Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 
 
 
 
 
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 08:56  ·  #1
Afgelopen is de hele voortrein vervangen: draagarmen, fuseekogels, koppelstangen en stuurkogels. Met de oude set, die schijnbaar helemaal op was, kon ik niet fatsoenlijk een u-bocht maken zonder dat het vooronder ging klapperen en de auto ging glijden en bonken. Dat is nu gelukkig opgelost, op lage snelheid althans.

Ik rijd elke ochtend in deze lus van Hilversum naar de A27. Wat voorheen best goed ging, slechts af en toe een geluidje, voelt nu als een gevaarlijke bocht. De S60 heeft last van onderstuur, ik moet daar echt 50 rijden (normaal 70/80) want daarboven gaat hij 'schuiven', en maakt dat graag kenbaar met het vervelende geluid dat je hebt bij onderstuur: alsof je auto over geblokkeerde banden heen wordt geduwd en er constant ruzie is tussen het rubber en de rest van de auto (rechtdoor! nee, bocht! nee, rechtdoor!).

Weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen, hoop dat jullie het snappen :shame:

De vraag is: wat kan er mis zijn? Banden zijn nog goed (~3mm profiel, 2,7 bar) en de auto rijdt ook netjes rechtuit op eigenlijk alle snelheden.

Ra, ra, ra <_<
JérômeV70R
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Berichten: 114
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:04  ·  #2
Is de auto na vervanging van de voortrein opnieuw uitgelijnd? Ik vermoed dat je het daar moet zoeken.
Succes!

Jérôme
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:12  ·  #3
En wat voor een banden zitten er onder ?

Ook ligt er vaak veel zout op de op en afritten op dit moment , daar glijd je erg makkelijk over , dat in combinatie met goedkoop rubber , koud en slechte uilijning .
Bij winterbanden heb je het eigenlijk nog eerder omdat de nokken soepeler zijn heeft ie daar ook de neiging om te ondersturen .
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:31  ·  #4
Ik zou het ook in de uitlijning zoeken.
pos. of neg. camber misschien?
Kaaskop
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Holland
Berichten: 239
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:51  ·  #5
En laat je schokbrekers eens testen, als die op hun tandvlees lopen wordt het sturen ook niet beter (want slecht wegcontact).

Een testje kost je doorgaans niets bij een lokale bandenboer of snelfitter.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:56  ·  #6
uitlijning denk ik ook!
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3193
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 09:58  ·  #7
Heb je niet het bekende stuurhuis probleem? De mijne heeft dat ook, je voelt hem tegensturen in de lange bochten zoals die lus op de snelweg. Van de N33 de A7 op is ook zo'n mooie. Het is dan net of het stuur als een stappenmotor draait en niet goed kan kiezen tussen de stapjes.
Onderstuur heb ik dan weer geen last van op die manier, dan moet ik hem echt te hard door zo'n bocht sturen.
Stabilisatorstangetjes allemaal goed? Reactiestang achter ook (de horizontale)?
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:25  ·  #8
Hmm, uitlijnen dus toch.. Hij is inderdaad niet uitgelijnd na alle reparaties, omdat hij mooi rechtdoor gaat (waar hij voorheen iets naar rechts trok) heb ik daar niet aan gedacht. Gaat weer 50 euro :bandit:

Banden zijn inderdaad nog zomerbanden, maar diezelfde bocht kon ik 3 weken geleden bij -5 nog prima maken, nu bij +2 graden niet.

@Jeroen Stuurhuis doet bij mij geen rare dingen, maar ik hoor wel opeens kraakgeluiden met stadsverkeer. Niet constant maar wel bij bepaalde stuurbewegingen, alsof een rubbertje opeens droog is ofzo. Stabi en reactiestangen zijn nog in orde, volgens de keurmeester althans.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:47  ·  #9
Je hebt alles vervangen maar niet uit laten lijnen.. :o :'(
Ook al gaat hij rechtdoor, je hele voortrein is op de schop geweest er kunnen allerlei afwijkingen in zitten.
Hier onder een lijst van wat uitgelijnd moet worden of wat kan afwijken. En bedenk dat een heel kleine afwijking al verschil in rij comfort maar vooral veiligheid betekend.

Camber = wielvlucht = stand van wiel op de weg
Positief : hangt op buitenzijde van band
Negatief : hangt op binnenzijde van band (sportief in bochten)
Er mag eigenlijk geen verschil tussen links en rechts zitten.

Caster = naloop
Vergelijk dit met de voorvork van een fiets.
Dit zorgt voor het zelfsturend effect van de auto.
Weer zo min mogelijk verschil links en rechts

Toe- en uit-spoor
Gezien in de rijrichting van de auto.
Toespoor : de voorzijde van de banden staan dichter bij elkaar dan de achterzijde.
Teveel toespoor geeft slijtage aan buitenzijde banden.
Uitspoor is zelfde als hierboven, maar dan net andersom, slijtage binnenzijde banden.

Als de auto teveel camber (positief) heeft, slijten de banden ook aan de buitenzijde, zelfde geldt voor teveel negatief camber (binnenzijde banden slijten)
Tegenwoordig wordt uitlijnen met een computer gedaan, dit kan afstellingen tot 0,01 graad nauwkeurig registreren.
Tevens staan alle fabrieksinstellingen in een database, zodat (bijna) altijd de juiste gegevens beschikbaar zijn.

Wielbasis is de afstand tussen naaf voorwiel en achterwiel
Spoorbreedte is afstand tussen de wielen op 1 as (hart tot hart)

Asverzet is het scheef staan van de as onder de auto.
Bij een scheve achteras zal de auto zich weer centreren op de stuurinrichting, zodat de auto zich als een krab over de weg voortbeweegt.

Curve spoorverandering : Tijdens het draaien aan het stuur veranderen de beide wielen niet exact gelijk (buitenste wiel moet minder insturen dan binnenste)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 10:50  ·  #10
boodschap is eigenlijk :bandit: : ook al gaat ie goed rechtdoor de uitlijning kan nog heel erg verkeerd zijn. dat merk je oa in bochten dan bv. bij slechte uitlijning kunnen je banden ook enorm slijten zonder dat je het in de gaten hebt. ik heb het dan over 500k ipv 40k bv :'(
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 21:10  ·  #11
Heb het al meerdere keren meegemaakt, bij het uitlijnen verstellen ze een stuurstang een halve slag, en het stuurt opeens heel anders. Het luistert heel nauw. Dus op naar de uitlijnert!
BlackSpider
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zuid Holland
Berichten: 221
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Stuur 'zoekt', onderstuur in bochten

 · 
Posted: 19.02.2016 - 23:45  ·  #12
het geluid dat je omschrijft had ik tot 2 weken geleden ook, ook gevoel van onderstuur.
Laten uitlijnen niet oke, 4 nieuwe banden niet oke en opnieuw elders uitlijnen ook niet oke, aandrijfas.... ook niet. Op een gegeven moment automaat in foutmelding en slecht schakelen.

Uit laten lezen, gearbox sensor fout..tsja...antwoord van dealer, de bak moet open.

Mijn antwoord, ja maar dealer die bak was perfect totdat ik klachten en geluiden bij het sturen kreeg, precies zoals jij omschrijft.

Om een heeeeel lang verhaal kort te maken en maar gelijk de oorzaak van "mijn"klachten te noemen.., mijn motorsteun/rubber aan de distributie zijde was zo verschrikkelijk ver heen dat het blok letterlijk en zichtbaar erg scheef hing. Zo scheef dat er te veel druk aan 1 zijde kwam te staan met als resultaat de boven genoemde klachten. Steun vervangen en alle problemen zijn weg.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0