Uitlijnen blijft onmogelijk.

Rondom alles vervangen....?

 
 
 
 
 
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 07.06.2015 - 16:13  ·  #1
Gisteren na vervangen van de linker draagarm de auto laten uitlijnen en toch blijft het linker wiel naar ´binnen´ staan dus zijn we nu aangekomen bij het volgende vraagstuk/advies uitlijner:

Auto heeft nu een goede 314k km erop zitten en weet dat er niet eerder iets aan de vering is gedaan en de achterwielen naar binnen vallen volgens de uitlijner maar binnen de marge.
Volgens de beste heer zou ik het geheel moeten vervangen dus veren, dempers en lagers voor de prijs van 1.000 euro voor Bilsteins..........?

Wat is jullie mening hierover of wat kost het me elders?
RBR
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 153
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 07.06.2015 - 17:19  ·  #2
Met naar binnen bedoel je camber of toespoor?
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 07.06.2015 - 18:24  ·  #3
zie foto.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 07.06.2015 - 22:02  ·  #4
het camber of wielvlucht stat inderdaad op de grens. 0 zou beter zijn, of zelfs een 0,5 graad onderkant naar buiten. Dit heeft niks te maken met de toestand van de veren !! dus andere veren zullen het niet oplossen. je kunt verstelbare draagarmen monteren (of zelf verstelbaar maken), dan is het stelbaar. je bochten gedrag zal er zeker van opknappen.
Is er niet ergens en rubber versleten? dan kan het ook scheef gaan staan.

dit is een vaker voorkomende klacht, het lijkt er op dat volvo de produktie tolerantie niet helemaal op de rit had destijds..... de mijne had het ook

op vergelijkbare manier heb ik het opgelost:

http://forums.t5d5.org/topic/1…ear/page-2
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 07.06.2015 - 23:21  ·  #5
Quote door PAS60

Gisteren na vervangen van de linker draagarm de auto laten uitlijnen en toch blijft het linker wiel naar ´binnen´ staan dus zijn we nu aangekomen bij het volgende vraagstuk/advies uitlijner:


Vraagje: Heb je de draagarm vernieuwd of de lagers vervangen? Soms wordt het lager verkeerd om ingeperst en zit met een verschil van 2 a 3 mm, dat je niet met verstellen kunt oplossen.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 08.06.2015 - 10:51  ·  #6
Als de draagarmrubbers verkeerd zijn geplaatst merk je dit ook doordat dat je veren in de kasten gaan aanlopen. Dit is mij overkomen een aantal weken geleden.

Ik heb overigens ook het probleem dat na het uitlijnen de auto nog naar rechts wil en het stuur niet helemaal recht staat..
Maar deze week worden eerste de koppeling, druklager, keering en afdichtdop vervangen as. vrijdag afspraak bij de uitlijner om te kijken waar het aan kan liggen.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39719
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 08.06.2015 - 20:04  ·  #7
Quote door Mark

vrijdag afspraak bij de uitlijner om te kijken waar het aan kan liggen.


Zitten wel een paar goede bedrijven bij je in de buurt.
Kluinhaar (Hengelo) en van Aalderen (Vriezenveen).
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 09.06.2015 - 08:31  ·  #8
Ben juist bij Kluinhaar geweest Hans omdat ik het goed wou laten doen.
As. vrijdag mag ik terugkomen gaan ze kijken waarom de auto nog naar rechts wil.

Zat me te bedenken dat het natuurlijk zo zo kan zijn dat de banden al te schuin zijn afgesleten omdat vorige eigenaar er te lang mee door heeft gereden waardoor deze nu naar rechts wil..

hoop dat ze er achterkomen want irritant is het wel..
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 09.06.2015 - 10:24  ·  #9
Quote door Mark

Zat me te bedenken dat het natuurlijk zo zo kan zijn dat de banden al te schuin zijn afgesleten omdat vorige eigenaar er te lang mee door heeft gereden waardoor deze nu naar rechts wil..


yup, been there, done that! pas met voor-achter wissel of nieuwe banden was het scheeft trekken echt weg.. het was ook in de banden gesleten..
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 09.06.2015 - 13:48  ·  #10
Banden zijn nieuw, draagarm is nieuw (geen opmerking gehad van andere dat het verkeerd zit oid), koppeling/vliegwiel is gedaan en als het de veren niet zijn dan alleen de dempers doen? want de auto veert nogal soepeltjes volgens derden.

Ik kan alleen nog bedenken dat het de iets aan de veren zou kunnen wezen of misschien een motorsteun? De garage wil de auto een paar dagen hebben om te kijken waar het werkelijk ligt voordat alles domweg wordt vervangen.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 10.06.2015 - 10:11  ·  #11
Hou ons op de hoogte want ben wel benieuwd waar het nu uiteindelijk aangelegen heeft.
Motorsteun kan idd ook een boosdoener zijn.
je hebt het over een draagarm, zijn beide vervangen of maar 1?
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 10.06.2015 - 10:28  ·  #12
Alleen links vervangen maar haal de oude op net als de oude aandrijfas want zover we kunnen zien is er geen (buitensporige) slijtage op het oog te bekennen.
Mark
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelooooó (Ov)
Leeftijd: 47
Berichten: 808
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 10.06.2015 - 11:45  ·  #13
Betekend wel dat de ene kant stugger zal zijn dan de andere, de nieuwe heeft verse stugge rubbers en de andere kant rubbers die al een aardig leven achter de rug hebben. Dit zal verschil geven maar of dat zoveel is kan ik niet beoordelen.

Bij mij waren de rubbers aan een kant uitgedroogd en zelfs 1 gescheurd heb ze uit voorzorg wel aan beide kanten laten vervangen, de andere kant komt er dan toch vaak vlak achteraan.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 10.06.2015 - 21:40  ·  #14
Dat het stuur niet helemaal recht staat verontrust me ook wel een beetje. kan komen omdat je steeds tegen moet sturen, maar anders horen de wielen uitgelijnd te worden met stuur in middenstand??? en dus het stuurwiel in de middenstand te staan als je rechtuit rijdt.
PAS60
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lelystad
Leeftijd: 39
Homepage: schoonburo.nl
Berichten: 25
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Uitlijnen blijft onmogelijk.

 · 
Posted: 11.06.2015 - 13:06  ·  #15
De draagarmen zijn beide zo´n 2 jaar geleden vervangen dus zal wel verschil wezen maar niet zo groot als met de draagarmen die er toen onder zaten.
Stuur staat gewoon recht alleen wil de auto naar links en dat toon het rapport ook aan.

Ben inmiddels weer actief met de auto bezig (Vito als dagelijks vervoer) en merk soms tikjes e.d. dus ben nu aan het kijken of ik die kan stimuleren zodat er gerichter gezocht kan worden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0