Trillen bij remmen

J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Trillen bij remmen

· 
Posted: 05.10.2020 - 13:45  ·  #1
Sinds een poosje ondervind ik problemen bij het remmen, ik krijg dan een lichte trilling in het stuur, echter dit komt pas nadat ik een paar keer geremd heb dus de blokken en schrijven warm zijn.
Rem ik harder dan stopt het trillen in bet stuur, en het hoeft niet altijd te gebeuren

Ik kan er niet achter komen wat het is, ik heb rondom nieuwe schijven en blokken gemonteerd, nieuwe draagarmrubbers, nieuwe fusee kogels en steeds lijkt bij de eerste kilometers dat het weg is totdat ze warm worden.

Wie heeft er ervaring met zoiets en wellicht de oplossing want met 1000Km in de week begint het nu echt wel te irriteren.
RIVADA
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Trillen bij remmen

· 
Posted: 05.10.2020 - 14:13  ·  #2
De symptomen die je beschrijft komen overeen met kromme schijven...
Je hebt nieuwe schijven + blokken gemonteerd: had je dit verschijnsel ook bij je vorige schijven?

Wellicht dat (een van) je naven niet meer zuiver zijn.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 14:45  ·  #3
Quote door RIVADA

De symptomen die je beschrijft komen overeen met kromme schijven...
Je hebt nieuwe schijven + blokken gemonteerd: had je dit verschijnsel ook bij je vorige schijven?

Wellicht dat (een van) je naven niet meer zuiver zijn.

Jah had ik ook met vorige schijven, daarom uiteindelijk ook besloten en omdat de APk dat melde de schijven ed te vervangen. Heb de schijven ook al van links naar rechts gewisseld en blijft het gevoel dat het rechtsvoor weg komt.

Naaf (lager) heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou hij toch tijdens het rijden ook moeten trillen oid. Als het lager (want dat is het) minder wordt zal je deze ook moeten gaan horen lijkt me.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 14:48  ·  #4
Ik had het ook. Na de derde keer andere schijven (ditmaal van ATE, en die zitten er nog steeds op) was het probleem eindelijk verholpen.
Nou moet ik zeggen rond die tijd ook andere velgen gemonteerd te hebben. Of het alleen aan de schijven lag kan ik dus niet met zekerheid zeggen.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 15:50  ·  #5
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 16:00  ·  #6
Een remschijf is nooit perfect recht.

Een remzuiger moet daarom 0,1mm speling geven aan de schijf om dat op te vangen.

Zit deze te vast dan kan het zijn dat deze te weinig marge heeft en dan voel je de trilling bij het remschijf-remblok contact moment.

Vaak is het niet de remschijf welke direct verantwoordelijk is voor de trilling maar zit het hem indirect in de remzuiger die het het probleem voelbaar maakt.
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 16:11  ·  #7
En zorg dat voordat je je schijf monteert de naaf goed schoon is.
En voordat je je wiel monteert wederom de naaf van schijf en wiel goed schoon zijn.

Vuil geeft kan een onbalans geven.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 18:30  ·  #8
Quote door Plein69

En zorg dat voordat je je schijf monteert de naaf goed schoon is.
En voordat je je wiel monteert wederom de naaf van schijf en wiel goed schoon zijn.

Vuil geeft kan een onbalans geven.

Dat wilde ik ook zeggen. Roest en vuil zorgen ervoor dat de schijven niet mooi aansluiten op de naaf.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 18:55  ·  #9
Quote door J.W.Woermeijer

Jah had ik ook met vorige schijven, daarom uiteindelijk ook besloten en omdat de APk dat melde de schijven ed te vervangen. Heb de schijven ook al van links naar rechts gewisseld en blijft het gevoel dat het rechtsvoor weg komt.

Naaf (lager) heb ik ook aan zitten denken, maar dan zou hij toch tijdens het rijden ook moeten trillen oid. Als het lager (want dat is het) minder wordt zal je deze ook moeten gaan horen lijkt me.

Dit versterkt mijn vermoeden dat het probleem in de naaf / naven zit.
Je kan proberen om de schijf los te maken en de naaf extra goed schoon te maken, en zien of dat helpt.
Ik ben hier echter redelijk sceptisch over: als je schijf eenmaal krom is, kan je 'm weggooien.
Monteer je een nieuwe schijf op een kromme of onzuivere naaf, dan is die nieuwe schijf ook in no-time krom.

Een defect lager kan je horen en is vrij eenvoudig te constateren: auto opkrikken en met de hand aan het wiel draaien. Een defect lager leidt overigens niet tot kromme of trillende schijven, wel kan dan de hele auto gaan trillen (maar dan is het lager reeds behoorlijk ver heen)

Een kromme naaf constateren is echter heel wat lastiger: je auto gaat er niet per se van trillen, je merkt het voornamelijk doordat je nieuwe schijven gaan trillen, maar dan is het kwaad al geschied en kan je de nieuwe schijven bij het grof vuil zetten.

Er zijn (auto)bedrijven die je naaf kunnen nameten en exact kunnen aangeven hoe zuiver je naaf nog is.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 20:21  ·  #10
@ Joriz,
Ik heb rondom nieuwe Brembo schijven met voorop HAWK remblokken en achterop Brembo remblokken.
Velgen gewisseld naar 18" Pegasus om het uit te sluiten of het in de velgen zit.

@Tenck,
Ik heb dat topic doorgelezen, ik zal dat ook eens gaan proberen, want een setje remblokken á €170,- zie ik niet zitten om die weer te wisselen.

@V70R^2,
Ik ervaar het juist nadat de remblokken de schijf hebben geraakt, anders gezegd, de trilling komt pas als ik al ruim vertraging voel, aanremmen richting de rotonde, en de rem vast houd op 1 punt.
Dat een schijf niet altijd even recht is geloof ik zeker, deze slingering wordt alleen maar groter als deze warm wordt.

@Plein69,
Dat is een beginnersfout, ik heb de naaf echt goed maar dan ook echt goed schoongemaakt en zelfs de binnenkant van de schijven nog.
(voor mij is het niet de eerste keer dat ik schijven wissel, maar het had goed gekund idd)
De velgen zijn schoongemaakt en getest, toen had ik trillingen, gisteren de andere 18" velgen er tegenaan en nog steeds trillingen.

@RIVADA,
Ik zal de naaf eens nameten met de micrometer, maar hoeveel is acceptabel, door de diameter van de schijf zal de afwijking in slingering toenemen.
De naven, schijven, velgen zijn allemaal schoongemaakt om dit uit te sluiten.
Ik kan het alleen nog even niet plaatsen waarom een "lager" waar een hub op zit krom kan zijn, dan zou naar mijn idee het lager "verrot" moeten zijn omdat de kern van het lager de hub is toch?
Ik heb geregeld bij de 850 de lagers moeten wisselen omdat deze ze rauw lusten en ze zeker hoorbaar waren, zeker als ik wat harder remde en de hitte er goed in kwam.
De andere S60 heb ik ze 1x gewisseld omdat deze hoorbaar waren en bij deze alleen de linker kant nog maar omdat deze ook hoorbaar werd.
De rechter kant kan dus wel, alleen door de afgelopen reparaties en eigenlijk onnodige kosten wil ik het liefst zoveel mogelijk zekerheid.

Ik begin zelfs aan mijn stuurkogels te denken maar de APK zit er net op....
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 20:26  ·  #11
Wat ik mis in de suggesties is waarom TS het als de boel koud is geen trillingen ervaart. Krom is krom lijkt me, ook als ze koud zijn.

Bij mij blijft zo alleen de opmerking van V70R^2 overeind over de zuigers van de remklauwen.
J.W.Woermeijer
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 20:33  ·  #12
@ everyone

Nog even aanvulling ....
De remklauwen zijn zelfs gewisseld, dus mij lijkt het niet zo zeer in de remklauwen te zitten...
(heb een donor staan die verrekt goed remde voordat de motor kapot ging)
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 20:49  ·  #13
Quote door Steve

Wat ik mis in de suggesties is waarom TS het als de boel koud is geen trillingen ervaart. Krom is krom lijkt me, ook als ze koud zijn.

Bij mij blijft zo alleen de opmerking van V70R^2 overeind over de zuigers van de remklauwen.

Wellicht een denk fout, maar zou het niet kunnen wezen dat als ze koud zijn de kromming mee valt en zodra het warm wordt het opkomt. Is natuurlijk staal en dat wil wel eens uitzetten als het warm wordt en wordt de kromming dus ook erger?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 21:05  ·  #14
Ik zou ook beginnen met de naven te meten met een meetklok op een magneet statief.
RIVADA
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 05.10.2020 - 21:11  ·  #15
Quote door J.W.Woermeijer

Ik kan het alleen nog even niet plaatsen waarom een "lager" waar een hub op zit krom kan zijn, dan zou naar mijn idee het lager "verrot" moeten zijn omdat de kern van het lager de hub is toch?

Met een kromme naaf wordt juist het gedeelte buiten het lager bedoeld; ofwel de 'plaat' waar de remschijf op wordt gemonteerd.
Doordat een naaf beperkt is van afmeting (tov een remschijf) is eigenlijk alleen maar middels meting te zien of een naaf krom is. Overigens betekent krom hier dat er een slinger in de naaf zit.
Je kan dus prima een kromme naaf met een goed lager hebben en andersom.
Hoeveel afwijking acceptabel is, is lastig van te voren aan te geven, maar -beetje flauw antwoord- zo min mogelijk: elke afwijking wordt namelijk door de montage van de remschijf vergroot en genadeloos door gegeven...
Helaas is het wisselen van je naven geen klusje wat je even tussen neus en lippen doet en vereist het behoorlijk robuust gereedschap.
Als je je naven laat nameten, laat dan ook direct je schijven nameten: meten = weten.

Selected quotes for multi-quoting:   0