Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 
 
 
 
 
Rein
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 46
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:02  ·  #1
Hallo,

Sinds gisteren stottert/schokt mijn V70 (2.4, 07-2000, Vialle LPI met Flash-lube) bij het rijden op LPG. In eerste instantie dacht ik dat mijn tank leeg was want na het overschakelen op B reed de auto weer soepel.
Na het tanken weer op LPG overgezet maar het stotteren/schokken keerde weer terug.
Storingslampje van het uitlaatsysteem is gaan branden en gaat nu ook niet meer uit (ook niet bij het rijden op B) en voor mijn gevoel loopt de motor niet meer echt soepel, dat laatste kan ook aan mij liggen!

Wat is wijsheid?! Zelf de bougies en het luchtfilter vervangen (onderhoudshistorie is niet compleet) of eerst laten uitlezen bij de dealer (is nog 40 km rijden) ?!

Tips en advies zijn welkom!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:07  ·  #2
Hoe rijdt ie op benzine? Afgezien van het storingslampje? Je zult eerst moeten uitvinden of het met het gas te maken heeft. Voor het tanken soepel, maar blijft ie dat doen?

Zo ja, dan ga je denk ik niets vinden met uitlezen, want dan zit het in het gas.

bougies verwisselen: hoe lang zitten ze erin? De mijne gaan stotteren na 55.000km op gas, en 1000 km later ook op benzine. Kost de wereld niet, dus zou je sowieso kunnen doen.

Maar ik denk eerder aan een kapotte injector, als je auto wel op benzine goed loopt.

Storingslampje zou je even uit kunnen lezen bij een van de leden. Kans is dat na een x aantal cycli goed lopend op benzine dat ie weer verdwijnt.
Rein
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 46
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:36  ·  #3
Quote door grrroovedude

Hoe rijdt ie op benzine? Afgezien van het storingslampje? Je zult eerst moeten uitvinden of het met het gas te maken heeft. Voor het tanken soepel, maar blijft ie dat doen?

Zo ja, dan ga je denk ik niets vinden met uitlezen, want dan zit het in het gas.

bougies verwisselen: hoe lang zitten ze erin? De mijne gaan stotteren na 55.000km op gas, en 1000 km later ook op benzine. Kost de wereld niet, dus zou je sowieso kunnen doen.

Maar ik denk eerder aan een kapotte injector, als je auto wel op benzine goed loopt.

Storingslampje zou je even uit kunnen lezen bij een van de leden. Kans is dat na een x aantal cycli goed lopend op benzine dat ie weer verdwijnt.


Bedankt voor je vlotte reactie :thumb:
Heb m'n V70 vanaf net 299K, staat nu bijna 315K op de teller, laatste grote beurt is volgens de papieren bij 262K gedaan echter staat er niet bij wat er is gedaan. Als ik er vanuit ga dat bij 262K de bougies voor het laatst zijn vervangen dan zou dat de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Zoals ik al aangaf heb ik het gevoel dat ook op B de motor niet echt lekker loopt, maar dat is mijn gevoel…..dus nogal subjectief ;)

Injector klinkt niet best in mijn oren…..bougies vervangen zal geen probleem zijn…..maar ben zeker geen monteur!
Toevallig een forumlid in (de uithoek) Zeeuws Vlaanderen die mijn V70 kan en wil uitlezen?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:41  ·  #4
uitlezen idd bougies vervangen altijd goed en als dan nog een cylinder het probleem veroorzaakt(geeft uitlezen wel aan) kun je eenvoudig de genoemde injector vervangen. is een klusje van niks, 1 bout om gas bij injectoren weg te laten lopen. 1 schroef om injector los te maken en een klem om de injector idd los te halen. omgekeerde volgorde er weer op. je kunt een tweede hands injector of een nieuwe bestellen. tweede hands ong 25-50 euro nieuw 100+ meer hulp nodig geef maar even aan.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 16:46  ·  #5
Quote door Rein

Toevallig een forumlid in (de uithoek) Zeeuws Vlaanderen die mijn V70 kan en wil uitlezen?

Moet je even kijken of er iemand in de buurt zit. zie hier: klik
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 17:04  ·  #6
De emissie storingscodes zitten bijna allemaal in het OBDII circuit, dus die kan iedere garage uitlezen met een generieke scanner. Hoeft geen Volvosoftware te zijn. Even de codes noteren. Dat scheelt weer. Waar zit je in Zeeuws-Vlaanderen? Ik heb een sleutelende neef in Nieuwvliet en een in Philippine, misschien zouden die je kunnen helpen, weet echter niet of die een OBD scanner hebben.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 17:36  ·  #7
weet niet of je cylinder nummer met OBD scanner kunt lezen?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 17:45  ·  #8
Jawel. P0401 tm 405 dacht ik. Mijn elm geeft ze gewoon aan. Of 301.
Rein
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 46
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:00  ·  #9
Quote door GRUNNS60

uitlezen idd bougies vervangen altijd goed en als dan nog een cylinder het probleem veroorzaakt(geeft uitlezen wel aan) kun je eenvoudig de genoemde injector vervangen. is een klusje van niks, 1 bout om gas bij injectoren weg te laten lopen. 1 schroef om injector los te maken en een klem om de injector idd los te halen. omgekeerde volgorde er weer op. je kunt een tweede hands injector of een nieuwe bestellen. tweede hands ong 25-50 euro nieuw 100+ meer hulp nodig geef maar even aan.


Mocht het een injector zijn dan laat ik het zeker wel even weten :thumb:
Rein
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 46
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:07  ·  #10
Quote door grrroovedude

De emissie storingscodes zitten bijna allemaal in het OBDII circuit, dus die kan iedere garage uitlezen met een generieke scanner. Hoeft geen Volvosoftware te zijn. Even de codes noteren. Dat scheelt weer. Waar zit je in Zeeuws-Vlaanderen? Ik heb een sleutelende neef in Nieuwvliet en een in Philippine, misschien zouden die je kunnen helpen, weet echter niet of die een OBD scanner hebben.


Ik woon in Retranchement, 10 minuutjes vanaf Nieuwvliet. Philippine kom ik langs als ik naar mijn werk rij of als ik mijn dochter breng of haal bij haar moeder.
Beiden dus een optie! :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:38  ·  #11
Haha. Ik zal s ff mailen. Mijn grootouders woonden op de zuidzandseweg t.o. de molen in Cadzand een paar km verderop. Heb iedere zonervakantie van mnnjeugd op de Zwinhoeve doorgebracht.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:43  ·  #12
Paptaart'n van bakker Leurgans!!
Rein
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Waterlandkerkje
Leeftijd: 46
Berichten: 72
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:46  ·  #13
Quote door grrroovedude

Haha. Ik zal s ff mailen. Mijn grootouders woonden op de zuidzandseweg t.o. de molen in Cadzand een paar km verderop. Heb iedere zonervakantie van mnnjeugd op de Zwinhoeve doorgebracht.


Wat is de wereld toch klein! Als ik met mijn hond door de polder sjouw dan zie ik de molen van Cadzand al :D

En weer on topic :Kan het trouwens kwaad om met een dergelijke storing door te rijden?

Leurgans zit er nog hoor! ;) Leverde ook aan de bakker hier op Truuzement toen die nog open was.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:52  ·  #14
zolang je normaal op benzine loopt geen probleem volgens mij. melding blijft staan
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Stotteren/schokken bij het rijden op LPG

 · 
Posted: 07.10.2015 - 18:54  ·  #15
Misschien een idee om in je profiel de woonplaats te vermelden.

Is makkelijker voor eventueel mensen met Vida.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0