Trillingen

 
 
 
 
 
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.11.2015 - 19:10  ·  #16
Inderdaad, even afspreken met Martin en dan nog eens kijken.
Succes.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.11.2015 - 19:12  ·  #17
Quote door olaf

Nu is op 0 zetten best lastig maar ik doe het wel , ellende is wel lood kon je zo een stukje afknippen dat nieuwe spul is veel harder en met een tangetje slecht te doen .


Maar het resulteert wel in een auto zonder trillingen uit de wielen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.11.2015 - 23:13  ·  #18
Je kunt Volvoservice (Dennis of Kuba) er eens naar laten kijken.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.11.2015 - 23:54  ·  #19
Bij hogere snelheden? dus de trillingen nog steeds hetzelfde bij 80-120? Tja lijkt dus snelheidsafhankelijk, gehele ophanging is strak? als het goed is heeft de uitlijner dat ook gecontroleerd. dan blijven de assen over zou ik denken. Wiellagers zou je moeten horen in de bocht as die zo versleten zijn dat je trillingen hebt lijkt me. het waardeloze is idd dat je maar blijft vervangen en dan mag hopen. trillingen is geen exacte wetenschap. maar zijn langzamerhand wel toe aan een gestructureerde aanpak. ga we maar eens werk van maken.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 12.11.2015 - 07:56  ·  #20
Elst. Volvoservice.
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 12.11.2015 - 08:08  ·  #21
Quote door m123maurice

En waar zit die Dennis ? Kuba ?
Ik woon zelf in Midden Limburg. Heb geen problemen om een paar km te rijden voor een goede diagnose.
Als je vaker in het zuiden komt kun je ook nog naar Thuurbo.nl, in Gronsveld.
Wooter
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 12.11.2015 - 20:57  ·  #22
Hoi, ik ben bijna gekk geworden van de trillingen in onze auto.
Om problemen met de motor uit te sluiten hadden we het volgende bedacht:
- op snelweg bij trillingen: ontkoppelen, in vrij zetten. Indien dan nog trillingen, dan is het niet uit de motor. Indien trillingen stoppen: mogelijk double mass vliegwiel kappot.
- in z'n 3 gaan rijden. Indien dan nog steeds dezelfde type trilligen, dan is het niet de versnellingsbak of motor. Bij de hogere toeren zou de eigenfrequentie niet bereikt worden en zouden dan de trillingen minder moeten zijn als het uit de versnelling zou komen.
- bij trillingen gaan remmen. Indien extra schudden: mogelijke kromme remschijven of probleem met naaf.
- wielen balanceren en uitlijnen: indien geen effect dan volgende stap:
- andere banden proberen (leen ze eerst van garage). Indien geen effect: volgende stap
- motor steun rechts voor vervangen. indien geen effect: volgende
- stap- naaf of naven vervangen, indien geen effect: volgende stap
- aandrijfassen vervangen (ik kon ze lenen, zijn namelijk duur terwijl arbeid 1 uurtjes is voor 2 assen). indien geen effect: volgende stap
- andere differentieel

Wij hebben van buiten naar binnen gewerkt met onderdelen proberen.

Bij mij kwamen we dus aan op de laatste stap. Dat zou me 1500 Euro kosten (incl andere koppeling als je toch bezig bent) Daar wilde ik niet aan. Ga auto nu te koop zetten.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 12.11.2015 - 21:47  ·  #23
Je mag het natuurlijk niet zeggen en al helemaal niet doen, maar.............
Als je auto aan 1 voorkant opbokt niet te hoog want dan verdraaien uit de versnellingsbak je assen teveel, handrem maximaal aantrekken, motor starten en dan je versnelling inschakelen. Dan gaat je vrijdraaiend wiel met assen, schijven en lagers draaien. Eerst rechts (lange as met lager) en dan links. Dan MOET je iets waarnemen, van waar de trilling vandaan komt. Anders blijft het gokken en vervangen tot je aan de bedelstaf bent.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 20.11.2015 - 12:56  ·  #24
Hallo m123maurice

Heb je de rem schuiven ook om gezet dit is de volgen massa na het wiel wat in beweging komt, en zijn de vlakken tussen het fusee rem schuif en wiel goed schoon en vlak ?

Groeten BUM
staaf
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 553
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 20.11.2015 - 16:39  ·  #25
Quote door m123maurice

Nee nog niet geprobeerd.
Wel heb ik de auto beurtelings links c.q. rechtsvoor opgekrikt en daarna de motor gestart en wielen getracht te laten draaien. Echter dat gaat helemaal niet. Had DSTC uitgeschakeld echter leek net of de wielen direct afgeremd werden wanneer ik de koppeling (heel voorzichtig) liet opkomen. Is dus onmogelijk om de wielen vrij te laten draaien met draaiende motor.

Heb ik onlangs ook geprobeerd omdat ik ook last heb van een trilling, en heb hetzelfde vastgesteld. Iemand hier een verklaring voor?

Als ik het probeerde met beide wielen de lucht in, dan lukte het wel, echter was het onmogelijk om een constante snelheid te creeren, motor hield steeds in.
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 497
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 20.11.2015 - 19:29  ·  #26
Hallo 123maurice

Je geeft geen antwoord op de vraag die ik gesteld heb, maar een antwoord dat niets met de vraag te maken heeft.


Groeten BUM
kwandor
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Boorsem
Leeftijd: 55
Berichten: 144
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 21.11.2015 - 00:11  ·  #27
nee hoor niet direct (soms moetje tussen de regels door lezen) maar wel op redelijke termijn en je zeker niet gek laten maken door de fanatici ze bedoelen het goed :yes:
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 21.11.2015 - 09:27  ·  #28
Afgelopen zondagavond de winterset van Grrroovedude opgehaald. Volgens Martin geheel trillingsvrij. Ik merkte nog wel een trillinkje, maar niet noemenswaardig vergeleken mijn eigen sets. Dus maandag op die set de woon-werk kilometers gereden (Almere - Hoorn via Amsterdam/Zaandam en retour via de dijk Enkhuizen - Lelystad. Dus redelijk verschillende omstandigheden en m.i. Dus prima om te testen) en dik tevreden met het comfort, wat ik al een tijdje kwijt was. ^_^
Dus toch mijn banden die voor de resonanties zorgen.

Savonds de wielen achter verwisseld voor 2 van mijn zomerbanden om op die manier te kijken waar de trillingen vandaan komen. Dat dus elke avond gedaan en elke dag de woon-werk kilometers.

In meer of mindere mate was er telkens wel een trilling waar te nemen, tot gistemorgen, toen ik na 4 avonden achterwielen wisselen 2 van mijn eigen winterbanden achter deed. Alsnog wel iets van een trilling, heel erg ver weg, maar dat mag geen naam hebben.

Straks de voorwielen wisselen voor 2 zomervelgen die, na de 2 winterbanden, voor de minste trillingen zorgen. En dan eens beraden wat ik met de 2 overgebleven zomerbanden en 2 winterbanden ga doen. Wellicht opnieuw monteren met band een kwartslag draaien t.o.v de velg en opnieuw balanceren...

Die winterbanden zijn alleen afgelopen jaar gebruikt en hebben op de achteas gezeten, dus hebben nog veel profiel. Vervangen ga ik sowieso niet doen. De 2 zomerbanden (Dunlop Sport Bluresponse 195/65/15) zijn in krap 30kkm al redelijk afgesleten, dus die vervangen zal begin 2e kwartaal 2016 zijn, ofzo.

Anyway, ik ben blij dat ik de oorzaak redelijk heb kunnen achterhalen. Liever die banden, die toch om de x- km vervangen worden dan dat de assen vervangen moeten worden.

Martin, hartelijk dank voor het uitlenen van je winterset. Iets aan slijtage hebbben ze helaas wel opgelopen, toen ik gisteren bij de buurtsuper om wat auto's aan het laveren was met maximale stuuruitslag. Ik meende dat ik ze toen iets hoorde aanlopen... :o Tegen welk oppervlak weet ik overigens niet... <_<
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 55
Berichten: 172
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 29.11.2015 - 21:08  ·  #29
Dacht dat ik de enige was met dit probleem, heb het zelfde. Ook de draagarmrubbers, vervangen schokdempers voor en achter daarna motorsteun na lezen forum. Dealer zei dat ik naar 17"banden en velgen moest gaan :o . Had net nieuwe 16"gekocht en op de originele Volvo velgen{carnaval} laten zetten. Moet zeggen dat ik nog weinig geluk gehad met de V70 die ik heb gekocht.
Blijf het wel apart vinden dat de Volvo V70 zo gevoelig hier voor is, en dat de banden bedrijven dit niet kunnen oplossen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 30.11.2015 - 11:48  ·  #30
Trillingen zijn inderdaad irritant.
Je kunt je er echt wezenloos naar zoeken.
Wel oppassen dat je met beleid gaat zoeken.
Voor je het weet loop je er op leeg.
Overigens, dual massa vliegwielen en koppelomvormers kunnen ook voor deze trillingen zorgen.
Vaak is het beter een deskundig / ervaren iemand bij te betrekken.
Meestal ben je dan eind van de rit goedkoper uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0