Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 
 
 
 
 
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 · 
Posted: 04.01.2017 - 11:15  ·  #1
Wie weet wat de voorkomende symptomen zijn bij defecte nivomat schokbrekers.
Ik twijfel aan een defecte schokbreker of slechte schokbreker rubbers. (30639320)
Als ik over putdeksels rijd hoor ik aan de achterkant wat getokker, zoals ook beschreven in het andere topic.

Als ik een m'n aanhanger, caravan of boot achter de auto gooi komt deze weer netjes naar de oorspronkelijke rijhoogte, dus lijkt me het qua schokbrekers wel OKE.

Gisteren de bekleding eruit gehad om het spul eens te bekijken, maar je ziet er zo weinig aan.
De cup (bovenkant) zit redelijk strak in het rubber, bij het optillen van de auto zie ik dat er wel beweging in zit.
Ik twijfel nu dus of ik 2 rubbers moet bestellen en vervangen...
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 · 
Posted: 04.01.2017 - 17:29  ·  #2
Als een nivomat "kapot" is zakt ie in asl ie geparkeerd is, Kan er lichte olie lekkage optreden langs de standbuis, Komt niet meer op hoogte.

Zoals je aangeeft komt ie nog wel op hoogte, dus echt kapot zal ie niet zijn. Je kan wel even eronder kruipen en controleren of de standbuizen vochtig zijn van de olie.

Er zitten nog veel meer delen die kunnen rammelen als daar de rubbers slecht van zijn.



nr 8 Voelde goed zei je. Toch nog eens goed checken en anders de nrs 11&12 even goed controleren. Die willen ook nog wel eens slijten.

Succes!
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 · 
Posted: 05.01.2017 - 07:00  ·  #3
IK had bij mijn vorige V70 het zelfde probleem
Een harde tok bij putten in de weg. Bij die V70 bleek het een stabilisatiestang te zijn.

Bij mijn huidige V70 (ook met nivomat) had ik ook weer een tok.
Dit maal bleek het wiellager rechts achter te zijn overleden.
Tenck
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 680
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 · 
Posted: 05.01.2017 - 10:47  ·  #4
Getokker over putdeksels zijn toch meestal de stabistangetjes?

Bij een defecte nivomat gaat je auto echt als een dweil rijden en ligt hij lager aan 1 kant. Als je over een verkeersdrempel rijdt deint hij op 1 hoek na en dat geeft een beetje het gevoel alsof je net niet voor de wind aan het zeilen bent en je wordt ingehaald door de golfslag.

Bij mij was het hoogte verschil tussen links en rechts op een gegeven moment 4-5 cm. Er hoeft dan nog geen olielekkage te zijn, die kreeg ik toen ik een kuub hout achterin had vervoerd. Toen lag er de volgende dag een flinke plas olie op de oprit en hij heeft wel een aantal dagen flink na lopen druppen.

Ik had verder helemaal geen bijgeluiden oid.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte | Overijssel
Leeftijd: 44
Berichten: 68
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Symptomen bij defecte Nivomat schokbreker

 · 
Posted: 08.01.2017 - 16:28  ·  #5
Sorry heren ik was even druk met zaken voor de stichting.
(webdesigner, grafisch-ontwerper ed.)

Ik heb bij de stabilisator de alle 2 de droplinks vervangen, eentje was er slecht maar dat heeft geen verschil gemaakt.
Ook heb ik het wiellager getest deze zou ik moeten horen als hij van de grond af is toch?

Verder dweilt de auto absoluut niet, en komt hij inderdaad op z'n positie terug als ik er een aanhanger achter heb hangen.
Ook stuurt en "luistert" hij goed naar me, de auto gaat absoluut niet z'n eigen gang, ook niet bij hogere snelheden.

Afgelopen weekend heb ik hem nog op de smeerput gehad en geprobeerd de stabilisator aan 2 kanten los te draaien
om zo te testen of het de rubbers zijn van de stabilisator, maar dat kan niet veilig.
Hij komt links en rechts dan op de draagarm te liggen, en even snel demonteren kan niet vanwege uitlaat en handremkabels.
Dus heb de droplinks er maar weer aangezet en heb de schokbrekers gecontroleerd op lekkage, en dat is ook niet het geval.

Het plaatje wat er nu in dit topic getoond wordt is anders als mijn onderstel zie:



Maar onderdeel 10 zit redelijk strak in het rubber (9) en toch vertrouw ik het niet helemaal.
Als ik de auto optil bij de wielkast dan zie ik 10 toch iets bewegen in het rubber.
Mijn idee en volgens het plaatje zou de zuiger van de schokbreker hier aan de onderkant tegenaan moeten staan, maar metal op metaal maakt altijd geluid, is het zo dat 10 zo strak in 9 zit dat hier hoegenaamd geen verticale beweging in mag zitten?
Het enige wat me hierin tegenhoud is het nodeloos vervangen, het zijn toch rubbers van rond de €30,-


Groeten,

Jan-Willem
 
Selected quotes for multi-quoting:   0