Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 
 
 
 
 
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 27.06.2019 - 14:18  ·  #31
Gisteren toevallig bij de uitlijner geweest voor mijn Lancia Thema SW. Deze is ook iets lager, vooral achter. De Camber zit op de grens, dus ik vroeg ernaar. Hij vertelde dat hij met het toespoor rekening houdt met het verlaagd zijn van de auto. Een en ander had niet zozeer met cijfers als wel met ervaring te maken.

Maakt het uit of hij naar rechts trekt of je gas erop, eraf of geen aandrijving hebt?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 27.06.2019 - 21:38  ·  #32
Ik zie verschil in camber aan de achterkant, ook best veel, een halve graad. Mijn uitlijner zegt altijd: begin aan de achterkant, als die niet goed is stop dan maar. Nu hangt de sporing en camber verstelling aan elkaar, en als je het daar niet goed mee krijgt dan is er duz iets mis met de achterwiel ophanging. En als je gaat verlagen kan het zijn dat je verstelbare trekarmen moet gaan gebruiken, oa te koop bij ipd.
De hierboven genoemde bouten voor de voorkant, om camber voor te verstellen, niet nodig. Je kunt de gaten in de schokdemper 1-2 mm groter boren dan heb je ook meer dan voldoende stelmogelijkheid en als de bouten vast zitten zit het ook echt vast.
Ik zoe dat je in het noorden woont, dus misschien toch maar eens naar Lammert gaan. Uitlijnen is een vak zeker als het niet meer standdaard spul is.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 27.06.2019 - 22:02  ·  #33
Oja vergeten: camber heeft heel veel invloed op de rechtuitstabiliteit en rechtuit rijden. Als het camber negatief is zorgt dat voor een duwkracht tegen de auto, zgn camber-thrust. Dus het rechterwiel duwt de auto naar links, en vise versa bij negatief camber. Dus als deze links en rechts niet gelijk zijn gaat de auto niet rechtdoor.

Wat leesvoer: http://www.intraxracing.nl/tec…intoe-out/
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 27.06.2019 - 22:28  ·  #34
De auto is reeds beide keren uitgelijnd bij Lammert van der Meulen ;)
Zaterdag 13 juli weer een afspraak.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 28.06.2019 - 20:04  ·  #35
Dat is wel vrij bijzonder. Misschien is er toch ergens speling die niet opgemerkt is en roet in het eten gooit. Ik weet van mijn eigen auto dat het camber achter 1.5 graad negatief was - dat heb ik opgelost met een extra stelmogelijkheid - en nadat ik alle rubbers in de achterwiel ophanging heb vervangen was het camber ineens 1.5 graad minder negatief! Dus door veroudering zakt de auto door en wordt het camber meer negatief.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 28.06.2019 - 20:45  ·  #36
Quote door Doeke Dobma

De auto is reeds beide keren uitgelijnd bij Lammert van der Meulen ;)
Zaterdag 13 juli weer een afspraak.


Dat begrijp ik dan niet goed. Lammert rijd na het uitlijnen altijd zelf een rondje en daarna moet je zelf proef rijden. Pas als je tevreden bent mag je weg en betalen.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 28.06.2019 - 23:56  ·  #37
Hij reed een rondje en daarna ging ie weer de brug op. Wielen omgewisseld. Leek iets minder te trekken. Naar huis gestuurd met stap 1: andere wielset proberen. Heb ik gedaan, geen verschil.
Skipper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Limburg
Leeftijd: 58
Berichten: 34
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 29.06.2019 - 14:35  ·  #38
Helaas kan het stuurhuis ook een oorzaak zijn.

Ik had exact het zelfde. Naar rechts trekken, alle rubbers en de complete ophanging nagekeken maar geen gebreken. Paar keer uitgelijnd maar dat hielp vrijwel niet.
Wel hebben we verticale speling op de linkeras van het stuurhuis geconstateerd, in eerste instantie te weinig om er wat aan te doen. We hebben het toen maar zo gelaten.

Een paar weken later is het stuurhuis inwendig 'ontploft' (enorme overdruk op het reservoir) dus mocht die alsnog op reis voor revisie.
Samen met het gereviseerde stuurhuis de draagarmen ook nog maar een keer vervangen voor nieuwe ( lag toch allemaal los). Na uitlijnen rijdt de S80 nu al weer een aantal maanden strak rechtdoor.
Ik hoop voor je dat dit niet de oorzaak is (€ 1500,- incl draagarmen)
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 36
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 30.06.2019 - 00:15  ·  #39
Nou, één geluk: je hoeft Lammert niks uit te leggen. Die komt vast wel op het spoor (mooie woordspeling :) ) wat er loos is!
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 103
Berichten: 512
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 12:07  ·  #40
Welkom bij de club van naar rechts trekkende v70's. Heb er al sinds het begin last van, inmiddels ook al alles vervangen etc (op het stuurhuis na) en alle truukjes uitgeprobeerd maar hij doet het nog steeds. Als je op matthewsvolvosite en volvosweden kijkt zie je daar ook mensen met dezelfde problemen. Het gekke is dat ik geen onregelmatige bandenslijtage heb. Ik heb er maar mee leren leven, het trekken naar rechts is nu minimaal.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 14:01  ·  #41
De enige rubbers in het vooronder die nog niet vervangen zijn, zijn die van het subframe. Die zijn inmiddels besteld. Dan kan het aan de voorzijde niet meer aan de rubbers liggen.
Ik zal wanneer ik weer maar de uitlijner toe ga het papier van de eerste uitlijning maar eens onder z’n neus drukken. Toen was het wel goed.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 20:54  ·  #42
iets naar rechts trekken als alles verder niet helpt kun je ook oplossen door het spoor aam de rechterkant iets meer toe te zetten. wel je banden even in de gaten houden.
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 21:11  ·  #43
Quote door GRUNNS60

iets naar rechts trekken als alles verder niet helpt kun je ook oplossen door het spoor aam de rechterkant iets meer toe te zetten. wel je banden even in de gaten houden.


Als je "voor" bedoeld dan heb je als resultaat meer banden slijtage en een stuur dat niet in het midden staat.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 21:19  ·  #44
Dat hoeft allemaal niet, kwestie van gevoel en eventueel beide zijden wat verstellen. banden slijtage moet je idd in de gaten houden maar heb je volgens mij ook als ie naar rechts trekt.

Moet wel zeggen dat dit onder de truukendoos valt. liever uitzoeken waaom ie naar rechts trekt.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Na uitlijnen trekt ie toch nog naar rechts

 · 
Posted: 01.07.2019 - 21:57  ·  #45
Dat is het punt dus, het is allemaal heus op te lossen door wat bij te stellen enzo, maar daarmee heb ik de oorzaak nog niet te pakken. Ik wil graag de oorzaak vinden (en oplossen), dan verwacht ik dat ie met een goede uitlijning ook gewoon ‘recht’ rijdt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0