Tectyleren nog aan te raden?

 
 
 
 
 
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 15:36  ·  #1
Wie onderhoud zijn Volvo zo om de paar jaar ook met een Tectyl of Dinitrol behandeling van de onderkant en holle ruimtes?

Vroeg me zo af of dit nog wordt gedaan, en wie het niet zo lang geleden heeft gedaan.

Heb dit wel altijd gedaan met een klassieker Volvo (om de 4 jaar) , maar nu met een XC ? O-)
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 15:49  ·  #2
Nou, toevallig zat ik er net over te denken om de laag aan de onderkant weer eens bij te spuiten. Die bladdert af. De mijne is uit 2001.
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 16:07  ·  #3
gebruik om plaatsen bij te werken strijk tectyl, of bij grote delen een bus tectyl die je onder het spuitpistool van de compressor moet hangen en niet dat spul uit een gewoon spuitbusje. het spul wat je erop moet smeren blijft veel langer elastisch en blijft beter zitten.
aeos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosten v.h. Land
Leeftijd: 59
Berichten: 242
Geregistreerd: 09 / 2013
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 20:50  ·  #4
In principe is dus het dus ook bij de huidige Volvo's raadzaam om te tectyleren!

Ik ben erover aan het nadenken om dit in September dus voor de winter nog te doen, zodat het tijd heeft van drogen voor de natte maanden.

Wilde zoals bij de klassiekers laten doen. Dus professioneel werk, niet zelf prutsen....

Iemand een idee over prijzen bij laten doen?
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 21:43  ·  #5
Er zijn betere producten op de markt , tectyl vind ik matig werken , al ligt het wel aan wat en hoe je het gebruikt .


www.gosliga.com

ze gebruiken dinitrol , dit heeft zeer goede eigenschappen en wordt beslist niet hard , heb mijn Chevy uit 1955 na restauratie inmiddels 8 jaar geleden de bodem gedaan en ziet er nog perfect uit , nu is wel de voorbehandeling , dus echt goed schoon maken en kurkdroog zijn voor de behandeling erg belangrijk .
Dus stoomcleaner ontvetten drogen en dan behandelen .
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 14.08.2014 - 22:03  ·  #6
Maar dan moet wel je bodem kaal zijn denk ik? ivm de hechting met het tectyl. (dus niet voor spot repair of een extra laag aanbrengen)

Je hebt ook wel Carpotech RX5 en RX7 e.d. Is ook erg mooi spul. Zelfs op kleur te laten mengen.
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 17.08.2014 - 14:33  ·  #7
Leuk topic dit. Omdat ik de v70 nog lang wil rijden zat ik ook hieraan te denken.

Ik heb wel eenseen saab900 met rx5 etc behandeld, prima spul. Ook in mijn alfa romeo dagen werd dit veel gebruikt.

Is er iemand diede huidige beschermlaag eraf heeft gehaald? Wat kom je tegen?

Mbt het verwijderen wordt dat ook gedaan met ijs,dit om de abrassieve eigenschap van harderestoffen wat te mijden.
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 26.08.2014 - 20:55  ·  #8
In de jaren zeventig heb ik nog laten tectyleren bij een bedrijf in Baarn.
Hun reclame was dat ze de auto's van koninklijk huis en Prins Bernard ook tectyleerden.
Twee methoden n.l. de onderkant en de tweede behandeling extra was in de holle ruimten met een soort was...
Maar ja dat was de vorige eeuw. :-|

Tja en heb ik mij vorig jaar laten vertellen dat door de moderne zinkbehandelingen hedendaagse auto's tectyleren niet meer nodig zou zijn en zelfs niet goed om tectyl overheen te spuiten :'( .

Waar is de EXPERT. ( bestaat die nog tva tectyl?)
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 27.08.2014 - 10:24  ·  #9
Toevallig heb ik een kleine week geleden een poosje onder mijn v70n (2000) gestaan. Moest voor wat onderhoud op de brug en dit was het uitgelezen moment de onderkant eens goed te bekijken. Ik heb geen maar dan ook geen spatje roest gevonden. (behalve de uitlaat) Zelfs aan het uiterste stukje van de achterkant (paar cm voor de achterbumper) zat helemaal geen tectyl meer. En ook hier geen spatje roest.

Ik denk dus ook dat door de huidige verzink technieken de noodzaak om extra te tectyleren overbodig is geworden. Wellicht als delen los zitten of uitgedroogd zijn is het handig deze bij te werken. Persoonlijk zie ik dit meer als bescherming tegen steenslag / voorkomen beschadiging van de zink laag als noodzakelijk omdat anders je bodem weg zou rotten.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 27.08.2014 - 12:37  ·  #10
Quote door Bover

In de jaren zeventig heb ik nog laten tectyleren bij een bedrijf in Baarn.
Hun reclame was dat ze de auto's van koninklijk huis en Prins Bernard ook tectyleerden.


Dát is geen reclame. Hoe bewijs je kwaliteit van je behandeling aan de hand van auto's die 7 kilometer per jaar rijden en de rest van het jaar geconditioneerd binnen staan?

:)
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 27.08.2014 - 19:19  ·  #11
In die tijd was dat wel een aanbeveling, heb toen een Simca 1100 laten tectyleren
Maar je hebt gelijk en prins Bernard hebben ze niet getectyleerd want die is niet meer en zijn auto's wel :D
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 01.03.2015 - 09:03  ·  #12
Een V70 is nu bij uitstek een auto die geen roestwerende middelen (en al helemaal geen Tectyl....) nodig heeft.

Waarom staat dit topic onder de 'belangrijke preventieve reparaties' , terwijl het nut allerminst is aangetoond ???
Ik zou deze rubriek graag gereserveerd zien voor de BELANGRIJKE issues.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 01.03.2015 - 09:22  ·  #13
Quote door Mekstra

Een V70 is nu bij uitstek een auto die geen roestwerende middelen (en al helemaal geen Tectyl....) nodig heeft.

Waarom staat dit topic onder de 'belangrijke preventieve reparaties' , terwijl het nut allerminst is aangetoond ???
Ik zou deze rubriek graag gereserveerd zien voor de BELANGRIJKE issues.


Ook goedemorgen. Slecht humeur?
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 01.03.2015 - 09:41  ·  #14
Quote door Mekstra

Waarom staat dit topic onder de 'belangrijke preventieve reparaties' , terwijl het nut allerminst is aangetoond ???
Ik zou deze rubriek graag gereserveerd zien voor de BELANGRIJKE issues.


Lijkt me vrij logisch.
TS (Topic Starter), in dit geval aeos, stelt een vraag over een preventieve "reparatie" welke hij belangrijk acht. Aeos stelt hierbij gewoon de vraag of het nodig is en dat staat hem vrij. Dat is ook de hoofdzaak van een forum, vraag & antwoord.

Om er nog een mooie quote in te gooien die hier van toepassing is :
Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt, en wat je niet lust laat je liggen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tectyleren nog aan te raden?

 · 
Posted: 01.03.2015 - 10:01  ·  #15
En daarnaast is een antwoord als 'nee is niet nodig' in dit geval zeer zinvolle informatie. Dus een ieder die zich dit afvraagt weet na het lezen van dit topic hoe het zit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0