V70 2006 Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

..en ik ben supertevreden..!" :-)

 
 
 
 
 
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 14:16  ·  #16
Zeker met moderne muziek moet je maar net geluk hebben of ze de boel niet kapot gemasterd hebben. En dat gaat dan echt niet alleen maar om top-40 muziek (*kuch* Metallica, Red Hot Chilli Peppers, Foo Fighters *kuch*)

Ik heb in huis mijn Mordaunt & Short zuilen en Denon receiver weg gedaan. Ik heb nu 2 Google Home Max speakers staan voor muziek (vergelijkbaar met de Sonos Play 5), en ik heb er eigenlijk geen moment spijt van gehad. Nooit meer gekloot met instellingen en bronnen selecteren etc.., ja, het geluid is natuurlijk niet te vergelijken met 2 flinke zuilen, het ding zit vol met klasse D versterkers en een goede equalizer, dat maakt een hoop goed. Zeker met een kleine van 1,5 jaar scheelt het mij een hoop stress (geen ingedrukte conussen of versterkers die helemaal van het padje af zijn ;)), en ik roep wat tegen die luidsprekers en binnen 2 seconden speelt er een playlist met kinderliedjes (of Led Zeppelin ;)). Ik heb alleen nog een Sony AVR uit de ES serie staan gekoppeld aan een Magnat 5.1 set, voor films/Netflix.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 14:16  ·  #17
Quote door Bolbo

Ik word ook niet happy van een Bass Boost of Loudness knop en heb binnen budgetbeperkingen best een mooie home audio set (NAD-Dynaudio dus geen top maar wel bovengemiddeld afgaande op de standaardmerken) dus wel enig gevoel / interesse in dit onderwerp.
Maar hoe weet je dan dat de opname een vlakke curve vertoont? De artiesten of editors kunnen er toch ook voor kiezen om bepaalde elementen aan te dikken of te verzwakken? Ik denk maar aan Limit to your Love van James Blake of zo, daar lijken mij de bassen aardig aangedikt.


Je haalt dingen door elkaar.
Of de artiest / mixer zaken aandikt of weghaalt moeten ze zelf weten.
De *uiteindelijke* mix - met aangedikte bassen of wat ze maar willen - is het bronmateriaal dat je exact zo wilt weergeven bij jou als dat het bij hun uiteindelijk klonk.
Dus moet jouw systeem niet ZELF bassen gaan toevoegen of weghalen. DAAROM mik je op een vlakke frequency response.

Daarom meet / test je dus niet met muziek, daarom test je met Periodic Pink Noise waarvan je weet dat elke octaaf evenveel energie bevat.

Als je weet dat de input exact evenveel van elke frequentie heeft, dan weet je dat de output een vlakke lijn moet zijn.

Als die output klopt, dan klinkt muziek precies zoals de artiest of mixer bedoeld heeft. (Room-modes / steady-state curves voor het gemak even achterwege gelaten)
Als zij de bassen hebben aangedikt, dan klinken ze precies zo aangedikt bij jou.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 14:28  ·  #18
Dat is mooi uit gelegd :)
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 16:39  ·  #19
Ik heb onlangs de High Performance vervangen door de Premium, dat verschil is duidelijk hoorbaar. Nu met deze onderbouwing nog eens bevestigd. En dan moet de software nog geladen worden in de HU-850.

Dank voor het delen van de meet-resultaten.

Tijn
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 23:09  ·  #20
Quote door MQ9

Ik heb onlangs de High Performance vervangen door de Premium, dat verschil is duidelijk hoorbaar. Nu met deze onderbouwing nog eens bevestigd. En dan moet de software nog geladen worden in de HU-850.

Dank voor het delen van de meet-resultaten.

Tijn


Zo jammer dat ik m'n eerste post en de ondertitel van het topic niet meer mag wijzigen :-/
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 03.12.2020 - 07:16  ·  #21
Quote
Ik heb momenteel een goedkope Kenwood DMX120BT in m'n auto zitten, aangesloten op de Volvo PA300 versterker.
Ik heb even een snelle RTA meting gedaan met REW en een Umik1.


Ah ja. Dat is dan anders dan een HU-850 vermoed ik.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 03.12.2020 - 08:19  ·  #22
Ik ben inderdaad erg benieuwd wat de meetresultaten zijn met de originele radio, en bijv met een HU850 met High Performance software ipv Premium, wat dat voor resultaat geeft. En wat als je er een originele sub in legt zonder er software voor te laden en wat als je er wél software voor laat laden, zijn er meetbare verschillen?
Daarnaast ben ik benieuwd wat een luxere Kenwood (met betere audio componenten) radio doet, of een Pioneer, of een AliExpress radio... interessante tests!
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3209
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 03.12.2020 - 09:31  ·  #23
Quote door Pygmy

Quote door MQ9

Ik heb onlangs de High Performance vervangen door de Premium, dat verschil is duidelijk hoorbaar. Nu met deze onderbouwing nog eens bevestigd. En dan moet de software nog geladen worden in de HU-850.

Dank voor het delen van de meet-resultaten.

Tijn


Zo jammer dat ik m'n eerste post en de ondertitel van het topic niet meer mag wijzigen :-/


Wat wil je gewijzigd hebben - stuur me anders even een PM
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39717
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 03.12.2020 - 19:46  ·  #24
Quote door PvL

Wat wil je gewijzigd hebben - stuur me anders even een PM


Precies en dit gebeurt wel vaker.
U roept, wij draaien.😉
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 03.12.2020 - 20:54  ·  #25
PM gestuurd, wat een service ;-)

Mocht iemand zelf z'n geluid gemeten willen hebben of door willen meten, ik sta open voor zowel zelf voor mensen meten (mits in de buurt van Haarlem), maar ook om mijn Umik1 uit te lenen / op te sturen voor leden die verder weg wonen (verzendkosten hen/terug voor jou uiteraard).
Maar in dat laatste geval is er wel wat coordinatie nodig zodat je weet hoe je nou eigenlijk moet meten met zo'n ding.
Jezelf inlezen mbt de REW software is dan een pre. ( https://www.roomeqwizard.com/ )
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 04.12.2020 - 21:25  ·  #26
Volgende punt van overweging - "sound deadening".

Aan de ene kant will ik het beste geluid van mijn muziek hebben.
Aan de andere kant hoor ik graag de roffel van mijn 5 cylinders :-)

Ik kan de binnenkant van de bodypanelen beplakken met shizzle die resonanties dempt, zoals "silentcoat"..

Volgens mij moet dat werken zolang ik de motorkap niet meeneem.

Projectje voor de toekomst :-)
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 932
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 04.12.2020 - 21:44  ·  #27
Ik ben daar ook mee bezig, heb de twee voordeuren deels gedaan. Isolatie en ontdreuning.
Maak je geen zorgen, die roffel blijf je wel horen! Je hebt vooral last van ruis van de banden en wind, dat demp je hier mee voor een deel weg. Bijkomend voordeel is dat je deuren daarna klinken als een kluisdeur als je ze dicht gooit.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 05.12.2020 - 23:12  ·  #28
Nice!

Ik heb ook ergens gelezen over het onderdrukken van rijgeluid.
De rubbers in de portieren aanpakken en de wielkasten.

Maar ik weet even niet meer hoe ze dat precies deden. To be continued... 👍
MQ9
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 50
Berichten: 182
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 06.12.2020 - 08:30  ·  #29
Quote door koennie

Ik ben daar ook mee bezig, heb de twee voordeuren deels gedaan. Isolatie en ontdreuning.
Maak je geen zorgen, die roffel blijf je wel horen! Je hebt vooral last van ruis van de banden en wind, dat demp je hier mee voor een deel weg. Bijkomend voordeel is dat je deuren daarna klinken als een kluisdeur als je ze dicht gooit.


Hoe heb je dat gedaan? Ik heb de deurkaarten wel een laagje ontdreuning opgeplakt. Ben jij ook in de deur aan de gang gegaan?

t.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 16.12.2020 - 00:56  ·  #30
Quote door MQ9

Quote door koennie

Ik ben daar ook mee bezig, heb de twee voordeuren deels gedaan. Isolatie en ontdreuning.
Maak je geen zorgen, die roffel blijf je wel horen! Je hebt vooral last van ruis van de banden en wind, dat demp je hier mee voor een deel weg. Bijkomend voordeel is dat je deuren daarna klinken als een kluisdeur als je ze dicht gooit.


Hoe heb je dat gedaan? Ik heb de deurkaarten wel een laagje ontdreuning opgeplakt. Ben jij ook in de deur aan de gang gegaan?

t.


Volg hier wat ik er komende week mee ga doen:

topic.php?p=354723#real354723

Ontdreunen en isoleren. Tenminste, dat is het idee :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0