Turbodruk probleem XC70 2.5T

2.5T handgeschakeld

 
 
 
 
 
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 11:08  ·  #16
Hoi Alwin,
Ik heb de actuator op de turbo vervangen. Wat een verschrikkelijke K..klus, eraf gaat wel maar erop zetten... grrr.
Afijn, niet het gewenste resultaat !!
Bij rijden met een zijden voetje gaat het goed ook boven 3000 toeren.
Zo gauw je het gas wat zwaarder intrapt lijkt het wel alsof hij "stikt" en voel je dat er geregeld wordt, trap je door dan komt er ongecontroleerd veel vermogen vrij waarna de actuator ingrijpt.
Ik weet ook ff niet meer waar ik nu zoeken moet.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 11:44  ·  #17
De tcv had je vervangen maar heb je gecontroleerd of hij een puls krijgt om open te gaan? En zijn de slangen goed aangesloten?
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 20:59  ·  #18
Hoi Johan,

Het enige positieve aan dit verhaal is dat we in iedergeval 100% het zelfde probleem hebben. Wat jij beschrijft is precies wat ik ook merk. Mijn volgende stap is het PCV systeem vervangen, het lost zo te horen waarschijnlijk het probleem niet op maar het moet zowieso gebeuren.

Quote door v70_2.4T

De tcv had je vervangen maar heb je gecontroleerd of hij een puls krijgt om open te gaan? En zijn de slangen goed aangesloten?


De klep aansturing van de klep heb ik niet met een volt meter gecontroleerd maar als je hem vast houd terwijl iemand gas geeft voel je hem wel trillen dus de PWM aansturing lijkt in orde.
De slangen zijn gecontroleerd, de klep aansturing is gecontroleerd, net als de vacuum slang.
Ik zou de spanning over de klep nog een keertje na kunnen meten maar ik denk niet dat het daar in zit.

Waarschijnlijk is een logische volgende stap een goede ODBII lezer kopen om alle sensoren en drukken te controleren.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 21:26  ·  #19
Hoi Alwin,
Ik ga toch mn benzinedruk meten.
Gezien de klacht, meer vermogen vragen is meer problemen, lijkt het wel een benzinetekort.
Heb hier op het forum een vergelijkbaar verhaal gelezen.
Je hoort ! (wederom)
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 21:31  ·  #20
Quote door Johan XC70

Hoi Alwin,
Ik ga toch mn benzinedruk meten.
Gezien de klacht, meer vermogen vragen is meer problemen, lijkt het wel een benzinetekort.
Heb hier op het forum een vergelijkbaar verhaal gelezen.
Je hoort ! (wederom)


Hoi Johan,
Ik ben heel benieuwd!
Klinkt inderdaad als een logische richting om te zoeken.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 22:42  ·  #21
Was dat niet iets met een dicht geslibde brandstof filter?
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 08.08.2021 - 23:06  ·  #22
Willy, dat was iemand die zn branstoffilter vervangen had maar daarna op de brandstofpomp uitkwam na een drukmeting...
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 09.08.2021 - 07:33  ·  #23
Benzine druk wordt ook gemeten en dat zal niet de hoge druk verklaren, zoals ik het begrijp zijn jullie beide nog niet met vida verbonden geweest, miss moeten jullie dat eerst vida koppelen en alles uitlezen, je kan ook een trent maken.

Maar ook met een dongle kan je met torque veel gegevens live lezen tijdens het rijden.

Maar vida zou het beste zijn.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 09.08.2021 - 08:00  ·  #24
De mijne is een aantal keren met Vida uitgelezen, daar komt motortechnisch niks uit...
Heb een stuurhoeksensor storing maar dat staat er m.i. los van.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 09.08.2021 - 09:52  ·  #25
Ik bedoel niet foutcodes uitlezen maar live tijdens het rijden, kan je verschillende sensors selecteren en kijken of er wat te zien is.
Bijv wordt de druk wel te hoog, is hij te rijk of arm.. Maar dat kan ook prima met een bt dongle en de app.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.08.2021 - 18:41  ·  #26
Heren,

Gister is de ODBII lezer binnen gekomen en deze vandaag even snel er aan gehangen.
Met de meter heb ik een trendje gemaakt van de gemeten turbo druk.

Wat opvalt is dat de druk netjes oploopt tijdens het accelereren, maar als de druk boven een bepaalde waarde stijgt beginnen de problemen. Je ziet de sensor waarde snel op en neer schieten.

De trend is ongeveer een minuut lang, je ziet de auto drie keer accelereren waarbij de derde piek een acceleratie is tot waar de problemen ontstaan.

Mijn vermoeden is dat de druk sensor kaduuk is aangezien de turbo niet zo snel in toeren kan fluctueren. Het gebeurt alleen als de druk boven een bepaald niveau komt. Zijn jullie het hier mee eens, of verdenken jullie iets anders?

Ik zal binnenkort nog wat betere metingen doen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.08.2021 - 18:49  ·  #27
Tenzij de druk werkelijk richting de 1,7Bar gaat, heb je vergeleken met een metertje erbij?
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.08.2021 - 20:48  ·  #28
Met het metertje er bij is lastig, aangezien hij alleen de druk opbouwt als je rijd.
Als ik de meterset er aan hang zou ik de slangen onder de motorkap vandaan via het zijraam naar binnen moeten halen.
Dat is niet heel praktisch.

Dus mijn vraag is eigenlijk meer, ziet dit er uit als een kapotte MAP sensor/ hebben jullie dit wel eens eerder gezien zo?
Of heeft dit een andere oorzaak, ik moet namelijk bekennen dat ik de PCV nog niet vervangen heb O-)
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.08.2021 - 20:53  ·  #29
Ongeacht wat. Zon sensor kost echt heel weinig. Koop een nieuwe en doe de test nogmaals 😃
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.08.2021 - 21:37  ·  #30
Quote door Knalwin

Met het metertje er bij is lastig, aangezien hij alleen de druk opbouwt als je rijd.
Als ik de meterset er aan hang zou ik de slangen onder de motorkap vandaan via het zijraam naar binnen moeten halen.
Dat is niet heel praktisch.

Dus mijn vraag is eigenlijk meer, ziet dit er uit als een kapotte MAP sensor/ hebben jullie dit wel eens eerder gezien zo?
Of heeft dit een andere oorzaak, ik moet namelijk bekennen dat ik de PCV nog niet vervangen heb O-)


maar je test nu een sensor zonder referentie, en het is maar 1 T stuk en een stukje slang ;)
anyhow, als de beveiligings klep open schiet door over druk dan is de druk snel weg en gaat hij weer dicht is de druk weer snel op gebouwd.

ik zal eerder richting de TCV en wastegate and slangen gaan, je kan hem testen door 12v erop te zetten en erop te blazen.

verder kan je de turbo druk eens rechtstreeks op je wastegate zetten, dan krijgt hij gelijk de druk op het membraam en kan je uitsluiten of hij wel of niet open gaat.

het heeft niks met je PCV te maken, is een totaal ander circuit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0