Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 
 
 
 
 
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 18.10.2018 - 23:58  ·  #1
Beste Roffelaars,
Ik ben sinds kort in het bezit van een prachtige V70, echter heeft mijn Volvo V70 classic T5 20v 193pk uit 1997 (motorcode B5254T) heeft een koelwaterprobleem.. Ik heb al het een en ander gelezen wat Dirk342 heeft geschreven over dit type motor. Wat ik daaruit heb begrepen, zijn het niet de beste motoren maar ik zal vanaf begin af aan vertellen wat er allemaal gebeurd en geprobeerd is.

De V70 bouwt druk op in het koelwater systeem. De koelwaterslang wordt net een opgepompte fietsband. Zodra dit gebeurd zakt het koelwaterniveau in het koelwaterreservoir. Uiteindelijk raakt de auto min of meer aan de kook en wordt door de druk het koelwater uit het reservoir geblazen. Wanneer met een stationair-draaiende motor het koelwaterreservoir opengedraaid wordt, blijft het koelwaterniveau constant. Hieronder wat bijzonderheden;

- Circa een jaar geleden is het koelwater reservoir vervangen.
- Vorig jaar, 04-2017 is een nieuwe Vialle LPG/LPI installatie ingebouwd.
- De auto start, loopt en rijdt super.
- Geen witte rook uit de uitlaat.
- Kachel wordt warm.
- De caterventilatie lijkt wat dicht te zitten, de vuldop wordt niet echt aangezogen en een rubberen handschoen wordt min of meer opgeblazen(filmpje gezien op youtube:-p)

Het volgende is gebeurd maar zonder resultaat;
- Thermostaat vervangen(oude was nog goed maar toch uit voorzorg vervangen).
- Zonder thermostaat het koelsysteem aangesloten.
- Kachelradiateur vervangen.
- Distributie is in 2015 bij de dealer vervangen maar de waterpomp niet. Even gekeken naar de waterpomp maar deze voelde en zag er nog perfect uit.
- Koelsysteem gecontroleerd op verstopping.

Uiteindelijk maar het besluit gemaakt om de kop eraf te halen voor nadere inspectie, hieruit is het volgende (zichtbare) gebleken; NIETS!..
- Koppakking ziet er nog hartstikke goed uit, geen lekkages zichtbaar.
- Cilinderwanden zien er nog perfect uit.
- Cilinderkop ziet er ook nog top uit.
- Zuigers etc mooi schoon.
Kortom, met het blote oog en fel led licht geen (haar)scheurtjes kunnen ontdekken.

Heeft iemand hier ervaring mee, en zijn er eventueel controlepunten die ik ben overgeslagen?
Op dit moment weet ik niet wat ik buiten de kop afpersen nog kan doen.

Graag hopende op jullie reacties.

Gr. Wouter
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 00:28  ·  #2
Toch de koppakking? Dan zou het nu voorbij moeten zijn.
Er zijn nog testjes te doen of er echt geen scheurtjes in de cilinder en/of kop zitten.
Zoiets als op dit filmpje https://www.youtube.com/watch?v=llHg1ZEctgU (geen idee of dit een goed product is)

Dit doet me denken aan dit topic
Daar is de oorzaak nog steeds niet duidelijk.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 00:52  ·  #3
Is de cilinderkop eraf? de kosten om dat fatsoenijk terug te monteren zijn het het sowieso niet waard.

Breng die boel maar weg voor oud ijzer, is de moeite niet om dat nog terug te zetten en bedenk je, wil ik met deze wagen nog 4-5jaar minimaal verder?

indien ja:

Begin met een fatsoenlijk blok, 2.3 etcetc en plaats die terug met de nodige nieuwe keerringen pakkingen etcet. dan ben je met nieuwe randdelen gegarandeerd klaar voor 200/300.000 km. Een investering van één of twee cent per km op de toekomst.

Klinkt grof, ookal is jouw motor nog te redden, het is niet rendabel wil je met een gerust hart nog vele jaren verder met de wagen,
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1460
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 01:04  ·  #4
Afvlakken, een koppakking en een distributie-kit zijn de kosten toch niet?
Niet iedereen lepelt er zomaar even een nieuw blok in.

Het andere topic betreft trouwens een Diesel, dus is niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 06:16  ·  #5
Euhm, vanachter een laptop is eea natuurlijk moeilijk te beoordelen maar heb je een snuffeltest of cilinderlektest gedaan voordat de kop eraf ging ?
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 10:21  ·  #6
Hartelijk dank voor jullie reacties!
Koppakking lijkt mij heel sterk aangezien de pakking smetteloos is, maar niets is zeker.
Ik zou het liefste een ander/donor blok er in willen hangen wanneer het niet meer te redden valt, daarnaast zijn de 2.3 blokken duur en ontzettend schaars.
snuffelaar is niet toegepast maar het koelwatersysteem is op druk gezet. Cilinderlektest is naar mijn weten niet uitgevoerd. Aangezien vele verhalen over dit blok heb ik overwogen de kop eraf te halen..
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 10:26  ·  #7
Als je aan de koppakking en de cillinder niets kunt zien, dan zou ik de kop laten afpersen en checken op vlakheid.

Daarna een nieuwe koppakking er tussen en weer monteren.

Voor 100-150 euro moet je dat wel klaar hebben. Dan kun je van daaruit verder gaan zoeken. Lijkt mij een betere optie dan een nieuw blok er in hangen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 10:34  ·  #8
Wat gebeurde er toen het koelsysteem op druk werd gezet en tot hoe hoog is dat geweest ?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 11:35  ·  #9
Eehm.... de dop van het kvs reservoir al vervangen? Die zou (iig bij de V70N) de druk boven 1.2 bar moeten aflaten om het systeem te beschermen. Een vriend van me heeft bij een Golf ook al eens de kop losgetrokken met z'n pa terwijl het aan het doppie lag...
Te meer omdat met de dop eraf geen problemen lijken te zijn? Als je uitlaatgassen in je kvs zou hebben door een lekke koppakking of cilinder, dan zou je waarschijnlijk bellen moeten zien.
Zit de thermostaat goed gemonteerd? Bij mijn andere auto past hij ook verkeerd om en dan wordt je radiateur nooit warm, dus heb je nooit genoeg koeling als de motor op temperatuur komt. Ik weet niet of dat bij de Classic ook kan. Was het zonder thermostaat wel goed? Ws. niet anders had je dat wel vermeld, maar goed.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4103
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 19.10.2018 - 11:46  ·  #10
De waterpomp alleen aan de buitenkant bekeken of is hij ook los geweest? Voor de V70N zijn er waterpompen met plastic schoepen beschikbaar, die wel eens afbreken, en dan heb je uiteraard geen of weinig kvs circulatie meer. Je kachel kan dan alsnog wel warm worden (maar duurt wel langer) doordat warme kvs sowieso gaat stromen door het temperatuurverschil in het systeem.
Je kan ook een airlock (luchtbel in het systeem) hebben die de circulatie blokkeert. Lijkt me stug, maar kan, en daar vind je nooit wat van terug... behalve als het probleem verdwijnt na zorgvuldig legen en vullen... Afpersen of vacuum trekken helpt dan wel want dat drukt / trekt de luchtbellen wel door het systeem.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 52
Berichten: 1443
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 20.10.2018 - 14:08  ·  #11
Je zal niet de eerste en de laatste zijn waarvan de waterpomp zelf gaar is.
Zeker als je zo'n ding hebt met plastic schoepen is vragen, nee smeken om ellende. Het wil namelijk zijn dat de schoepen in het water stil blijven staan terwijl de as van de pomp zelf wel draait. Het plastic waar de as van de pomp zelf in zit is dan gebroken.
Persoonlijk wil ik die goedkope troep nog niet eens in de buurt hebben liggen van mijn wagen. :devil:

Andere mogelijkheid is dat het blok zelf naar de eeuwige blokken jachtvelden is......
Maar om nou gelijk de kop eraf te rukken was nou ook niet echt nodig eigenlijk.

Ik zou ook op zeer zeker de waterpomp loshalen en goed bekijken/controleren en dan vervangen voor een origineel exemplaar van de dealer met stalen schoepen en huis!
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 21.10.2018 - 20:14  ·  #12
Wat is duur? Mogelijk kan ik je er wel aan helpen.

Ben je van plan hem zelf er in te hangen? (met wat preventief onderhoud nu je erbij komt).

Quote door Classic-w

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Koppakking lijkt mij heel sterk aangezien de pakking smetteloos is, maar niets is zeker.
Ik zou het liefste een ander/donor blok er in willen hangen wanneer het niet meer te redden valt, daarnaast zijn de 2.3 blokken duur en ontzettend schaars.
snuffelaar is niet toegepast maar het koelwatersysteem is op druk gezet. Cilinderlektest is naar mijn weten niet uitgevoerd. Aangezien vele verhalen over dit blok heb ik overwogen de kop eraf te halen..
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 21.10.2018 - 22:19  ·  #13
Quote door Dirk342

Wat gebeurde er toen het koelsysteem op druk werd gezet en tot hoe hoog is dat geweest ?


Geen flauw idee. Dit heb ik uitbesteed..
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 21.10.2018 - 22:23  ·  #14
Quote door V70R^2

Wat is duur? Mogelijk kan ik je er wel aan helpen.

Ben je van plan hem zelf er in te hangen? (met wat preventief onderhoud nu je erbij komt).

Quote door Classic-w

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Koppakking lijkt mij heel sterk aangezien de pakking smetteloos is, maar niets is zeker.
Ik zou het liefste een ander/donor blok er in willen hangen wanneer het niet meer te redden valt, daarnaast zijn de 2.3 blokken duur en ontzettend schaars.
snuffelaar is niet toegepast maar het koelwatersysteem is op druk gezet. Cilinderlektest is naar mijn weten niet uitgevoerd. Aangezien vele verhalen over dit blok heb ik overwogen de kop eraf te halen..



Ik heb inmiddels de kop laten vlakken bij een motorrevisie bedrijf. Hij vertelde mij dat de kop er ook nog prima uit ziet maar toch uit voorzorg laten vlakken. Op advies van dit bedrijf probeer dit i.c.m. een nieuwe radiator om er zeker van te zijn dat er geen vernauwing in zit. Ik hou jullie op de hoogte!
Classic-w
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 32
Berichten: 44
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: Koelwaterprobleem V70 classic 97' T5 193pk B5254T

 · 
Posted: 21.10.2018 - 22:29  ·  #15
Quote door Classic-w

Quote door V70R^2

Wat is duur? Mogelijk kan ik je er wel aan helpen.

Ben je van plan hem zelf er in te hangen? (met wat preventief onderhoud nu je erbij komt).

Quote door Classic-w

Hartelijk dank voor jullie reacties!
Koppakking lijkt mij heel sterk aangezien de pakking smetteloos is, maar niets is zeker.
Ik zou het liefste een ander/donor blok er in willen hangen wanneer het niet meer te redden valt, daarnaast zijn de 2.3 blokken duur en ontzettend schaars.
snuffelaar is niet toegepast maar het koelwatersysteem is op druk gezet. Cilinderlektest is naar mijn weten niet uitgevoerd. Aangezien vele verhalen over dit blok heb ik overwogen de kop eraf te halen..



Ik heb inmiddels de kop laten vlakken bij een motorrevisie bedrijf. Hij vertelde mij dat de kop er ook nog prima uit ziet maar toch uit voorzorg laten vlakken. Op advies van dit bedrijf probeer dit i.c.m. een nieuwe radiator om er zeker van te zijn dat er geen vernauwing in zit. Ik hou jullie op de hoogte!

Ps; het blok wordt weer opnieuw opgebouwd en de koppakking oogde goed maar was best hard/poreus.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0