Trilling bij accelereren

Tevens trillingen bij stationair

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 14.02.2022 - 12:07  ·  #31
Ik ben benieuwd hoeveel je merkt van die steunen qua trillingen. Ik heb bij mij de bovenste en onderste steunen al vervangen, en dan PU inserts in de crossbar bevestiging. Maar ik heb ook altijd ergens vaag voorin (beter kan ik het niet omschrijven) een onrustig gevoel in de aandrijflijn. Als je achterin de auto zit merk je er niks van
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 515
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 14.02.2022 - 13:28  ·  #32
Het schudden klinkt herkenbaar, zeker als ie dat bij bepaalde snelheden doet en als de banden en wielen zijn uitgesloten. Dan is het waarschijnlijk een aandrijfas. Ik heb de rechteraandrijfas een jaar of 2 geleden ook laten vervangen door Dennis vanwege trillen/schudden bij specifieke snelheden en belasting. Ondanks dat ze op de oude geen speling voelden na demontage, was het probleem opgelost nadat er een nieuwe in was gekomen.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 17.02.2022 - 11:11  ·  #33
Bedankt voor je input, ik neig hier ook naar.
Ik was van plan zelf de as te wisselen, maar welke merken zijn aan te bevelen? Ik zie bij motointegrator SKF assen staan, heeft iemand hier ervaring mee? SKF is uiteraard een A merk op lager gebied, maar geldt dit ook voor aandrijfassen?
Ik begreep dat OKN of GKN oem leverancier is?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 19.02.2022 - 19:50  ·  #34
De distributie steun nog steeds niet kunnen vervangen, maar ik vermoed dat dit ook de oplossing niet zal zijn.

Wat zouden jullie doen?
Ik kan voor een goede prijs aan twee aandrijfassen komen van ODM. Allebei vervangen?

Het alternatief is een skf as via motointegrator.de voor een iets hogere prijs.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 19.02.2022 - 20:32  ·  #35
Quote door koennie

De distributie steun nog steeds niet kunnen vervangen, maar ik vermoed dat dit ook de oplossing niet zal zijn.

Wat zouden jullie doen?
Ik kan voor een goede prijs aan twee aandrijfassen komen van ODM. Allebei vervangen?

Het alternatief is een skf as via motointegrator.de voor een iets hogere prijs.


Merk je verschil in de bochten?
Misschien dat verschil in de bochten een indicatie kan zijn voor welke kant?
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 19.02.2022 - 20:58  ·  #36
Heb het hele topic nog eens doorgelezen en ik snap een paar dingen niet.
Rijd je nu nog steeds op je winterwielen? Je schrijft begin februari dat je ze wil wisselen om de band/velgcombinatie uit te sluiten maar ik lees daarna nergens dat je dat ook hebt gedaan.
Je schrijft ook dat je een bonk hebt met lastwissels, heb je ook de steun gecontroleerd die aan de versnellingsbak zit? Als de bovenste torsiesteun kapot is is die onderste dat zeker ook.
Je wil nu voor redelijk wat geld op gok aandrijfassen vervangen, terwijl je zo iets makkelijks als de steun aan de distributiezijde nog niet hebt vervangen. Er zijn heel wat berichten op dit forum geschreven over wat voor een trillingen deze kan geven. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar de wiellagers. Ook die kunnen rare trillingen geven.

Je mag uiteraard doen wat je wil, maar ik zou bij het makkelijkste en goedkoopste beginnen...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 19.02.2022 - 23:14  ·  #37
+1 bij musicus. Banden zijn triloorzaak nr 1. Zelf ook meegemaakt. Je zoekt je wild, en dan zit het in de (imitatie) velg😢
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 460
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

bobine en bougie vervangen, en toch passend in dit topic/

 · 
Posted: 21.02.2022 - 13:14  ·  #38
Wie me kent weet hoe "technisch en handig" ik ben dus het kan zelfs inbeelding zijn maar voorlopig ben ik er blij mee, en misschien helpt dit iemand anders ook.

Vorige week zijn, vanwege andere problemen, mijn bobines en bougies vervangen. Het lijkt er heel voorzichtig op dat het probleem "schokken en zwaar inhouden" is opgelost (de oude spullen liggen nog achter in want je wet maar nooit.....) maar het zware trillen bij (fors) optrekken lijkt ook een stuk minder.
De bougies zagen er nog redelijk uit, dus vermoedelijk was de derde bobine een probleemgeval. Nu vervangen door Bosch met de nodige ervaring. en ik ben weer wat geruster!

Fijne dag!
JP
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 21.02.2022 - 20:56  ·  #39
Klinkt logisch! Mindere vonken beïnvloeden de ontsteking en zorgt voor onbalans op de krukas.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 25.02.2022 - 23:35  ·  #40
Bedankt weer voor alle input.
Bobines zijn 20000 km oud en origineel Bosch, bougies origineel Volvo zijn 5000 km oud.
De motor loopt perfect zowel op benzine als op lpg. Stationair trillingen zijn weg.

Inmiddels heb ik de distributie motorsteun vervangen, maar zoals ik al had verwacht merk ik er niets van.
Wel wordt het trillen bij accelereren heftiger en is nu zelfs aanwezig bij constante snelheid tegen de wind in of bult op bij een viaduct bijvoorbeeld.

Bij volledig rechts of links sturen heb ik geen ratel, dus de buitenste homokineten durf ik wel uit te sluiten.

Het treedt op tussen de 80 en 120 kmu, ongeacht ik in de 3 4 of 5 zit.
Op het moment dat ik tijdens dit accelereren de koppeling in trap is alle trilling onmiddellijk weg.
Hiermee durf ik ook de huidige wielen uit te sluiten. Om zeker te zijn zal ik ze dit weekend toch wisselen om jullie te vriend te houden ;)

Ik heb een screen shot toegevoegd over symptomen van een versleten triode koppeling van de volgende link: https://www.mvwautotechniek.nl/aandrijfas/
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 26.02.2022 - 00:41  ·  #41
Je hoort mij niet zeggen dat het niet de aandrijfas is, maar de conclusie dat indien de symptomen overeen komen het dan wel de aandrijfassen moeten zijn is voor mij te makkelijk.
Meerdere gebreken kunnen dezelfde symptomen veroorzaken.
Een band waarop krachten (aandrijving) uitgeoefend worden gedraagt zich heel anders dan een band die niet aangedreven wordt.
Dan is er nog het DMV. Ook kan een verstuiver die 5% minder brandstof aflevert stationair best aardig lijken te werken.
En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden.
Mijn ervaring is dat geld besteden aan een goede diagnose goedkoper is, dan gokken welke onderdelen vervangen moeten worden.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 26.02.2022 - 08:13  ·  #42
Mee eens, een goede diagnose is zeker zijn geld waard. Dit staat ook zeker op de planning, maar ondertussen test en probeer ik zelf verder en probeer zelf een diagnose te stellen.

Vwb verstuivers: het komt bij zowel benzine als lpg voor en alleen bij hogere snelheden. Als het ontsteking of verstuiver zou zijn, zou ik dit ook bij lagere snelheden moeten voorkomen.
Ditzelfde geldt voor het DMV. Plankgas in de 1 en 2 geeft geen vibraties, ook niet op lpg. Pas als ik in de 3 de 80 aan tik en vol door trek schud de hele auto tot ergens 120km/u. Daarboven gaat het ook nog wel door, maar minder.
Gero
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 491
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 26.02.2022 - 08:54  ·  #43
Quote door koennie

Bedankt weer voor alle input.
Bobines zijn 20000 km oud en origineel Bosch, bougies origineel Volvo zijn 5000 km oud.
De motor loopt perfect zowel op benzine als op lpg. Stationair trillingen zijn weg.

Inmiddels heb ik de distributie motorsteun vervangen, maar zoals ik al had verwacht merk ik er niets van.
Wel wordt het trillen bij accelereren heftiger en is nu zelfs aanwezig bij constante snelheid tegen de wind in of bult op bij een viaduct bijvoorbeeld.

Bij volledig rechts of links sturen heb ik geen ratel, dus de buitenste homokineten durf ik wel uit te sluiten.

Het treedt op tussen de 80 en 120 kmu, ongeacht ik in de 3 4 of 5 zit.
Op het moment dat ik tijdens dit accelereren de koppeling in trap is alle trilling onmiddellijk weg.
Hiermee durf ik ook de huidige wielen uit te sluiten. Om zeker te zijn zal ik ze dit weekend toch wisselen om jullie te vriend te houden ;)

Ik heb een screen shot toegevoegd over symptomen van een versleten triode koppeling van de volgende link: https://www.mvwautotechniek.nl/aandrijfas/



Misschien is het toeval, bij mij Volvo 850 had ik ook altijd een bepaalde trilling, bij een snelheid boven de 120 km/h had ik een bepaalde trilling die ik niet thuis kon brengen, ik zocht het in de velgen, banden etc., totdat de 850 niet door de APK kwam omdat het stuurhuis overmatig lekte , ik heb toen het stuur huis laten vervangen (bij de Volvo dealer), wat denk je ? de trilling was weg, ik moet er wel bij zeggen dat ik ook al de schokbrekers incl. verlagingsveren + lagers / rubbers had vervangen door Bilstein B6 schokbrekers.
misschien dat je hier wat aan hebt.

Groet
Audy
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 27.02.2022 - 20:07  ·  #44
Inmiddels heb ik de winterwielen verwisseld voor zomerwielen, vers gebalanceerd.

Hier nu diverse proefritten gemaakt.
De trillingen zijn er nog steeds.

Wel valt het volgende op:
Tijdens accelereren in een bocht naar rechts in 3e versnelling trilt de auto heftig. Dit komt voor op bijvoorbeeld een klaverblad. In de tweede versnelling voel ik het ook, maar minder heftig.

In een bocht naar links heb ik nog geen trillingen kunnen waarnemen. De meeste rotondes zijn ook bedoeld voor de twee. Als ik dan flink gas geef wordt het al snel een gevaarlijke situatie, dus die test ga ik nog proberen ergens anders.

Verder heb ik tijdens het wielen wisselen flink lopen trekken draaien en wringen om speling te kunnen ontdekken, maar het enige wat ik kan voelen is bij de linker aandrijfas in de axiale richting van de as een speling van enkele tienden van een millimeter. Ik bij de rechter voel ik dit niet. De assen zitten goed vast met de bouten in de naaf

Dinsdag heb ik een afspraak bij Dennis.
eric27
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dedemsvaart
Leeftijd: 61
Homepage: autorijschooletimm…
Berichten: 509
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 27.02.2022 - 21:06  ·  #45
Ik zou eens het wiellager links bekijken dat is het steunwiel bij een bocht naar rechts.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0