Trillen / bonken bij gas loslaten

vibratie in de auto ...

 
 
 
 
 
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 28.04.2016 - 08:41  ·  #16
Bij mijn assen was het zo dat deze koud het prima deden en ik geen trillingen had, na ca 15/20 km als het vet in de assen goed warm was begon bij mij het trillen en resoneren.
Heb er destijds na laten kijken en ook (op 1 na) alle steunen laten vervangen (2x torsiesteun, motorsteun en een pneumatische) algemene trillingen werden minder maar die trilling waar het om ging niet.
Alle assen visueel laten controleren op speling alles prima.. toch trilling (en later enorm schudden van de auto).
As gedemonteerd en opengehaald, alle vet verbrand en dikke stukken erin, hierdoor triode kon zijn werk niet meer goed doen en schoot zelfs in een soort van lock waardoor de wagen begon te hobbelen. As vervangen probleem opgelost, nu nog een lichte trilling links dus vanmiddag word de linker as ook vervangen.
JPAK
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 18
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 02.05.2016 - 13:16  ·  #17
Hoi Mark,

En wat was het resultaat?????
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 02.05.2016 - 13:38  ·  #18
Resultaat na het vervangen van de linker-as is dat de overgebleven trilling weg is. :D
Toch best raar dat een ogenschijnlijk prima as voor zulke trillingen kan zorgen. Nu staan onze wagens er wel enigszins bekend om hier gevoelig voor te zijn maar toch..
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 02.05.2016 - 15:52  ·  #19
@Mark: voelde jij de trilling ook in het stuur? Ben ik zeer benieuwd naar.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 03.05.2016 - 08:08  ·  #20
de trilling ging voelde ik idd ook in het stuur, eerst echt trillen, later toen de auto echt ging hobbelen, bewoog het hele stuur van links naar rechts. Toen heb ik ook niet meer met de auto gereden omdat ik het te gevaarlijk vond (was nl erg extreem).

Maar idd trillingen in het stuur soort van vibrator gevoel.
Moet zeggen dat het vervangen van de motorsteunen (met name de torsiesteunen) hebben ook veel trillingen weg genomen.
De bovenste torsiesteun gaf enorm veel trillingen aangezien deze was gescheurd en bijna metaal op metaal was en dat voel je door de gehele carrosserie.

Het vervangen van beide assen is echt een enorme verbetering tov het rijd genot vind ik, echt blij dat ik dit heb gedaan, hoef ik me daar ook niet meer druk om te maken.

Ik begrijp dat jij ook trillingen hebt Jan?
Mag ik vragen wat jou specifieke klacht is en wat je er evt al hebt gedaan?
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 03.05.2016 - 23:48  ·  #21
Nou het ging mij erom dat Turbodesk hier stelde dat je aandrijfassen vooral in pedalen voelt en niet in stuur. Daarom was ik even benieuwd.

Mijn trilt iets in stuur. Maar hij heeft 325K gelopen en er zijn nog geen noemenswaardige reparaties uitgevoerd. Dus ik zit de dingen wat in kaart te brengen. Vandaar. Nu weet ik dat defecte aandrijfas dus wel degelijk trilling in stuur kan veroorzaken.

Mijn stuur trilt vooral op en neer, niet zo zeer heen en weer. Kan dus ook nog banden zijn.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 04.05.2016 - 07:08  ·  #22
Jan,

Ik heb diverse mensen gesproken, die ik best wel hoog heb zitten, die allemaal vertelden dat defecte aandrijfassen niet voelbaar zijn in het stuur.
Dan moet het al zo erg zijn dat de wielen zelf heen en weer gaan zodat het via de stuurstangen aan het stuur door gegeven word.

Eigenlijk hetzelfde met trillingen bij de achterwielen, deze zijn ook alleen waarneembaar in de bodemplaat en niet in het stuur.

Ik heb zelf ook ondervonden dat er ook een trilling kan ontstaan tijdens het rijden als de uitlijning van de auto niet goed is. Er komt dan te veel spanning op de voorophanging te staan, waardoor er een trilling ontstaat. Dit veroorzaakt ook het vaak genoemde kraken bij sturen of bij het in en uit veren.

Ik rijd nu in een volledig trillingsvrije V70 met 327.000 km op de klok.
Het kan dus wel, maar het kan diverse oorzaken hebben, zoals ik zelf heb ondervonden.
Ik kan je wel vertellen dat het fantastisch rijd met zoveel rust in de auto.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillen / bonken bij gas loslaten

 · 
Posted: 23.05.2016 - 11:04  ·  #23
@ Turbodesk,

Ik lees je reactie nu pas. Was niet persoonlijk hoor. Als je last hebt van trilling, dan zoek je wat voordat je je portemonnee opentrekt... Vandaar.

Boeiend om door jouw 'V70 geschiedenis' te lezen. 't begon met motorsteun onder distributie. Dan lijkt het even goed. Blijkt toch niet zo te zijn. Heel herkenbaar. Hier hetzelfde gehad. Als die even uit de veren was geweest, was het minder; daarna komt het geleidelijk terug.

Ik heb begrepen dat jij eerst de as vervangen hebt door een gebruikt ex. Weet je hoeveel die gelopen had? Ik zit namelijk te dubben. Ik kan de mijne vervangen door een ex. die 140.000 gelopen heeft. Scheelt me op beide zijden € 800,-.

Vandaar mijn vraag: wat was bij jou het symptoom, net voordat je aandrijfas de laatste keer vervangen hebt? En heb je alleen rechts of ook links vervangen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0