Stuurspeling

 
 
 
 
 
Nieky Dekker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Stuurspeling

 · 
Posted: 22.06.2017 - 20:18  ·  #1
Hallo,

Sinds kort zit er speling op mijn stuur. Het is ongeveer 5mm schat ik, en bij een klinkerweg wat een beetje onregelmatig ligt begint het stuur te trillen en klapperen omdat er speling op zit.
Als je het stuur met een hand onder en boven vast pakt, en dan met een hand duwt en de ander trekt kun je het stuur ongeveer 5mm heen en weer bewegen.

De speling zit echt in die beweging, als je rechtstandig het stuur naar je toe trekt, of van je af duwt is er geen speling, het zit hem dus in de zijdelingse/kantelbeweging.

Iemand een idee wat er loos is?!

Ik kreeg geen hit op dit forum over stuurspeling, vandaar deze vraag hier....

Gr Nieky.

S60 D5 320.000km
martijnvk
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lienden
Leeftijd: 29
Berichten: 473
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 22.06.2017 - 20:57  ·  #2
Hallo Nieky,

Heb je je stuurkogels al gecontroleerd?
Die willen nog wel is een keer versleten raken.

Groetjes Martijn
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 22.06.2017 - 22:00  ·  #3
Begrijp ik het goed dat de speling in het stuurwiel(bevestiging) zit en dus niet dat de wielen onafhankelijk van het stuurwiel een stukje naar links of rechts kunnen sturen?

In dat geval zou ik beginnen om de kappen te verwijderen en de bevestiging van het stuurwiel te controleren.
Ook kan er een probleem zijn met de vergrendeling van de hoogte instelling van het stuur.

Lijkt me niet dat je hiermee wilt wachten, want het is lastig sturen af je een los stuur in je handen hebt.
Nieky Dekker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 22.06.2017 - 22:49  ·  #4
Hallo,

De speling zit hem echt in het stuurwiel zelf en dus niet op de 2 voorwielen. Het vreemde is dat wanneer je aan het stuur trekt dat er geen speling /ruimte in zit. Maar wanneer je met één hand trekt en de ander duwt (tegenover elkaar) er dan een klein beetje ruimte is.


Ik zal morgen eens met de Volvo garage bellen....

Gr Nieky
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 22.06.2017 - 23:37  ·  #5
Stuurhoogte verstelling eerst maar 's controleren inderdaad. Lijkt erop alsof daar iets los zit.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 23.06.2017 - 00:25  ·  #6
ALs je echt, zonder rijden, het stuur een halve centimeter kunt bewegen, zou ik eerst de montage van je stuur zelf checken...

Mocht je er zelf mee aan de slag gaan, vergeet dan vooral niet om even de accu te ontkoppelen (ivm airbag en de leuke storing die erbij hoort)
Nieky Dekker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 50
Berichten: 15
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Centrale moer.

 · 
Posted: 27.06.2017 - 11:50  ·  #7
Hallo,

Gister toch maar even langs de dealer geweest in Sneek. De monteur was zo vriendelijk om even te kijken, en de reparatie was met vijf minuten bekeken. De centrale moer was los getrild. Had er waarschijnlijk mee te maken dat er eerder een reparatie aan was , aldus de monteur. De reparatie was gratis en kan dus weer veilig op pad.

Gr Nieky.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:23  ·  #8
Soms is het simpel! Mooi dat t opgelost is.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Stuurspeling

 · 
Posted: 27.06.2017 - 12:59  ·  #9
Quote door Nieky Dekker

De centrale moer was los getrild. Had er waarschijnlijk mee te maken dat er eerder een reparatie aan was , aldus de monteur. De reparatie was gratis en kan dus weer veilig op pad.


Dat is wel aardig, maar ook wel weer een beetje vreemd, want volgens VIDA moet de centrale bout van het stuur vervangen worden als hij los geweest is (en dat zullen ze wel niet gratis doen neem ik aan). Dat zal wel tegen lostrillen zijn. De bout wordt met loctite of iets soorgelijks (rood) gemonteerd (wat je natuurlijk ook apart kunt toevoegen als je de oude bout hergebruikt, dus hoeft ook niet veel te kosten).
Ik heb de mijne ook hergebruikt en geloof het verder wel, zolang ik geen speling in het stuur voel is het goed. Hij komt heus niet ineens los, dan zal je altijd eerst wat speling voelen zoals jij ook had.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0