Toch maar wat tuningvragen weer...

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 16.09.2013 - 11:06  ·  #16
Sowhee een uitgebreid antwoord en zeer nuttig, Thanks.

Frappant dat de bak volgens Wikipedia een capaciteit to 440 nm heeft (bron, fabrikant Aisin) wat dan in de nieuwere versies al het af fabriek koppel is en die door Polestar word getuned tot 470 nm MET behoud van fabrieksgarantie!

Daarbij, enkele andere motoren (zoals de V6 diesel van Jaguar/Citroen/Peugeot) leveren af fabriek ook aanzienlijk hogere koppels dan 440 nm.

http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC


ALS ik tot tuning besluit zal ik denk ik wel als max 470 a 480 nm aanhouden. De pk's zouden dan rond de 200 a 210 uitkomen?
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 16.09.2013 - 11:55  ·  #17
Dat verschilt over het algemeen per tuner. Rica haalt er 240 PK uit en 475 NM.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 16.09.2013 - 20:07  ·  #18
Quote door varioclean

als de auto accellereert wordt hij in zijn achterveren gedrukt omdat het zwaartepunt van de auto boven de weg ligt terwijl de kracht op wegdekhoogte wordt geleverd vormen de voorveren en de achterveren een koppel ter compensatie


Mooi antwoord, met slechts een kleine aanvulling: naast bovenstaand effect (vooral een effect van zwaartekracht en acceleratie v/d auto) is ook het effect als gevolg van de As/wielaandrijving niet te verwaarlozen; de auto "wil" als het ware om de aangedreven wielen draaien.
Het is het effect dat je krijgt als je op de handrem de koppeling laat opkomen. De auto duikt dan ook (vooral) in de achterveren.

Verandert het verhaal niet, buiten dan dat er dus een dubbel (belastend) effect is dat speelt in het koppel.

Hoe hoger het koppel, hoe sneller de mogelijke acceleratie, hoe erger het effect dat varioclean beschrijft.
Hoe hoger het koppel, hoe meer kracht de auto heeft om zichzelf om de wielen heen te draaien.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 17.09.2013 - 17:42  ·  #19
V/Driver,

frappant inderdaad dat Aisin maar tot 440NM koppel de bak garandeert,

misschien moeten ze meer marge hanteren omdat bij lagere toerentallen het hoge koppel extra problematisch is en omdat het ene automerk weer een betere koeling van de bak heeft ontworpen als het andere merk, en Aisin een algemene richtlijn geeft,

nog frappanter was het 13 jaar geleden toen Aisin uitkwam met de limited slip lock up automaten dat ze zelf adviseerden om na 40.000 de atf te vervangen terwijl fabrikanten waaronder Volvo verversen helemaal niet nodig vonden en niet in de onderhoudsprocedures hadden vermeld,
terwijl los van het aantal gereden kilometers ook na 5 jaar de atf door ouderdom grotendeels versleten is,

tegenwoordig geeft Volvo wel aan om de 60000 te verversen bij zwaar gebruik zoals veel stadsritten of met aanhanger,

zeker bij een chipgetunede automaat moet de smering en koeling van de bak in ideale staat zijn, en is spoelen of verversen met 40.000km of elk jaar zeker nuttig,

met kilometerstanden boven de ton wordt het maximale koppelverhaal sowieso anders,
op de kleppenhuizen van de automaten zit dan al slijtage en de max capaciteit voor koppeloverbrenging is dan al een procentje of tien lager,

vaak moetem wij de kleppenhuizen ook vervangen als oudere Volvos naar de 500Nm zijn gebracht, terwijl voorheen voor de tuning de kleppenhuizen het koppel nog net wel aankonden.

groet,

VarioClean
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 08:15  ·  #20
Quote door varioclean


zeker bij een chipgetunede automaat moet de smering en koeling van de bak in ideale staat zijn, en is spoelen of verversen met 40.000km of elk jaar zeker nuttig,

groet,

VarioClean


Kijk van dit soort informatie leren we nog eens wat op het forum! Top.
Gaat dit ook op voor een handbak?
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 09:35  ·  #21
@Varioclean, elke 40.000 km de olie verversen van een automaat??????
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 10:00  ·  #22
Dat staat er idd, 8-)
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 10:13  ·  #23
Maareh, nu we het er toch over hebben, een kleine topickaap: ik heb een V70 2,4T AWD Geartronic uit 2002. De auto is dealeronderhouden maar volgens de dealer is het niet mogelijk om de onderhoudshistorie voor mij uit te draaien (iemand een idee of dat idd zo is?) en alleen een ingevuld onderhoudsboekje zegt mij niet zoveel. Navraag leert dat de bak wel een (power-)flush (dachten ze) heeft gehad maar er wordt niet bij vermeld wanneer. Aangezien mijn V70 regelmatig 2pk extra achter zich heeft hangen, wat is jullie advies, maar weer eens preventief laten spoelen?
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 12:11  ·  #24
40 dkm is bijna elk jaar.

Is elke keer wel weer 275 euro extra, maar ik denk dat ik het toch rond de eerstvolgende beurt ook wel laat doen.

Of zou ik veilig 60 dkm aan kunnen houden en het bij elke 2e beurt doen?



In ieder geval twijfel ik nog steeds (om eerlijk te zijn, mijn vrouw ;) ) maar als ik het wel laat doen volgende week, dan ga ik voor de veilige kant van 500, dus 470/480 max denk ik. Pk's is minder van belang in mijn bescheiden mening
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 14:38  ·  #25
Quote door Arthur30

Quote door varioclean


zeker bij een chipgetunede automaat moet de smering en koeling van de bak in ideale staat zijn, en is spoelen of verversen met 40.000km of elk jaar zeker nuttig,

groet,

VarioClean


Kijk van dit soort informatie leren we nog eens wat op het forum! Top.
Gaat dit ook op voor een handbak?


Dat lijkt mij niet. Ik had ooit een getunede 940LPT, die heb ik 6,5j gereden en in al die tijd nooit de bakolie van vervangen. De bak was een M90 en die is intern vrijwel hetzelfde als de M56 van de 850 serie/S/V70classic.
Bij een handbak zal je wellicht wel de koppeling frictieplaat vaker moeten vervangen omdat deze meer koppel moet doorgeven en dus eerder zal gaan slippen.
(zo had ik bv in mijn 940 een versterkte sportdrukgroep en een frictieplaat van een 850R ingebouwd. Het Dualmass vliegwiel had ik vervangen door een ouderwets massief vliegwiel van een 740.
Een (duur!) DualMass vliegwiel zal nu eenmaal ook harder slijten als je er meer koppel doorheen stuurt.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 15:50  ·  #26
Quote door marc apeldoorn

@Varioclean, elke 40.000 km de olie verversen van een automaat??????


Dat is inderdaad wel helemaal het tegenovergestelde van wat de (of in ieder geval mijn) dealer aanhoudt: niet nodig zolang de bak soepel schakelt.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 17:58  ·  #27
Wij zeggen niet dat iedereen om de 40.000km zijn atf moet vervangen of spoelen,
net zo goed als dat wij niet zeggen dat je 4x per dag je tanden moet poetsen,

wel is het zo dat Aisin dat voor de bakken adviseerde toen ze uitkwamen en dat bij continu gebruik in stad en file om de 40.000km ook geen slecht idee is, als je maar 10.000km per jaar rijdt lijkt ons om de 40.000km trouwens ook wel verstandig,

als je net zolang doorrijd met de oude atf totdat je de bak minder voelt schakelen is dat wellicht aan de late kant aangezien slip in de bak niet meteen gevoeld wordt omdat de koppelomvormer ook nog slip levert, en dan wel een bepaald slijtage proces op gang is gekomen,

ook bij getunede Volvos waar het koppel hoger is en alles tot dichter bij de grens wordt belast moet je zeker niet te lang met uitgerkte oude atf blijven rondrijden natuurlijk,

voor het overige ,als je in Zweden woont en daar 200.000km met dezelfde atf doorrijdt zonder in files, bergen of tropische hitte te komen, en bijna altijd met 90kmpu in de lockup, en niet met volgepakte caravans de Alpen overrijdt lijkt ons het ook prima, om na 2ton pas te verversen,

gemiddeld gesproken , is 4 jaar of 100.000km wel een goed interval voor de atf spoeling denken wij.

groet,

VarioClean
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 18.09.2013 - 23:51  ·  #28
Ook ik heb hier verschillende dingen over gelezen op internationale fora. Dit is inderdaad wat daar voorgeschreven wordt. In file-verkeer en stadsverkeer wordt de olie warm. Vaak te warm! En hoe warmer de olie geweest is.... Hoe minder de fiscositeit wordt. Dus google er maar eens even op mensen! Denk wel dat 40 procent van auto-land een aisin bak heeft. VW/Audi, Toyota etc. Deze zijn dus bij verschillende merken getest en in sommige gevallen is in een korte interval het spoelen dus noodzaak als ik die fora mag geloven! ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 05:53  ·  #29
Verse olie, mits origineel, kan sowieso geen kwaad.
Je behoud je reinigende werking en dus een relatief schone bak.
In Vida wordt het ook aangeraden en aangezien voorkomen beter is dan genezen.....
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 06:57  ·  #30
Ik ben het eens dat olie zijn viscositeit verliest en dat verversen dus op zijn tijd heel prettig voor een automaat is, maar elke 40K zou toch alleen voor <1% van de automaten zijn, daar waar er echt sprake is van veelvuldig zware belasting. Voor de doorsnee automobilist lijkt me dat een heel ander verhaal..
 
Selected quotes for multi-quoting:   0