Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

Melding storing parkeerlicht

 
 
 
 
 
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 17.02.2013 - 23:28  ·  #1
Hulp gevraagd:
Vandaag heeft mijn man parkeersensoren ingebouwd in mijn S60. Het zit er erg netjes in moet ik zeggen. Het is een aftermarket set met pieper en verder geen overbodige schermpjes etc. Het was best veel werk. Bumper er af, gaatjes boren etc.
Alles aangesloten en alles werkt. Nou ja, alles: de sensoren wel...

Ik krijg nu de melding "parkeerlamp storing" alle lampen rondom werken behalve links achter. Het gaat om de 2 lampen van 5w. De lampen zelf zijn niet stuk. Gewisseld met links en daar branden ze prima. De zekering nr 30 in het passagierscompartiment gecheckt en die was goed. Bedrading voor parkeersensoren weer losgehaald :devil: maar storing blijft.

De plus van de sensoren gepakt uit de blauwe draad van de achteruit rij lamp links. De min vanuit een zwarte draad voor de trekhaak.

Iemand tips? Alvast bedankt!

Erna
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 17.02.2013 - 23:33  ·  #2
Als je de parkeersensoren afkoppelt is de storing dan weer weg? Ik heb ook af en toe deze melding terwijl alles brandt.
Daarnaast kan ook de boordcomputer nu van slag zijn omdat er een verbruiker aangesloten is die er niet hoort volgens de computer.
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 17.02.2013 - 23:38  ·  #3
Helaas. De storing blijft. De plus en min draad zijn weer losgehaald.
Zou er dan toch iets stuk zijn? Of ergens een andere zekering?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 08:58  ·  #4
Aangezien de storing niet verdwijnt bij afkoppelen sensoren (ik neem aan echt de draad weer losgehaald), moet ik denken aan draadbreuk of ground-loop (onjuiste aarding)?

Doet de rest van de unit het wel? Knipperlicht, achteruitrijlicht, mistlicht, remlicht, sidemarker?
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 09:19  ·  #5
Klopt. Ik heb de draden weer weggehaald en alle andere lampen werken nog wel.
Dus ook knipper en sidemarker. Kan het te maken hebben met het aluminium plaatje achter de bumper? Volgens mij hoort er een stekker in die witte die door de bumper komt en aan de alu plaat vastzit. Maar kon deze niet vinden. Weet ook niet of deze er wel hoort. Wel heb ik het plaatje een deel omgevouwen om plaats te maken voor de sensor.

Mijn vrouw is nu met de Volvo onderweg. Hoop maar dat ze niet aangehouden wordt ivm verlichting...
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 13:30  ·  #6
Kan daar niets over vinden, hier (de installatie-instructie voor originele volvo parkeerhulp) wordt alleen gesproken over een antenne-connector, maar de historie vermeldt niet of deze wit is of niet.
Weet niet of dit de radio-antenne is, maar je zou eens kunnen checken of je radio nog ontvangst "als vanouds" heeft. Zou in ieder geval niet je lichten mogen beïnvloeden.

In plaatje 24 wordt bijvoorbeeld gesproken over "sluit de connector van de antenne weer aan".

Om alles uit te sluiten: heb je ook al eens de lampjes van rechtsachter naar links geprobeerd?
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 13:40  ·  #7
Nadat ik het berichtje over de "witte connector" schreef (zie hiervoor), bedacht ik me nog het volgende:
Overigens, de zwarte draad is niet altijd massa of min, wil ook nog wel eens "live" zijn.
Heb je ook de zekeringen van je trekhaak gecontroleerd? Heb je 13-polig of 7-polig?

Check hier of de zwarte draad ook de massadraad is in jouw geval...

Alternatief is om de "min" aan te sluiten op een massapunt, moet vrij eenvoudig zijn daar achterin.
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 15:36  ·  #8
Oké, dat is de antenne stekker. Had ik ook zelf kunnen lezen. Weer wat geleerd. Zal daar straks nog even naar kijken.
Dat zal het probleem niet zijn wat betreft de achterlichten.

Om je vraag te beantwoorden: de lampen heb ik gister gewisseld met rechts. Daar branden ze prima. En er zit een 7 polige stekker aan.

Andere massa pakken: doe ik. Pak deze wel rechtstreeks vd accu.
Ik zal ook de zekeringen bij de trekhaak controleren. Wie weet zit daar een defecte bij. Wie weet zit het daar in. Zou wel logisch zijn als de zwarte draad die ik had een + is...
Als mijn vrouw weer thuis is kan ik aan de slag.

Nog meer tips? Ik hoor het graag.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 16:00  ·  #9
Jazeker...de tip is dus massa op een massa aan te sluiten (en dus niet op de min van iets anders).
Gewoon een blank stuk staal dat met de carrosserie is verbonden.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 18.02.2013 - 21:58  ·  #10
Quote door ErnaS60

Wel heb ik het plaatje een deel omgevouwen om plaats te maken voor de sensor.


Weet je zeker dat deze geen contact maakt met een sensor ?
Deze plaat is namelijk een antenne van het diversity antenne systeem van de radio.
Je zou deze ook eens kunnen ontkoppelen om te zien wat er dan gebeurd.
mad2000
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 52
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 19.02.2013 - 19:12  ·  #11
Maak voor de gein de contacten van de bewuste lampstekker maar eens schoon met een klein stukje opgerold schuurpapier.
(De fijne zwarte variant werkt goed) Daarna wat contactreiniger erin spuiten (wd40 kan ook).
Lampje ook schoonmaken of er nieuwe nemen. Goede kans dat ie het ineens wel doet.

Bij mij werkten geen van beide buitenspiegel lampjes... Zelfde euvel... lampjes waren ok zekeringen ook en toch niks geen stroom laat staan licht.
De boel toen goed schoongemaakt en voila....alles werkt weer!
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 22.02.2013 - 01:27  ·  #12
Iedereen bedankt voor de tips.

-nee de sensor raakt die metalen plaat niet
- schoonmaken vd stekker ga ik dit weekend proberen.
- de massa heb ik nu van de carrosserie gepakt en werkt prima. De plus komt nog steeds van de achteruit rij lamp. Parkeersensoren zijn nu goed

Ik heb de draad van de Side marker genomen en doorverbonden naar het achterlicht. Die branden nu weer. De storing blijft wel maar krijg in elk geval geen boete op deze manier. Ben er bijna zeker van dat er een draadbreuk zit in de plus van de parkeerlichten. Zal komend weekend de draad eens volgen en de stekker schoonmaken. Kom er dus nog op terug. :whistle:
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 22.02.2013 - 11:31  ·  #13
Yep, klinkt logisch, moet haast wel een draadbreuk zijn, zeker als ze nu weer gewoon branden. Misschien bij het demonteren/monteren even klem gezeten.

Ben ook nog benieuwd naar de antennestekker. Weer gevonden?

Succes en hopelijk is alles weer snel 100%!
ErnaS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leeuwarden
Leeftijd: 47
Berichten: 23
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 02.03.2013 - 23:34  ·  #14
Beste Waal,

Afgelopen week wel een avontuur beleefd.
Van alles geprobeerd, van het checken van alle lampen, relais en zekeringen ben ik niet veel wijzer geworden. Wel had de vorige eigenaar verkeerde lampen in de sidemarkers gestopt (5w ipv 10w) en waren er 2 lampjes zwart maar opgelost: helaas. Draadbeuk blijft nog over. Eens kijken of ik het morgen kan oplossen.

Wel nog wat nieuwe "dingetjes": zoals het niet sluiten van de achterdeuren met de centrale vergrendeling.
Volgens een man van een Bosch garage is er een probleem met de bedieningsunit in de voordeur. Deze schijnt de overige units aan te sturen. Door overschakelen naar bijvoorbeeld kinderslot, is er een storing in die unit gekomen. Het ding weet simpelweg niet meer dat er achterdeuren in de s60 zitten. Oplossing: nieuwe unit kopen en softwarematig inleren. En ja, das duur: ruim 300,- andere oplossing: bij een sloperij een unit vinden met exact hetzelfde nummer er op. Kans is erg klein, en heb dan ook niets gebruikts kunnen vinden. Komende week maar eens uitlezen en kijken of er wat te vinden is. Kan de man ook even de draadje van het parkeerlicht checken.

Houd jullie op de hoogte.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39718
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Storing verlichting na plaatsen aftermarket parkeersensoren

 · 
Posted: 03.03.2013 - 00:02  ·  #15
Heb je ook de bekende demontagebedrijven geprobeerd ?

Elferink
Boy Geenacker
Marans
Verwijst

Misschien is een zoekopdracht via de onderdelenlijn ook nog een optie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0