Subwoofer

Subwoofer zonder versterker PA200

 
 
 
 
 
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Subwoofer

 · 
Posted: 10.09.2009 - 01:04  ·  #1
Is het mogelijk om bij een Hu 650 een subwoofer te plaatsen zonder dat er een PA200 is?
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 12.09.2009 - 15:27  ·  #2
Ja, dat kan.

In principe is in elke auto een subwoofer te plaatsen.

Je kunt een actieve subwoofer nemen (met ingebouwde versterker), je sluit hem aan op de voeding en de aansturing gaat via de + kanalen (Links en Rechts) van je achterspeakers.

Je kunt ook een aparte versterker plaatsen. Indien de versterker een voorversterker uitgang vereist, kun je achter je originele HU radio een zgn. HI-LO converter (zo´n 20,- Euro) plaatsen. Deze sluit je aan op de normale speakeruitgangen van je radio en je kunt met de aanwezige potmeter het uigangssignaal bijregelen. Op de versterker sluit je dan weer een subwoofer aan.

Ik heb zelf gekozen voor de eerste oplossing. Ik heb hiertoe een ´stopcontactje´ in de zijbekleding gebouwd en een passende ´stekker´ aan de subwoofer. De Subwoofer zit met een sjorband vast aan de rugleunig van de bank. Heb ik nu de ruimte nodig, is simpel de sjorband losmaken en de stekker eruit trekken (nog geen 5 sec.). Het geeft een mooie aanvulling op het geluid.
Een nadeel is dat dit voor een mooie diepe bas niet de meest krachtige oplossing is, daarvoor is de tweede beter...

Als je meer info wilt, of foto´s ter verduidelijking ofzo, laat het even weten.
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 12.09.2009 - 19:42  ·  #3
Bedankt voor de informatie tot zover.Ik ben misschien wat onduidelijk geweest in mijn vraagstelling, maar het gaat mij om de subwoofer van Volvo die bovenop het reservewiel wordt geplaatst. In mijn V70 ligt de bedrading al.
In de beschrijving van deze subwoofer wordt aangegeven dat het een uitbreiding is van een HU-650 met PA-200 versterker. Ik zou willen weten of de subwoofer werkt in combinatie met alleen de radio. Er moet namelijk een software-update worden gedaan en die voorziet voor zover ik weet niet in de combinatie radio-subwoofer.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 13.09.2009 - 21:11  ·  #4
Oke dan...

Ik ging er inderdaad even niet vanuit dat je een originele subwoofer bedoelde. Zonder aparte SUB-uitgang gaat het niet lukken en mijn originele HU603 heeft die i.i.g. niet. Dan heb dus de PA 200 nodig.

E.e.a. zou dan nog kunnen met een HI-LO converter, maar dan ga je buiten de originele bekabeling om. Als je je originele aansluiting wilt gebruiken (wel het mooist natuurlijk) dan ben ik bang dat het zonder PA 200 niet gaat... :(

Er is wel gebruikt aan te komen. Zie b.v.:
http://www.volvotech.nl/index….7e26f6227c
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 13.09.2009 - 22:45  ·  #5
Bedankt voor je reactie en de link.

Ik heb in mijn V70 een HU650 met High Performance speakers. De bekabeling voor de subwoofer ligt al kant en klaar achterin in de auto. Voor zover ik weet worden de aansluitingen van de linker en rechter tweeters op de D stijl gebruikt voor het signaal voor de subwoofer. De subwoofer heeft een eigen versterker dus volgens mij zou het moeten kunnen en dan waarschijnlijk zonder software update.
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 20:36  ·  #6
Als dat het geval is, dan komt het dus, qua aansluiting, op hetzelfde neer als ik omschreef in m'n eerste post in dit topic m.b.t. de actieve subwoofer.

Mijn eerste gedachte was: Als het zonder software-update zou kunnen, dan zou er op de aansluiting in je kofferbak dus ook reeds een signaal aanwezig moeten zijn. In dat geval geldt: Meten is weten.

Het zou echter wel vreemd zijn, aangezien de website van Volvo: http://vccs.volvocars.se/acces…249513.htm
aangeeft dat er software voor is. Zal toch niet zomaar zijn... :?

Heb nog even verder gekeken en de online inbouwhandleiding geraadpleegd:
http://vccs.volvocars.se/acces…code=nl-NL

Had ik misschien eerder moeten doen:
Hierin wordt duidelijk dat het signaal van de D-stijl wordt afgetapt, zoals je zelf ook reeds aangaf. Het enige onderscheid dat wordt gemaakt is een voertuig met- of zonder vooraf ingebouwde bekabeling.
Aan het einde wordt ook niet, zoals in andere handleidingen, aangegeven dat software via VIDA geladen moet worden...

Lijkt er dus op dat je gelijk hebt en e.e.a. zonder software kan :)

Vraag gewoon voor de zekerheid nog even bij je dealer.
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 20:54  ·  #7
Software laden voor de P-200 en de subwoofer is wel bekend. Alleen de subwoofer zal ik nog eens navragen bij de dealer. Misschien is het wel zo dat je softwarematig een poort moet openzetten.
Een ander punt waar ik nu achter kom is dat voor V70's na 2005 een ander partnummer voor de subwoofer wordt aangegeven. Ik heb geen idee of het vorige type van voor 2005 wel werkt in mijn V70
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 21:30  ·  #8
Sorry, :oops:

Heb in de verkeerde handleiding gekeken. Hierbij de link naar de goede, voor modellen na 2005:
http://vccs.volvocars.se/acces…code=nl-NL

Volgens deze handleiding moeten ook in bestaande steckers extra draden worden aangesloten, het is nu dus zelfs de vraag of de stecker achterin je auto wel bedraad is op de juiste plekken :shock: (kun je bekijken adhv de pin-nummers en draadkleuren). Bovendien moet je volgens deze handleiding wel software installeren, hetzij voor versterker en subwoofer, ofwel alleen voor de subwoofer...

Zier er naar uit dat het toch niet zo gunstig was als het eerst leek... 😢

Het onderscheid in bestelnummers voor types tot 04 of 05-07 wordt alleen gemaakt bij de complete set. Als je op de plaatjes afgaat in de handleidingen, lijkt de subwoofer gelijk en zou ook de oude moeten passen, het verschil zit hem volgens mij in de meegeleverde bekabeling.
Software verhaal is met deze handleiding ook duidelijk, is nl. alleen 05-.
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 22:13  ·  #9
Het wordt nu verwarrend. Volgens de dealer ligt in mijn V70 de complete kabel af fabriek en is het alleen de subwoofer erin plaatsen, de kabels aansluiten en software laden. Misschien dat dit alleen het geval is in de allerlaatste V70s van het voorgaande type. Ik heb een V70 vorige model Sport Edition en MY 2008, een van de allerlaatsten dus. Ik zal morgen nog eens informeren bij de dealer. De sport Edition werd geleverd met zes performance speakers. Inmiddels heb ik High performance speakers geplaatst, een hele verbetering maar nog niet af...
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 22:29  ·  #10
Tsja, als dat is wat de dealer zegt...

Zou mooi zijn als het waar was wat hij zegt.
De handleiding van VCCS (Volvo Cars Customer Service) leek echter duidelijk.

Zou naar de dealer gaan, hem laten bevestigen wat hij eerder heeft gezegd, onderdelen bestellen en installeren. Als het dan niet werkt, mag hij toch gewoon zijn woord waarmaken!?

Succes!

Enneuh, ben benieuwd naar de uitkomst. Ben het nl. met je eens dat als 'de feiten' van handleidingen en beweringen van dealers niet overeen komen, het verwarrend wordt. Zou echter niet voor het eerste zijn dat een dealer iets beweert wat toch niet geheel blijkt te kloppen. (mijn ervaring en geldt voor meerdere merken).
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 14.09.2009 - 23:02  ·  #11
Ik hou je op de moeite. Bedankt in ieder geval voor je hulp.
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 05.10.2009 - 20:20  ·  #12
Vorige week is er een PA 200 versterker ingebouwd. De voedingskabel lag onder bekleding. Na inbouw moet de PA 200 worden toegevoegd d.m.v. een software update. Het geluid is direct een heel stuk beter, mooi vol geluid en een goede bas die ik zonder PA 200 niet had.

Een dag na inbouw las ik in de inbouwinstructie dat nadat de PA 200 softwarematig is toegevoegd er ook een reload of een upgrade van de AUM moet plaatsvinden opdat de radio de juiste software krijgt voor de nieuwe versterker. Ook dat is nu gebeurd. Het vreemde is dat ik het idee heb dat de speakers in de achterportieren na de reload wat minder bas hebben. Wat ik ook opvallend vind is dat het geluid stukken beter is als het volume wat hoger wordt gezet.

Al met al is het de moeite waard geweest. Nu nog een subwoofer erbij om het helemaal af te maken :-))
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 07.10.2009 - 14:43  ·  #13
De subwoofer komt eraan!
V70 2.4T
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 53
Berichten: 710
Geregistreerd: 02 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 08.10.2009 - 00:55  ·  #14
Mooi dan, dit soort dingen hebben we wat aan, nu weten we i.i.g. zeker dat het allemaal kan en werkt, Super!
Bounty
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Subwoofer

 · 
Posted: 08.10.2009 - 17:21  ·  #15
Morgen komt de subwoofer, nieuw gevonden bij een dealer die niet wist dat hij er nog ergens een had liggen :-))
 
Selected quotes for multi-quoting:   0