Toch maar wat tuningvragen weer...

 
 
 
 
 
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 07:54  ·  #31
Hierop inhakend, ik las gisteren toevallig op honestjohn.co.uk dat er eigenlijk een grotere oliekoeler moet worden gebruikt bij automaten die regelmatig 'aan het werk' moeten maar dat dit maar zelden ook gedaan werd. Toch zou dat erg belangrijk zijn ivm oververhitting. Iemand?
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 12:19  ·  #32
Goede opmerking, wat betreft koeling. Maar misschien geldt dat koeling in het algemeen erg belangrijk is. Ook een goede motorkoeling zorgt voor het beperken van de opwarming van de ATF.

Er geldt een stelregel, elke 20% stijging van de ATF temperatuur zorgt voor een halvering van de levensduur van de ATF. Bij 220F = 104 graden celcius is de levensduur van ATF olie beperkt tot 25000 mijlen +/- 40000 km.

Veel vermogen, hoge temperaturen, zware belading, mogelijk zelfs een caravan en regelmatig zware belasting kan er makkelijk voor zorgen dat de ATF temp redelijk snel oploopt.

Om dit alles een beetje te visualiseren :



Blauw is de Koelwatertemperatuur, rood is de temperatuur van de bakolie. Dit is een ritje bij +/- 28 graden celcius waarbij stevig werd doorgereden over landweggetjes gedurende 20 minuten. Gewoon een S60 140PK automaat. Niet eens extreem veel vermogen.

Mooi is te zien dat Koelwater in eerste instantie gelijk oploopt met bakolietemp, en op moment X de bakolie over de 100 graden gaat. Een dagje door de stad of door de randstad in de file bij soortgelijke temperaturen zal niet voor wezenlijk andere plaatjes zorgen. Ook een extra ATF cooler zal daar niet voor 100% een oplossing voor bieden.

Hoe hoger het vermogen, hoe makkelijker het zal zijn de temperatuur op te laten open naar temperaturen van boven de 100 graden celcius. Die 40000 km vind ik dus zo gek nog niet en al helemaal niet bij wagens met veel vermogen / koppel. Zeker bij hogere temperaturen is het geen enkel probleem om er voor te zorgen dat de ATF olie sneller veroudert.

Nu zijn er vast mensen die dan gaan roepen dan moet je synthetische olie in de bak gaan doen. De vraag is dan vervolgens wat is erger, de kwaal of het middel.

Ja de volsyntheet zal beter bestand zijn tegen de hogere temperaturen. Maar de toevoegingen welke zeker zo belangrijk zijn om de olie bepaalde eigenschappen te geven welke nodig is voor de werking van de bak /koppelomvormer zullen gewoon gevoelig blijven voor veroudering als gevolg van hogere temperaturen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 14:16  ·  #33
@varioclean:
in de software van de AW bakken van de Volvo's zit een ATF teller. (is te zien in VIDA)
Ik meen dat je die na een ATF wissel op 0 moet zetten. Als deze teller optelt compenseert de software dan voor het verouderen van de ATF? (door bv de regeldruk in de bak te verhogen?)

daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Waarom zit die teller er anders in?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 14:26  ·  #34
Veelvuldig file-rijden maakt de olie al dermate warm dat deze aan fiscositeit en reinigende kracht verliest. En beter een keer vaker spoelen dan een kapotte automaat, kleppenblok of koppelomvormer. Dat moeten we toch met elkaar eens zijn?? ;)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 15:39  ·  #35
Quote door R-W

Hierop inhakend, ik las gisteren toevallig op honestjohn.co.uk dat er eigenlijk een grotere oliekoeler moet worden gebruikt bij automaten die regelmatig 'aan het werk' moeten maar dat dit maar zelden ook gedaan werd. Toch zou dat erg belangrijk zijn ivm oververhitting. Iemand?


moderne automaten circuleren de ATF door een warmtewisselaar die onderdeel is van je radiateur.
In deze warmtewisselaar neemt de ATF warmte over van het koelwater.
Als de ATF te heet wordt geeft deze warmte af aan het koelwater.
De blazende koelfan zorgt ervoor dat koelwater (en dus ook de ATF) nooit TE heet kunnen worden.

Moderne auto's worden in de ontwikkelfase getest in snikhete gebieden zoals bv Deathvalley, Nevada of in Arizona. Op basis van die tests wordt het koelsysteem gedimensioneerd.
Tijdens zo'n testperiode gaan ze niet zachtzinnig met die auto's om, hard accelereren, lang stationair draaien, alles wordt getest.

Hetzelfde doen ze trouwens ook in steenkoude omstandigheden. Rovaniemi in Finland is zo'n bekende plek.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 19:23  ·  #36
Olietemperatuur......, je zou het eens moeten meten.
Dit heb ik bij de mijne wel gedaan.
Bij normaal gebruik was de temperatuur constant rond de 85 graden.
Na een tijdje behoorlijk stevig rijden zag dit er heel anders uit, dan komt de olietemperatuur wel degelijk boven de 100 graden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 20:05  ·  #37
Waarheid als een koe Hans. En dan gaat het hard met de veroudering van de olie! ;)
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 21:54  ·  #38
Toch wordt hier gedaan of je 40000km de caravan of paardentrailer de Loipepas opsleurt of continue 200+ aan het planken bent.
Is echt niet zo.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 19.09.2013 - 22:22  ·  #39
Je kunt je afvragen wat is de normale temperatuur voor ATF bij normaal gebruik. Ik denk dat die bij veel Volvo's al gauw richting 95 graden celcius gaat bij redelijk normaal gebruik.

De kans dat die temp in druk verkeer beneden de 80 graden blijft is redelijk klein. Een beetje file rijden, wat stadsverkeer en wat optrekken en jezit zo boven de 90 graden.

Als 80 graden celcius gemiddelde atf temp oplevert dat olie 160.000 km mee zou moeten gaan, dan zit je bij structureel +/- 95 graden op een levensduur van max 80000 km hebben. Deze theorie gaat uit van halvering van de levensduur bij 20% stijging van de ATF temp t.o.v. het uigangspunt 80 graden. Een andere theorie roep zelfs dat bij elke 10 graden stijging van de ATF temp de levensduur halveert. Ook hier is de normale ATF temp 80 graden celcius.

Als er dan warme zomers, druk verkeer op de autobaan, stadsverkeer of in de bergen bij komt dan kom je op bepaalde momenten al gauw ruim over de 100 graden celcius gedurende langere perioden.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1760
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 20.09.2013 - 14:34  ·  #40
Ik kan bij mijn auto niet zo snel achterhalen of de bakolie al eens vervangen is, de auto is compleet dealeronderhouden dus ik denk van niet (zie m'n eerdere post in dit topic). De automaat schakelt in mijn beleving als een nieuwe, maar heeft wel bijna 1,5 ton achter de kiezen. Waar doe ik nou goed aan?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 20.09.2013 - 16:38  ·  #41
Een analyse van je bakolie laten doen bij Varioclean. Zo weet je zeker dat de olie etc. nog goed is. Mijn advies zou dan ook zijn een afspraak aldaar te maken. Het is beter voorkomen dan genezen. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 20.09.2013 - 19:09  ·  #42
Otto,

Wat is wijsheid ?
Ik heb op de mijne ook preventief olie laten vervangen.
Niet omdat het nodig was, maar meer uit voorzorg.
Wel heb ik originele "Volvo olie" laten plaatsen en geen cleaners en/of toevoegingen laten gebruiken.
Het is nu ruim 20.000km terug en de olie is nog steeds mooi rood van kleur. :-)
Het is een keuze die je maakt, maar op problemen met de automaat zit ik niet te wachten.
Wel zou ik voorzichtig zijn met de keuze het bedrijf, welke dit zou moeten uitvoeren.
Succes met je keuze. ;-)
marc apeldoorn
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 328
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Toch maar wat tuningvragen weer...

 · 
Posted: 20.09.2013 - 20:04  ·  #43
Je kan beter flushen als er nog niets aan de hand is, dan als er al wel wat aan de hand is...
150K lijkt mij meer dan genoeg km om eens te laten flushen....
 
Selected quotes for multi-quoting:   0