Turbodruk probleem XC70 2.5T

2.5T handgeschakeld

 
 
 
 
 
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 20.09.2021 - 20:21  ·  #61
Mooi verslag!
Heb niet echt een antwoord op je vraag. Maar volgens mij is 1.8 turbodruk idd best hoog. In mn display kan ik (door de cfe) de turbodruk aflezen.
Normaal gesproken blijft deze bij normaal gebruik vrijwel altijd onder de 1 bar. Maar zal er volgende keer op letten als ik 'm even flink richting het rode toerengebied trek.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 20.09.2021 - 21:15  ·  #62
Quote door Knalwin

Een conclusie kan ik hier echter niet helemaal uit trekken, de problemen doen zich voor als de druk te hoog op loopt. Als je de TCV overbrugd dan kom je niet in het probleem gebied, dus heb je ook geen problemen.


Dat was de reden waarom je hem zo teste, met tcv gaat hij te hoog en zonder (direct aangesloten dus niet) dus dan moet je kijken naar TCV of aansturing ervan, ik weet niet hoe je hem getest hebt maar denk door spanning erop te zetten?
TCV kan dan wel werken maar misschien met druk erop dat hij vast blijft zitten en niet open gaat, hij is in elk geval best belangrijk en moet snel reageren.

Ik gok het op deze in elk geval.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 20.09.2021 - 21:31  ·  #63
Quote door v70_2.4T

Quote door Knalwin

Een conclusie kan ik hier echter niet helemaal uit trekken, de problemen doen zich voor als de druk te hoog op loopt. Als je de TCV overbrugd dan kom je niet in het probleem gebied, dus heb je ook geen problemen.


Dat was de reden waarom je hem zo teste, met tcv gaat hij te hoog en zonder (direct aangesloten dus niet) dus dan moet je kijken naar TCV of aansturing ervan, ik weet niet hoe je hem getest hebt maar denk door spanning erop te zetten?
TCV kan dan wel werken maar misschien met druk erop dat hij vast blijft zitten en niet open gaat, hij is in elk geval best belangrijk en moet snel reageren.

Ik gok het op deze in elk geval.


Dat was inderdaad ook mijn eerste gok, ik heb eerst de 'oude' TCV getest door er spanning op te zetten en te kijken of hij schakelt. dat deed hij gewoon. Toen heb ik als nog een nieuwe gekocht, deze deed het zelfde als de oude, zonder verschil in prestaties. Dus het is denk ik niet de TCV zelf.

Ik heb al gezocht naar kapotte zekeringetjes maar niets gevonden.
De grootste vraag is en blijft, wat hoort de turbo druk te zijn, ik zie soms 2.1 bar (absoluut) voorbij komen.

Ik kan met mijn multimeter er wel misschien wel een keertje tussen klussen, maar dat is wel lastig meten.

Groeten, Alwin
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 20.09.2021 - 22:05  ·  #64
Hoi Alwin,
dank voor je uitvoerige verslag
Het bevestigd mijn vermoeden dat de carterventilatie niet het probleem is.
Het gekke is dat ik rijdend de turbodruk gemeten heb en max 1.7 bar voorbij heb zien komen.
Feit is en blijft dat de inspuitcomputer ingrijpt op het moment dat er maximaal gevraagd wordt.
Het frappante is dat het tegenwoordig regelmatig voorkomt dat ik geen last heb, dan is de vermogensopbouw vloeiend.
Op de momenten dat ik wel last heb lijkt het erop dat de turbo ineens als een achtelijke gaat werken.
Ook ik heb o.a. de TCV vervangen, dat was het enige onderdeel dat geen invloed had op de motorloop.
De BOV, luchtmassameter, bougies en mapsensor hadden dan nl wel.
Ook ik zoek verder....
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 08:30  ·  #65
Quote door Knalwin

Quote door v70_2.4T

Quote door Knalwin

Een conclusie kan ik hier echter niet helemaal uit trekken, de problemen doen zich voor als de druk te hoog op loopt. Als je de TCV overbrugd dan kom je niet in het probleem gebied, dus heb je ook geen problemen.


Dat was de reden waarom je hem zo teste, met tcv gaat hij te hoog en zonder (direct aangesloten dus niet) dus dan moet je kijken naar TCV of aansturing ervan, ik weet niet hoe je hem getest hebt maar denk door spanning erop te zetten?
TCV kan dan wel werken maar misschien met druk erop dat hij vast blijft zitten en niet open gaat, hij is in elk geval best belangrijk en moet snel reageren.

Ik gok het op deze in elk geval.


Dat was inderdaad ook mijn eerste gok, ik heb eerst de 'oude' TCV getest door er spanning op te zetten en te kijken of hij schakelt. dat deed hij gewoon. Toen heb ik als nog een nieuwe gekocht, deze deed het zelfde als de oude, zonder verschil in prestaties. Dus het is denk ik niet de TCV zelf.

Ik heb al gezocht naar kapotte zekeringetjes maar niets gevonden.
De grootste vraag is en blijft, wat hoort de turbo druk te zijn, ik zie soms 2.1 bar (absoluut) voorbij komen.

Ik kan met mijn multimeter er wel misschien wel een keertje tussen klussen, maar dat is wel lastig meten.

Groeten, Alwin


Dus als hij schakelt dan moet je zoeken naar de oorzaak waarom hij het niet doet als hij aangesloten zit, slechte stekker, slechte bedrading...

Het systeem is eigenlijk heel simpel, turbo bouwt druk op, dacht dat de 2.5T 1.3bar heeft maar 100% zeker ben ik niet, als ik uitlees met de dongle en torque app zie ik soms 30 psi wat 2 bar is, lijkt me heel erg onwaarschijnlijk maar goed.

De druk wordt geregeld door de tcv, als alle mechanische delen werken lijkt het mij in de aansturing te zitten.

Maar misschien moet je hem gewoon resetten met vida, alle codes eruit of 10min accu losnemen.
Kijken wat hij daarna doet
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 08:40  ·  #66
Je kan natuurlijk ook even de voorpijp los halen om te kijken of de wastegate wel echt open en dicht gaat bij bedienen wastegateklep. Je kan dan ook meteen de wastegate goed bekijken.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 09:19  ·  #67
Hij heeft de waategate rechtstreeks aangesloten en dan blijft de druk laag dus dan kan je er wel vanuit gaan dat hij werkt lijkt mij
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 12:40  ·  #68
Ik ga binnenkort even de accu los halen en de ECU resetten, dat is een van de laatste dingen die ik nog kan bedenken.
Op internet lees je hier en daar dat de ECU terug valt op standaard waardes als hij een keer een fout in een sensor heeft gehad. Na een reset zou hij weer vanaf 0 moeten beginnen met kalibreren, en alle sensoren weer mee nemen.
We gaan het zien.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 14:01  ·  #69
Als alles eigenlijk goed blijkt te werken , maar nog steeds de problemen .
Meet je wel juist , of beter gezegd , uitlezen met vida of een ander uitlees apparaat , die leest dus de waarde uit van een sensor , en even als voorbeeld , temperatuur sensor wijkt 10c af , daar zie je verder niets van met uitlezen .
Maar uiteindelijk als ie 110c is bij uitlezen, niets aan de hand, maar is dus 120c , heb je dus de boel aan de kook .
Ik zou dus is beginnen de sensoren is door te meten , liefst via de kabelboom , zodat je ook een draad breuk of weerstand in de kabel kan opsporen .
En niet met vida of een andere computer , maar met een goede multimeter .
Tijdrovend klusje , maar heb daar al vaak het problemen mee opgelost , waar niemand uit kwam , en de reden is heel simpel , de uitlees apparatuur die zegt toch dat het goed is , niet dus .

Ook heb ik al nieuwe onderdelen uit de doos , gemonteerd , en die bleken niet goed te zijn , dat sluit je altijd heel makkelijk uit , is toch nieuw , ja en , gewoon alles stap voor stap uitsluiten .

En zou ik bijna vergeten , koud wel goed warm niet , ben ik ook al meerdere keren tegen gekomen .
Dus meten onder verschillende condities, is ook wel aan te raden .

Succes er mee
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 48
Berichten: 1779
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 17:42  ·  #70
Ik heb op mijn gemak deze waslijst aan berichten doorgelezen.
Wat mij in dit topic opvalt is dat er weinig te lezen is dat er met Vida gewerkt is. Ik raad toch stellig aan om dit wel te doen. Ik lees namelijk dat veel gebaseerd wordt op een universele OBD code vanuit een werkplaats. Als er iets niet universeel is zijn het OBD code vanuit allerlei garage tools.

Het voordeel van Vida is dat er gerichte DTC's te lezen zijn met veel achtergrond informatie en diagnose mogelijkheden. Zelfs een reset van een module.

Ook lees ik volgens mij een misvatting over de openingsdruk van de turbo: vanuit de screenshots is een openingsdruk van de wastegaste te lezen waarbij men uitgaat van 1,7bar. Echter moet je hier de omgevingsdruk aftrekken en houd je een openingsdruk van 0,7bar bovenop de achtergrondwaarde over. Overigens vind is de 940hpa aan de lage kant voor achtergrond waarde. Op zeeniveau is het zelden onder 1000hpa.

En nog een suggestie: stotteren op hoger toerental is vaak bij oudere auto's een katalysator kwestie. Ook Vida kan dit eventueel heel goed in beeld brengen. Het storingsbeeld genereerd namelijk meestal geen DTC, maar ingrijpen van motormanagement.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 21:22  ·  #71
Martijn, klopt in mijn geval.
Heb de auto 2x met Vida uit laten lezen en kost iedere keer een vermogen en weet tenslotte nog niets omdat er geen storingrn opgeslagen waren.
Dus heb er tot nu toe voor gekozen een Boschkast te gebruiken en met een Snap on kastje te gaan rijden om zo meer te weten te komen. Beide kan/mag ik gebruiken bij een vriend met een universeel autobedrijf.
Realiseer me dat ik er niet aan ontkom om de auto door een dealer te laten beoordelen maar hik nog een beetje tegen de kosten.....
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 21:32  ·  #72
Ik zou niet naar de dealer gaan maar naar iemand hier met vida. Je weet inmiddels toch waar je op moet letten.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 21.09.2021 - 22:13  ·  #73
Klopt Ralph en daarvoor hebben we de Lijst met Vida bezitters.
Een PM aan iemand in jouw regio zou moeten volstaan.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

OPGELOST!!!!!!!!!!

 · 
Posted: 22.09.2021 - 20:43  ·  #74
Hallo allemaal,

Ik heb zojuist de ECU gereset, en dit heeft het PROBLEEM OPGELOST!!

Na de accu kabels los gehaald te hebben, vervolgens tegen (5 min) elkaar gehouden om all condensatoren leeg te trekken de boel weer aan gesloten.
Toen het contact aan gezet, het 'check engine' lampje knippert dan eventjes. Toen hij uit ging de auto (na twee minuten) gestart en even stationair laten lopen.

Wat opviel was dat de druk van de MAP sensor anders was als in alle voorgaande metingen. Bij een stationair draaiende motor las ik voorheen een druk gaf van 0.94 bar en nu een druk van 0.86 bar.
Hij heeft lijkt de sensor dus opnieuw ingeleerd/gecalibreerd te hebben, -> zie foto.

Vervolgens rustig door het dorp gereden om hem langzaam alles in te laten leren.
Geen idee of dit nodig is, maar baat het niet schaad het niet.
Toen op een N weg 80 gereden, toen op de snelweg 100 en daarna 140, na een half uurtje rijden weer terug op de N weg heb ik de auto even flink door getrokken en hij loopt als een zonnetje (hij liep vanaf het begin al goed maar nu wist ik het pas zeker).

De schommelende druk is weg en de druk loopt op tot 1.3 - 1.5 bar!

@ Johan, ik denk dat we allerlei problemen hadden, die opgelost hebben en nu als laatst nog de ECU moesten resetten.
Ik hoop dat dit bij jou ook zo'n succes is.

Groeten, Alwin
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 22.09.2021 - 21:27  ·  #75
Zo het echt ZO simpel zijn.....
Morgen eerste werk ga ik het ook proberen !!
Jullie horen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0