Gechipt en nu?

Komend onderhoud bij 218.000 km?

 
 
 
 
 
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Gechipt en nu?

 · 
Posted: 15.07.2018 - 10:42  ·  #1
Beste Forummers,

In het draadje over chippen ( topic.php?p=283491#real283491) gaat het natuurlijk over chippen, maar ook over zaken die verder te maken hebben met onderhoud en gebruik/ verbruik. Toen ik daar iets postte bedacht ik mij: Wat nu, na het chippen?

In augustus heb ik de V70 laten chippen ( 2.0 benzine/ automaat) van 180 naar zo'n 225 pk. Hoeveelheid toegenomen Nm zou ik niet weten. Om de boel niet direct te soep in te laten lopen heb ik toen ook een automaatflush laten uitvoeren. En wat een verbetering was dat!

Maar wat nu? Het is niet de bedoeling om er een enorme anabolen auto van te maken, maar de de kilometerstand staat op 218.000 en ik kan mij voorstellen dat er eea motorisch aan de beurt kan komen. Ik denk bijvoorbeeld aan het benzinefilter, luchtfilter en misschien injectoren. Kijk, ik kan aan de ene kant wel chippen, maar als de V70 niet constant aan voldoende benzine en of lucht kan komen, is er toch iets voor verbetering vatbaar. Dus, wat nu?. Remmerij aan de voorzijde en het onderstel zijn onlangs vervangen 8-) . Laat me weten wat jullie adviezen zijn!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39715
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 15.07.2018 - 12:10  ·  #2
Ligt eraan hoever je wilt gaan.
Stage zero tuning ?
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 15.07.2018 - 12:34  ·  #3
Quote door Barto

Remmerij aan de voorzijde en het onderstel zijn onlangs vervangen 8-) . Laat me weten wat jullie adviezen zijn!


XC90 remmen aan de voorkant monteren?? Is na de verlaging ook hier de eerst volgende upgrade. Kost niet eens zo extreem veel en oogt wel heel erg mooi achter een setje open velgen.

Zeker als je het doet op het moment dat je toch al schijven en blokken moet wisselen aan de voorkant, dan kan je die kosten ook nog eens tegen elkaar weg strepen. Dat is ook hoe ik het altijd doe, mijn achterbanden waren versleten dus dat moment heb ik gepakt om velgen te wisselen. Aan de voorkant knarst de onderste ring van de veer over de versleten rubberen schijf heen van de veerschotel, spul moet toch los dus dan maar meteen verlagen.

Als je op die manier alles timed blijft het ook een beetje leuk vind ik.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 15.07.2018 - 17:46  ·  #4
Ik zou dan ook een goede stage zero doen. Dus bougies en bougiekabels, alle filters incl brandstoffilter, evt een cleaner in de tank erbij en een tankje flink doorpoken om de hele brandstoflijn te schonen. Verder naar je onderstel kijken: dempers, veren, rubbers, stangetjes. Daar is vaak genoeg in te halen qua weggedrag (zodat het ding ook een bocht kan maken).

Verder zou ik niet te veel doen. Voordat je op echt significante winst zit, moet je naar andere downpipes, intercoolers etc. en dan ga je al meer richting modden. Ervaring leert dat dat prijzig wordt en het is de vraag of je het echt gaat merken. Plus als je dat doet, kom je niet meer weg met de tuning die er nu op zit, maar moet je eigenlijk naar tuning op maat; liefst elke keer als je een serieus onderdeel hebt vervangen zodat de boel goed afgesteld blijft.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 16.07.2018 - 05:20  ·  #5
Ha, een leuk onderwerp :) Tsja, wat wil je zelf en wat kun je zelf is denk ik een van de belangrijkste vragen. Het chippen op de manier zoals nu is gedaan is voor de meeste mensen al genoeg natuurlijk. Wil je echt serieus verder gaan met tunen loopt het al snel, heel erg snel, fors in de papieren. Plus als nadeel dat je bijna iedere keer moet (laten) bijstellen als je iets verandert cq vervangt. En dan praat je alleen over het motorgedeelte, Wil je het, in mijn optiek, goed doen kun je ook meteen aan de gang met het onderstel en remmen want dit is niet op echt grote vermogens berekend. Of althans, dat moet je niet willen bedoel ik eigenlijk. Een paar honderd PK en dan de standaard remmetjes eronder met het standaard onderstel, brrr.....

Voordat je eigenlijk begint met rijden cq tunen zou je idd een goede stage 0 moeten doen. Alle filtertjes en vloeistoffen nieuw, sensoren goed cq nieuw, remmen goed, etc. Pas dan na gaan denken over tunen / chippen. En ja, vaak als je eenmaal gaat chippen wil je meer maar zoals al gezegd heeft dat best financiƫle gevolgen want de tune moet worden aangepast bij bijvoorbeeld grotere injectoren, andere intercooler, etc.

Zorg voor een goede stage 0 en dan kun je het net zo gek maken als je zelf wilt.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 16.07.2018 - 06:02  ·  #6
Quote door Dirk342

Een paar honderd PK en dan de standaard remmetjes eronder met het standaard onderstel, brrr.....


Op de openbare weg maakt dat in principe natuurlijk niet veel uit. Met de standaard remmen kan je prima vanaf 120Km/h tot stilstand komen en dan maakt het niet uit of er 100Pk of 500Pk onder de kap ligt. Op het circuit is dat een ander verhaal, dan kan je door het grote vermogen veel hogere, en vooral in kortere tijd, hogere snelheden bereiken waardoor er veel meer van de remmen wordt gevraagd. Maar op de openbare weg maakt dat vrij weinig uit, er vanuit gaande dat je niet als een bezetene over de weg vliegt ;-)

Esthetisch gezien is het natuurlijk een heel ander verhaal, want ook ik vind die dikke remmen achter een paar mooi open velgen er prachtig uit zien O-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 16.07.2018 - 06:48  ·  #7
Bij een tuning hoort ook het controleren/afstellen vd wastegate.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 17.07.2018 - 05:27  ·  #8
Helemaal mee eens Polka, maar daar begin je mee voordat (!) je gaat tunen en is in mijn ogen een onderdeel van een goede stage 0.

@janvis: natuurlijk ben ik het met je eens dat grotere remmen beter kijken achter open velgen (esthetisch gezien) toch vind ik persoonlijk als je met grotere vermogens gaat spelen de rest qua onderstel en remmen er ook op aangepast moeten worden. Ik heb zo ooit eens een klant gehad met een XC70 waarbij wij de 2.5T motor vervangen hebben voor een 2.3HPT uit een S60 en deze is qua tune aangepast door Fasttech (Marco). Dit werd toen nog niet zoveel gedaan, wij waren toen een van de eerste met een dergelijke ombouw en Marco heeft er werk zat mee gehad om de auto goed te krijgen, maar het was een vreselijk kanon geworden.

Maar dat hoge onderstel werd je bang in op hoge snelheid, en dan te bedenken dat die man 2x in de week op en neer vloog naar Berlijn toe met die auto. Op hogere snelheden werd je dus echt bang in dat ding, gewoon a) door de wegligging ondanks dat het een AWD was, b) teveel beweging in de carrosserie en het belangrijkste c) dat de remmen onder bemeten waren op deze snelheden. Er zat standaard al een 302 set op, maar ook die trok het niet aan de voorzijde. Na het monteren van een goede BBK was dat laatste ook opgelost qua remmen en werd het al een stuk veiliger voor iedereen.

De XC gaan verlagen was geen optie voor de eigenaar dus dat is zo gebleven en hij vond het prima verder.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Nog meer tips?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 10:16  ·  #9
Beste allemaal,

Dank voor jullie input. Een stage zero klinkt eigenlijk wel zo goed. Waar kan ik zoiets laten doen?
Een aantal dingen zijn al gedaan door TPR in Ter aar: Motorolie wisselen, oliefilter vervangen. Automaatfush, stuurhuisflush.
Maar inderdaad nog geen bougies, bougiekabels, en brandstoffilter. Bedankt Piet, voor de tip.

Het hele onderstel vervangen... Ik heb de standaard vering en shocks onlangs vervangen door een Bilstein B12 set . Dat rijdt inderdaad al echt heel veel beter. In combinatie met een setje nieuwe banden.. heerlijk. Uiteraard is de V70 daarna ook opnieuw uitgelijnd.

@ Piet (Pieraat): je hebt het ook over rubbers en over stangetjes. Wat bedoel je daarmee?
@ Polka: Je hebt het over het afstellen van wastegate? Wat is dat?
@ Dirk en @ Jan Willem: Jullie hebben het over remmen. Aan de voorzijde moest ik mijn remmen vervangen. Ik heb gekozen voor standaard Bosch schijven van 305 mm in combinatie met remblokken van het merk Tarox en het type Strada. Dat remt echt als een tierelier. Als anderen in mijn auto rijden dan schikken zij van de remkracht. Ik ben eraan gewend geraakt. Ook weer een aanrader. Andere blokken en schijven geven nog wel eens problemen. Hier niet. Prima.

Samengevat: Ik ga niet naar het circuit. Ook op de weg rijd ik normaal (vind ik O-) ). De stage zero vind ik een goede tip. Zijn er forum sponsoren die hierin bekwaam zijn?

Thx allemaal, en voor aanvullende tips houd ik mij aanbevolen!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 10:37  ·  #10
Rubbers en stangetjes: je Volvo heeft allerhande rubbers die slijten met de km's en uitdrogen met de jaren. Bijv. die bovenaan de veerpoten en onderaan de veer (wellicht al vervangen toen je de Bilstein set plaatste?) en onder de auto (draagarmen, ook wel eens triangels genoemd door de (min of meer) driehoekige vorm) en ook de torsiestangen die aan voor- en achterzijde onder de auto doorlopen zijn verbonden met de ophanging via stangetjes, die ook weer rubbers hebben. Die stangetjes kun je in z'n geheel vervangen als ze versleten zijn.
Of je kunt, als je dat allemaal op orde hebt, nog een stap verder gaan en de subframe rubbers vervangen, dat hebben er hier ook al een aantal gedaan. Zie de zoekfunctie. Het subframe voorzijde draagt de motor en is verbonden met de carrosserie (via rubbers om de trillingen te dempen) en de achterzijde verbindt de ophanging (achterbrug) met de carrosserie.
En de rubbers van de motorophanging (torsiesteunen aan versnellingsbak en bovenzijde, en de motordragers aan voor- en achterzijde vd motor, en nog een aan de distributiekant).
Dit allemaal om de diverse spelingen te verminderen. Persoonlijk zou ik er alleen aan beginnen als iets merkbaar/zichtbaar versleten is omdat je anders - denk ik - weinig verschil merkt, maar goed, ieder z'n ding.

Wastegate: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wastegate

Dit is vrij standaard stuff qua 'gevorderd' auto onderhoud en kan dus elke forumsponsor lijkt mij. Ook weet iedereen wel waar je het over hebt als je het over 'stage 0' hebt. Betekent in feite niet veel meer dan de auto zo veel mogelijk terugbrengen naar nieuwstaat qua aandrijving en ophanging (motor, vering/ophanging, remmen etc)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 10:57  ·  #11
Zie ook:

topic.php?t=8864

Inmiddels zelf ook al een paar gedaan, stelt niet heel veel voor.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 10:59  ·  #12
Nouja, dat dus. Dat scheelt mij weer uitleg ;)
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 12:55  ·  #13
Thx allemaal. Ik ga als ik thuis ben (...) er goed voor zitten. Ik kan niet goed beoordelen wat er allemaal vervangen is toen de Bilstein set geplaatst werd. Oh ja , de draagarmen aan de voorzijde zijn kort geleden ook vervangen. De motorsteunen zijn nu als eerste aan de beurt denk ik. Ook ben ik van plan om het brandstoffilter te vervangen want ik wil niet stilstaan in de warmte (zonder benzine/ met een volle tank) met een kleine van 6 maanden op de achterbank.

Bedankt voor de tips Forummers!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 13:06  ·  #14
Ivm die kleine zorg dan ook zeker dat de airco in orde is, want die kunnen niet zo best tegen die hitte, sowieso al niet, en zeker niet als ze in zo'n stoeltje zitten ingesnoerd. Je hebt al getinte achterruiten zie ik op je avatar, dat helpt ook een stuk.
En vervang dan ook het pollenfilter als je niet weet wanneer dat gedaan is. Dat komt de luchtstroom vd ventilatie behoorlijk ten goede.

Luchtfilter en brandstoffilter hoeft niet met elke olieverversing, maar ik zou het vanwege de geringe kosten ook niet oprekken tot het maximale. Ik geloof dat ik die filters elke tweede oliewissel ook laat vervangen.
Barto
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 50
Berichten: 360
Geregistreerd: 08 / 2017
Subject:

Re: Gechipt en nu?

 · 
Posted: 19.07.2018 - 14:41  ·  #15
Thx Bolbo,

Binnenkort maar weer eens goed naar de V kijken. Airco is ook een goed idee. Hij doet het goed, maar tja de vorige eigenaar heeft er vermoedelijk niet meer al te veel aandacht aan besteed en is het dus per definitie een goed idee.

Je ziet mij donkere ruitjes op mijn avatar? Ik zal eens kijken of ik een beetje normale fotos kan posten. Inmiddels staat de V op 18"en door de Bilsteins ook weer wat lager 8-) . Eerst ff door de wasstraat. Het lijkt wel een Sahara rider
 
Selected quotes for multi-quoting:   0