Trilling bij accelereren

Tevens trillingen bij stationair

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 10:50  ·  #46
En de distributiesteun (plus evt overige motorsteunen). Als die is ingezakt worden de trillingen doorgegeven aan het subframe, hoe hoger de snelheid hoe meer alles overhelt dus dat verklaart mogelijk het verschil tussen de 2e en 3e versnelling, ervan uitgaande dat er ook snelheidsverschil is. Maar zelfs bij dezelfde snelheid maar meer toeren kan een blok anders liggen, het trilt meer bij het ene toerental dan het andere.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 11:24  ·  #47
Distributie steun is reeds vervangen, net als de andere motor kantelsteunen.
Wiellagers links en rechts heb ik ook geinspecteerd tijdens het wielen wisselen, deze roteren mooi voor zover dat op de oprit te checken is. Ook met een wiel er aan, dan een slinger geven geeft geen trillingen in de veer, of elk ander onderdeel waar je je hand op legt.

Vanmorgen heb ik een bocht gevonden waar ik plankgas in de 3 doorheen kan, zowel links als rechts. Bij de bocht naar rechts trilde de auto weer flink en diezelfde bocht naar links had ik nergens last van. Snelheid was ongeveer 80 / 90.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 11:51  ·  #48
Quote door koennie

Distributie steun is reeds vervangen, net als de andere motor kantelsteunen.
Wiellagers links en rechts heb ik ook geinspecteerd tijdens het wielen wisselen, deze roteren mooi voor zover dat op de oprit te checken is. Ook met een wiel er aan, dan een slinger geven geeft geen trillingen in de veer, of elk ander onderdeel waar je je hand op legt.

Vanmorgen heb ik een bocht gevonden waar ik plankgas in de 3 doorheen kan, zowel links als rechts. Bij de bocht naar rechts trilde de auto weer flink en diezelfde bocht naar links had ik nergens last van. Snelheid was ongeveer 80 / 90.


Ik heb die van mij net bij Martin neergezet.

Ik hoor het één dezer dagen wel van hem.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 11:57  ·  #49
Quote door hermanusb

Quote door koennie

Distributie steun is reeds vervangen, net als de andere motor kantelsteunen.
Wiellagers links en rechts heb ik ook geinspecteerd tijdens het wielen wisselen, deze roteren mooi voor zover dat op de oprit te checken is. Ook met een wiel er aan, dan een slinger geven geeft geen trillingen in de veer, of elk ander onderdeel waar je je hand op legt.

Vanmorgen heb ik een bocht gevonden waar ik plankgas in de 3 doorheen kan, zowel links als rechts. Bij de bocht naar rechts trilde de auto weer flink en diezelfde bocht naar links had ik nergens last van. Snelheid was ongeveer 80 / 90.


Ik heb die van mij net bij Martin neergezet.

Ik hoor het één dezer dagen wel van hem.


o is het bij jou ook nog niet opgelost?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 14:26  ·  #50
Quote door koennie

Quote door hermanusb

Quote door koennie

Distributie steun is reeds vervangen, net als de andere motor kantelsteunen.
Wiellagers links en rechts heb ik ook geinspecteerd tijdens het wielen wisselen, deze roteren mooi voor zover dat op de oprit te checken is. Ook met een wiel er aan, dan een slinger geven geeft geen trillingen in de veer, of elk ander onderdeel waar je je hand op legt.

Vanmorgen heb ik een bocht gevonden waar ik plankgas in de 3 doorheen kan, zowel links als rechts. Bij de bocht naar rechts trilde de auto weer flink en diezelfde bocht naar links had ik nergens last van. Snelheid was ongeveer 80 / 90.


Ik heb die van mij net bij Martin neergezet.

Ik hoor het één dezer dagen wel van hem.


o is het bij jou ook nog niet opgelost?


De ergste trilling wel maar ergens diep zit nog iets.
Dat kan fuseekogel draagarm enz zijn.

Ik zit met een verhuizing naar Tiel en heb absoluut geen tijd om zelf met de auto te prutsen.

Hij krijgt gelijk een nieuwe APK

Trouwens.
Als ik een beetje doorrij dan voel ik de trilling minder dan als ik kalm aan rij,

Alleen met steeds 160 gaat me dat een rijbewijs kosten dus dan kan hij beter gerepareerd worden.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 19:09  ·  #51
Je noemt dat de ashoezen allemaal vernieuwd zijn, waarom? Waren er enkele lek? Zo ja, grote kans dat destijds al het vet eruit is gelopen en zo schade is ontstaan. Om die reden vervang ik vaak complete assen als vooral de binnenste ashoes gescheurd is geweest. Daar zit erg dunne olie in voor de tripoides, en gaan dus erg snel slijten als de olie eruit is. Na vervangen van die hoezen met de juiste olie/vet erin is de kans erg groot dat ze na een korte tijd gaan trillen. Ik heb dit al meermaals nu mee gemaakt en ben er wat voorzichtiger in geworden. Je moet er wat geluk mee hebben.

Uit alle berichten gaan mijn vermoedens dan ook uit naar de assen. Wielnaven die krom zijn merk je niet met rijden, maar wel met remmen.

En met bijna 4ton hebben die assen ook al de enige ervaring natuurlijk (kwaliteit!)

Qua merk raad ik je gkn/lobro aan.

Succes
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 28.02.2022 - 21:31  ·  #52
bedankt weer voor alle input. Hopelijk kan ik naar Dennis later deze week voor een difinitieve diagnose. Als het dan inderdaad een aandrijfas is, dan hoop ik dat we ook de juiste kunnen aanwijzen :)

De buitenste hoezen waren stuk toen ik de auto kocht. Ik heb voor de aankoop onder de auto gelegen, maar heb het toen niet gezien, want ze waren dicht gekit voor de apk ofzo. Slechte zaak natuurlijk. Dennis heeft toen de homokineten bekeken en waren nog goed. Dit is ook al 60000 km geleden, dus ze hebben het nog best lang volgehouden. De binnenste hoezen zijn toen direct meegenomen, aangezien deze ook niet meer top waren. Ze waren nog wel dicht.
De huidige rechter binnenste homokineet zweet wel wat en heeft in het begin een beetje gelekt en is toen opnieuw geklemd.

Vanmiddag nog wat lange bochten genomen, plankgas in de 3 met 80-100 km/u zowel rechts als links. Weer hetzelfde symptoom; een bocht naar rechts met een flink schuddende auto. De bochten naar links waren zo goed als trilling vrij.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4107
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 01.03.2022 - 12:24  ·  #53
Aha, ja, dan lijkt Blade het wel weer eens bij het rechte eind te hebben. Ik heb ook eens een kapotte buitenste ashoes gehad bij een vorige auto. Na vervanging van de hoes incl nieuw vet nog 40.000km bijgereden en toen begon de buitenste homokineet gaandeweg steeds meer te tokkelen. Ik vermoed nogsteeds omdat ik toen heb gezien dat de monteur een van de kogels liet vallen bij het terugplaatsen van de homokineet, die rolde een paar meter over de vuile garagevloer en werd er zo terug ingedrukt... zelf zou ik hem even hebben schoongepoetst, maar ja, toen was het al te laat. Tweedehands as erin gezet en nooit meer last gehad tot de auto wegging.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 01.03.2022 - 19:56  ·  #54
Ik verdenk zelf het meest de rechter as. Die veroorzaakt 7 vd 10 de genoemde problemen.

En nogmaals, monteer het liefst een ruil as van gkn/lobro. Fource (ex cartal) levert deze assen.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 01.03.2022 - 20:33  ·  #55
Als je met een bocht naar rechts wel trillingen hebt en bij een bocht naar links bijna niet, dan zou het logischerwijs de linkeras zijn die defect is. Bij een bocht naar rechts is er immers veel meer druk op de linker homokineet....
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1467
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 01.03.2022 - 23:46  ·  #56
Of het is het gebrek aan druk op het wiel de binnenbocht wat toestaat dat de zaak gaat trillen
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 02.03.2022 - 07:35  ·  #57
ja precies, dat is het probleem. Met logisch nadenken denk je de juiste conclusie te trekken, maar volgens mij is de enige optie het te proberen. Ervaring is hierin heel waardevol, dus daarom trek ik nu zelf de conclusie niet. Ik heb Blade benaderd om te kijken wat hij voor mij kan betekenen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 03.03.2022 - 17:43  ·  #58
Ik ga morgenochtend de auto bij Martin ophalen.

Hij is weer klaar.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 03.03.2022 - 18:40  ·  #59
En wat was de oorzaak?

Ik kon helaas geen gkn as leveren voor de rechterkant. Alleen links. Voor een autm waren ze beide wel leverbaar. Koen ging nog even prakkeseren wat te doen qua merk as wat ik zo begreep.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Trilling bij accelereren

 · 
Posted: 03.03.2022 - 21:38  ·  #60
Quote door Blade

En wat was de oorzaak?

Ik kon helaas geen gkn as leveren voor de rechterkant. Alleen links. Voor een autm waren ze beide wel leverbaar. Koen ging nog even prakkeseren wat te doen qua merk as wat ik zo begreep.


Banden
 
Selected quotes for multi-quoting:   0