Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 
 
 
 
 
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 05.10.2016 - 09:29  ·  #16
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 05.10.2016 - 11:55  ·  #17
Ok :thumb: Da's een échte how-to, ik bedoelde een kleine beschrijving bij de foto's :D Thnx, deze wordt uitgeprint. :-)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 05.10.2016 - 12:45  ·  #18
Buitengewoon goed gemaakt "how to" waarvoor hulde.
Heb er nog wel vragen over. Als ik naar de Volvoschets van het subframe kijk, zie echter een verschil met wat Febi aanbiedt.
Voor het "chassis comfort" is het
2x voor bus nr. 31329239 met bout 30723317 (M12 x 108mm)
2x achter bus nr. 31329240 met bout 30776011 (M12 x 100mm)
Zijn de verschillen in de bussen meetbaar verschillend, omdat Febi nog een verschil maakt met de achterste bussen onderling?
http://www.volvopartswebstore….veLine=464
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 05.10.2016 - 16:39  ·  #19
@ Folke: als ik me niet vergis is dat de configuratie van het achterste subframe; dus waar je achterwielen aanhangen. (Dat moet nog gebeuren, dus wie weet >_< ).

Voor de voorste subframebouten ben ik bij de dealer geweest. En daar wordt nooit op nummer, maar altijd op kenteken besteld. Moet dus goed zijn.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 05.10.2016 - 16:40  ·  #20
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 06.10.2016 - 18:14  ·  #21
Quote door Janmulder

Bij deze dan!


Dat is een mooie. :thumb:
Inmiddels staat hij al in "Handige Linkjes"
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 08.10.2016 - 18:42  ·  #22
Vandaag de bouten vervangen; had de oude er nog in zitten. De nieuwe waren echt iets korter (ietsje maar hoor).

Ze gaan er een stuk krapper in. Je moet stevig draaien. Eerst op 105NM vastzetten. En dan komt het echte werk: + 120 graden... Ik kan je zeggen: dat is echt goed vast! Kon wel eens een hele cruciale stap zijn.

Ik moet ophouden met lyrisch te zijn, maar het lukt me bijna niet. Ik heb schokdempers vervangen; resultaat viel tegen; ik heb draagarmen vervangen; resultaat viel tegen. Lekker dat het nieuw is, maar het gevoel een strakke auto te hebben, had ik nooit. Dit is eigenlijk voor eerst dat ik echt het gevoel heb: dit doet iets. Als je stuurt, maar ook als je over een klinker- of buitenweg rijdt; en ook tijdens lastwisselingen en niet te vergeten: bij remmen. Dat subframe is veel bepalender dan ik dacht. Feitelijk hangt de hele aandrijving en wielophanging erop. Echt een aanrader! IPD spreekt over 'often overlooked' - en dat is waar. En ook onderschat.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 08.10.2016 - 21:03  ·  #23
Ik denk dat ik dit ook binnenkort maar ga doen. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Ik weet dat het inderdaad anders kan. Heb zelf de inserts er in gehad. De auto heeft daarmee nog nooit zo strak gereden. Echter gaf dit ontzettend veel trilling door. Ik heb ze daarom er uit gehaald. Liever wat meer speling dan zoveel trilling.

Bij welke website heb jij de rubbers gekocht Jan?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 08.10.2016 - 22:15  ·  #24
Ik snap nu waarom de inserts meer trilling doorgeven: in feite maak je de verbinding tussen subframe en chassis massief. Bij benzine geen probleem, bij diesel lijkt het geen succes te zijn.

Ik heb de rubbers bij Rexbo besteld. Febi. Nummers staan in de how-to.

Ik heb gekozen voor de originele configuratie. D.w.z. de voorste twee zijn de zogeheten HD-rubbers (die Volvo ook in de XC90 gebruikt). De achterste twee zijn iets zachtere rubbercompound. Links-voor-achter heeft het ovale gat. Zou leuk zijn om te kijken wat er gebeurd als je achter ook de HD-versie doet. Maar dat laat ik graag over aan een ander.

Bouten heb ik gewoon bij de dealer gehaald. Al met al, rond de € 100,- kwijt. Dan reken ik de gatenzaag niet mee. Maar die is vanaf vandaag te koop :yes:
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 10.10.2016 - 19:22  ·  #25
De mijne heeft de originele rubbers nog met 16 jaar/400000 km ervaring. Waar ik me aan stoor, is als ik over van die geverfde blokken rij (uitvoegstrook snelweg), dan voel ik dat heel duidelijk door de hele auto. Ook richels en randen zijn goed te voelen. Heeft t op dat vlak geholpen bij jou?
(Schokdempers zijn nieuw bij mij, en draagarmen hebben powerflex bussen)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 10.10.2016 - 21:12  ·  #26
Ik vind persoonlijk dat het p26 platvorm niet echt goed is in het verwerken van kleine oneffenheden. Lees: richeltjes, etc.

Wat ik wel merk is dat de auto er in z'n geheel steviger van wordt. Zoals ik al geschreven heb: als je schokbrekers vervangt, verwacht je iets. Sommigen zijn laaiend enthousiast; bij mij viel het twee keer tegen (ik denk dat je het echt merkt als ze stuk zijn, of wanneer je overgaat op Bilstein). Draagarmrubbers die echt door zijn, merk je; maar als je ze vervangt omdat ze uitgedroogd zijn, is het een lekker gevoel, maar niet echt een sprong vooruit.

Dat laatste heb ik nu wel. Ik heb er werkelijk nog geen moment spijt van. De mijne heeft na 340k ervaring weer een strakke snuit. En daar ben ik blij mee.

Waltersan: als je powerflex hebt in je draagarmen, maar uitgewerkte subframerubbers kan dat veel verklaren. Powerflex i.c.m. nieuw rubber in je subframe kan veel doen, denk ik.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1900
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 30.10.2016 - 21:34  ·  #27
Wat ik mij afvraag na lezing van dit 'draadje':
- Moeten de wielen vrijhangen of kan je dus ook gebruik maken van oprijbruggen?
- In de "how to" lees ik dat de rekbouten weer losgedraaid zouden moeten worden. Is dat wel verstandig? Door de flinke hoekverdraaiing rekken de bouten enigszins op. Als je ze los draait en daarna weer vast loop je m.i. wel een risico op een breuk in de bout.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 30.10.2016 - 23:02  ·  #28
ik heb eerst de oude bouten hergebruikt. Vastgezet op aantrekmoment van een wielbout. Gewoon, omdat ik niet wist wat vervangen rubbers zou doen met uitlijning.

Toen alle vier rubbers vervangen waren, heb ik de bouten vervangen.

De gebruikte bouten heb ik dus niet ook nog eens zoveel graden doorgedraaid. Dan wordt het wel echt spannend, lijkt mij. Niet doen.

Vrij hangen is denk ik het makkelijkst. Anders komt je subframe niet naar beneden. Hoewel: met uitboren kunnen verhogers wel makkelijk werken, blijken Marcels ervaring vandaag.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Subframerubbers vervangen: is echt goed te doen!

 · 
Posted: 10.11.2016 - 21:18  ·  #29
Zaterdag ga ik het ook maar eens proberen, die subframerubbers. Heb de originele rubbers net binnengekregen van Parts4Swedes. Het rubber met het ovale gat wordt origineel niet meer geleverd, ze zijn nu alle 4 identiek. We gaan het meemaken, ben benieuwd naar het resultaat. Op de zomerset (135-40-18) voelt hij altijd wat nerveus aan, hopelijk wordt dit hiermee verholpen.
teebonk
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 29
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Heel erg interessant verhaal

 · 
Posted: 10.11.2016 - 21:38  ·  #30
Heel erg interessant verhaal!
Ik heb destijds de IPD inserts bij onze S80 2004 gebruikt, vandaar.
Stuurde zoveel strakker maar ik kon niet wennen aan de diesel resonanties die werden doorgegeven en heb ze verwijderd.

Nu rijden wij in een V70 uit 2009. Ik ga eens onderzoeken of dit ook op een soortgelijke manier te doen is.
Of weet iemand hier al meer over?

grt Thijs
 
Selected quotes for multi-quoting:   0