Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 
 
 
 
 
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 07.08.2016 - 20:42  ·  #1
Ik heb al gezocht maar kon het antwoord niet vinden.

Ik heb in de volvo (1998 v70 2.5T) een automaat met de drie knopjes (S E en W) en dus een viertraps. Ik kan schakelen tussen D, 3 en L. In de bergen tijdens de barrelchallenge was het soms geen pretje. Op de 3 houdt hij hem lang niet en dan schakelen naar de L leverde niets op. Om de L te activeren moest de auto eerst zo'n beetje helemaal stil staan.

Net even gewoon op de vlakke weg uitgeprobeerd en hij schakelt in de L niet hoger dan alleen de 1. Ik dacht dat hij in de L tussen de 1 en de 2 schakelde. Klopt dit gedrag of zit een fout in de automaat?
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 07.08.2016 - 22:06  ·  #2
Als het goed is zou de auto in L tot in zijn 2 moeten schakelen. Ik heb dan wel een 5 bak met keuze. D, 4, 3, L in L schakelt hij op tot maximaal 2.
S staat volgens mij voor sport.
E staat volgens mij voor economie
W voor winter. Dan trekt hij als het goed is op in zijn 3. Tenminste dit doet de 5 bak. S en E zijn geen keuzes voor.mij. dit diet de bak zelf
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Klopt !

 · 
Posted: 08.08.2016 - 06:00  ·  #3
Gedrag van de bak is geheel normaal TS en niets mis mee bij een 4-bak automaat. Als jee de bak in L zet en je rijd weg zal hij alleen de 1e versnelling pakken, schakel je nu handmatig na 3 (en boven de 35-40km/h) zal hij de 3e versnelling pakken maar schakel je boven eerder genoemde snelheid meteen terug naar de L pakt hij de 2e versnelling van de bak.

Als je de bak in de sportstand drukt zal deze ook in de 2e versnelling uitlopen naar O en weer optrekken in de 1e bij stilstand. Hij zal dan niet met een rotklap bij circa 35-40 km/h naar de 1e versnelling klappen als je vanuit de 3 terugschakelt naar de L

Je moet de AW bakken wel een beetje kennen wil je er goed handmatig mee kunnen rijden :)
beboworld
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 08.08.2016 - 21:18  ·  #4
Quote door Dirk342

Gedrag van de bak is geheel normaal TS en niets mis mee bij een 4-bak automaat. Als jee de bak in L zet en je rijd weg zal hij alleen de 1e versnelling pakken, schakel je nu handmatig na 3 (en boven de 35-40km/h) zal hij de 3e versnelling pakken maar schakel je boven eerder genoemde snelheid meteen terug naar de L pakt hij de 2e versnelling van de bak.

Als je de bak in de sportstand drukt zal deze ook in de 2e versnelling uitlopen naar O en weer optrekken in de 1e bij stilstand. Hij zal dan niet met een rotklap bij circa 35-40 km/h naar de 1e versnelling klappen als je vanuit de 3 terugschakelt naar de L

Je moet de AW bakken wel een beetje kennen wil je er goed handmatig mee kunnen rijden :)


Kijk dat zal ik dan eens gaan uitproberen. Bedankt voor de uitleg.

Dus ik hoef hem nog niet om te bouwen naar een handbak voor volgend jaar :D
peer54
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dommelen
Leeftijd: 69
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 13.08.2016 - 12:15  ·  #5
De 6 bak automaat van mijn Volvo s80 3.2 2007 pakt op lage snelheden bij gas los weer op, bij gas geven in zijn tweede versnelling om dan weer terug te schakelen in zijn eerste versnelling. dat geeft een zeer oncomfortabel rijgedrag. De automaat doet dit dus ook tijdens het filerijden. De automaat is al eens onder garantie gewisseld, maar mijn inziens zijn niet alle onderdelen hierin meegenomen. Ook zit er een hoge giertoon in de eerste versnelling wat veel afbreuk doet aan een beleving wat je eigenlijk verwacht van een auto in deze klasse. Wat kunnen hiervan de oorzaak(en) zijn?

Groet, Peer
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 09.10.2016 - 18:28  ·  #6
Peer probeer eens een dag met de hand te schakelen op het moment dat jij dat wilt. Meestal pakt de bak het dan zelf op omdat er een "zelflerend" geheugen in zit.
Ik heb de volvo getunend en de automat schakelt door bovenstaande wijze en met de juiste pedaaldruk redelijk onderin max 2000t
DMSservice
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breukelen
Leeftijd: 36
Berichten: 87
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 23.10.2016 - 09:42  ·  #7
ik heb met mijn v70 1999 ook een 4 bak maar zonder sport en economic, deze pakt in L vanaf 3500 toeren de 2, daar stopt hij en hij schakelt bij 45 kmh weer naar 1 (dan zit je wel even met je tanden op het stuur).vaak doe ik wel eens hem in zijn 3 zetten en wachten op de lockup, en dan volgas naar een flinke snelheid.
Als hij dan voorbij de 4300 toeren is dan word je lekker in de stoel gedrukt!
peer54
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dommelen
Leeftijd: 69
Berichten: 17
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Tot welke stand versnelling schakelt de automaat in de L

 · 
Posted: 24.10.2016 - 23:15  ·  #8
Bover

Bedankt voor de Tip. Dit ga ik zeker proberen.

Groet, Peer
 
Selected quotes for multi-quoting:   0