Je hebt er officieel speciaal gereedschap voor nodig, om het lager eraf te krijgen. Ik heb het wel eens een keer gedaan met een goede drevel, maar dan moet je heel voorzichtig zijn met het erop tikken van het nieuwe lager. Kortom het is te doen zonder speciaal gereedschap, maar kost wel meer tijd.
Hier in het dorp kost lucht €0,50, waar ik tank is het gratis.
De motorsteuen waren helemaal versleten; nu staat het blok aan distributiekant zeker meer dan een centimeter hoger. Die bouten zaten goed vast trouwens (en die steun ook, zat helemaal vastgeklemd tussen blok en subframe). De voorkant voelt tijdens het rijden nu steviger aan. Iets stiller in het interieur ook.
Helaas is de klacht gebleven.
Ik moet morgen bellen naar de garage voor een afspraak (eigenaar is dan terug van vakantie), ik zal hem jullie bevindingen meedelen. Alvast bedankt daar voor.
Ik heb zelf nog even naar dat lager gekeken, maar leek als ik ben, zag ik er niks aan. Wellicht dat de "garagist"dat beter kan.
Geen idee van de fuseekogels, ik zal hem dat ook vragen, bedankt voor de tip. Als hij toch bezig, kan dat eventueel meteen meegenomen worden.
Wellicht dat dat lager en die tripoïdes goedkoper zijn dan een hele nieuwe (gereviseerde) aandrijfas?
Om dat lager van de rechteras te controleren, moet je hem eigenlijk gewoon ff demonteren. Of in ieder geval: de beugel losdraaien en verwijderen, as iets uit de bak (zodat het lager vrij ligt), dan kun je het ook wel voelen.
De aller makkelijkste manier om het lager te controleren is. Net naast het lager de as beet pakken, en dan de as heen en weer bewegen met wat kracht. Als je dat doet mag er totaal geen speling te voelen zijn.
Vergeet niet de banden te controleren.
Ik heb dit probleem 2x gehad.
1e keer was de rechter aandrijfas.
en de 2e keer was een soort van hoogteslag in een band.
Met koude banden begon hij te trillen en na 15 minuten was het over.
De as beet pakken net naast het lager, en dan de opwaartse spelling controleren. Mijn excuus, was dat even vergeten te melden. En er mag geen speling voelbaar zijn.
De as beet pakken net naast het lager, en dan de opwaartse spelling controleren. Mijn excuus, was dat even vergeten te melden. En er mag geen speling voelbaar zijn.
Ik heb hem gisteren alle kanten op proberen bewegen, maar er bewoog niks omhoog of omlaag. Hij stond wel in P (ik had de auto op van die oprijblokken gezet, dus hoe vaster hoe beter), maar dat maakt misschien niet uit?
Nu op naar het volgende probleem, een autostoel voor de kleine man zien te vinden die in een V70 kan (want de hoofdsteunen van de achterbank kunnen er niet uit, bij mijn weten).
Maar heb je nu al naar de aandrijfassen laten kijken? Het lijkt het er namelijk wel heel sterk op dat die, of een van de 2, de oorzaak zijn van het trillen. Ik zou er niet te lang mee doorrijden, wordt dan steeds erger namelijk.....
Ik heb deze klacht ook gehad bij mijn V70 D5. Voor mij was vervangen van de bovenste motorsteun, die boven het blok gemonteerd en balanceren van de banden zeer effectief.
Deze wagen heb ik onlangs verkocht met wat speling op de draagarmen en wat frictie op de aandrijfas. Toch zaten er geen vage trillingen in. Wel zwabberig sturen, naar rechts trekken op vol vermogen en "klikkende" geluiden bij het passeren van drempels.
Nu op naar het volgende probleem, een autostoel voor de kleine man zien te vinden die in een V70 kan (want de hoofdsteunen van de achterbank kunnen er niet uit, bij mijn weten).
Stoel nemen die achteruit kijkt (als je kind nog klein is, zeg onder de 4 jaar ofzo), is nog veiliger ook, vnl bij frontale aanrijding. Volvo raadt dit zelf ook aan als ik me niet vergis.
Maar heb je nu al naar de aandrijfassen laten kijken? Het lijkt het er namelijk wel heel sterk op dat die, of een van de 2, de oorzaak zijn van het trillen. Ik zou er niet te lang mee doorrijden, wordt dan steeds erger namelijk.....
Dinsdag gaat hij naar de garage (kon niet eerder wegens hun vakantie). Ik rijd zoveel voorzichtig mogelijk, en zoveel mogelijk met de auto van mijn vrouw (of samen). Het wordt gelukkig niet echt erger.
Het heeft even geduurd, wegens drukke, maar positieve, privé-omstandigheden.
Het zijn volgens twee garages (en dus mij, en een monteur met pensioen), niet de aandrijfassen.
De draagarmrubbers zijn vervangen, en het trillen is veel verminderd (maar wel nog aanwezig).
De privéomstandigheid van hierboven betekent echter, met grote waarschijnlijkheid, dat de Volvo de deur uit moet (in ruil voor een wagen van het nieuwe werk, waarschijnlijk een Skoda Superb of iets gelijkaardigs), en dit in de loop van de maand november. Wel jammer van de nieuwe set winterbanden achter die ik dit jaar gekocht heb (Michelin Alpine 5). De voorste zijn nog maar twee winters gebruikt.
Het zal voor mij de moeite niet zijn om de laatste trillingen eruit te krijgen. Wel worden de versnellingsbak en het stuurhuis nog geflusht volgende week vrijdag bij Gery Slot.
Gezien bovenstaande post ik wellicht best binnenkort een "te koop-bericht" (met pijn in het hart).
Nog een update. Ik heb toch nog de rechteraandrijfas vervangen. Het getril is geminderd, maar nog niet helemaal weg. Dit na aanraden van Gery Slot tijdens in de rit om de automaat terug in te leren. Volgens hem was er een aandrijfasprobleem. Ik vraag mij nu af of het nuttig kan zijn om de linkeraandrijdas ook te vervangen, of moet ik de trilling (toch) ergens anders zoeken? Ik zou alleen niet goed weten waar.