Tip: reinig je gasinjectoren!

 
 
 
 
 
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 20:38  ·  #1
Na een dagje werk ben ik toch wat tegen gekomen wat ik even wilde delen en wat misschien als nuttige tip kan dienen voor anderen.

Mijn V70 loopt op gas en na wat problemen, maar besloten de injectoren te reinigen.
Hij loopt nog maar zo'n 150K op gas en filter is netjes om de 10K kilometer vervangen.
Daarnaast lijkt gas best schoon dus wat kan er mis gaan?

Nou, best veel.......zo erg dat een nieuwe injector zo vreselijk afweek dat hij op 4 cilinders liep en als boosdoener aangeduid werd.

Ik heb de injectoren in bekertjes gezet met remmenreiniger en een scheutje WD40 erin (tegengaan schrale rr) en ze laten pulseren voor een nachtje. (Weken nachtje, pulseren half uurtje ongeveer.)

Het bekertje zag er daarna niet uit en de vloeistof was al snel zwart(!)
Onderin het bekertje allemaal drab en de injector zag er schoner, maar nog lang niet schoon uit!

Min of meer toevallig kon ik aan een goede ultrasoon reiniger komen, duur model nog wel en erg goed.
DAT maakte nog eens verschil!

Het is makkelijker om de foto's (die ik straks hieronder zal trachten te plaatsen) te beschrijven:

1) Het bekertje: dat is na die nacht in remmenreiniger met pulseren van de injector zelf. De zwarte vloeistof had ik er reeds uit gegooid.

2) De injector na die nacht, afgespoeld en wel. Dus zo schoon als hij werd met dit. Let goed op die volle rij met gaatjes en het vieze "zuigertje" eronder.

3) De ultrasoonreiniger voor het begin. Let wel; géén vieze remmenreiniger meer in de injectoren.

4) Na de vijfde injector......zie laatste zin: dat is géén oude troep van de remmenreiniger meer dus; dat is echt de troep die nog in de injector zat. Let op de kleur van anderhalve liter water (met een scheutje Dasty) na dit alles.........

5) Schoon! Kijk nu naar de zuigertjes ;)

Dus; als je de kans hebt, doe het eens! Baat het niet, dan schaadt het niet, toch?
Sterker; ik vind het wel leuk om te doen; erg voldoenend werk (is dat een woord?) en dus wil ik het wel voor een paar mensen doen. Lijkt het je wat; geef me een pm.
Mocht het storm gaan lopen, zal ik tegen die tijd wel een hele kleine vergoeding vragen, maar dat zullen geen echte bedragen zijn.

Nu even zien of de foto's lukken:









koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 925
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:16  ·  #2
Zeker interessant!
Waar woon je ongeveer?
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:26  ·  #3
Hallo Koennie, ik hou het voor openbaar even wat algemeen, maar omgeving Amsterdam zegmaar.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1475
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 21:38  ·  #4
Das leuke actie zeg. Dacht zelf ook dat gas lekker schoon bleef maar dat kan dus beter.
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 22:51  ·  #5
Dat zou je zeggen ja; mooi schoon, droog gas....... Maar er zit een vleugje paraffine doorheen.
Het filter is ook niet alleen om te filteren, maar ook om dat een beetje af te vangen.

In de rail met de injectoren eruit, is het puur zo vet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 37
Homepage: o550.nl
Berichten: 3089
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 23:35  ·  #6
Wat voor LPG systeem heeft jouw auto Veldweg?

Amsterdam vanaf Groningen is het probleem niet, maar hoe lang staat de auto dan stil zonder die injectoren?
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 17.04.2022 - 23:53  ·  #7
Hallo Jeroen, mijn auto heeft een Landi Renzo systeem.

In principe valt het mee; elke injector 2 minuten erin, twee minuten naspoelen en de-montage. Ligt er een beetje aan hoe ze bij jou zitten, maar heb je hetzelfde is het 5 minuten uit en 5 minuten in.
Nouja, dat is theoretisch, maar een uurtje, anderhalf?
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 538
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 06:21  ·  #8
Interessant!

Misschien wel goed om je Lpg systeem daarna weer af te laten stellen(?)
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 09:02  ·  #9
Dat is wel zo verstandig maar ligt eraan; als de calibratie er al vanaf het begin in staat; deze verandert niet vanzelf bij een Landi Renzo bijvoorbeeld.
Dat doet je Fuel Trim en die regelt dan wel terug.

Maar voor Landi, Vogels en nog een paar anderen heb ik zo'n kabel, dus kunnen we gelijk meepakken.
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 15:05  ·  #10
Is dit ongeveer het zelfde geval bij een prins LPG systeem de injectoren?
Anders kom ik graag wel een keer langs :)
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 15:12  ·  #11
Als het geen LPI is, komt het wel goed. LPI moet ik even uitzoeken ivm aansturing tijdens reinigen.
djoey
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amersfoort
Leeftijd: 26
Berichten: 235
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 15:22  ·  #12
Quote door Veldweg

Als het geen LPI is, komt het wel goed. LPI moet ik even uitzoeken ivm aansturing tijdens reinigen.


Als ik het goed lees heb ik een VSI systeem van prins, Ik ga het binnenkort even controleren alvast bedankt :)
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 15:47  ·  #13
Mooi werk! Ook gedaan met de carburateur van mijn motor vorig jaar, daar zitten (ook) heel fijne kanaaltjes in die wel echt schoon moeten zijn om goed te werken.
Maar nu de hamvraag: werken de injectoren nu ook daadwerkelijk beter? Zijn ze zuiniger / stiller / ...? Want die mooie glimmende koontjes zie je niet meer zodra ze weer terug ingebouwd zijn toch? En wat nu met de rest van het systeem? Is dat ook schoon of worden de injectoren nu zo weer volgepropt met rommel vanuit een smerige leiding?
Veldweg
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 68
Geregistreerd: 04 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 18.04.2022 - 17:00  ·  #14
Vandaag de zooi maar weer ingebouwd; wilde dat gisteren niet doen, maar moet wel morgenvroeg met de auto weg, dus het moest maar.

Het had kunnen zijn dat er huilend op terug was gekomen, maar nee; hij loopt nu mooier op gas dan op benzine :)
Hij trekt ook veel soepeler op en de calibratie schroefde hem toch wel een heel eind terug. (Was al geen standaard calibratie meer; had hem aangepast om zo goed mogelijk te rijden.)

Laat ik het zo stellen; met één nieuwe injector erin, stond hij te stampen stationair en kreeg ik continue de fout dat er een misfire was van juist die cilinder.
Dus; één die het wél goed doet, ontregeld het hele systeem (vanwege fuel trims ook).
Nu; perfect op alle vijf rond.
Het zegt mij genoeg.

Maar ik hoef het ook niet te verkopen he; als het je niets lijkt, moet je het niet doen.

Natuurlijk heb ik schoongemaakt wat ik verder ook kon Bolbo.
Maar de binnenzijde van de tank en de leiding van achter naar voor, was wat lastiger.......
BoutWout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 / 2022
Subject:

Re: Tip: reinig je gasinjectoren!

 · 
Posted: 19.04.2022 - 11:33  ·  #15
Ik ben geintreseerd! Ik heb mijn V70 nu iets meer dan een maand, hij heeft 370.000km gelopen en bij half-gas naar volgas heb ik het idee dat hij (op gas) een beetje inhoud voor het weer vol doortrekt. Starten met de injectoren schoonmaken lijkt me een goed begin. Heb nog veel te leren over deze auto dus met gelijkgezinde maar met ervaring (en apparatuur): top!

Ps. Het is een Prins LPG systeem. Hoe weet ik op het LPI (VSI) is of niet?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0