Subframe Rubbers

V70, 2005, Benzine

 
 
 
 
 
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Subframe Rubbers

 · 
Posted: 04.10.2015 - 13:06  ·  #1
Ik ken Volvo nog niet zo heel goed...dus vergeef het me als ik ernaast zit :bandit:

Mijn eerste idee om een wat stuggere/ beter sturende bolide te krijgen lag bij het vervangen van de schokdempers (uitgebreid topic van vorig jaar). Dat heb ik redelijk uitgedokterd.

Nu kom ik tot de ontdekking dat de motor/draagarmen/alles via dit subframe opgehangen ligt, klopt?

Dan kan ik wel nieuwe Bilsteins gaan monteren, maar als de gehele voortrein via het subframe tov het chassis kan bewegen, gaan die Bilsteins ook niet zo heel brengen als dat ze zouden kunnen. klopt?

De V70 [2005, 2.5T, Benzine, handbak] heeft 205kkm gelopen en we willen er nog lang in blijven rijden. Investeren is dus ok.

1/ Heeft het idd zin die rubbers te vervangen om wat meer rigide ophanging te krijgen?
2/ Ik neem dat je het subframe moet laten zakken hiervoor? Is dit haalbaar met een brug of een regelrecht drama?
3/ Iemand met ervaring van PU-bussen in die rubbers. (bijv. IPD of andere...) Voor Dieselblokken lees ik soms dat er meer trillingen doorkomen.

groet
Steven
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 04.10.2015 - 13:41  ·  #2
Wat ik er van weet is dat het bij de classic helpt om het geheel stugger te maken.

Bij de V70 N wordt er met PU-bussen juist minder op omdat het casco al stijver is en trillingen meer worden doorgegeven.
Wellicht zou je na 2 ton de bussen kunnen vervangen met orgineel.

Je zal het subframe etc idd iets moeten lossen uit mijn hoofd om alles te vervangen.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 04.10.2015 - 19:32  ·  #3
Voor de Diesel V70N lees ik dat de trillingen dominater (stoorbaar) doorkomen bij het gebruik van PU-bussen. Of dat bij de benzine motoren ook zo is, weet ik dus nog niet. Ik hoop dat iemand met ervaringen zich meldt :happy:

Interessant te horen dat er verschillende type rubbers zijn. Wat eigenlijk wel vreemd is, want moet je eenzelfde blok (2.5T) in een V70 anders (lees stijver) ophangen in een V70 dan in in een XC70/90?

Groet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3182
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 04.10.2015 - 20:40  ·  #4
Er was hier vorig jaar of nog eerder een topic over rubber inserts voor het subframe. Ik heb ze er toen ook onder gehad maar er snel weer uit gehaald vanwege geluid, niet eens de trillingen. Beter sturen deed hij ook niet.
Ik lees eigenlijk ook nooit dat die 4 ophangpunten van het subframe kapot gaan.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 05.10.2015 - 10:15  ·  #5
Jeroen,

Je signature zegt dat je een Diesel hebt, klopt dat? Ik vraag het omdat ik bij IPD 2 types tegenkom, zie 2 bijlages.

Een type is een Bushing waarin een HD element lijkt te zitten. De andere optie is een 'Insert Kit'.

Er lijken dus 3 opties te zijn voor eht subframe:

1/OEM (dan wel iets van een XC90)
2/ OEM + PU-Insert
3/ Geintegreerde HD-Bushing.

Steven
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3182
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 05.10.2015 - 11:47  ·  #6
Ja, ik heb een D5. Maar de inserts die toen ingekocht werden waren voor diesel en benzine.
Dat waren wel keiharde dingen, deze blauwe van IPD zien er zachter uit, misschien dempt dat wat beter.
Die andere kant en klare dingen ken ik niet :)

Hier is dat topic waar ik heb over had
topic.php?t=7065&page=fst_unre…me;inserts
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 05.10.2015 - 17:12  ·  #7
Besprak het met een kollega tijdens de lunch.

Hij zei, generiek:
- Bij de originele rubbers zit het rubbers vast verbonden aan het rubber. In de grenslaag is er dus geen relatieve beweging tussen het rubber en het metalen omhulsel.

- Bij de PU-bussen kan dit wel zo zijn. Betekent dat er dus eigenlijk 3 delen zijn, de 2 metaal delen (interfaces) en de kunststoffen demper (medium). Omdat die demper wel kan bewegen in de grenslaag, zeker na loop van tijd, bestaat na enige km's de kans dat die PU-rubbers in de bussen gaan piepen en/of kraken.

Iemand meer ervaring met die originele rubbers, als het gaat om de bevestiging?

Groet,
steven
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 05.10.2015 - 18:59  ·  #8
Enige tijd geleden heb ik ook de nodige rubbers vervangen voor PU versies. Zie mijn webdagboek (link in Sig)

bovenste rubber motordraagbalk (balk over de motor heen)
PU insterts in de steunen van deze draagbalk
Powerflex inserts in de draagarmen
IPD subframe bushings
PU versnellingsbaksteun.

Alleen de versnellingsbaksteun zorgt in mijn geval voor de nodige trillingen, deze heb ik onlangs iets versteld waardoor het veel beter is geworden maar toch blijven er trillingen bestaan. Dit voel je eigenlijk alleen bij stationair.

Piepen van de rubbers komt alleen voor als je ze niet goed genoeg invet voor de montage. Hierdoor kunnen ze wat droog lopen waardoor je dus uiteindelijk het piepende geluid krijgt.

Al met al ben er zelf zeer tevreden over.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Subframe Rubbers

 · 
Posted: 05.10.2015 - 22:39  ·  #9
Ik heb alle rubbers origineel nieuw en een Bilstein B12 set waarmee de auto erg strak rijd zonder oncomfortabel te worden.
Als extra nog de IPD "veerpootbrug" die wel wat verschil maakt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0