V70 2006 Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

..en ik ben supertevreden..!" :-)

 
 
 
 
 
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

V70 2006 Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 21:27  ·  #1
Ik heb momenteel een goedkope Kenwood DMX120BT in m'n auto zitten, aangesloten op de Volvo PA200 versterker.

Ik heb even een snelle RTA meting gedaan met REW en een Umik1.

Ik heb de Umik1 recht omhoog gemikt en op z'n kleine tripod op de center console gezet. Ik heb de bijbehorende 90-graden calibratie file gebruikt en RTA metingen gedaan in REW. (Periodic pink noise)

Ik zat zelf op de bestuurdersstoel en de laptop stond op de bijrijdersstoel, en de positionering van de mic was zoals gezegd niet geweldig dus het zijn een beetje losse-pols metingen, maar ze zouden toch een algemene indruk moeten geven leek me.

Resultaat:


Als we alles onder de 200Hz sowieso even vergeten (daaronder zijn de resultaten onbetrouwbaar).. Het valt me op dat er een behoorlijke tilt naar beneden is. op 20Khz zitten we echt tientallen dB' lager.
Ik heb alles een paar keer nagelopen en gemeten en bij mijn weten geen rare dingen gedaan / fouten gemaakt (famous last words).

Heeft iemand anders weleens metingen gedaan? Zo ja dan ben ik erg benieuwd naar de resultaten.


EDIT: Ik ga morgen de metingen eens doen met de Umik1 op oorhoogte.
Ik bedenk me net dat de mids/tweeters daar op afgesteld zijn, en dat de hoge tonen een stuk minder kunnen doorkomen als we zeg 30cm lager meten.

EDIT 2 :
Ik heb toch dankzij Koennie een probleem in mijn meet opstelling gevonden.
Dit is dus pas het begin van het verhaal, niet het einde..!

EDIT 3:: Mijn eerste meet-methodiek was gemankeerd, en mijn eerste interpretatie van de resultaten ook. Na nieuwe meting en voortschrijdend inzicht ben ik erg tevreden met het resultaat. Zie post topic.php?p=353670#real353670 voor uitleg!"
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 21:58  ·  #2
zeer interessante methode, ik doe het altijd op gehoor, maar dat is zeker niet betrouwbaar. Ben benieuwd naar je volgende metingen.
Wat wel belangrijk is, is je audio drager, wat heb je gebruikt? Waarschijnlijk heeft je HU geen cd speler, dus dan ben je aangewezen op mp3's of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat bijvoorbeeld spotify ook wisselend qua kwaliteit is, zeker als je HU geen aptx ondersteunt.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5010
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:05  ·  #3
Ehhh.
Waar heb je het over??????

:D
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:12  ·  #4
Quote door koennie

zeer interessante methode, ik doe het altijd op gehoor, maar dat is zeker niet betrouwbaar. Ben benieuwd naar je volgende metingen.
Wat wel belangrijk is, is je audio drager, wat heb je gebruikt? Waarschijnlijk heeft je HU geen cd speler, dus dan ben je aangewezen op mp3's of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat bijvoorbeeld spotify ook wisselend qua kwaliteit is, zeker als je HU geen aptx ondersteunt.


Daar heb je een punt.
Ik heb in REW een PPN (Periodic Pink Noise) sample van 50 seconden gegenereerd, die als wav op m'n telefoon gezet, en afgespeeld via Bluetooth.

De Kenwood DMX120BT zou APTX ondersteunen volgens de specs.

MAAR - aangezien het niet lossless is, kan ik me inderdaad voorstellen dat dat een groot verschil kan maken.
De metingen gaan er immers vanuit dat het echt een puur Pink Noise signaal is, en als dat niet lossless wordt overgebracht maar lossy heb je inderdaad geen idee meer of elke octaaf nog wel dezelfde energie heeft!

Mijn metingen zijn dus flawed zolang ik geen lossless signaal gebruik.

Ik zal dus toch alles open moeten maken om de aux audio input ergens toegankelijk te moeten maken zodat ik lossless meetsignalen kan gebruiken!

Dank voor het meedenken!
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:16  ·  #5
Quote door Plein69

Ehhh.
Waar heb je het over??????

:D


Frequentie respons metingen. Versimpeld uitgelegd - kijken of het geluidssysteem alle frequenties met hetzelfde volume afspeelt.

Als je naar de metingen kijkt, lijkt het dat naarmate de frequentie hoger wordt, ze zachter wordt afgespeeld.

In theorie zou die lijn dus horizontaal moeten lopen - dan heb je een "flat frequency response" en klinkt het geluid dat eruit komt in theorie precies zoals het is opgenomen.
(Voor de audio heads - laten we het simpel houden okee, en niet over house curves enzo gaan bakkeleien ;-)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:26  ·  #6
Kun je geen flac streamen? Dan kom je toch al dicht bij lossless.

En, er was iets niet in orde met het geluid toch? Doen beide woofers in de voordeuren het wel?
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:29  ·  #7
Quote door Pygmy

Quote door koennie

zeer interessante methode, ik doe het altijd op gehoor, maar dat is zeker niet betrouwbaar. Ben benieuwd naar je volgende metingen.
Wat wel belangrijk is, is je audio drager, wat heb je gebruikt? Waarschijnlijk heeft je HU geen cd speler, dus dan ben je aangewezen op mp3's of iets dergelijks. Ik moet zeggen dat bijvoorbeeld spotify ook wisselend qua kwaliteit is, zeker als je HU geen aptx ondersteunt.


Daar heb je een punt.
Ik heb in REW een PPN (Periodic Pink Noise) sample van 50 seconden gegenereerd, die als wav op m'n telefoon gezet, en afgespeeld via Bluetooth.

De Kenwood DMX120BT zou APTX ondersteunen volgens de specs.


misschien interessant om die eens op een stick te zetten en dan af te spelen? ook leuk om aptx te vergelijken met direct wav.
Ben ook wel benieuwd naar je equalizer en sound enhancements , er zit enorm veel in zon'n kenwood waar je het geluid mee kan veranderen, maar het wordt er niet altijd beter van. Denk dat je zo kaal mogelijk moet beginnen, maar dat zal je vast wel gedaan hebben.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:33  ·  #8
Quote door Doeke Dobma

Kun je geen flac streamen? Dan kom je toch al dicht bij lossless.

En, er was iets niet in orde met het geluid toch? Doen beide woofers in de voordeuren het wel?


Ik heb vandaag de boel opengehaald, losgehaald, en opnieuw aangesloten, waarna het allemaal lijkt te werken.
(Misschien geoxideerde connectors die nu weer contact maken? Volgende keer gebruik ik even contactspray voor ik het weer in elkaar zet)
Zoals de metingen laten zien doet alles het nu - je kunt in de grafiek zien dat links voor, rechts voor, links achter en rechts achter zo'n beetje dezelfde frequency response geven.

Uiteindelijk is de enige correcte manier om echte lossless input te gebruiken.
Maar of en hoeveel invloed het gebruiken van Bluetooth nou daadwerkelijk heeft op de metingen - geen idee.
Daarom zou het interessant zijn om ze eens over te doen via de aux input en de resultaten te vergelijken.
Helaas heb ik de aux niet aangesloten / toegankelijk gemaakt.. En nu het eenmaal werkt, voel ik er weinig voor om de boel wer uit elkaar te halen.

PS.
De camera is ook weer gefixt door het paarse kabeltje weer te verbinden - de handleiding is dus achterhaald, het paarse draadje is niet voor de parking guides maar om het beeld te flippen tussen front/rear cam.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 29.11.2020 - 22:37  ·  #9
Quote door koennie

misschien interessant om die eens op een stick te zetten en dan af te spelen? ook leuk om aptx te vergelijken met direct wav.
Ben ook wel benieuwd naar je equalizer en sound enhancements , er zit enorm veel in zon'n kenwood waar je het geluid mee kan veranderen, maar het wordt er niet altijd beter van. Denk dat je zo kaal mogelijk moet beginnen, maar dat zal je vast wel gedaan hebben.


Potverdikkeme, daar had ik helemaal niet aan gedacht - ik heb een USB ingang! :-D
Ik ga morgen lossless van USB stick spelen en meten!

Ik werk sowieso altijd met alle enhancements /eq uit. Enhancements hoef ik sowieso niet, en eq heeft pas zin als je een idee hebt van de basis metingen idd.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 01.12.2020 - 22:45  ·  #10
Zojuist een lossless 48Khz Periodic Pink Noise wav file afgespeeld vanaf een USB stick en opnieuw gemeten, dit keer met de microfoon op oorhoogte tussen de voorstoelen in.

Resultaat:



Ik heb even nagedacht en gelezen en heb nu een heel andere kijk op de zaak - ik ben erg tevreden over het resultaat!

Als we de gemiddelde lijn aanhouden van 37dB als eikpunt (De blauwe lijn), zien we dat tussen zegge 380Hz en 7.5Khz de afwijking niet meer is dan 7dB.
Dat is in mijn ogen best behoorlijk goed.

Dat frequentie gebied is toevallig ook net het belangrijkste gebied - dat is het gebied waar spraak zich bijna compleet in bevindt. Stemmen zullen dus goed klinken, en de meeste instrumenten ook.
Kortom, voor jazz en singer/songwriter muziek zit je gebeiteld :-)

(Voor wie wil weten hoeveel zo'n paar dB verschil nou echt uit maakt - je kunt hier zelf vergelijken : https://www.audiocheck.net/blindtests_level.php?lvl=6 )

Wat zien we verder? Dat de bas erg aangedikt is, en de hoge tonen afvallen.
Oeh, dan moeten we dat maar corrigeren met een EQ om de gemiddelde lijn weer plat te krijgen, niet?

Nee dus.

Harman Kardon's Floyd Toole heeft ontzettend veel onderzoek gedaan op dit gebied (als in, tientallen jaren) en heeft daar veel over geschreven.
Ik heb zijn industrie standaard werk "Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms" weer eens uit de boekenkast gepakt.

En wat is het punt - een compleet vlakke frequency response is alleen goed in een compleet anechoische ruimte - dwz dat de ruimte geen invloed op het geluid heeft (geen reflecties).

Zodra je met een real-world ruimte te maken hebt, klinkt een vlakke frequency response te schel.

Hier kun je zien hoe de frequency response eruit moet zien om in normale ruimtes het best te klinken voor "gewone mensen" en"ervaren luisteraars":



(Plaatje gekopieerd van https://www.researchgate.net/f…_283039780 )

...en dat lijkt opeens al een stuk meer op de frequency response zoals gemeten in de V70!
Soit, de bas is nog steeds te veel aangedikt en het hoog valt te veel af, maar dat is iets dat we met een beetje EQ best kunnen aanpassen naar eigen smaak.

Het belangrijke is dat het meest belangrijke gebied in het spectrum behoorlijk correct wordt weergegeven zonder dat er EQ nodig is.

EDIT: Wel belangrijk om te vermelden - ik heb een zgn. "7-seater" - extra bankje achterin, en daarom voor zover ik weet GEEN subwoofer!
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 926
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 01.12.2020 - 22:57  ·  #11
Heel interessant, dan is die weergave zo slecht nog niet!
Ik zou zo'n meting ook wel eens willen doen.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 01.12.2020 - 23:06  ·  #12
Quote door koennie

Heel interessant, dan is die weergave zo slecht nog niet!
Ik zou zo'n meting ook wel eens willen doen.


Ik ben nog nooit naar een meeting geweest, maar als er weer eens eentje zou zijn zou ik het best leuk vinden om m'n Umik1 en laptop mee te nemen om metingen te doen voor andere mensen.

Maar zoals je hier ziet - (goed) meten is 1 ding, juist interpreteren weer een heel ander ding...
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 07:30  ·  #13
Dat het geluid met Premium audio zo slecht nog niet is, had ik je zo ook wel kunnen vertellen.

Voor de rest wel interessant leesvoer...maar met audio speelt smaak een grote rol qua klankkleur, type muziek etc dus de een is de ander niet.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 47
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 12:08  ·  #14
Quote door Bolbo

Dat het geluid met Premium audio zo slecht nog niet is, had ik je zo ook wel kunnen vertellen.


Zeg je ook tegen mensen die hun auto op de rollenbank zetten dat je ze ook wel had kunnen vertellen dat hun auto "best wat vermogen" heeft? :-)

Quote

Voor de rest wel interessant leesvoer...maar met audio speelt smaak een grote rol qua klankkleur, type muziek etc dus de een is de ander niet.


Nee, de een is de ander niet. Als jij happy wordt van een Bass-boost knop moet je dat helemaal zelf weten!
Maar als je wilt weten of je audio goed weergegeven wordt - dwz, of wat eruit komt daadwerkelijk de originele opname zo goed mogelijk benadert - dan zul je toch echt moeten meten.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: V70 2006 Premium Audio performance - even een snelle RTA meting gedaan..

 · 
Posted: 02.12.2020 - 13:53  ·  #15
Ik word ook niet happy van een Bass Boost of Loudness knop en heb binnen budgetbeperkingen best een mooie home audio set (NAD-Dynaudio dus geen top maar wel bovengemiddeld afgaande op de standaardmerken) dus wel enig gevoel / interesse in dit onderwerp.
Maar hoe weet je dan dat de opname een vlakke curve vertoont? De artiesten of editors kunnen er toch ook voor kiezen om bepaalde elementen aan te dikken of te verzwakken? Ik denk maar aan Limit to your Love van James Blake of zo, daar lijken mij de bassen aardig aangedikt.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0