Trillen bij optrekken boven de 80km/h

Niet bij constante snelheid boven 80km/h

Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: Trillen bij optrekken boven de 80km/h

· 
Posted: 12.10.2018 - 22:32  ·  #46
Trillingen kunnen heel veel oorzaken hebben.
Misschien beter op de brug eens goed nazien ?
Sweson
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 14:02  ·  #47
Hij heeft al vier keer op de brug gestaan, bij drie verschillende mensen, en zelf heb ik er ook al drie keer ondergelegen :(.
Er tikt ook iets bij een gehele stuuruitslag naar links, en bij langzaam rijden, aan links. De stuuruitslagbegrenzers zijn al vervangen. Zou het een samenhangend probleem kunnen zijn?
Van het weekend nog eens alles nazien.
ravado
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 14:33  ·  #48
Speling op de binnenste stuurkogels?
marksawyer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 18:54  ·  #49
Quote door Sweson

Hij heeft al vier keer op de brug gestaan, bij drie verschillende mensen, en zelf heb ik er ook al drie keer ondergelegen :(.
Er tikt ook iets bij een gehele stuuruitslag naar links, en bij langzaam rijden, aan links. De stuuruitslagbegrenzers zijn al vervangen. Zou het een samenhangend probleem kunnen zijn?

Hallo Zweson. Vervelend om horen dat je al deze problemen ervaart. De rubbers hebben allemaal speling in de loop der tijd ontwikkeld door ouderdom. De weekmakers verdampen en daardoor worden ze minder stijf en brosser. Dit heeft allemaal invloed op elkaar, en zeker met de vijf in lijn blijkt het een gevoeligheid.
De analyse van wat waar mis gaat hangt dus door meerdere factoren met elkaar samen.
Als de garage mensen niks gevonden hebben is de kans groot dat het niet de aandrijfassen zijn. Die zijn gewoonlijk dan nog redelijk. Zeker als ze niet lek zijn geweest moeten ze makkelijk 350K mee gaan. Ik vermoed de drie onderste steunrubbers van het blok. Er zitten er drie, twee links voor en links achter en een rechts. Als die niet meer goed zijn staat het blok scheef in het vooronder waardoor de twee assen als het ware niet meer recht uit de differentieel komen. De twee torsie steunen boven en onder helpen bij het tegengaan van kantelende bewegingen dus hebben niet vreselijk veel invloed op de trillingen, maar meer op bokken en trillingen in de carrosserie. De motorsteunen zijn zelf te vervangen al moet ik eerlijk zeggen dat het best een prutsklus is. Ook moet je een serieuze krik of motorbrug hebben, waarbij ik je de laatstgenoemde a 50 euro bij HBM machines kan aanraden.
Ervaring leert dat torsie stangen enzo meestal niet de boosdoener zijn.
Vaak zijn de motorsteunen ook niet meer goed te zien, aangezien de breuk niet zichtbaar is op de brug omdat het gewicht van de motor erop steunt.
Ik heb na het vervangen van de motorsteunen veel minder last van de trilling gekregen (bij mij bleek het beroerde imitatieassen te zijn, heb nu mijn oude weer terug geplaatst waarna het probleem opgelost is) . Als meer vragen hebt stel ze gerust. Ik heb bij mijn wagen een totale revisie gedaan dus heb het meeste wel in de handen gehad. Ik woon jammer genoeg in Amersfoort anders had ik je graag geholpen. Mocht je in de buurt zijn ;)

Groetjes mark
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 19:18  ·  #50

Ik vermoed de drie onderste steunrubbers van het blok. Er zitten er drie, twee links voor en links achter en een rechts. Als die niet meer goed zijn staat het blok scheef in het vooronder waardoor de twee assen als het ware niet meer recht uit de differentieel komen.

Dat maakt niet uit want dat wordt door de binnenste homokineten opgevangen.
marksawyer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 16.10.2018 - 19:21  ·  #51
Quote door lerren

Ik vermoed de drie onderste steunrubbers van het blok. Er zitten er drie, twee links voor en links achter en een rechts. Als die niet meer goed zijn staat het blok scheef in het vooronder waardoor de twee assen als het ware niet meer recht uit de differentieel komen.

Dat maakt niet uit want dat wordt door de binnenste homokineten opgevangen.

Zou je zeggen, maar als deze dus gescheurd zijn geven ze wel degelijk problemen. Het afzetten van de krachten naar de wielen gebeurd dan niet goed meer.
Kan dus wel degelijk problemen geven, getuige mijn eigen ervaring. Ik heb de motorsteunen een voor een vervangen en had wel degelijk geen problemen meer na deze actie.
c7rl
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.10.2018 - 23:19  ·  #52
Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem, eigenlijk al sinds ik de V70N heb (4 jaar). Bij mij zijn in de loop der tijd alle ophangrubbers / motorsteunen , de draagarmen, de linker en rechter assen, lagers vervangen. Maar trillen doet ie nog steeds bij optrekken en dat word erger met zwaardere belading. Binnenkort zijn de veerpoten en schotels aan de beurt omdat het moet (kraken bij sturen, kling,klong geluiden op drempel), met een beetje mazzel de trillingen ook weg. Kan ook zijn dat de dubbel dempend vliegwiel teveel speling heeft immers de koppeling zit er ook aan te komen. Veel doe ik zelf en bestel de onderdelen ook dus dat scheelt een hoop poen.
suc6 met de nieuwe auto!
Sweson
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.10.2018 - 21:48  ·  #53
Quote door marksawyer

Quote door Sweson

Hallo Zweson. Vervelend om horen dat je al deze problemen ervaart. De rubbers hebben allemaal speling in de loop der tijd ontwikkeld door ouderdom. De weekmakers verdampen en daardoor worden ze minder stijf en brosser. Dit heeft allemaal invloed op elkaar, en zeker met de vijf in lijn blijkt het een gevoeligheid.
De analyse van wat waar mis gaat hangt dus door meerdere factoren met elkaar samen.
Als de garage mensen niks gevonden hebben is de kans groot dat het niet de aandrijfassen zijn. Die zijn gewoonlijk dan nog redelijk. Zeker als ze niet lek zijn geweest moeten ze makkelijk 350K mee gaan. Ik vermoed de drie onderste steunrubbers van het blok. Er zitten er drie, twee links voor en links achter en een rechts. Als die niet meer goed zijn staat het blok scheef in het vooronder waardoor de twee assen als het ware niet meer recht uit de differentieel komen. De twee torsie steunen boven en onder helpen bij het tegengaan van kantelende bewegingen dus hebben niet vreselijk veel invloed op de trillingen, maar meer op bokken en trillingen in de carrosserie. De motorsteunen zijn zelf te vervangen al moet ik eerlijk zeggen dat het best een prutsklus is. Ook moet je een serieuze krik of motorbrug hebben, waarbij ik je de laatstgenoemde a 50 euro bij HBM machines kan aanraden.
Ervaring leert dat torsie stangen enzo meestal niet de boosdoener zijn.
Vaak zijn de motorsteunen ook niet meer goed te zien, aangezien de breuk niet zichtbaar is op de brug omdat het gewicht van de motor erop steunt.
Ik heb na het vervangen van de motorsteunen veel minder last van de trilling gekregen (bij mij bleek het beroerde imitatieassen te zijn, heb nu mijn oude weer terug geplaatst waarna het probleem opgelost is) . Als meer vragen hebt stel ze gerust. Ik heb bij mijn wagen een totale revisie gedaan dus heb het meeste wel in de handen gehad. Ik woon jammer genoeg in Amersfoort anders had ik je graag geholpen. Mocht je in de buurt zijn ;)

Groetjes mark

Dag Mark

merci voor je uitgebreid antwoord. Het zou kunnen dat het die steunen zijn. Trillen die ook enkel bij die snelheid? Anderzijds, het getril is wel verminderd (en soms weg). Ik moet zelf nog twee weken met de auto rijden, dus of het nog de moeite is om het helemaal na te gaan. Ik wil het wel weten, maar er zit al veel tijd in.
Amersfoort is inderdaad een eind rijden voor mij, maar toch bedankt voor het aanbod :).
Ik heb het gevoel dat er wel soms een hobbelig gevoel bij lage snelheid links is (dus wie weet is de aandrijfas daar toch niet helemaal in orde, of een onderdeel dat daarmee samenhangt).

Iedereen trouwens bedankt voor het meedenken. Sinds vandaag weet ik welke auto ik (voorlopig) mag rijden van mijn werk. Een Mercedes B-klasse van 2 jaar oud. Hopelijk went de kleinere ruimte, hoewel ik denk dat het nog meevalt. Na een jaar of twee (of sneller, hopelijk) mag ik weer kiezen. Helaas geen Volvo, wel waarschijnlijk een Skoda Superb of een BMW 2 Gran Tourer.

Selected quotes for multi-quoting:   0