uitdaging met de automaat bak

 
 
 
 
 
J-Fortuna
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 112
Geregistreerd: 04 / 2020
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 17.02.2021 - 12:13  ·  #16
Quote door DJ--NeO--

Quote door Mark

Als de olie nog helder(rood) was is is er reeds eerder gespoeld / of ander olie op gekomen.
Na 80.000 km is de olie sowieso donker en niet meer helder.

Met een reiniger er op worden ook alle leidingen gereinigd daar kan met "gewoon" spoelen nog rotzooi achterblijven waardoor het probleem blijft bestaan.

Op de site van GS Powerflush kan je hier wel een en ander over lezen.

Eigen ervaring:
De auto van mijn moeder een Mercedes B met automaat bak liep onwijs beroerd, bonken slippen ding reed echt beroerd.
Bij Mercedes gebracht met ATF olie gespoeld en probleem bleef bestaan. Advies van Mercedes vervangen van de bak, auto had pas 70.000 km gelopen.

Ik ben met de auto bij Powerflush Twente geweest spoelen met reiniger daarna was de bak weer helemaal in orde ze heeft er nog jaren zonder problemen mee gereden.
Neemt niet weg dat het natuurlijk geen wondermiddel is. Met 5 ton is de kans wel aannemelijk dat er ook nog wat anders aan schort. Advies is laat er een specialist naar kijken.


Olie was Helder bruin, net zoals de nieuwe olie die erin kwam
weten jullie nog specialisten in Zuid-Limburg?

Voor Volvo kan ik autoservice Sittard warm aanbevelen: https://autoservicesittard.nl/

Zij doen ook aan het spoelen van de automaat, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee bij ze. Wel met ander onderhoud, en daarmee heb ik uitsluitend positieve ervaringen.
Malmö
 
Avatar
 
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 17.02.2021 - 13:27  ·  #17
Quote

omdat de bak nog nooit gespoeld is met zijn nagenoeg 5 ton op de klok, is dit natuurlijk een eerste gegadigde!


Quote

wat ik er nog ben vergeten bij te vertellen, er zat NUL 0 slijpsel op de magneet plug en de oude olie was gewoon helder van kleur.


Dan moet de olie nog zeer recent zijn ververst. Kan nooit dat na 500.000km en nooit te zijn ververst of gespoeld de olie er helder uit komt.
Kort na aankoop met 336.000km heb ik de automaatbak van mijn S60 laten flushen bij MMTS in Oldenzaal en de olie die eruit kwam was gitzwart.
Dat terwijl ik later in het onderhoudsboekje zag dat de olie van de automaat bij 190.000km ook al een keer was ververst.

Quote

vlak daarna merkte ik dat de bak begon mekkeren als deze even stationair had gedraaid en weer in de versnelling werd gezet, met andere woorden, de bak moest de druk hoger opbouwen om hem in de versnelling te krijgen met de welbekende bonk
erbij.


De vraag is, wat versta jij onder bonken? Bij het in de D of R zetten hoor en voel je een bonk? Of begint de bak pas te bonken als je gas geeft en weg rijdt?
Ik kan je namelijk met zekerheid zeggen dat iedere S60 Aisin automaat een lichte bonk geeft als je deze van P of N in de D of R zet. Misschien als je een keer alle motorsteunen vernieuwt je de bonk deels minder kan maken. Maar verdwijnen zal deze nooit.
Echt, ik heb er ondertussen zoveel geprobeerd bij autobedrijven en tijdens proefritten, maar iedere S60/V70 en S80 (ook met lage km.standen) doen dit.
Ook de mijne. En volgens mij worden zie hier heel erg oud mee.
Belangrijk is wel dat de bak als je hem in D of R zet direct aangrijpt. Dus niet eerst een paar seconden moeten wachten waarna de bak pas "pakt".
Dat er geen slijpsel te vinden was bij het verversen van de olie is een teken dat het mechanische deel van de bak dus nog gewoon prima in orde is. Wat weer een bewijs is van de zeer goede kwaliteit van deze bakken.
Als er dan toch problemen optreden tijdens het schakelen van de bak moet je het echt in het electronische brein van de bak zoeken.
Ik las dat het vervangen van het brein ongeveer uitkomt op €1000,- Een reparatie die naar ik vind zeker valt te overwegen. Immers, een koppeling vervangen van een handbak kost je ook al snel meer dan €1000,-.
Verder moet je je ook realiseren, 500.000km dat is een giga kilometerstand. Er zijn merken, ik noem maar even geen namen, daarvan liggen de auto's na 1,5 ton al op de schroothoop. Na een half miljoen km's moet je gewoon rekening houden dat een auto niet meer nieuw is. En deze terugbrengen in nieuwstaat gaat je kapitalen kosten. Is het dan niet beter een keer te kijken naar een nieuwere S60 met minder km's? Voor +/- €3.500,- vind je tegenwoordig al erg mooie S60's vanaf 2005 met de helft aan km's die jij er nu op hebt staan. En dan rijd je ook nog in een facelift S60 met de nodige verbeteringen tov. de eerste series S60.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 17.02.2021 - 18:41  ·  #18
Ga er maar vanuit dat er wel degelijk smeer in de bak aanwezig is en misschien wel meer dan je lief is.
Vervolgens gebruik je verse ATF, welke een reinigende werking heeft.
Gevolg is, dat deze langzaam maar zeker het oude vuil begint los te weken.
Dit begint in de bak rond te zwerven en gaat ook op plekken zitten, waar je dit liever niet ziet.
Denk hierbij maar eens aan de al eerder genoemde solenoids.
Gevolg is dat je druk begint af te wijken en daarmee verergeren de problemen.
Reiniger was bij de eerste spoelbeurt dus wel degelijk een aanrader geweest.

En dan het verhaal “ijzerslijpsel”.
Normaliter komt je deze nooit tegen, althans, met het blote oog niet zichtbaar.
Is dit wel zo, dan is de bak klaar voor de eeuwige jachtvelden.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 18.02.2021 - 06:51  ·  #19
Quote door Malmö

De vraag is, wat versta jij onder bonken? Bij het in de D of R zetten hoor en voel je een bonk? Of begint de bak pas te bonken als je gas geeft en weg rijdt?
Ik kan je namelijk met zekerheid zeggen dat iedere S60 Aisin automaat een lichte bonk geeft als je deze van P of N in de D of R zet. Misschien als je een keer alle motorsteunen vernieuwt je de bonk deels minder kan maken. Maar verdwijnen zal deze nooit.
Echt, ik heb er ondertussen zoveel geprobeerd bij autobedrijven en tijdens proefritten, maar iedere S60/V70 en S80 (ook met lage km.standen) doen dit.
Ook de mijne. En volgens mij worden zie hier heel erg oud mee.
Belangrijk is wel dat de bak als je hem in D of R zet direct aangrijpt. Dus niet eerst een paar seconden moeten wachten waarna de bak pas "pakt".
Dat er geen slijpsel te vinden was bij het verversen van de olie is een teken dat het mechanische deel van de bak dus nog gewoon prima in orde is. Wat weer een bewijs is van de zeer goede kwaliteit van deze bakken.
Als er dan toch problemen optreden tijdens het schakelen van de bak moet je het echt in het electronische brein van de bak zoeken.
Ik las dat het vervangen van het brein ongeveer uitkomt op €1000,- Een reparatie die naar ik vind zeker valt te overwegen. Immers, een koppeling vervangen van een handbak kost je ook al snel meer dan €1000,-.
Verder moet je je ook realiseren, 500.000km dat is een giga kilometerstand. Er zijn merken, ik noem maar even geen namen, daarvan liggen de auto's na 1,5 ton al op de schroothoop. Na een half miljoen km's moet je gewoon rekening houden dat een auto niet meer nieuw is. En deze terugbrengen in nieuwstaat gaat je kapitalen kosten. Is het dan niet beter een keer te kijken naar een nieuwere S60 met minder km's? Voor +/- €3.500,- vind je tegenwoordig al erg mooie S60's vanaf 2005 met de helft aan km's die jij er nu op hebt staan. En dan rijd je ook nog in een facelift S60 met de nodige verbeteringen tov. de eerste series S60.


dank voor je antwoord, deze wordt zeer gewaardeerd! wat ik versta onder bonken is niet wat jij zegt, ja soms doet mijn automaat dit met het in zijn D, R of N zetten maar niet veel dat wat jij beschrijft herken ik totaal niet namelijk (bij geen enkele S/V welke ik met automaat heb gereden) maar dat zal waarschijnlijk gevoel van interpretatie wezen...

dan als je mijn blog had gelezen (ik lees ook lang niet alles, dus kan het goed begrepen dat dit niet is gebeurd) dan zou je hebben geweten dat ik vorig jaar bij 465 een complete kop revisie heb uitgevoerd, door gevolgd door een half jaartje later de complete voorophanging, in totaliteit heb ik vorig jaar reeds een kleine 4 ruggen kapot geslagen op de auto (heb niet alles genoemd wat vervangen is) maw, het varken is aardig uitgeknepen en had gehoopt nu even zorgeloos door te kunnen rijden met alleen regulier onderhoud.

Dan moet ik ervan uitgaan dat je een S60 rijdt daar jij het alleen maar over de S hebt, ikzelf rij een V en een S zou voor mij te klein zijn, mede doordat ik ook 2 honden heb en met zeer grote regelmaat mijn kofferbak vol gooi met van alles, mede met de kilometers welke ik op jaar basis rij (inmiddels tussen de 35 en 40 K per jaar) rij ik op Gas, voeg hier een automaat toe en de spoeling wordt al een heel stuk minder (de facelift laat ik buiten beschouwing, want die heb ik al) (via gaspedaal staan er nu 2, 1tje uit 2000 en 1tje uit 2012) zodoende denk ik dat ik mede naar wat ik vorig jaar heb uitgegeven de grootste klap nu toch wel heb gehad hoop ik, maar wil toch nu kijken een goede keuze te kunnen maken aangaande mijn auto om niet een te grote zak wederom te moeten kapot slaan op deze auto.

Quote door Bigdog

Ga er maar vanuit dat er wel degelijk smeer in de bak aanwezig is en misschien wel meer dan je lief is.
Vervolgens gebruik je verse ATF, welke een reinigende werking heeft.
Gevolg is, dat deze langzaam maar zeker het oude vuil begint los te weken.
Dit begint in de bak rond te zwerven en gaat ook op plekken zitten, waar je dit liever niet ziet.
Denk hierbij maar eens aan de al eerder genoemde solenoids.
Gevolg is dat je druk begint af te wijken en daarmee verergeren de problemen.
Reiniger was bij de eerste spoelbeurt dus wel degelijk een aanrader geweest.

En dan het verhaal “ijzerslijpsel”.
Normaliter komt je deze nooit tegen, althans, met het blote oog niet zichtbaar.
Is dit wel zo, dan is de bak klaar voor de eeuwige jachtvelden.


Hans, dank voor je Reactie! (overigens iedereen die heeft gereageerd, daarom is dit forum zo heerlijk! :) )
Wat raadt jij aan om welke stappen te gaan ondernemen?

Over de Solenoids gesproken, is het niet dat als deze haperen dat dit dan ook bij een koude bak moet zijn? t is tenslotte niet
meer dan een klepje welke open of dicht wordt gezet
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3767
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 18.02.2021 - 08:05  ·  #20
Ik zou een goede diagnose laten stellen, dus niet zomaar lukraak gaan flushen. Gezien de km-stand moet je denk ik wel rekening houden met een (deel)revisie van de bak
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 18.02.2021 - 18:15  ·  #21
Quote door DJ--NeO--

Wat raadt jij aan om welke stappen te gaan ondernemen?

Over de Solenoids gesproken, is het niet dat als deze haperen dat dit dan ook bij een koude bak moet zijn? t is tenslotte niet
meer dan een klepje welke open of dicht wordt gezet


Solenoids reageren op druk, dus met koude, of warme bak kun je verschillen verwachten.
Het verstandigste wat je kunt doen is een second opinion.
Persoonlijk zou ik hiermee naar Gery Slot gaan en hem precies dat vertellen, waar je tegenaan loopt en wat er aan gedaan is.
Doorgaans kan hij je wel zeggen welke weg je het beste kunt bewandelen, of welke juist niet.
Als je bak te redden is, zal hij dit zeker doen.
Maar, als het geen zin heeft, dan zal hij je dit ook zeggen.
Ik heb al vrij veel mensen naar hem toegestuurd (zonder dat hij dit wist ) en allemaal kwamen ze met hetzelfde antwoord; eerlijk advies.
Velen heeft hij kunnen helpen en enkelen niet.
Dit werd met het eerste bezoek ook kenbaar gemaakt.
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 19.02.2021 - 12:00  ·  #22
Het brein is versleten
Dat kun je laten reviseren bij Starttans in Renswoude
Zal ergens in de buurt van 1000 euro kosten
Maar dan ben je van het bonken af
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 19.02.2021 - 12:03  ·  #23
Quote door Bigdog

Quote door DJ--NeO--

Wat raadt jij aan om welke stappen te gaan ondernemen?

Over de Solenoids gesproken, is het niet dat als deze haperen dat dit dan ook bij een koude bak moet zijn? t is tenslotte niet
meer dan een klepje welke open of dicht wordt gezet


Solenoids reageren op druk, dus met koude, of warme bak kun je verschillen verwachten.
Het verstandigste wat je kunt doen is een second opinion.
Persoonlijk zou ik hiermee naar Gery Slot gaan en hem precies dat vertellen, waar je tegenaan loopt en wat er aan gedaan is.
Doorgaans kan hij je wel zeggen welke weg je het beste kunt bewandelen, of welke juist niet.
Als je bak te redden is, zal hij dit zeker doen.
Maar, als het geen zin heeft, dan zal hij je dit ook zeggen.
Ik heb al vrij veel mensen naar hem toegestuurd (zonder dat hij dit wist ) en allemaal kwamen ze met hetzelfde antwoord; eerlijk advies.
Velen heeft hij kunnen helpen en enkelen niet.
Dit werd met het eerste bezoek ook kenbaar gemaakt.


Gery Slot zou ook mijn advies zijn...
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 19.02.2021 - 12:47  ·  #24
Toch is een nieuw/revisie kleppenhuis ook niet heilig. Vaak gaat het dan een paar maanden goed, en dan neemt toch de kwaliteit van schakelen weer af. Dat is toch zonde van de zeg 1100 euro die je vaak kwijt bent aan een kleppenhuis.

Een half miljoen is veel, dat zijn ontelbare keren schakelen geweest voor de automaat, daardoor heeft er veel meer dan alleen je kleppenhuis geleden. Ik zou eerlijk gezegd kijken naar revisie, aangezien je al aardig wat aan de auto verspijkerd hebt zou dit het mooiste zijn.

Anders kun je ook de gok nemen door een tweedehands bak met een lage km-stand te laten monteren, scheelt je veel geld. Maar je loopt uiteraard het risico dat de bak ook een probleem heeft of het gaat ontwikkelen. Let dus wel op dat je goede garantie krijgt op zo'n bak.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 933
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 19.02.2021 - 13:05  ·  #25
alles begint met een goede diagnose. Het is een eindje rijden, maar ik denk dat een sessie bij GS het zeker waard is!
eV70T
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scherpenzeel
Leeftijd: 58
Berichten: 303
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 19.02.2021 - 22:19  ·  #26
Gery kan alleen diagnose doen
Een revisiebedrijf doet ook het werk
En een paar maanden goed voor 1100 euro
Waar haal je die wijsheid vandaan?
Zeker nooit van garantie en keurmerken gehoord
1x brein reviseren zorgt er voor dat je zomaar 3 ton of meer kan doorrijden wel elke 100.000 een flush doen
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 20.02.2021 - 07:15  ·  #27
Tuurlijk zijn er auto's gebaat bij een revisie/nieuw kleppenhuis.

Maar veelal gaan ze na een tijdje toch weer slecht schakelen. Er zijn zat ervaringen te vinden op de fora en bij Volvo-/transmissie specialisten.

Intern is er dan vaak toch al zoveel schade (al dan niet oa door het kleppenhuis zelf veroorzaakt) dat een powerflush en kleppenhuis niet meer dan een pleister op de wonde zijn.

Om dan de gok te nemen om met 5 ton, alleen het kleppenhuis te vervangen, dat is een beetje veel risico. Garantie is dan leuk, maar degene die de garantie biedt, gaat dan echt niet onder garantie je bak alsnog helemaal reviseren.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39724
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 20.02.2021 - 09:01  ·  #28
Als hij op is, dan is hij op en helpt een flush, kleppenhuis o.i.d. je ook niet meer.
Temeer dat een goede diagnose zo belangrijk is, want geld uitgeven aan een deelrevisie, terwijl de rest versleten is, dat wil je niet.
Het maakt de rekening alleen maar onnodig hoog.
DJ--NeO--
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Maastricht
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Berichten: 360
Geregistreerd: 02 / 2017
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 21.02.2021 - 07:53  ·  #29
Eergisteren Gery met een belletje vereerd,
Afgesproken dat ik binnenkwam er bij hem in Uden langs ga dat hij gaat kijken, echter was zijn directe antwoord kort en duidelijk, met 5 ton vervangen!

Ben benieuwd wat zijn reactie gaat zijn wanneer deze de auto in t echt ziet
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 714
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: uitdaging met de automaat bak

 · 
Posted: 21.02.2021 - 08:12  ·  #30
Nu staan er bij onderdelenlijn diverse automatische bakken te koop. Van €250,00 tot € 1.600,00 en met de diverse gedraaide kilometers. Dan moet het nog geplaatst worden en mogelijk later ook nog flushen.

Heb je een revisie overwogen, want dan weet je zeker dat je wat goeds hebt.

Links om of rechts om het vergt wat van je financiële draagkracht.

Of overweeg een andere V70 en zet de modificaties over op de “nieuwe”.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0