Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 15.03.2016 - 20:40  ·  #1
Sinds 3 dagen heb ik een vreemd probleem. Bij het afremmen op de motor gaat het stuur wiebelen. Niet zozeer trillen maar je voelt echt dat er een beetje aan wordt getrokken, van links naar rechts. De bewegingen zijn ongeveer 0.5-1cm beide kanten op. Vandaag voelde ik ook een heeel lichte wiebel tijdens het uitrollen, versnelling in neutraal, dus niet remmend op de motor.

Het rare is dat het maar af en toe gebeurt en tot nu toe eigenlijk alleen na een langere rit. Zowel zondag, gisteren als vandaag gebeurde het pas na de tweede rit van ~35km in de laatste 5 kilometers.

Nu dacht ik zelf aan de aandrijfas, RV is de homokineet niet jofel meer. Ook twijfel ik aan het niveau van de stuurbekrachtigingsolie, die lijkt laag te zijn maar dat heb ik alleen gechecked bij koude motor. Ik zie de olie zitten, maar het zit op ongeveer 1/4 van het tankje en ik zie geen min/max teken zitten. Kijk ik er over heen of hoort hij laag te staan?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 15.03.2016 - 20:48  ·  #2
Kan ook versleten draagarm rubbers of stuurkogels zijn waardoor de wielen gaan zoeken.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 15.03.2016 - 21:00  ·  #3
Oh ja, vergeten te melden - draagarmen enz. is allemaal recent vervangen! Het is ook geen 'zoeken' maar echt wiebelen, het stuur trekt en wiebelt alle kanten op.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 15.03.2016 - 22:26  ·  #4
Aan de dop van het stuurbekrachtigingstankje zit een staafje met een niveau verdeling. Uitdraaien, schoon droogmaken en indraaien, dan kijken welk niveau er zich aftekent.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 08:15  ·  #5
Nope, ga maar gelijk naar je assen kijken, vet is uitgedroogd oid, heb kort geleden zelfde klachten gehad.
Als je geluk hebt kan je het nog oplossen met nieuw vet anders nieuwe homokineet of as.
Binnenste en buitenste homokineet bekijken, bij mij was het rechts binnenste die kapot gedraaid was en link de buitenste kineet.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 09:51  ·  #6
Ja, daar was ik al bang voor. Ritje naar kantoor deze morgen ging prima overigens :-|

Medio April ben ik een klusmeeting aan het organiseren en wil daar met de assen aan de slag, maar is er een manier om voor die tijd e.e.a. te controleren/uitsluiten? Ik beschik niet over een brug o.i.d.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 10:11  ·  #7
Echt goed controleren is demonteren en hoezen verwijderen ...
Maar je kan ook even in de hoezen knijpen om te voelen of er nog voldoende vet in zit iedere kant zitten 2 hoezen (binnenste en buitenste homokineet).
HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 10:34  ·  #8
Vraagje over het controleren van het vet in de homokineten. Maak je de hoes open? En zo ja sluit je deze dan met een lange tyrap? Het vet heb ik wel: Molybdeen disulfide vet.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HengelooooĆ³ (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 10:40  ·  #9
lang tyrap.. nouja in iedergeval geen kunstoffen tyrap.
Normaliter worden onderstaande gebruikt.

HansS80
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Assen
Leeftijd: 59
Berichten: 104
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Stuur wiebelt bij afremmen op motor

 · 
Posted: 16.03.2016 - 10:54  ·  #10
Aahhh. Een goede reden om gereedschap te kopen. Klemband tang en klembanden. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0