Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 
 
 
 
 
ETM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 01.01.2018 - 12:00  ·  #1
Sinds kort forumlid en nu maar van de gelegenheid gebruik makend om een technische vraag te stellen. Mijn Volvo V70 2.4 D uit 2006 geeft bij een koude start een krakend geluid bij een bijna complete stuuruitslag. Bij een warm gereden auto is dit nauwelijks vast te stellen. Bij lange bochten (grote rotondes) voelt de stuurbekrachtiging ook wat 'zweverig'. Er is tijdens de garantieperiode naar gekeken door de verkopende garage, maar er is niets ontdekt. Geen problemen met draagarmrubbers of stabilisatorstangen. Mijn vaste garage heeft het bij koude start getest en heeft het over geluiden uit het stuurhuis, zegt dat het niet schadelijk is en raadt mij aan om er mee door te rijden. Ik lees op het forum over stuurhuis flushen. Wie heeft hier goede ervaringen mee? Zou dit het probleem verhelpen? Of zijn er andere opties? Dank alvast!

Met groet, ETM
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 01.01.2018 - 12:32  ·  #2
Stuurhuis is idd een verdachte. Je zou ook eerst zelf eens kunnen proberen de vloeistof van de stuurbekrachtiging te vervangen, daarvoor staan wel how-to's op dit forum. En zorgen dat de vloeistof op het juiste peil staat (peilstokje in het reservoir heeft een koud en warm markering en om goed te peilen moet het dopje helemaal worden vastgedraaid, niet los erop leggen). De warm indicatie is hoger omdat de vloeistof uitzet bij hogere temperatuur.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 01.01.2018 - 12:36  ·  #3
Stuurbekrachtigingsolie is nog op peil? Is de olie nog mooi helder en groen van kleur?

Als deze olie niet meer schoon is zou ik deze zeker vervangen. De procedure van het flushen staat ook hier op het forum beschreven. Met een pompje het reservoir legen, vullen met nieuwe olie, paar keer naar links en rechts sturen en deze procedure herhalen totdat de vloeistof mooi groen van kleur blijft. Dit zijn de kosten niet en dus altijd het proberen waard. Er zijn ook bedrijven welke dit voor je kunnen doen.

Dat bij lange bochten de stuurbekrachtiging wat zweverig aanvoelt is als ik mij niet vergis meestal wel een teken van een versleten stuurhuis, of was het nou juist dat je weerstand voelde? Ik weet het niet precies meer. Hoop voor je dat het na het wisselen van de olie verdwenen is.

De stuurbekrachtigingsolie zit in het zwarte vaatje dat tegen je koelvloeistofreservoir zit.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 01.01.2018 - 14:15  ·  #4
Kraken kan ook uit een rot toplager bovenop de schokdemper komen. Maar stuurhuis is in mijn ogen ook verdacht.
Very_S60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Midden Zeeland
Leeftijd: 38
Berichten: 87
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 02.01.2018 - 10:33  ·  #5
Quote door Walterj

Kraken kan ook uit een rot toplager bovenop de schokdemper komen. Maar stuurhuis is in mijn ogen ook verdacht.


Bij mij was eenzelfde soort euvel het toplager, hoewel het bi mijj meer een knak geluid was die ook duidelijk in het stuur te voelen was. En voordat ik de de brekers en toplagers rondom had vervangen heel zweverig in de bochten.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 02.01.2018 - 11:15  ·  #6
ik heb een sterk vermoeden dat ik hier hetzelfde heb. Al zolang als ik de auto heb. Bij mij is het alleen bij naar rechts sturen; is het spulletje warm, dan hoor ik niets meer. Ik heb besloten er mee te leren leven!
ETM
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 44
Berichten: 14
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 02.01.2018 - 11:46  ·  #7
Dank voor alle reacties! Ik zal de olie zeker even checken. Ik ga i.i.g. het stuurhuis laten flushen. Automaatbak is over een poosje toch aan de beurt, dan combineer ik het. @JJM, dat is ook nog een optie... :-). Het is volgens mij geen knakkend iets, wat ik in het stuur voel.
Wat betreft het 'zweverige' gevoel: bij lange bochten in rotondes is het net of ik constant moet corrigeren. Alsof de bekrachtiging even wel, even niet werkt. Heb het vaker gehoord van Volvo-rijders. Op dit forum vast ook wel bekend, volgens mij zijn er al wat topics hierover te vinden. Op zich ook niet heel boeiend. Rijd ook geen Volvo om zo hard mogelijk rotondes te nemen, maar omdat hij zo lekker roffelt en omdat je er heerlijk relaxed in kan cruisen : -P. Ja toch?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Sturen naar rechts geeft krakend geluid

 · 
Posted: 02.01.2018 - 12:23  ·  #8
Zoals je het nu omschrijft klinkt het als stuurhuis. Eerst maar eens flushen, en anders wordt het een ander stuurhuis of revisie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0