Stropen van voorwiel bij scherp insturen

 
 
 
 
 
fryskedykrider
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Drachten
Leeftijd: 60
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Stropen van voorwiel bij scherp insturen

 · 
Posted: 11.01.2018 - 15:58  ·  #1
Sinds ik mijn volvo s80 heb en dat is sinds april 2017 had ik het gevoel dat de voorwielen schraapten als ik een bocht nam als ik langzaam rijd.
Het gevoel van wegschieten van het voorwiel of hij niet mee kan komen.
Eerst maar eens de auto laten uitlijnen.
Dit gaf wel enige verbetering, maar na korte tijd kwam het weer terug, en werd na 10000km verder toch wel zo erg dat ik mij zorgen ging maken.
Op het forum gezocht en vaak wordt dit beschreven als een volvo kwaal wat vaak voorkomt.
Wat ook vaak aan de orde is dat de bovenste veerpootlagers zijn verroest of vast gaan zitten en vervangen moeten worden.

Toch twijfelde ik nog steeds hieraan.
Toch maar naar de bandenservice gegaan en het probleem voorgelegd en eens goed naar de banden gekeken.
Daar bleek dat de linkerkant een oudere band was dan de rechter en ook minder profiel had.
Beide banden waren eingelijk ook wel aan vervanging toe en dus heb ik 2 nieuwe voorbanden er op laten zetten.

nu is het hele probleem verholpen.
Dus waarschijnlijk toch dat de ene band minder profiel had dan de andere dat in het differentieel toch spanning optrad en dat de omloopsnelheid van de andere band dus te weinig was en daarom dus het schurende en wegschietend gevoel van de band gaf.

Hopelijk neemt dit voor meer volvo liefhebbers de problemen weg.
laat eens goed naar je banden kijken voordat je grotere investeringen doet.

mvg, Jan.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Stropen van voorwiel bij scherp insturen

 · 
Posted: 11.01.2018 - 16:21  ·  #2
Het blijft iets ongrijpbaars, bij mij had vervangen van de banden absoluut geen effect. Toplagers vervangen had wel enig effect maar dat was na enkele keren sturen al weer weg.

Mijn theorie is dat het met de assen en dan met name de homokineten te maken heeft. Ik denk dat de homokineet balletjes of iets anders te ver zijn ingesleten. Vooral als alles koud is, (dus ook het vet in de homokineet) is het erger dan wanneer het op werktemperatuur is. Bij een bandenwissel of het vervangen van de toplagers wordt de druk van de homokineet afgehaald waardoor alles misschien even op een andere positie zit en daardoor lijkt het even minder als je daarna weer gaat rijden.

Maar goed, een theorie is een theorie dus ik heb geen idee of dat het daadwerkelijk zo is. Ik vind het iets te prijzig om de assen hierom te vervangen om het te testen :P.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0