Trillingen

 
 
 
 
 
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 10.12.2015 - 18:14  ·  #61
Vind het verhaal over diverse tegendraaiende delen die trillingen veroorzaken beetje raar. De volvo motor en bak zit net zo in elkaar als elke andere auto, dus dan zou elke auto trillen.
CBAA
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: omgeving Alkmaar
Homepage: bedfordworld.nl
Berichten: 12
Geregistreerd: 10 / 2015
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.12.2015 - 09:55  ·  #62
Als ik de diverse verhalen zou bekijk lijkt het erop dat men zich voornamelijk op het voortrein en motor/bak richt, ik zou ook eens kijken naar de achterwielophanging, ik heb nu diverse keren meegemaakt, overigens niet alleen bij Volvo, dat trillingen die toegeschreven werden aan de voorkant van de auto hun oorsprong vinden in de achterzijde, speciaal de achterschokbrekers, het blijkt dat er soms een soort "schokgolf" effect kan plaats vinden.
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 55
Berichten: 172
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Antwoorden aan Trillingen

 · 
Posted: 11.12.2015 - 17:57  ·  #63
van voor naar achter van links naar rechts, blijft lastig te vinden trillingen 🇳🇴
er zijn zoveel verschillende dingen die het blijkbaar kunnen veroorzaken dat je gewoon geluk moet hebben dat iemand exact het zelfde heeft gehad en de oplossing weet.
we gaan van aandrijf assen, wiellagers naar velgen en van velgen naar banden enz.

Jan had met monteren al gezien dat de rubbers er niet helemaal top uitzagen, maar stond op de brug en had geen nieuwe bij mij. Dus de oude maar gemonteerd. zal is bij onze sponsor Vparts kijken.
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 11.12.2015 - 21:39  ·  #64
ik ging van de S70 naar de D5 nu precies 2 jaar geleden. ik had geen ervaring met diesel en ik kocht deze auto min of meer op goed geluk. en omdat ik die graag wilde. maarrr na een tijdje merkte ik dat er een vervelende brom in de auto zat. vooral als ik in "de vrij" de auto liet uitrollen merkte ik dat de motor een soort van onbalans had en dat brom geluid. mijn vriendin merkte op dat ze misselijk werd in de auto. en ik zelf merkte dat ook. balen.. waar kan dat aan liggen. ook anderen die vonden dat de motor en dus de auto onrustig en oncomfortabel liep. en bij toeval. de auto moest voor olie verversen op de brug. nadat de afdekplaat van de carter eraf was zag de monteur eigenlijk bij toeval dat de dikke zwarte plastic slang die van voor naar achter loopt niet goed vast zat. dus hij draait de klem wat aan, handvast zeg maar en zonder dat hij het wist, had hij het trillen en het bromgeluid opgelost. enkele weken erna weer het zelfde aan de hand. ik weer terug en weer aandraaien en geloof het of niet; probleem was opgelost en nooit meer teruggekomen. en nadat ik in januari de airintake heb gedaan is zelfs mijn vriendin niet meer uit de auto weg te slaan. soms kan een oplossing zo simpel zijn dat je geluk moet hebben om die te vinden. maar ik hoop voor jullie dat dit probleem opgelost wordt want het haalt alle comfort weg en kost klappen geld en ergernis. terwijl het zo mooi kan zijn. succes!
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 12.12.2015 - 00:20  ·  #65
Quote door CBAA

Als ik de diverse verhalen zou bekijk lijkt het erop dat men zich voornamelijk op het voortrein en motor/bak richt, ik zou ook eens kijken naar de achterwielophanging, ik heb nu diverse keren meegemaakt, overigens niet alleen bij Volvo, dat trillingen die toegeschreven werden aan de voorkant van de auto hun oorsprong vinden in de achterzijde, speciaal de achterschokbrekers, het blijkt dat er soms een soort "schokgolf" effect kan plaats vinden.


Mee eens, dit wordt vaak onderschat.
Soms sta ik echt te kijken in welke erbarmelijke staat zich de achterschokbrekers bevinden.
(Lekken ben ik ook al een aantal keren tegengekomen, duidelijk zichtbaar en de eigenaar heeft niets in de gaten :wall: )
En ja, de eigenaar zoekt vervolgens het probleem inderdaad aan de voorkant, terwijl daar niets aan mankeert.
En dan hoor je dan dat Volvo duur rijden is......
Mick moker
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heerhugowaard
Leeftijd: 55
Berichten: 172
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Antwoorden aan Trillingen

 · 
Posted: 12.12.2015 - 20:54  ·  #66
Nou TonD dat is zeker mazzel hebben. Ga eens rond neuzen onder mijn auto al is het bij mij geen brom maar een trilling.
Wie weet zit ik wel verkeerd met zoeken.

En Bigdog, bij mij heb ik de dempers voor(Vparts oem) en achter(Nivomatten Sachs) net verwisseld. Ben ook nog achter in de kofferruimte gaan liggen (V70 niet echt moeilijk)terwijl mijn vrouw rijd. Handen op de moeren van de dempers gehouden en niks gevoelt. het geluid is ook bijna niet aanwezig achter in.

Ps na 175 duizend op de teller rubbers en dempers wisselen maakt een wereld van verschil in wegligging. Merkte vorig jaar onderweg op vakantie (volgeladen)voor de vervanging dat de auto op de snelweg voor mijn gevoel een stapje opzij wilde doen in een bocht als ik een hobbel of kuil tegen kwam.

kosten wat maar geld meer dan waard :yes:

nu nog die :devil: trilling en dan heb ik een fijne auto
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 13.12.2015 - 00:51  ·  #67
Blijft een lastig iets.
Ik heb alles vervangen onder de auto, incl. wiellagers en aandrijflijn.
Gery bracht de koppelomvormer ter sprake (is ook een draadje van) en dat bleek uiteindelijk de veroorzaker.
Maar de boosdoener vinden, dat is de grootste uitdaging.
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 13.12.2015 - 10:00  ·  #68
ik gebruik altijd veel woorden haha. ben ook een boek aan het schrijven vandaar waarschijnlijk. maar ik ben het met je eens Mick dat de oplossing niet zo voor de hand zal liggen. ik beschrijf het hier als een brom maar het was zodanig dat het op je maag resoneert en je er misselijk van wordt. een storende onbalans is een betere omschrijving. ik weet trouwens niet eens wat voor een slang dat is btw.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 13.12.2015 - 11:03  ·  #69
Ton, misschien mogen lokale Volvo liefhebbers eens onder jouw auto kijken om die slang te determineren. Blijkbaar heeft het probleem een dierlijke oorsprong die nog niet in Vida is opgenomen.
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 30.01.2016 - 19:27  ·  #70
Vandaag met het gezinnetje ff ritje gemaakt van Almere naar Amersfoort en v.v. Onderweg wat oneffenheden in de snelweg tegengekomen wat de auto deed inveren. Tijdens het rijden rust mijn rechter been altijd tegen de middenconsole en het viel me op dat wanneer de auto aan de voorzijde inveert, dit via de middnconsole doorgegeven werd aan mijn been.
In normale veerpositie daarlangs dus geen trilling.

Nu weet ik dat 1 of beide voorbanden last heeft van hoogteslag. Zou dit tijdens inveren voor meer resonanties kunnen zorgen? Of zou het nog iets anders kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld de wiellagers?
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 30.01.2016 - 22:49  ·  #71
haha ik lees die vraag over " dierlijke slang" nu pas maar het is echt echt echt waar. ik verbeeld me dat niet , omdat het twee keer zelfs is gebeurd en ik ook nog getuigen heb. van dat trillen. het was zo erg dat je er misselijk in je maag van werd. en bij toeval is dat verholpen. toen kwam het weer terug maar ik was nog in de buurt van die garage en weer aangedraaid die slangen en is het trillen.... nooit, never, ever, meer terug gekomen. maar dat trillen was zo erg dat ik op punt stond de auto in de ijssel te kieperen of een willekeurige andere rivier die in de buurt is.. :bandit:
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5839
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 31.01.2016 - 00:16  ·  #72
Ik heb je hele geschiedenis niet gechecked maar als ie inveert kan het ook zijn dat, bij lschte rubbers, waar dan ook, een verbinding ontstaat waar geen rubbber tussen zit. daar voel je dan trilling door die anders door het rubber wordt opgevangen. Denk bv aan draagarm rubbers.

Quote door Confus

Vandaag met het gezinnetje ff ritje gemaakt van Almere naar Amersfoort en v.v. Onderweg wat oneffenheden in de snelweg tegengekomen wat de auto deed inveren. Tijdens het rijden rust mijn rechter been altijd tegen de middenconsole en het viel me op dat wanneer de auto aan de voorzijde inveert, dit via de middnconsole doorgegeven werd aan mijn been.
In normale veerpositie daarlangs dus geen trilling.

Nu weet ik dat 1 of beide voorbanden last heeft van hoogteslag. Zou dit tijdens inveren voor meer resonanties kunnen zorgen? Of zou het nog iets anders kunnen zijn, zoals bijvoorbeeld de wiellagers?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 31.01.2016 - 12:04  ·  #73
Bedenk ook dat de wieldruk van het betreffende wiel groter is als de auto inveert dus dat er dan "iets" waar te nemen valt vind ik niet vreemd
Confus
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 41
Berichten: 336
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 01.02.2016 - 20:46  ·  #74
Quote door Steve

Bedenk ook dat de wieldruk van het betreffende wiel groter is als de auto inveert dus dat er dan "iets" waar te nemen valt vind ik niet vreemd

Ja, dacht ik ook al aan.
Opeens is elk trillinkje verdacht... Moet natuurlijk geen obsessie worden... 🇳🇴

Overigens heb ik vorig jaar mijn draagarmen voor vervangen, vanwege slechte rubbers.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Trillingen

 · 
Posted: 02.02.2016 - 08:34  ·  #75
'Moet natuurlijk geen obsessie worden... 🇳🇴'

Tja, daar zou ik zeker voor oppassen... Obsessies zijn bij onze auto's vaak ook meteen dure obsessies...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0