in the electronic throttle unit. The throttle will then attempt to set itself to the return position.

Possible source
1. The throttle is sticking or is blocked (e.g. oil film, dust)
2. Contact resistance or oxidation in the terminals between the engine control module (ECM) and the electronic throttle unit
3. Open-circuit, short-circuit to ground or short-circuit to supply voltage in the wiring for the damper motor in the throttle unit
4. Short-circuit to each other in the wiring for the damper motor in the electronic throttle unit
5. Damaged throttle unit.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 20:45  ·  #7
Bij de V70 P2 (2000 - 2007) zitten er in de buurt van het interieurfilter geen verbindingen die van doen hebben met de motor. Ik denk dat dit volkomen toeval is. Vaak is het probleem dat de connector op het gasklephuis geen goede verbinding meer maakt. Volvo verkoopt deze stekker los met een stuk kabelboom eraan, onderdeelnummer 31409380. Heb ook wel eens meegemaakt dat deze latere type gasklephuizen kapot gaan.
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 20:48  ·  #8
Quote door Jeroen

Misschien gewoon vies van binnen? Klep die net niet goed afsluit of zo


Dat zou kunnen, maar een beste klus om het gasklephuis te controleren bij een Turbomotor. Aangezien je behoorlijk wat onderdelen er uit moet halen voordat je bij het daadwerkelijke gasklephuis komt. Laat staan dat je dit gewoon op straat moet doen.. Helaas geen garage of carport :-( en dan eerst nog een nieuwe pakking hebben. eenmaal het gasklephuis er af dan moet er wel een nieuwe pakking op bij het terugplaatsen...
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 26.01.2024 - 20:54  ·  #9
Quote door volvo355

Bij de V70 P2 (2000 - 2007) zitten er in de buurt van het interieurfilter geen verbindingen die van doen hebben met de motor. Ik denk dat dit volkomen toeval is. Vaak is het probleem dat de connector op het gasklephuis geen goede verbinding meer maakt. Volvo verkoopt deze stekker los met een stuk kabelboom eraan, onderdeelnummer 31409380. Heb ook wel eens meegemaakt dat deze latere type gasklephuizen kapot gaan.


Dat was mijn gedachte ook dat dit niet met elkaar in verband zou staan, maar altijd goed om te vragen. Ga morgen de connector maar controleren op oxidatie of iets dergelijks. Wellicht dat dat ook nog kan helpen.

Maar weet jij wellicht of het rijden in Limp mode te doen is? Of als ik de foutcode bypass met Vida en motor weer normaal vermogen heeft, deze dan niet tijdens het rijden weer in de noodloop valt? Denk dat de dealer toch wel de meeste know how heeft voordat ik zelf van alles ga uitvoeren (lees proberen)
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 20:32  ·  #10
Helaas vandaag toch minder goed nieuws gekregen.

Afgelopen zaterdag de WW langs laten komen, maar konden helaas niets voor mij betekenen. na uitlezen de foutcode P2111 Dus toch gasklephuis. In noodloop toch niet aangedurfd om 25 km via de snelweg naar de Volvo dealer te rijden. Dus bij de lokale Bosch garage gebracht. Nu blijkt ook dat het volgens de garage om het gasklephuis gaat. Dus gaan zij een nieuwe bestellen bij de Volvo dealer en de dealer geeft aan dat hiervoor ook software moet worden ingeladen. Ik dacht juist dat dit bij het nieuwe type gasklephuis niet meer nodig was. Maar de dealer geeft aan dat dit wel het geval is. Dacht dat het alleen zou gaan om kalibreren. Het oude gasklephuis is een Bosch met Volvo naam op de zwarte behuizing. Maar goed komt qua kosten helaas weer uit op een rib uit het lijf...
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1525
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 20:37  ·  #11
Een NAGELNIEUW gasklephuis ?? Tering Jantje , dat doet pijn, is zoiets niet met een gebruikte op te lossen ?
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 21:06  ·  #12
Helaas niet, want risico op weer een fout met dat gasklephuis en dan blijf je bezig. Beter nu een nieuwe van de dealer en dan maar even door de zure appel heen bijten.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 21:06  ·  #13
Ik had voor de V70 een Bosch besteld in Duitsland bij Motointegrator.de, was dik 200 euro dacht ik.
Geen software geladen bij die auto, werkte gewoon zo uit de doos. MY2004
Saeftinghe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Leeftijd: 44
Berichten: 72
Geregistreerd: 03 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 21:24  ·  #14
Hmm vreemde zaak dan dat de Volvo dealer specifiek aangeeft dat er software op het nieuwe gasklephuis geladen moet worden. 2.0T MY 2007
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1525
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Storing gasklephuis Vida ECM-925C

 · 
Posted: 31.01.2024 - 21:51  ·  #15
Hoe ziet zon kostenplaatje eruit bij het nieuwe + software als je dat tegenover zoiets zet wat je Jeroen noemt ?

Snap je gedachte overigens wel hoor, je bent er klaar mee en klap erop en dan hoop je dat het is opgelost. Het proberen van allerlei dingen kost veel tijd en als puntje bij paaltje komt heb je ook een hoop uitgegeven en sta je nog steeds met lege handen .

Laat je dit nu via de dealer lopen of via die Bosch garage ?

Overigens check even hoe je Carterventilatie is. als je spruitstuk los moet voor dat GKH, dat zit je al bij je olie afscheider en heb je dat direct ook klaar .
 
Selected quotes for multi-quoting:   0