Turbodruk probleem XC70 2.5T

2.5T handgeschakeld

 
 
 
 
 
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Verdere diagnose

 · 
Posted: 25.08.2021 - 20:25  ·  #31
Heren,

Vandaag over de snelweg nog wat testjes gedaan.
Wat naast de raare waarde van de MAP sensor opvalt zijn de misfires:
Heenreis 100 km:
Cilinder - Aantal
1 - 3
2 - 10
3 - 6
4 - 2
5 - 6

Terug reis 100 km:
1 - 5
2 - 19
3 - 12
4 - 5
5 - 5

Verder zat ik tijdens de terug reis met de cruise control te klooie omdat het ook voorkomt als je de + knop ingedrukt houd. Nu was het zo onverwacht heftig dat de motor in storing ging.

Hij liep heel rot, alsof hij maar op drie cilinders loopt oid, is dit noodloop?
Verder krijg ik in het dashboard de melding op bijgevoegde foto.
De foto van de MAP sensor grafiek is het moment dat de motor in noodloop ging, even snel gemaakt op de vluchtstrook vandaar dat de wazige foto.

Na een herstart van de motor liep de auto weer als eerst maar nu met een waarschuwingslampje extra.
ik zie geen extra foutcodes, de enige die er in staat is de koppeling sensor.

Ik heb ondertussen een MAP sensor en een veel te dure koppelingssensor besteld.

Mijn vraag is, denken jullie dat de misfires veroorzaakt worden door de kapotte MAP sensor of is de uitlezing van de MAP sensor zo bizar door de misfires? :-/

Of zit ik er naast en lijkt dit toch iets anders te zijn.

Groeten, Alwin
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 20:50  ·  #32
Je omschrijft exact mijn probleem, zelfs het op "3" cilinders lopen wat ik in Duitsland had en de heftige reactie op de cc als je + of restore doet....
Heel eerlijk, mijn ideeën zijn op.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 20:56  ·  #33
Quote door Johan XC70

Je omschrijft exact mijn probleem, zelfs het op "3" cilinders lopen wat ik in Duitsland had en de heftige reactie op de cc als je + of restore doet....
Heel eerlijk, mijn ideeën zijn op.


Jaa ik begin het ondertussen ook wel ingewikkeld te vinden.
Ik hoop dat de MAP sensor het probleem oplost, ik zag geloof ik dat jij die ook nog niet vervangen had, dus wie weet.

Als de sensor goed is en het probleem blijft dan kan ik in ieder geval op zoek gaan naar waarom de druk zo fluctueert. Of de hoop opgeven en naar de volvo dealer rijden. :-|
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 21:11  ·  #34
De melding minder motorvermogen of eigenlijk beperkt motorvermogen heb ik ook wel eens. De enige foutcode die we kunnen vinden is iets met een sensor op het vliegwiel. Krijg de melding alleen een enkele keer na beroerd starten. De auto rijdt daarna gewoon goed en de melding is na een tijdje vanzelf weer weg. Meestal na een stukje rijden. Behalve een enkele keer toen had ik ook echt geen vermogen meer en maar max 40 ofzo rijden (met weinig toeren). Toen ging rechts ook het motormanagement lampje branden. Welke foutcode het toen was weet ik niet. Heb de accu losgekoppeld om de ecu te resetten en toen deed die het weer goed.
Dat lijkt verder niet op jouw probleem, denk dat de melding vrij algemeen is.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 21:22  ·  #35
Ik ben aan het rijden geweest met een Snap on kastje en het viel me op dat op het moment dat hij inhoud de lamda waarde spontaan van 1.1 naar 0.8 zakt en de ontsteking van positief naar sterk negatief gaat, beide doen dat binnen een fractie van een seconde...
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 21:39  ·  #36
Quote door Johan XC70

Ik ben aan het rijden geweest met een Snap on kastje en het viel me op dat op het moment dat hij inhoud de lamda waarde spontaan van 1.1 naar 0.8 zakt en de ontsteking van positief naar sterk negatief gaat, beide doen dat binnen een fractie van een seconde...


Dat de ontsteking van tijdstip veranderd kan niet anders komen dan door een verkeerde input van een sensor lijkt mij, de vraag is alleen welke.
De fluctuaties die ik op de MAP sensor zie zijn ook in een fractie van een seconde.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 25.08.2021 - 21:41  ·  #37
wat ook nog makkelijk zelf te controleren is kijken of de dis.riem goed op tijd staat, dus kappen eraf, wiel omhoog en controleren als alle drie de tandwielen in lijn staan.

je kan het ook doen door gewoon in de versnelling zetten en de wiel te draaien, maar altijd de krukas met de klok mee draaien en nooit terug ivm de vvt. dus ben je te ver dan weer helemaal rond.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 27.08.2021 - 21:26  ·  #38
Heb vandaag mn MAP sensor vervangen.
Heb er een veel soepeler motor voor teruggekregen, kan meer vermogen vragen maar het probleem is niet weg.
Ga mn timing van de distributieriem nog controleren.
Valt me op dat met uitlezen tijdens rijden dat de nokkenasverstelling zowel bij in als uitlaatkant fors is.
Weet iemand de toegestane waardes ?
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

MAP vervangen, niet de oplossing

 · 
Posted: 28.08.2021 - 16:47  ·  #39
Gister heb ik ook de MAP sensor vervangen, het lijkt inderdaad iets beter maar net als bij jou is het probleem niet weg.
Ik weet nu wel 100% zeker dat de druk in het inlaat spruitstuk echt alle kanten op gaat aangezien beide MAP sensoren precies het zelfde aangeven.

Hierna heb ik alles uit elkaar gehaald van het luchtfilter tot de turbo, alle slangen van de TCV nog een keer na gekeken en alle door gangetjes gecontroleerd, ik kan nu met zekerheid zeggen dat dat allemaal 100% ok is.

Vanaf boven op het spruitstuk gaat een slang via een terugslag klep naar het Evap systeem, ik dacht misschien dat hier iets mis zat aangezien dit ook met het vacuum voor de turbo in verbinding staat (via terugslag kleppen).
Ik heb de terugslag klep net na het inlaat spruitstuk afgedopt, om te checken of dit systeem misschien de fluctueerde inlaat druk kan verklaren. Maar helaas, geen verschil, wel uitgesloten nu. Ook de terugslagkleppen gecontroleerd en ze werken nog prima.

@JohanXC70, hoe zit het bij jou met de carter ventilatie? (PCV) is dat bij jou 100% in orde, lichte onderdruk op de olievul opening?
Bij mij is dat namelijk het enige wat ik nog als mogelijke oorzaak zie.

Wat nog wel opvalt is dat de gasklep snel lijkt te sluiten als het probleem zich voordoet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 18:55  ·  #40
Alwin, mn dist.timing ook nog gecontroleerd maar ook die was goed.
Ook mijn PVC is nog "oud" en lijkt 1 van de weinige zaken die overblijft....
Heb geen onderdruk op mn vuldop.

Vraag me alleen af waar de storing C601 gemeten wordt.
De omschrijving bij de klacht is een te hoge druk in het lagedruk gedeelte van de inlaat.
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 19:03  ·  #41
Ik moet mijn pcv vervangen, heb overdruk alleen heb ik daar gewoon geen tijd voor... Maar ik heb niet die problemen met te hoge turbo druk, 1 van de dingen wat deze doet is bijv brandstof uit de motor zuigen de verbrandingsruimte in, mocht dit niet gaan dan heb je kans op te hoge druk in je motor, maar zie niet in waarom je te hoge druk in je inlaat systeem zou hebben.

Wat ik eerder nog zou denken als de turbo wastegate en overdruk klep 100% is en de slangen goed zijn dat de tcv of stuk is of niet aangestuurd wordt.
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 19:10  ·  #42
Quote door Johan XC70

Alwin, mn dist.timing ook nog gecontroleerd maar ook die was goed.
Ook mijn PVC is nog "oud" en lijkt 1 van de weinige zaken die overblijft....
Heb geen onderdruk op mn vuldop.

Vraag me alleen af waar de storing C601 gemeten wordt.
De omschrijving bij de klacht is een te hoge druk in het lagedruk gedeelte van de inlaat.


Ik weet niet precies welke sensor de 601C storing triggert, ik heb de storing ook niet meer gezien met mijn eigen ODB lezer. Alleen de lezer van de autogarage heeft hem een keertje gezien.

Het gasklephuis zou ook nog een oorzaak kunnen zijn :-/

Maar aangezien jij ook een niet super werkende carter ventilatie hebt is dat misschien een beter punt om te checken. Als die vervangen wordt is het gasklep huis ook gelijk te controleren.

Vraag:
Weet iemand of dit type gasklep huis vaak problemen geeft?
Op internet vind ik vooral problemen met het oude type gasklephuis met de geele en witte stikkertjes en de sleep contacten.

Quote door v70_2.4T

Ik moet mijn pcv vervangen, heb overdruk alleen heb ik daar gewoon geen tijd voor... Maar ik heb niet die problemen met te hoge turbo druk, 1 van de dingen wat deze doet is bijv brandstof uit de motor zuigen de verbrandingsruimte in, mocht dit niet gaan dan heb je kans op te hoge druk in je motor, maar zie niet in waarom je te hoge druk in je inlaat systeem zou hebben.

Wat ik eerder nog zou denken als de turbo wastegate en overdruk klep 100% is en de slangen goed zijn dat de tcv of stuk is of niet aangestuurd wordt.


Dit is allemaal gecontroleerd, MAP en TCV zijn vervangen, slangen en wastegate actuator zijn gecontroleerd
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 19:27  ·  #43
Alwin,
gasklephuis geloof ik niet.
Kan met een Snap On kast mn gasklepwaarde bekijken en die valt niet weg tijdens de storing.

De carterventilatie zal ook mijn volgende punt worden.
Los van elkaar hebben we zo'n beetje alles gecontroleerd en blijft er niet veel anders over.
Al moet ik zeggen dat hij nu al zoveel beter rijdt dat mn zin ff op is om verder te gaan. Heb teveel andere dingen....
Knalwin
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pijnacker
Berichten: 31
Geregistreerd: 07 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 19:34  ·  #44
Quote door Johan XC70

Alwin,
gasklephuis geloof ik niet.
Kan met een Snap On kast mn gasklepwaarde bekijken en die valt niet weg tijdens de storing.

De carterventilatie zal ook mijn volgende punt worden.
Los van elkaar hebben we zo'n beetje alles gecontroleerd en blijft er niet veel anders over.
Al moet ik zeggen dat hij nu al zoveel beter rijdt dat mn zin ff op is om verder te gaan. Heb teveel andere dingen....


Heel begrijpelijk, ik ben zowieso blij dat er nog iemand was met deze problemen. Ik zal het ook niet morgen vervangen, het is nogal een klus schijnbaar.
Als het uiteindelijk gedaan is laat ik het hier weten, bedankt voor je hulp tot nu toe in ieder geval!
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Turbodruk probleem XC70 2.5T

 · 
Posted: 28.08.2021 - 20:16  ·  #45
Jij bedankt voor je hulp.
Gedeelde smart, halve smart.. 😉
 
Selected quotes for multi-quoting:   0