Subframe bushings vervangen

Zo gemakkelijk....

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 07:34  ·  #1
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3165
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 12:31  ·  #2
Gaat wel heel makkelijk ja, sommige mensen hebben gewoon geluk :lol:

Als ik de boel zo ver los had liggen zou ik net zo lang bezig zijn met schoonmaken als montage.
Niemand die het ziet en het slaat helemaal nergens op, maar ik slaap beter met een schoon subframe ed.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 13:02  ·  #3
Op filmpjes gaat het altijd van plop plop lekker makkelijk erop eraf en los 😄

Verdenk ze soms ervan dat ze eerst een hele dag hebben staan beuken en het dan voor het filmpje effies er weer in 😂

Wat ik idd zeker wel zou doen is de boel helemaal schoonmaken als het toch los ligt. Kun je later alleen maar profijt van hebben en het werkt gewoon veel fijner.


Wqt die subframe bussen zelf betreft; vraag me af of dat comfi rijd, vermoedelijk voel je elke vibratie door komen. Strak zal het iig wel zijn.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 13:04  ·  #4
Quote door Jeroen

Gaat wel heel makkelijk ja, sommige mensen hebben gewoon geluk :lol:

Als ik de boel zo ver los had liggen zou ik net zo lang bezig zijn met schoonmaken als montage.
Niemand die het ziet en het slaat helemaal nergens op, maar ik slaap beter met een schoon subframe ed.


Idd, zou ik ook doen. Mochten bij mij de bushings een keer aan vervanging toe zijn, dan zou ik het hele subframe er ook onderweg halen. Valt best mee als ik het zo zie.
Alleen heb ik er op dit moment te weinig assteunen en kriks voor. 😉
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3165
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 18:07  ·  #5
Ik heb die inserts in de subframe rubbers gehad maar alle trillingen en geluiden kwam door, heeft ook niet lang geduurd. Maar als wegligging belangrijker is dan comfort begrijp ik het wel.
S80 Kinetic
 
Avatar
 
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.02.2024 - 19:46  ·  #6
Quote door ohz274

https://youtu.be/QM85qdvMAfs?si=NQAHpEGuiU8_2BYG

Ik stond versteld van het gemak waarmee de subframe bushings eruit werden geklopt. 💪👌


Die video gisteren ook toevallig gezien op Youtube.
Als het subframe los ligt van de auto is het inderdaad erg makkelijk om die rubbers eruit te kloppen. Hij tikt ze er gewoon via de bovenkant van het subframe naar onderen uit. Als het subframe gemonteerd zit onder de auto gaat je dat natuurlijk nooit lukken.
Tijdens de proefrit met de nieuwe subframerubbers erin vertelt hij dat hij nauwelijks meer trillingen voelt dan met de oude rubbers er in en dat het comfort niet benadeeld wordt. Maar ik heb er mijn twijfels aan met die nieuwe keiharde rubbers er in waar geen enkele speling op zit. Dat ga je echt wel voelen.
Ik persoonlijk hecht meer waarde aan een auto die dagelijks bruikbaar is dan aan zo'n tracktool.
Een auto moet gewoon een goede mix hebben van een stevige wegligging met voldoende comfort.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 09.02.2024 - 14:13  ·  #7
Filmpje toevallig net zitten kijken.
Ik zou liever ook de hele rubbers vervangen ipv inserts. Insert is niks anders dan hard nieuw stuk met oud verweerd droog rubber combineren.. lijkt me niks dus.

Alleen, welke bussen gebruikt hij? ik zie vervangende, verstevigde, maar zoek gewoon een stevige solid bus/rubber.?
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 09.02.2024 - 15:24  ·  #8
Hoe bedoel je dat Martinus? Hij vervangt toch ook alles op elke hoek van het subframe ? Of bedoel je wat anders ?

Persoonlijk zou ik er de originele rubbers weer inhangen zoals ze uit de fabriek kwamen . Zal in het begin even stug zijn maar goed.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 09.02.2024 - 16:27  ·  #9
Quote door S80 Kinetic

Quote door ohz274

https://youtu.be/QM85qdvMAfs?si=NQAHpEGuiU8_2BYG

Ik stond versteld van het gemak waarmee de subframe bushings eruit werden geklopt. 💪👌


Die video gisteren ook toevallig gezien op Youtube.
Als het subframe los ligt van de auto is het inderdaad erg makkelijk om die rubbers eruit te kloppen. Hij tikt ze er gewoon via de bovenkant van het subframe naar onderen uit. Als het subframe gemonteerd zit onder de auto gaat je dat natuurlijk nooit lukken.
Tijdens de proefrit met de nieuwe subframerubbers erin vertelt hij dat hij nauwelijks meer trillingen voelt dan met de oude rubbers er in en dat het comfort niet benadeeld wordt. Maar ik heb er mijn twijfels aan met die nieuwe keiharde rubbers er in waar geen enkele speling op zit. Dat ga je echt wel voelen.
Ik persoonlijk hecht meer waarde aan een auto die dagelijks bruikbaar is dan aan zo'n tracktool.
Een auto moet gewoon een goede mix hebben van een stevige wegligging met voldoende comfort.


Ik betwijfel dat ook. Ik voel al trillingen bij stationair sinds alle motorsteunen en draagarmen voor resp febi en lemforderer heb vervangen. Mn xenon lichtbeeld trilt gewoon...

Quote door MTE

Hoe bedoel je dat Martinus? Hij vervangt toch ook alles op elke hoek van het subframe ? Of bedoel je wat anders ?

Persoonlijk zou ik er de originele rubbers weer inhangen zoals ze uit de fabriek kwamen . Zal in het begin even stug zijn maar goed.


Ja ik bedoel dat ik dat ook zo zou doen. Zoals in die video. Of origineel inderdaad. Die bevatten een hoop lucht en gezien ik op een schroefset rijd. Ik heb tot nu toe wel bewust voor originele draagarmen motorsteunen etc gekozen.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 09.02.2024 - 17:25  ·  #10
@martinus, origineel alszijnde van de dealer Geleverd, of origineel maar dan van eoa ander merk ?

Van de draagarmen kun je bijv bij de dealer origineel de rubbers kopen. Maar zouden die dan ook in bijv meyle hd draagarmen passen …
Dutchy15
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 28
Homepage: newdutchworkshop.n…
Berichten: 6
Geregistreerd: 01 / 2024
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 01.03.2024 - 23:09  ·  #11
Quote door Martinus83

[

Ik betwijfel dat ook. Ik voel al trillingen bij stationair sinds alle motorsteunen en draagarmen voor resp febi en lemforderer heb vervangen. Mn xenon lichtbeeld trilt gewoon...


Ik was laatst bij Powerflush Twente waar ze wisten te vertellen dat er een tijdlang dogbone motorsteunen (onder, tussen bak en subframe) zijn geweest die veel meer trillingen en gedreun doorgeven. Het verschil is dat die steunen volle rubbers hebben ipv van die half open, als je denkt dat je de verkeerde hebt ga ik even een foto zoeken :)
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 02.03.2024 - 06:33  ·  #12
Dat klopt. Gebruik altijd lemforder voor versnellingsbaksteun.
Alleen heeft Lemforder de compound van het rubber veranderd en harder gemaakt.

Rubber was zo hard dat stuur trilde bij stationair.
Heb hem daarna vervangen voor 1 van Febi en weg trillingen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 03.03.2024 - 00:18  ·  #13
Ik had voor de gein (probeersel) mijn kats versleten baksteun gefixt door de kleine verbinding die gescheurd was, op te vullen met een laagje binnenband van een fiets, en toen werden er ook enorm veel trillingen doorgegeven (ik had het wel strak omwikkeld), dus toch maar een nieuwe steun gekocht en toen was het prima.
Martinus83
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 40
Berichten: 169
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: Subframe bushings vervangen

 · 
Posted: 08.03.2024 - 09:27  ·  #14
Quote door Plein69

Dat klopt. Gebruik altijd lemforder voor versnellingsbaksteun.
Alleen heeft Lemforder de compound van het rubber veranderd en harder gemaakt.

Rubber was zo hard dat stuur trilde bij stationair.
Heb hem daarna vervangen voor 1 van Febi en weg trillingen.


Ik heb alles van Lemforder geplaatst, en draagarmen van febi (zei het hier boven verkeerd om..)
Maar ik zie trillingen in mijn lichtbeeld en zit er al weer 10k onder. Zou dus wel ingewerkt moeten zijn.

Nu was ik deze week bij Volservice, en blijkt dat mijn linkerkoplamp trilt, zit schijnbaar inwendig iets van een versleten ophang rubbertje oid in.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0