Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 
 
 
 
 
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 03.02.2014 - 17:39  ·  #1
Ik heb al geruime tijd last van trillingen rond de 1500 tot 2500 toeren door het hele interieur. Nu heb ik afgelopen zaterdag de onderste reactiearm/motorsteun vervangen voor een andere met PU rubber. Tevens heb ik de motorsteun aan de distributiezijde vervangen. Omdat ik ook de inserts voor het subframe had liggen heb ik deze ook gelijk maar even geplaatst. Nu is het alleen maar (veel) erger geworden :'( .Ik heb de 2 steunen die onder de bak en voor op het subframe zitten wel in huis maar nog niet geplaatst. Kunnen de trillingen ook ontstaan door het flexibele uitlaatdeel of is dit te makkelijk gedacht (uitlaat is de originele van 12 jaar oud) Zijn de aandrijfassen/homokineten verdacht of kan het het dualmass vliegwiel zijn? Auto is een V70-bifuel met 345000 km van 2002.
Tevens hoor ik tijdens het schakelen een gebong onder de auto. Alle suggesties zijn welkom.

Bij voorbaat dank, Frans O-)
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2716
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 03.02.2014 - 17:58  ·  #2
Hoe zien je overige motorsteunen eruit?
Zijn de voorste en achterste niet doorgezakt?
Franky B
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: 0523
Leeftijd: 40
Berichten: 448
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 11:19  ·  #3
Je zou even stevig door kunnen trekken in de 3de versnelling, plots het gas loslaten en kort daarna weer vol op het gas. beweegt je versnellingspook dan hevig zou dit kunnen duiden op een motorsteun. Ook het bonken onder de auto zou kunnen door bijv de uitlaat die door een 'hevig' bewegende motor tegen de bodem aangeslagen word.

Kan me ook voorstellen dat door het monteren van de nieuwe rubbers de trillingen beter voelbaar zijn. Omdat deze stugger zullen zijn worden de trillingen nu minder weggenomen\opgevangen dan door de versleten rubbers en worden de trillingen beter doorgegeven aan het chassis.

In een ander geval zou het inderdaad het vliegwiel kunnen zijn, wel herkenbaar in dat toeren gebied maar dit verklaard het bonken onder de auto niet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 12:21  ·  #4
;) hoe is je brandstof verbruik?

Beetje gekke vraag, maar trillingen kunnen ook uit de motor komen die niet lekker draait omdat er (vaak) te veel brandstof wordt ingespoten (= onregelmatige loop van de motor).
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 16:22  ·  #5
is het probleem motertoerental afhankelijk? (dus: in iedere versnelling bij hetzelfde toerental merkbaar?) Dan moet het in de moter of aanbouwdelen (uitlaat) zitten. denk ook aan door geroeste, loszittende, mee resonerende hittenschildjes.

is het probleem snelheids afhankelijk? Dan moet het ergens bij/aan de wielen zitten. (wiellagers, aandrijfassen, homokineten, wielbalans, slijtage patroon van banden)

als het aan het brandstof systeem zou liggen zou er een check engine lampje aangaan en fotcodes worden opgeslagen.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 17:42  ·  #6
Quote door TeeFive

als het aan het brandstof systeem zou liggen zou er een check engine lampje aangaan en fotcodes worden opgeslagen.


Kan helaas zeggen dat het check-engine lampje niet altijd gaat branden, en kan ook zeggen dat ondanks het afwezig zijn van een check-engine lampje er wel degelijk trillingen kunnen zijn omdat de motor gewoon niet lekker loopt.

Met de adaptieve regeling zorgt de ECU er wel voor dat de motor blijft draaien, maar vraag niet hoe ;). In de meeste gevallen gaat dit gepaard met een overdosis brandstof, een gebrek aan vermogen en een hoog brandstof verbruik. De motor verbrandt dan nog wel zijn brandstof, maar de motor loopt er niet lekker op.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 17:50  ·  #7
Ik denk ook aan een bougie of bobine, of de bedrading daar naar toe.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 18:12  ·  #8
Heren,

Alvast bedankt voor jullie informatie. :love:
EnnoE34: ik heb een originele bifuel dus met de Koltec installatie met verdamper en dus geen inspuiting alla Vialle. Het onderhoud aan deze installatie doe ik vrij geregeld (verdeelhuis ultrasoon reinigen + filtertjes vervangen. Ik heb zaterdag j.l wel de originele bougies vervangen voor speciale LPG bougies (Autolite Double Platinum app 3923) en het luchtfilter.Over het algemeen heb ik tegenwoordig weinig problemen meer met het LPG gedeelte. Ik heb ook geen meldingen op het display.
TeeFive: Het probleem is inderdaad motortoerenafhankelijk. Ik ga zaterdag a.s toch nog de beide andere motorsteunen (de beide vacuumgestuurde voor en achter op het subframe) vervangen en zal dan tevens vanuit de put kijken/luisteren waar het geluid tijdens het schaken vandaan komt. Mijn vermoeden gaat toch het meeste uit naar de uitlaat (flexibele stuk) of het dualmass vliegwiel (Heeft een bifuel uberhaubt wel een dualmass vliegwiel of is dit alleen bij de diesels?) De aandrijfassen kraken wel als ik helemaal onderstuur (parkeren) maar ik denk dat dit normaal is. Tevens denk ik er sterk over om de inserts welke ik zaterdag j.l in de subframerubbers geplaatst weer te verwijderen om zo de trillingen weer te verminderen.
Zaterdag a.s ga ik ook de carterpan verwijderen om de beruchte o-ringen te vervangen in verband met oliedrukproblemen tijdens koude start. Wie weet het aanhaalkoppel voor de boutjes van de carterpan?

Nogmaals hartelijke dank voor de input. :*
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 18:56  ·  #9
Jouw model heeft ook een dual massa vliegwiel. Dit hoor je ook stationair als een geklapper. En in vrij met de koppeling geheel of gedeeltelijk ingetrapt hoor je dat het geluid verandert (motor aan uiteraard)
En er is ook een grotere vrije slag als je het gas los laat tijdens het rijden. En bij vol accelereren wordt de speling 1 kant op geduwd en zal het geluid bijna weg zijn. Dus testen tijdens rijden met vol- of deel versnelling.
(Ik verwacht dat het vliegwiel nog goed is, komt meer voor bij diesels)

Al eens uitgelezen? Daar vind je ook evt misfires agv bobines.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 20:06  ·  #10
Bobines met misfires zou idd ook kunnen.

Het feit dat er geen storingslampje brand zegt mij helemaal niets. Niet werkende nokkenasversteller a.g.v. een niet frisse luchtmassameter heb ik bijvoorbeeld al eens mogen constateren. Ook hier was een storingslampje afwezig. Andere luchtmassameter erin, en voila een werkende nokkenasversteller. En een grote reductie van de trillingen van de motor.

Die auto had ook last van de trillingen tussen 1500 en 2500 toeren.

Mijn S60 met 331.000 km op de teller draait op LPG mooier dan op benzine. Wel heeft ie een inmiddels 90.000 km oude lambda sensor en een 75000 km oude denso luchtmassameter. Een gemiddeld verbruik van 1 op 10 vertelt mij dat de auto redelijk netjes draait.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 04.02.2014 - 21:23  ·  #11
Hallo EnnoE34,
Is dit uit te lezen met goede universele apparatuur? Of kan ik dit proefondervindelijk uitvinden door stekkers los te maken tijdens stationairloop of meten met een universeelmeter? Kunnen de nieuwe bougies nog voor dit soort problemen zorgen? Moet een eventuele luchtmassameter nog worden ingeleerd door de dealer of is deze gewoon plug and play?

Sorry, een hoop vragen, maar zo te lezen ben jij wel een kenner van LPG en Volvo :-)

m.v.g.Frans
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 08.02.2014 - 10:57  ·  #12
De levensduur van de Lambdasonde is in iedergeval gegarandeerd voor 160.000 km. De levensduur van de Luchtmassameters bij de NA motoren (ik ga er van uit dat een bifuel ook een Denso MAF heeft) ligt ook zo rond de 200.000 km. Daarna is het beste er van af.

Een indicatie is het verbruik. Je kunt best gaan meten & checken. Dan kun je tot bepaalde conclusies komen. Ik vermoed dat met universele apparatuur wel wat is uit te lezen, maar beter kun je met meer professionele apparatuur dit soort dingen uitlezen. De vraag is of je dit moet willen, omdat de stelregel qua levensduur van enkele onderdelen (160.000km) al aangeeft dat vaak deze onderdelen niet meer gegarandeerd zijn qua goede werking. Ik heb nu bij 4 auto's de afgelopen jaren met km-standen >200.000 km de lambda vervangen. In alle gevallen leverde dat een mooie motorloop op...waarbij de motor zonder trillingen z'n werk verrichtte i.c.m. een erg netjes gebruik.

De auto's waar het om ging :
1. Mitsubishi Carisma GDI
2. BMW E34 525-24V Vanos
3. Volvo S60 waar ik zelf in rij
4. de Carisma MSX 4g93DOHC

voor meer info kun je pb-tjes sturen.
fransje0
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lochem
Leeftijd: 62
Berichten: 153
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 09.02.2014 - 16:27  ·  #13
Hallo Enno34,

Kan ik alleen de MAF sensor vervangen of moet ik ook de lambdasonde vervangen. Een originele maf kost rond de 180 euro en een imitatie (china?) 40 euro bij Ebay.de. Wat een lambdasonde kost heb ik nog niet uitgezocht. Werkt een maf sensor ook mee in het LPG circuit? Volgens mij hebben de Volvo's 2 lambdasondes en moeten ze dan allebei vervangen worden of kan men volstaan met 1? Mijn verbruik is niet hoger dan normaal ( 1 op 8,5 a 9 km op lpg - vrij zware rechtervoet!! 8-) )

M.v.g. Frans
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 09.02.2014 - 16:51  ·  #14
De Lambda & MAF werken beiden mee in het hele regelcircuit, ook een Bifuel is een G3 en de benzine ECU zal werken met input van de MAF sensor en feedback van de lambda.

Verkeerde waarden van beiden zullen zorgen voor vreemd gedrag van de motor (verkeerde inspuiting van brandstof). LPG is een afgeleide van de benzine injectie. Als je een bifuel hebt, zal de motor ECU draaien op een andere software dan een originele benzine wagen.

je kunt me voor meer info een PB-tje sturen.

Enno
janpy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: delfzijl
Leeftijd: 59
Berichten: 105
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Trillingen tussen de 1500 en 2500 toeren.

 · 
Posted: 09.02.2014 - 17:37  ·  #15
Hallo
Die motordreun heb ik ook wel een beetje bij 1500 toeren, daarna is het snel weg.
Ook onbelast al is het dan veel minder.
Ik heb het idee dat dit vooral aan het flexible stukje uitlaat ligt, maar zeker weten doe ik het niet.
Auto gebruikt 1:10 op lpg (vialle lpi) en rijd verder prima.
Motorsteunen heb ik allemaal vervangen behalve de twee grote.
Net is bij de topic starter een vreemd probleem

Groet Jan
 
Selected quotes for multi-quoting:   0