T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

Geeft 'pulserend' gas

 
 
 
 
 
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:24  ·  #1
Mijn T5 heeft het op hoge snelheid een beetje moeilijk. Vanaf de 180km/h trekt de auto niet meer in een vloeiende lijn op: hij geeft wat pulserend gas, hikt niet echt, maar er is geen sprake meer van een stabiele lijn (hij komt uiteindelijk wel een heel eind richting z'n top).
Het gebeurt zowel in 4 als in 5, zowel in handmatige modus als in automaat en zowel op benzine als op LPG. Op lagere snelheden is er niets aan de hand...vanaf 0 of 80 ineens doortrekken tot 160+ levert gewoon een stabiele acceleratie op, maar vanaf de 180 ongeveer wordt het instabiel en is het telkens op heel klein niveau wel-niet-wel-niet-wel-niet. Mijn vriendin (autonitwit) merkte er niets van (pas toen ik het zei, en toen nog amper), ik merkte het direct. Om aan te geven hoe de 'ernst' is. Bougies zijn (nog) niet vervangen, gaat binnenkort wel preventief gebeuren, maar als het daar aan zou liggen zou het op lagere snelheid ook merkbaar moeten zijn lijkt me. Ik denk zelf aan iets van de LMM of iets anders in de brandstof- of luchttoevoer, maar heeft iemand een idee?

Heb al contact gehad met Volvotune en Volvoservice, daar ga ik binnenkort langs want die hadden zo 1-2-3 geen idee. Misschien hier wel iemand met ervaring en kennis van een oplossing?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:30  ·  #2
Nee maar dan wordt er wel het meeste van je motor gevraagd. dus als er iets niet helemaal top is zul het juist dan ook eerste merken. bougies is altijd mogelijk en een eenvoudige en toch al noodzakelijke ingreep. mooie starter zou ik zeggen. :thumb:
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:40  ·  #3
Enerzijds ja, anderzijds trek ik 'm ook op andere momenten wel tot 6k rpm kan doortrekken, werkt de motor dan toch net zo hard?
DinanT5
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwijndrecht
Leeftijd: 50
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 10:45  ·  #4
Ik denk meteen aan TCV en/of wastegate afstelling ...
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 11:51  ·  #5
als je in hoogste versnelling gas geeft wordt een motor het zwaarst belast. in lagere versnellingen heeft ie minder "weerstand" te overbruggen. en bougies zijn echt belangrijk voor goede loop. maar kan natuurlijk verder nog van alles zijn. lekker geruststellend.... :sick:
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 12:43  ·  #6
De belasting voor de auto is opp hogere snelheid aanzienlijk zwaarder.
Meer rijwind bij.

Als de belasting gelijk was zou het brandstof verbruik op hogere snelheid gelijk blijven maar echte die loopt ook op.

De motor moet bij 180+ km gewoon harder werken.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 13:00  ·  #7
Quote door hermanusb

De belasting voor de auto is opp hogere snelheid aanzienlijk zwaarder.
Meer rijwind bij.

Als de belasting gelijk was zou het brandstof verbruik op hogere snelheid gelijk blijven maar echte die loopt ook op.

De motor moet bij 180+ km gewoon harder werken.


Even les autodynamica:
De weerstandskracht die bij beweging op het voorwerp werkt is bij benadering te berekenen met onderstaande formule:

F = \tfrac{1}{2}\ \rho\ v^2\ A\ C_w
Daarin is:

F de kracht die op het voorwerp werkt tijdens de beweging;
\rho de dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt;
v de relatieve snelheid van het voorwerp ten opzichte van het medium waarin het voorwerp beweegt;
A de geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting;
C_w de weerstandscoëfficiënt, afhankelijk van de vorm van het voorwerp.
Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die met hoge snelheid door een ijl medium bewegen.

Hieruit blijkt, dat de weerstand kwadratisch toeneemt naarmate de snelheid toeneemt. Het is niet voor niets, dat bij snelle auto's gezocht wordt, naar een lage weerstandscoëfficiënt. En een Volvo v70 blinkt daarin niet echt uit!
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 23:18  ·  #8
Oftewel bij hogere snelheid mer weerstand dus harder werkende motor en meer brandstof verbruik.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 31.07.2015 - 23:44  ·  #9
Quote door hermanusb

Oftewel bij hogere snelheid mer weerstand dus harder werkende motor en meer brandstof verbruik.


Yep.
Turbo-AAP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 46
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 01.08.2015 - 00:42  ·  #10
Hallo zit hier even te lezen maar heb het zelfde probleem rij met t5 automaat klacht komt voor met en zonder caravan doet zich voor als ik vermogen vraag ik vind het nog een onverklaar baar puntje hoop dat we dit samen kunnen vinden zal ook mijn bevindingen melden hier
Mekstra
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 419
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 01.08.2015 - 01:11  ·  #11
Heel fijn, die lesjes, maar...

Het geeft geen antwoord op de vraag van Piet. Z'n auto werkt niet zoals het hoort.
Een T5 hoort goed door te trekken. Als je met 200km/u volgas geeft, schakelt die van mij nog even terug en je krijgt een lekkere duw in je rug. Dat is een T5.

Er zijn meerdere componenten die kunnen haperen, zoals de lucht massameter, de frisheid van de lambda, de al genoemde afstelling van de waste-gate, etc.

Kan je de auto real-time uitlezen met VIDA / DICE tijdens het rijden? Dit kan meer inzicht geven in de root-cause.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 01.08.2015 - 10:51  ·  #12
Bedankt voor alle antwoorden en overwegingen tot nu toe!

Quote door DinanT5

Ik denk meteen aan TCV en/of wastegate afstelling ...
TCV zou kunnen, maar bij de laatste check leek die nog wel oké. Wastegate is afgesteld toen de auto in Elst was voor service. Daarna is er tuning op gekomen. Maar ik zou de TCV nog eens kunnen laten checken.

Quote door GRUNNS60

als je in hoogste versnelling gas geeft wordt een motor het zwaarst belast. in lagere versnellingen heeft ie minder "weerstand" te overbruggen. en bougies zijn echt belangrijk voor goede loop. maar kan natuurlijk verder nog van alles zijn. lekker geruststellend.... :sick:
Bougies zouden kunnen, die worden zsm vervangen. Was het plan al, maar na mijn akkefietje van gisteren ga ik van de week even wat uitzoeken. Zal dus ook nog een nieuwe bobine nodig hebben. Wegenwacht gaf wel aan dat ie zag dat al enkele bobines eerder vervangen waren.

Quote door Mekstra

Heel fijn, die lesjes, maar...

Het geeft geen antwoord op de vraag van Piet. Z'n auto werkt niet zoals het hoort.
Een T5 hoort goed door te trekken. Als je met 200km/u volgas geeft, schakelt die van mij nog even terug en je krijgt een lekkere duw in je rug. Dat is een T5.

Er zijn meerdere componenten die kunnen haperen, zoals de lucht massameter, de frisheid van de lambda, de al genoemde afstelling van de waste-gate, etc.

Kan je de auto real-time uitlezen met VIDA / DICE tijdens het rijden? Dit kan meer inzicht geven in de root-cause.
Die van mij knalt bij voldoende gas ook wel in de kickdown, maar ook dan is het pulserend ipv de strakke lijn die het zou moeten zijn. Ik denk zelf ook aan de LMM of eventueel lambda. Heb zelf wel een Chinese VIDA hier liggen, maar geen laptop waar ie op kan, dus ligt al een half jaar stof te happen. Binnenkort misschien maar eens in Elst langs om te kijken of ze 'm live kunnen uitlezen. Al zou ik VIDA werkend krijgen, dan zeggen de cijfertjes me alsnog niets.
Turbo-AAP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 46
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 01.08.2015 - 22:34  ·  #13
klinkt alle maal erg bekent mij v70 t5 heeft de zelfde klacht hij puur bij vermogen vraag heb bougies besteld en turbo valve klep kijken of het dan beter word
vraagje wanneer moet de turbo echt beginnen te werken bij standaat t5 bij 2500 rpm of al eerder ik lees over boost van turbo merk dat bij 3100 rpm pas dacht ik
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 02.08.2015 - 13:10  ·  #14
op deze paginas kun je van verschillende volvos (en andere merken) zien wat de gewone vermogenskromme is. jammer genoeg staat de T5 er niet bij. maar het laat wel zien hoe het met een 2.5 en R bv verloopt.
http://www.chippoint.com/chiptuning_volvo_v70.htm
Turbo-AAP
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 46
Berichten: 14
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: T5 trekt niet soepel door op hoge snelheid

 · 
Posted: 02.08.2015 - 15:08  ·  #15
heb het ff bekeken ziet er voor mijne wel goed uit ben nu ff de wastegate aan het checken gaat al snel open valt mij op bij 0.7/0.8 bar nog ff verder kijken dan maar gewoon lucht op gezet met meter er aan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0