Trekt naar rechts bij optrekken

en in mindere maten bij rechtuit rijden

 
 
 
 
 
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 07:50  ·  #1
Hallo,

ik ben Yorben, 28 jaar sinds begin dit jaar eigenaar van een volvo v70 classic 2.5 10 klepper uit '99.

Nu heb ik al een hele hoop vernieuwd en vervangen aan de volvo maar ik blijf mij mateloos irriteren aan het naar rechts trekken van de auto, dit doet hij eigenlijk altijd, en bij fors optrekken nog wat erger. Alleen bij fors remmen lijkt hij zichzelf te herstellen en lijkt hij goed te sporen. Dit zorgt natuurlijk voor een heel vermoeiend rijgedrag, ik ben constant aan het corrigeren.

Ik heb het volgende al gedaan:
Draagarmen beide zijde vervangen voor nieuw incl uitlijnen, maar hielp niet (Bij volvoservice in Elst)
Beide veerpoten vervangen incl. lagers en rubbers voor tweedehands billstein b6 met normale veren incl. uitlijnen, maar hielp niet(Bij volvoservice in Elst)
Nieuwe banden rondom, verbeterde het stuurgedrag aanzienlijk, maar hielp niet voor het wegtrekken.
Nogmaals uitlijnen, waarbij we alles zeer zorgvuldig hebben nagelopen, paar dagen gereden, weer op de brug aan de machine gehangen en camber aan 1 zijde gelijk gezet. Ik ben er vrij zeker van dat de uitlijning optimaal is nu, zie bijlage . Stuurgedrag wederom een klein stukje verbeterd maar probleem met wegtrekken niet opgelost.

Doordat de sporing nagenoeg niet veranderde tussen de twee keer dat hij aan de uitlijner heeft gehangen, zijnw e niet uigegaan van speling op de spoorstangen, graag hoor ik hier de verschillende meningen over =D

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen met dit probleem!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 08:02  ·  #2
Is het alleen bij wegtrekken of ook gewoon als je op de snelweg rijdt?
Wat ook nog eens wil helpen, is je rechter motorsteun vervangen.
Dan hangt het blokt minder naar rechts.

Dit had Groovedude ondervonden / achterhaald.
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 08:07  ·  #3
ook op de snelweg bij rechtuit rijden wil hij onverminderd naar de rechtervangrail, wat ik wel merk is wanneer ik bv 120 rij en dus iets naar links bijstuur om rechtuit te rijden, en ik ga inhalen en geef dus flink gas, dan wil hij verder naar rechts waardoor ik dus nog meer bij moet sturen naar links, en bij fors remmen herstelt alles zich en spoort hij goed(of dit dan herstellen is of toevallig dusdanig de andere kant op trekken dat hij normaal lijkt te sporen weet ik niet)
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 08:25  ·  #4
Als het bij gas geven gebeurt zijn in mijn optiek alle motorsteunen verdacht.
Het blok zal door slappe / gescheurde / kapotte motorsteunen overmatig kunnen bewegen.

Wat ik als eerder typte. Grooveduude had oip de snelweg ook last van langzaam naar rechts trekken.
Bleek dat de motorsteun rechts wat versleten was waardoor het blok meer naar rechts hing en meer massa op het rechter wiel kwam.
Het blok zal bij jou meer gaan bewegen.
Zou je ze allemaal eens goed bekijken.
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 08:44  ·  #5
Je zou toch denken dat er ergens speling in moet zitten, omdat hij het bij remmen niet doet en op zijn ergst bij optrekken. Ik zou even iemand laten optrekken en gelijk weer remmen, terwijl jij de voorwielen bekijkt. En dan vergelijken of het wiel aan de ene kant meer in de wielkast verplaatst dan de andere kant. Misschien is er een subframe-ophang-rubber stuk zodat het hele subframe mee beweegt. Dit komt er bij een uitlijning niet uit.
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 09:16  ·  #6
ik heb nog een donorvolvo staan, welke dit probleem niet had, ik zal eens het een en ander overzetten. Is het overzetten van het gehele subframe van de ene naar de andere veel werk en te doen op assteunen?

Net even snel op het werk naar de auto gelopen, bovenste motorsteunrubber is aan de onderzijde compleet gescheurd, thuis de rest goed bekijken
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 10:38  ·  #7
Weet je zeker dat je een goede uitlijnen hebt? Daar zit ook verschil in. Is al vaker voorbij gekomen dat iemand met een dergelijk probleem naar een andere uitlijnen ging die het wel op loste.
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 10:42  ·  #8
in totaal nu 2 verschillende uitlijners geprobeerd, omdat het ook met optrekken en remmen erger en minder word, denk ik niet meer zozeer aan een uitlijn probleem, of denk ik dan helemaal fout haha
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 11:08  ·  #9
banden zijn splinternieuwe Wintercontact TS860 205 65 16 op orginele perfo velgen, rondom helemaal nieuw nog geen 300km oud
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 12:07  ·  #10
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 12:10  ·  #11
Ik denk dat het te maken heeft met je aandrijfassen.
Denk dat een aandrijfas, waarschijnlijk de lange, teveel tordeert.
Daar krijg je deze symptomen van.
Controleer eens of je de goede assen hebt en van dezelfde leverancier/kwaliteit. Er wordt veel aftermarket (en rommel) gemaakt voor de classics dus je heb een zeer grote kans dat het daar in zit.
Wanneer een van de assen een andere kwaliteit staal heeft dan de andere dan krijg je deze ellende en zoek je je suf naar de oorzaak.

Succes.
Rene
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 12:20  ·  #12
Toch als versnellen / vertragen invloed heeft op de uitlijning denk ik aan wielophanging, of speling op het stuurhuis/stuurstangen.
Yorben
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 35
Berichten: 30
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 12:39  ·  #13
Quote door yes996

Controleer eens of je de goede assen hebt en van dezelfde leverancier/kwaliteit.


waar kan ik dit aan zien/herkennen.

alvast bedankt!
midicijnman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 60
Berichten: 129
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 12:41  ·  #14
Zelf heb ik dit probleem gehad met de 10-kleppert. Uiteindelijk bleek het een speling te zijn op de axiaalkogelstang. Maar ook de motorsteunen kunnen dit gedrag veroorzaken. Gelijk waar mogelijk vervangen voor polyurethaan, hoef je er nooit meer naar om te kijken.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Trekt naar rechts bij optrekken

 · 
Posted: 25.12.2016 - 13:12  ·  #15
Quote door Yorben

Quote door yes996

Controleer eens of je de goede assen hebt en van dezelfde leverancier/kwaliteit.


waar kan ik dit aan zien/herkennen.

alvast bedankt!

Ik heb dezelfde ellende gehad met een ander merk.
Lag toen aan een vernieuwde as.
Ben alleen bang dat je de assen zal moeten demonteren om het te kunnen zien.

Gr.Rene
 
Selected quotes for multi-quoting:   0