Uitlezen vida

ikbat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

Uitlezen vida

· 
Posted: 19.05.2020 - 19:41  ·  #1
Toch een heel stomme vraag,

Ik lees hier nog wel eens links en rechts een volvo uit.
En krijg wel eens vreemde blikken dat ze niet hoeven af te rekenen.

Zijn mensen van het forum, maar ook van de volvo fb.

Ik hoor dat ze soms bedragen bij andere hobyisten moeten afrekenen van €25.- tot €150.- voor alleen even uitlezen met een illegale vida en Chinese dice?

Ben ik nu zo gek dat ik er niets voor vraag? En gewoon de mede hobbyist een handje help?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Uitlezen vida

· 
Posted: 19.05.2020 - 19:47  ·  #2
Nee hoor. Ik vraag ook niks voor gebruik van Vida. Storing zoeken is natuurlijk niet gratis (zou jij ook niet gratis moeten doen!)

Bij een originele Vida word het een ander verhaal natuurlijk!
ikbat
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 19:48  ·  #3
En dan zou ik het bij jou nog helemaal snappen blade, jij bent monteur van een echte garage, en het is je werk.

Dat vind ik nog wat anders als losse hobbyisten onder elkaar
Mees
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:12  ·  #4
Een kleine bijdrage in de kosten vind ik niet vreemd en snijdt het mes aan 2 kanten, maar elkaar kunnen helpen doe ik ook graag.

Groet,

Alex
JGols8
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 34
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:15  ·  #5
Ach, als je er zelf plezier aan hebt is ook wat waard toch?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:37  ·  #6
Als je er als hobbyist tijd investeert mag dat best gewaardeerd worden.

Maar voor een lekker gebakje bij de koffie zou mijn laptop en Dice wel even uurtje in een Zweedse geprikt worden. 🤣
ikbat
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:46  ·  #7
Dat kan ik ook altijd wel waarderen als ze een lekkere koek bij de koffie mee nemen oid 😉
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:48  ·  #8
Hangt van de omstandigheden af wat mij betreft. Voor (forum)vrienden zou ik het gratis doen, tenzij het vaak gebeurt en je er meer tijd aan kwijt bent dan je lief is. Makkelijk praten voor mij want weinig Volvisten in de buurt hier, maar zo sta ik er wel tegenover.
Toch heb ik, om het geld wat ik in mijn vida laptopje en dice heb gestoken, een advertentie gezet op een soort Spaanse marktplaats, dat ik uitlees en evt settings wijzig voor een tientje. Lampen uitzetten, een automaat resetten, airbag error wissen, etc. Komt eens per 4-6 weken ofzo een reactie op. Toch al aardig wat lui mee geholpen, en die zijn vaak heel blij met maar een tientje betalen, want niemand heeft hier VIDA en de dealer is veel duurder. Een enkeling moest meerdere keren komen, werd een bekende en toen deed ik het wel gratis, was ook leuk om wat te zoeken en fixen.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 19.05.2020 - 20:58  ·  #9
Bart, ik lees dat jij je ook bewust jezelf “exploiteert” als Vida bezitter. Dan snap ik dat je er wat voor vraagt.

Zelf heb ik pas 2 verzoeken gehad, dus zit ik er wat chiller in.

Mocht je er wekelijks werk aan hebben is een kleine vergoeding denk ik best op zijn plaats
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.05.2020 - 21:51  ·  #10
Koek, koffie een gezellige babbel, paar flessen cola, das mij mooi zat. Het is m'n hobby en dan is verdienen niet m'n prio. Blade lijkt me logisch. En hoewel ik best wel eens mensen help is het heus geen dagtaak. Bij klussen is m'n motto: Ik ondersteun maar van de eigenaar wordt verwacht, dat ie zelf de handen uit me mouwen steekt. Gratis opleiding zeg maar.
flevodirk
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 21.05.2020 - 21:15  ·  #11
Quote door GRUNNS60

Koek, koffie een gezellige babbel, paar flessen cola, das mij mooi zat. Het is m'n hobby en dan is verdienen niet m'n prio. Blade lijkt me logisch. En hoewel ik best wel eens mensen help is het heus geen dagtaak. Bij klussen is m'n motto: Ik ondersteun maar van de eigenaar wordt verwacht, dat ie zelf de handen uit me mouwen steekt. Gratis opleiding zeg maar.

Klinkt me perfect in oren Frank! :-)
Dan kunnen we alle problemen van mijn auto aanpakken! Te weten: ... eehh.. sh#t, die zijn er niet! Hij doet het te goed😂

Maar langs komen om te klussen c.q. gratis opleiding te volgen.. ik zou niets liever willen.

Ik zit soms met het idee te spelen om inderdaad als “weekendhulpje” aan de slag te gaan bij .. een garage (Ze zullen raar opkijken, ik ben 50 geworden dit jaar.. oud hulpje)
Daarnaast: ik heb helaas geen vrije tijd over, het weekend is racen om alles schoon te maken, opruimen, tuin, klussen, was draaien etc..
Het weekend van een single is druk, druk.. Dus wellicht in een volgend leven oid 😜😇
richard9722
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.05.2020 - 21:22  ·  #12
Herkenbaar. Ik zou zelf ook graag wat meer sleutelen aan de Volvo. Eenvoudige dingen doe ik zelf, maar zodra het op de motor en de elektronica aankomt, haak ik helaas af. Veel te bang om zaken te vernielen.
Met een meester erbij zou ik het wel aandurven.
ikbat
Subject:

· 
Posted: 21.05.2020 - 21:59  ·  #13
Soms is het ook gewoon aandurven 😉

Maar er zijn ook doe het zelf garage’s waar het in het weekend wat drukker is.

En sommige kun je ook op de koffie gaan.
En mee kijken/helpen met de mensen die bezig zijn.
Van kijken kun je in het begin veel opsteken. En ze worden gerund door vaak ervaren ouderwetse monteurs. Die nog de passie voor het vak hebben. En niet uitgepraat raken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.05.2020 - 07:59  ·  #14
Ik heb dat ook eens voorgesteld aan de garage. Ik heb een avondcursus tot monteur gedaan, dus zelfs een (basis)papiertje, maar het idee werd afgeserveerd vanwege verzekeringsrisico. Een kleine ondernemer wil niet verantwoordelijk zijn als er iets gebeurt met iemand die daar in de zaak werkt terwijl hij geen medewerker is. In NL heb je wellicht flexibele contractvormen doe dat toelaten, maar hier bleek dat iig erg lastig.
joebar
VolvoV70forum fan
Subject:

· 
Posted: 22.05.2020 - 08:50  ·  #15
Quote door ikbat

Toch een heel stomme vraag,

Ik lees hier nog wel eens links en rechts een volvo uit.
En krijg wel eens vreemde blikken dat ze niet hoeven af te rekenen.

Zijn mensen van het forum, maar ook van de volvo fb.

Ik hoor dat ze soms bedragen bij andere hobyisten moeten afrekenen van €25.- tot €150.- voor alleen even uitlezen met een illegale vida en Chinese dice?

Ben ik nu zo gek dat ik er niets voor vraag? En gewoon de mede hobbyist een handje help?

Ik ben niet erg actief meer qua sleutelen, maar toen de eerste "computers" kwamen, heb ik een Technotec kast aangeschaft ( was wel goedkoop via een belastingveiling) maar moest wel elk jaar 400 euro betalen voor updates en calibreren ( deed de servicemonteur in de avonduurtjes) en langzaam kwamen er steeds meer mensen om "even"bij Joebar de storingen uit te lezen en resetten, en vaak nog even een onderzoekje wat het probleem kon zijn...
Was vaak leuk en gezellig, maar kwam soms gewoon niet aan eigen werk toe, en ze vonden het maar heel normaal dat je dat 's avonds ook maar even deed...
Toen ik er 20 euro voor ging vragen, was de wereld te klein voor sommigen, want het was toch 'alleen maar even de computer er aan hangen".....
Inmiddels heeft elke zichzelf respecterende sleutelaar een delphi, dice of andere kloon om uit te lezen en resetten....
Dus kort gezegd...op het moment dat je het idee hebt dat ze komen omdat je het toch gratis doet en in de garage 40-60 euro moeten betalen, dan zou ik er ook een vergoeding voor gaan vragen, tot die tijd is en blijft het een ( uit de hand gegroeide) hobby

Selected quotes for multi-quoting:   0