V70 automaat blijft vast in P

edens
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

V70 automaat blijft vast in P

· 
Posted: 10.04.2025 - 10:04  ·  #1
Na vele franse autos, + 2 x mercedes rij ik nu sinds 2018 een V70 automaat (benzine) uit 2000. Hoewel stugger dan een Franse auto, vind ik de passieve veiligheid (vooral in Frankrijk waar ik woon) het belangrijkste, en uiteraard méér dagwaarde .

Recentelijk.....blijft de bak vast zitten op P. Alléén wanneer warm.
Een automonteur vond een foefje: ::: starten, dan op W (winter) drukken (activeren) en dan komt de P stand vrij. ....!

De monteur zei dat "misschien" : de olie, met de warmte, te voeibaar is geworden, waardoor minder pressie.... ?
(De bak was 2jr geleden ververst.)

Iemand ervaring hiermee? Dank voor jullie meedenken! groet uit zonnig Bourgogne, PETER
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: V70 automaat blijft vast in P

· 
Posted: 10.04.2025 - 11:24  ·  #2
Als de olie 2 jaar geleden nog ververst is zou ik die niet direct verdenken, maar hoeveel km. geleden was dat?

De W-knop er om een hogere versnelling te gebruiken bij het wegrijden bij gladheid, om zo wielslip te verminderen. Op internet wordt gezegd dat de bak in de 3e versnelling start / wordt vastgezet bij lage snelheden. Dus blijkbaar zorgt die vaste waarde ervoor dat de P-stand wel wordt gedeactiveerd. Daardoor zou ik denken dat het iets elektronisch is en geen fysieke blokkade in de bak (want anders kon de W-knop die ook niet loskrijgen), dus wellicht is de sensor die de P-stand aan de pook registreert kapot (maar waarom dat enkel zou gebeuren bij warme bak is mij niet direct duidelijk)
Ik zou uitlezen (liefst met vida) om te kijken of er een elektronische fout geregistreerd is (om iig de sensor uit te sluiten).

Wat andere gedachten:
Kan je de hendel wel uit de P-stand bewegen maar blijft de bak intern in P staan, of is de hendel helemaal niet uit de P-stand te krijgen als de bak warm is? (zonder het W knopje in te drukken)

Intern in de bak regelt de P-stand een blokkeringspin, die ervoor zorgt dat de versnellingsbak fysiek geblokkeerd is in de P-stand. Die kan mogelijk door slijtage oid (bijv. van het bedieningsmechanisme) niet goed loskomen (bij warme bak) maar dan zou je dat denk ik in de bedieningshendel ook moeten voelen (als de bediening wel goed is).
Ik zou ook de verbindingen van de bediening eens langslopen, misschien is er ergens een busje versleten of gebroken waardoor de versnellingshendel niet meer goed de bak bedient (al lijkt dat onlogisch gezien het probleem enkel optreedt bij warme bak).

Selected quotes for multi-quoting:   0