Stuurbekrachtiging overleden

Zwaar sturen is geen pretje...

 
 
 
 
 
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 07:58  ·  #1
Goedemorgen mede Volvo liefhebbers,

Mijn stuurbekrachtiging van mijn V70 Classic is zojuist overleden, hij liep al een tijdje te gieren maar was er verder nog niet aan toe gekomen. Had het vloeistof niveau wel gecheckt en deze was goed. Vanochtend wilde ik wegrijden en toen ging het sturen wel erg zwaar.
Ik heb de auto nu geparkeerd totdat ik het kan fixen maar mijn vraag is wat de oorzaak kan zijn.
Ik hoor de pomp bovenaan tikken/kraken dus verwacht dat die de schuldige is maar misschien dat het ook het stuurhuis kan zijn.
Mogelijk dat een van jullie tips heeft om de juiste oorzaak te vinden en de onderdelen te vervangen. Ook de vraag wat dan mogelijk aan vervanging toe is (hele pomp of alleen poelie) en of Volvo onderdelen daarvoor een must zijn of dat "huismerk" dan ook voldoende is.

Alvast bedankt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 08:01  ·  #2
Klinkt mij als de pomp. Tweedehands is er zeeer veel te koop. Dat zou dan ook mijn keuze zijn.

Wil je zekerheid dan moet je eerst de druk gaan meten vd pomp met een meter.

Zit er ook ijzerslijpsel in de atf (stuurolie? Zo ja, heel goed spoelen!
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 08:11  ·  #3
Ah ok, bedankt. Dan ga ik alvast op zoek naar een nieuwe pomp. IJzerslijpsel zal ik vanmiddag even bekijken, is het spoelen in dat geval zelf te doen met een paar keer olie wisselen of is dat beter te laten doen bij een van onze Forumsponsoren of de dealer?
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5153
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 08:15  ·  #4
Bij jouw auto zit toch het stuurolie potje direkt op de pomp? Of heeft ie al een apart tankje bij het koelwater reservoir?
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 10:10  ·  #5
Nee reservoir zit nog op de pomp, zou dit dan de juiste zijn of heb ik een ander artikelnummer nodig?
https://www.onderdelenlijn.nl/…d/9858707/
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 11:34  ·  #6
Is niet de goede pomp want modeljaar 2000 heeft een apart tankje. Je kunt het beste kijken voor een 850 pomp want die zijn allemaal hetzelfde, motorisering maakt niet uit zolang het maar geen diesel is. Die pompjes zijn van allemaal hetzelfde namelijk.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 11:39  ·  #7
Ah top dankjewel, dan ga ik daar even op verder zoeken
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 11:47  ·  #8
https://www.onderdelenlijn.nl/…d/6508596/ dan zou dit de juiste moeten zijn, zo maar even bellen wanneer die nog verstuurd kan worden.
En met betrekking tot spoelen, kan dat door de olie 2 keer (of vaker) te wisselen of is dan echt een powerflush nodig?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4126
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 12:10  ·  #9
Ik weet niet hoe een powerflush van de stuurverkrachting werkt (kan Blade wel toelichten) maar het gaat er m.n. om dat evt. slijpsel in suspensie is als de olie wordt ververst, dus dat de deeltjes worden meegevoerd met de olie en niet ergens stilliggen in het systeem. Volgens mij is de oliedruk in het stuurbekrachtigingssysteem behoorlijk hoog dus ik denk dat het systeem laten werken voldoende zou moeten zijn. Ideaal zou zijn om de afvoerleiding na het stuurhuis richting vaatje los te koppelen en om te leiden naar een opvangvat (aansluiten op een buis van de juiste diameter?), en de aanvoerleiding continu van nieuwe olie te voorzien (bijv een 2 liter fles pakken, bodem eraf, op de kop ophangen, vullen met nieuwe olie, met toevoer naar het vaatje, en dan draaien met je stuur (wielen van de grond of op iets glads zetten) totdat er nieuwe olie uit het systeem komt in het opvangvat. Wel kans op een enorme smeerboel dus wellicht is een powerflush handiger/schoner.
Wellicht kan je ook een sterke magneet tijdelijk in je vaatje leggen / hangen om evt. ijzerslijpel af te vangen. Moet het alleen wel een magnetisch metaal zijn, met alu slijpsel helpt dat niet zoveel.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 15:06  ·  #10
As je toch de pomp met vervangen kun je met een grote injectiespuit (300-500ml) de leiding leegtrekken. Je hebt het merendeel er dan wel uit. Als je hem afvult met nieuwe olie en een paar keer uiterst links-rechts stuurt komt het wel goed. Als je dan echt zeker wilt zijn dan zuig je het vaatje nog een keer leeg met diezelfde spuit en vul je hem opnieuw af en herhaalt het uiterst links-rechts sturen.
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 26.10.2018 - 19:57  ·  #11
Ah top, ga ik dat van het weekend doen, ANWB sleept de auto waarachijnlijk naar de garage dus dat scheelt weer en dan ff een pomp ophalen bij de sloop
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 27.10.2018 - 05:48  ·  #12
De ANWB zet de auto op transport naar degene / de plek die jij wilt :)
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 27.10.2018 - 08:46  ·  #13
Ja alleen zit ook een limiet aan als hij in je woonplaats staat, maar we gaan het zo wel zien 😊
The Falko
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 29
Berichten: 250
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 27.10.2018 - 09:57  ·  #14
Helaas sleept de ANWB alleen binnen de woonplaats, dat wordt even een klein stukje zelf rijden. Heb inmiddels een pomp gevonden maar zag wel dat er een ring tussen de pomp en de drukleiding zit (969092). Iemand die hier toevallig de afmeting van weet? Dan kan ik die ook nog even bij de automaterialen zaak halen mochten ze het nummer niet kunnen vinden, want denk dat deze na 366.000km wel op is.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Stuurbekrachtiging overleden

 · 
Posted: 27.10.2018 - 18:46  ·  #15
Beste die O-ring origineel bestellen.... zijn speciale ringetjes want niet alles kan tegen ATF olie
 
Selected quotes for multi-quoting:   0