Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 
 
 
 
 
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 13:48  ·  #1
Hallo,

Ik zal mijzelf ook hier eerst even voorstellen:

Ik ben Mark Vogels, 36 jaar en woon met mijn vrouw en 2 dochters van 4 en 1,5 jaar in het Brabantse Berkel-Enschot.

Al sinds enkele jaren is mijn interesse aangewakkerd voor de Volvo (S/V70 series), aangezien een vriend van mij een Volvo s70 t5-r reed en we o.a. een rondje Nurburgring deden. Ik houd van het tijdloze hoekige design en vind zeker de V70 een echt statement.

Aangezien ik minder kilometers maak en er vermoedelijk grote onderhoudskosten aan zitten te komen, wil ik mijn Volkswagen Passat 3c Comfortline Variant 1.9 tdi (2006, 140 pk, 238.000 km) inruilen op een Volvo V70n. De Passat is een heerlijke, fijne auto gebleken, zeker op lange vakantieritten naar Italië, maar nu is het tijd voor iets anders.

Ik zoek nl. een Volvo V70n met de volgende voornaamste specificaties/opties:
- Bouwjaar 2004-2006 (facelift);
- Benzine;
- Motor: 2.0-2.5 met/zonder turbo;
- Handgeschakeld;
- (Half)leren bekleding;
- Navigatie;
- Kmstand max. 270.000 (mits aantoonbaar dealer/specialist onderhouden);
- Budget incl. inruil € 6.000,-

Voor iemand die vanaf kinds af aan een passie voor auto's heeft (en a.d.h.v een achterlichtje elk merk/model kan noemen), heb ik natuurlijk al veel gezocht en wat vooronderzoek gedaan, maar ik kom niet tot 1 concreet lijstje met aandachtspunten waarop ik moet letten (o.a. draagarmen, gasklephuis blijft hangen, werking sloten etc.), daar zoek ik dus naar (1.).

Daarnaast wil ik er maandelijks in de kosten wel een beetje op voorruit gaan (inderdaad een Volvo met 1/10 is ook niet echt zuinig, maar nog altijd beter dan de wegenbelasting voor mijn huidige diesel terwijl ik niet meer dan 15.000 km rijdt p/jr)
Ik kijk altijd op www.spritmonitor.de voor het werkelijke verbruik, maar ik zie weinig verschil in het verbruik tussen de motor met het vermogen van min. 140 pk en die van max. 210 pk. Dat blijft schommelen tussen de 1/9.5 - 1/11 Klopt dat? (2.)

Ik kies ook juist voor een motor met handbak, en wellicht zonder turbo, omdat ik daarin minder kosten verwacht. Strekking van het verhaal is dat ik zonder al te veel investeren, mogelijk een degelijke, betrouwbare, mooie Volvo V70n kan rijden. Ben ik hierin een beetje reëel? (3.)

Ik verneem graag jullie reacties, bij voorbaat dank!

Groeten,

Mark Vogels
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 14:55  ·  #2
...
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 15:42  ·  #3
Quote
Aangezien ik minder kilometers maak en er vermoedelijk grote onderhoudskosten aan zitten te komen


Quote
zonder al te veel investeren, mogelijk een degelijke, betrouwbare, mooie Volvo V70n kan rijden. Ben ik hierin een beetje reëel? (3.)


Wat zijn voor jou grote kosten? Als je een auto uit 2004-2006 aanschaft, dat daar ook (hoge) onderhoudskosten op korte termijn aan kunnen komen: denk aan normale slijtdelen als draagarmrubbers, schokdempers, distributie, motorophangrubbers, lambda-sonde, homokineethoezen, koppeling en de al hierboven genoemde zaken etc. etc. Net als jij jouw wagen weg doet om deze kosten te vermijden, kan dit ook gelden voor jouw nieuwe aankoop van 14-12 jaar oud. Volvo's zijn wellicht zelfs duurder qua onderdelen. Dus om kosten te vermijden.....maar goed, als je toch eens kosten moet maken en je wilt toch echt iets anders dan geef je het wel aan een Volvo uit i.p.v. VW.

Qua verbruik: ik heb een 2.4 140 pk uit 2000, 245.000 km en rij 1:10 gemiddeld. Motorisch tot zover heel betrouwbaar gebleken.
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 15:57  ·  #4
Quote door JOv70BI

Stuurhuis
Dualmass vliegwiel
en beter vind ik geen schuifdak.


Bedankt! Daar heb ik wat aan!


Quote door lerren

Wat zijn voor jou grote kosten? Als je een auto uit 2004-2006 aanschaft, dat daar ook (hoge) onderhoudskosten op korte termijn aan kunnen komen: denk aan normale slijtdelen als draagarmrubbers, schokdempers, distributie, motorophangrubbers, lambda-sonde, homokineethoezen, koppeling en de al hierboven genoemde zaken etc. etc. Net als jij jouw wagen weg doet om deze kosten te vermijden, kan dit ook gelden voor jouw nieuwe aankoop van 14-12 jaar oud. Volvo's zijn wellicht zelfs duurder qua onderdelen. Dus om kosten te vermijden.....maar goed, als je toch eens kosten moet maken en je wilt toch echt iets anders dan geef je het wel aan een Volvo uit i.p.v. VW.

Qua verbruik: ik heb een 2.4 140 pk uit 2000, 245.000 km en rij 1:10 gemiddeld. Motorisch tot zover heel betrouwbaar gebleken.


Bedankt en goed punt, zo had ik het nog niet bekeken! Ook voor een Volvo zitten er natuurlijk rond die leeftijd/kmstand onderhoudskosten aan te komen, maar dan rijd ik wel op benzine in een auto die waarschijnlijk nog makkelijk minstens 200.000 mee kan ;) Voor mijn gevoel zijn Volvo's toch betrouwbaarder dan een Passat, zeker deze modelreeks.

Welke (onderhouds)kosten kan ik verwachten voor dit type, met een kilometerstand tussen de 200.000-250.000?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:01  ·  #5
...
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:12  ·  #6
Quote door JOv70BI

Zo denken geld uitgeven aan iets wat nog wel even mee kan is indien veel wel pijnlijk, maar toch minder erg dan aan iets wat je in "no time" naar de schroot moet brengen.

De rekensom wat over totale kosten bijv 40DKM per jaar kan een 80000 euro Tesla al gauw toch minder kosten per km, in ieder geval in Duitsland. ( enige energie krijg je op snellaadpunten van Tesla, onderhoudskosten techniek bijna nihil enz enz)
Afschrijving, wederverkoop gebruikt elektro Tesla momenteel veel minder dan op andere brandstoffen.


Bedankt voor je antwoord, maar vind je het erg als ik je niet helemaal volg? :)
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:16  ·  #7
Quote door MarkVogels

Quote door JOv70BI

Stuurhuis
Dualmass vliegwiel
en beter vind ik geen schuifdak.


Bedankt! Daar heb ik wat aan!


Quote door lerren

Wat zijn voor jou grote kosten? Als je een auto uit 2004-2006 aanschaft, dat daar ook (hoge) onderhoudskosten op korte termijn aan kunnen komen: denk aan normale slijtdelen als draagarmrubbers, schokdempers, distributie, motorophangrubbers, lambda-sonde, homokineethoezen, koppeling en de al hierboven genoemde zaken etc. etc. Net als jij jouw wagen weg doet om deze kosten te vermijden, kan dit ook gelden voor jouw nieuwe aankoop van 14-12 jaar oud. Volvo's zijn wellicht zelfs duurder qua onderdelen. Dus om kosten te vermijden.....maar goed, als je toch eens kosten moet maken en je wilt toch echt iets anders dan geef je het wel aan een Volvo uit i.p.v. VW.

Qua verbruik: ik heb een 2.4 140 pk uit 2000, 245.000 km en rij 1:10 gemiddeld. Motorisch tot zover heel betrouwbaar gebleken.


Bedankt en goed punt, zo had ik het nog niet bekeken! Ook voor een Volvo zitten er natuurlijk rond die leeftijd/kmstand onderhoudskosten aan te komen, maar dan rijd ik wel op benzine in een auto die waarschijnlijk nog makkelijk minstens 200.000 mee kan ;) Voor mijn gevoel zijn Volvo's toch betrouwbaarder dan een Passat, zeker deze modelreeks.

Welke (onderhouds)kosten kan ik verwachten voor dit type, met een kilometerstand tussen de 200.000-250.000?


Mijn schoonvader handelt in schadewagens en zo heeft er weleens dat model Passat gestaan met 661.000km. Ding was perfect onderhouden, en geloof mij die reed als nieuw. Dus met goed onderhoud worden die Passats ook zeker oud.
Ik ben het in elk geval met bovenstaand eens, iemand doet een auto weg omdat er kosten aankomen. Er zal niemand zijn die eerst zijn of haar auto een grote beurt gaat geven om een maand later de auto te verkopen. Dus ook bij de Volvo zou ik er maar vanuit gaan dat er kosten komen.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:18  ·  #8
...
MarkVogels
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Berkel-Enschot
Leeftijd: 42
Berichten: 24
Geregistreerd: 03 / 2018
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:24  ·  #9
Quote door Jack van Iersel

Mijn schoonvader handelt in schadewagens en zo heeft er weleens dat model Passat gestaan met 661.000km. Ding was perfect onderhouden, en geloof mij die reed als nieuw. Dus met goed onderhoud worden die Passats ook zeker oud.
Ik ben het in elk geval met bovenstaand eens, iemand doet een auto weg omdat er kosten aankomen. Er zal niemand zijn die eerst zijn of haar auto een grote beurt gaat geven om een maand later de auto te verkopen. Dus ook bij de Volvo zou ik er maar vanuit gaan dat er kosten komen.


Zeker, goed onderhoud doet veel, daar zorg ik zelf ook voor, maar ook dat kan niet alles voorkomen. En je hebt zeker een punt, maar dat is altijd als je een tweedehandse auto koopt. er kan onderhoud aan zitten komen. Maar welke zaken moeten vervangen worden bij een dergelijke Volvo met genoemde kilometerstand? Distributieriem, vliegwiel, e.d.?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:31  ·  #10
...
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:38  ·  #11
Bij een KM-stand van rond de 2 ton zijn vaak wel wat slijtage delen aan vervanging toe. De draagarmen zullen bijvoorbeeld nog geen APK afkeur zijn maar vervanging komt het weggedrag zeker wel ten goede. Schokbrekers zal het beste ook wel vanaf zijn maar zolang ze niet lekken kun je ervoor kiezen om ermee door te rijden. Je kunt het geluk hebben dat je net een auto treft waar sommige van deze onderdelen net zijn vervangen. Er gaat ook nog wel eens een sensor kapot, bijvoorbeeld een luchtmassameter of een lambdasonde.

Onder andere bekende punten:

- stuurhuis werkt niet goed
- Draagarmrubbers versleten
- veerpootrubbers + lagers versleten
- carterventilatie dicht (vervangen)
- oliedruk reparatie bij benzine (preventief, zie forum)
- Indien automaat flushen

Natuurlijk is ook de vraag hoe goed jij de auto wilt hebben. Verschillende forumleden hebben hun achteras van nieuwe rubbers voorzien. Dit was niet nodig maar naderhand merk je wel een betere wegligging. Hetzelfde geldt voor de draagarmen en schokbrekers. Vaak is het allemaal nog wel redelijk goed maar als je alles helemaal goed wilt hebben deze ook vervangen. Bij slechte draagarmrubbers klopt je uitlijning niet en is de auto gevoeliger voor sporing in de weg.

Vliegwiel en koppeling gaat over het algemeen bij Volvo vrij lang mee. Natuurlijk afhankelijk van hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan maar 3.5 ton met eerste koppeling en vliegwiel is geen uitzondering. Distributieriem moet bij de benzines dacht ik elke 10 jaar of om de 160.000 km (of was het nou 180.000 KM?).

Als je 1000 - 1500 euro reserveert voor achterstallig onderhoud kom je een heel eind denk ik. Als je geluk hebt zijn de slijtagedelen net vervangen of nog goed en bij pech heb je kosten. Hier kun je heel makkelijk achter komen door een aankoopkeuring te laten uitvoeren.
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 16:52  ·  #12
Quote
Welke (onderhouds)kosten kan ik verwachten voor dit type, met een kilometerstand tussen de 200.000-250.000?


Distributieriem met rollen etc.: bij 240.000 km en dan ook zeer waarschijnlijk de waterpomp. Die laten ze meestal bij de eerste distributiewissel zitten (120.000 km).

Andere zaken: dat kan je enigszins afschatten als je een exemplaar op het oog hebt en wat er exact van de onderhoudshistorie bekend is. Let wel: check als het kan ook het merk van de gebruikte onderdelen. Origineel is altijd goed. Dan heb je nog OEM-merken die hetzelfde als origineel zijn, maar niet in een Volvo-doosje. En je hebt goedkope huismerk/niet OEM-merken, die erg aantrekkelijk geprijsd zijn maar heel vaak veel minder lang meegaan. Een aankoopkeuring bij een specialist/dealer zegt het meest over de staat van de beoogde auto.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:02  ·  #13
Het meeste is al gezegd, ik denk ook dat je voor dat geld moeilijkeen knappe v70 vind met dat bouwjaar en km stand. Dus dan koop je iets met achterstallig onderhoud. Niemand doet zn auto weg omdat hij zo perfect is en nog jaren mee kan. Dus veel zaken worden niet gedaan en als er geneog aan zit te komen gaat hij weg.
Het is bijna standaard dat er eerst 1000euro of meer geinvesteerd moet worden aan achterstallig onderhoud en dan wil je nog andere stoelen, betere audio, spoiler en mooie wielen. Alles bij elkaar ben je dan zo 2500 verder.
Ik zie het zo dat je horizontaal verschuift met een aanschaf: net zo oud, net zo veel kms, en net zo veel kans op kosten. Tenzij je iets kunt vinden wat aantoonbaar eerder genoemde zaken al nieuw heeft.
Maar pas wel op als je gaat proefrijden: als je eenmaal geproefd hebt ben je verpest.......
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:08  ·  #14
...
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Aankooptips Volvo V70n 2004-2006 benzine

 · 
Posted: 28.03.2018 - 17:26  ·  #15
Quote

Maar pas wel op als je gaat proefrijden: als je eenmaal geproefd hebt ben je verpest.......


Eens het virus te pakken kom je d'r nooit meer vanaf inderdaad.
Ik ben van een diesel slurpende V70D5 (max 14km/ltr) overgestapt op een benzine slurpende V70R my2006. Geen spijt van hoor, zeker niet. Ben al 2,5 jaar verknocht aan m'n R. Maar ik dacht dat ik te duur reed met de D5 qua wegenbelasting en de hoeveelheid km's die ik per jaar maakte. Was op een omslagpunt uitgekomen van zo'n 12500 - 14000km op jaar basis ...........yeahh right. Dat ligt dus nog wel ff een standje (zeg maar gerust slachttand) lager want de R lust wel een slokje.
Voordeel is wel dat ik een rustigere rijstijl heb aangenomen.......en autorijden vind ik leuk dus wil ik ook wel wat speciaals. Dan kost het maar iets meer maar ik geniet elke keer weer als de R van stal gaat. Dat genieten deed ik met de D5 ook al, alleen nu nog ff ietsje meer.

Dit terzijde. V70's, heerlijke auto's, maar ik denk wel dat je een turbo versie zult missen als je een non turbo versie hebt gekozen.

De rest is al geschreven.
Wellicht dat Martin (MMTS) een V70N voor je heeft?

Succes met je zoektocht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0