Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 
 
 
 
 
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 00:11  ·  #76
normaliter wil je ook in de achterste van de draagarm geen scheuren, voor je t weet liggen ze alsnog los. Hoewel ik niet goed kan zien in hoeverre ze al doorgescheurd zijn. wel: Wil je ze vervangen dan zou ik dat doen voor t uitlijnen want anders blijf je bezig met uitlijnen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 09:32  ·  #77
Tja, als je safe wilt, dan vervang je ze uiteraard. Maar ze zitten er toch nog geen jaren op? Hoe dan ook, als dit eenmaal als een spin in je kop zit... misschien is vervangen dan toch beter :).

Ik heb nu de Meyle HD. En waar Lemforder al vrij snel weer inscheurde, doet deze dat niet. Maar sinds de nieuwe veerpootrubbers van Volvo, ben ik ook wel weer erg fan van origineel. Maar dan moet je in de buidel tasten... Succes met de afweging! Lastig, zo kort voor uitlijning!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 11:12  ·  #78
Vanmorgen weer bij de uitlijner geweest. Hij zag inderdaad dat de achterste rubbers wat gescheurd waren, maar wat wrikken resulteerde niet in overmatige speling. Het lastige is dat je de beweging die tijdens het rijden ontstaat eigenlijk niet kunt simuleren, dus het is moeilijk in te schatten of ze stuk zijn of niet. Hij heeft wel wat bijgesteld maar ging, naar eigen zeggen, 'buiten de techniek om'. Eigenlijk klopt er nu niks van de uitlijning, maar hij spoort beter. Op dit moment kan alles dus uitgesloten worden, behalve dat achterste draagarm rubber. Ik ga dus op zoek naar nieuwe draagarmen of rubbers om erin te zetten.

Wel toevallig dat zowel de veerschotels als de draagarmen beide van Lemforder zijn en beide na respectievelijk twee en anderhalf jaar kapot zijn. Ik had een hoge pet op van Lemforder, maar nu begin ik dus te twijfelen...
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 13:11  ·  #79
Quote door Doeke Dobma

Het lastige is dat je de beweging die tijdens het rijden ontstaat eigenlijk niet kunt simuleren, dus het is moeilijk in te schatten of ze stuk zijn of niet.


bij mijn APK keuring station in Best ( van Rijssel ) heeft in combinatie met smeerput zo'n wring bank twee platen in de grond naast de smeer put waar ze de auto oprijden en dan kunnen ze de platen uit elkaar duwen waardoor er behoorlijke kracht op de rubbers en de fuse kogel komen. En zij kunnen dan van onder af kijken of het versleten is.

het zijn niet de dingen waar de truck nu opstaat, maar de platen er voor, behoorlijk brut als ze die gebruiken.

Die platen kunnen dus met hydrauliek vanuit de put bediend worden en ze schuiven naar buiten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 13:35  ·  #80
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 15:18  ·  #81
Quote door Bolbo

Dat doen ze hier in Spanje ook, met die martelplaten, zowel met de voet op de rem als eraf. Voor en achter. Beetje afzien, maar je weet wel waar je aan toe bent.


Helemaal mee eens, heb er ook geen probleem mee. Als je trouwens met een oldtimer komt worden ze niet gebruikt.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 16:03  ·  #82
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 13.07.2019 - 22:30  ·  #83
Quote door bartk

Als je trouwens met een oldtimer komt worden ze niet gebruikt.


Hier helaas wel, maar ook daar liever geen speling in de ophanging. En die wordt bij mijn Benz altijd uitgebreid gecontroleerd, mede vanwege de beruchte stuurspeling op deze auto's (vanwege het type stuurhuis, apart systeem met recirculerende kogeltjes)
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 56
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 14.07.2019 - 11:25  ·  #84
Quote door Doeke Dobma

Nou, de aap is uit de mouw...

Ik kreeg de afgelopen dagen het idee dat bij oneffenheden rechts meer geluid maakte dan links...



Lemforder, 2 jaar oud.... :'(

(...en dan te bedenken dat ik 2 weekenden terug geruime tijd met 180-200 door Duitsland gejaagd heb...)


Bij mij een zelfde probleem alleen veel minder erg.Ongeveer een 1 cm ruimte.3 jaar en 140K terug zijn de veerpootlagers vernieuwd.Ik krijg nu sterk de indruk dat de rubbers zie foto nog orgineel zijn (gezien het volvo nummer) en niet vervangen zijn.



gr,

Bas
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 14.07.2019 - 16:22  ·  #85
Dat lijkt inderdaad zo. Maar wat je ziet op de foto is een veerpootlager en niet de veerschotel. Normaal gesproken zou ik beide tegelijk vervangen.
RogerPaolo
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 259
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 06.08.2019 - 09:51  ·  #86
mijn XC70 trok ook altijd naar rechts, met name bij hogere snelheden. UItlijnrapporten helemaal in het groen, dus ik was een beetje klaar met het uitzoeken hoe het kwam. Voor de vakantie hoorde ik bij een scherpe draai een harde tik. Veer rechtsvoor gebroken. Laten vervangen en wat bleek: er zaten altijd 2 verschillende veren in. Linksvoor zat er 1 met 6 windingen en rechts 1 met 5 (de originele). Nu zitten er 2 dezelfde veren in (met 6 windingen) en de auto rijdt kaarsrecht. Dat heeft dus nooit goed gezeten. Er is nog iets: eerst bokte de auto altijd een beetje bij een draai met volledige stuuruitslag. Ook dat is verdwenen. Misschien kan dit verhaal anderen helpen. En: als je dus veren gaat vervangen, vervang ze dan altijd allebei tegelijk, voor dezelfde veren!
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 06.08.2019 - 15:24  ·  #87
Zo, nu de vakanties weer voorbij zijn weer even een update. Na de laatste keer uitlijnen op 14 juli was er nog niet veel verschil. Door het iets rechter op zetten van de linker schokdemper (camber iets aanpassen) rijdt ie best oke. Ik was de week na 14 juli in Zweden en heb daar zgan draagarmen, origineel Volvo 'police' uitvoering, gekocht en laten monteren. Rijdt ietsje strakker maar het verschil is redelijk verwaarloosbaar. Op zaterdag 27 juli wederom uitgelijnd. Nog steeds blijft de 'neiging naar rechts' die gecompenseerd wordt door het camber links te verstellen. Nu rijdt ie eigenlijk dus best prima. Ik zou niet weten waar het verder te zoeken en de vraag is, heeft dat wel nut? Mijn vergelijk is onze Fiat 500 met elektrische stuurbekrachtiging, die rijdt strak rechtdoor, maar daar zit ook andere techniek achter. Ik denk dat ik er zo wel tevreden mee ben, vervolgstappen zouden zeer kostbaar zijn en het is maar de vraag of het iets oplevert.

Ik heb nu dus wel 2 prima Lemforder draagarmen over ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0