V70N verlagen in combinatie met caravan?

V70 2.5T 2006

 
 
 
 
 
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 14:28  ·  #1
Ik vind onze V70 eigenlijk wat te hoog staan achter en voor (vooral achter). Ik ben dus een beetje aan het rond kijken voor een verlagingsset. Nu zitten er achter nivomats op. Aangezien we in de zomervakantie met caravan op vakantie gaan hangt er dus 1 keer per jaar een caravan achter.

Mijn oog is gevallen op een set van Heico. Hier zitten bilstein schokdempers bij (volgens mij B8) en Eibach verlagingsveren -30mm voor voor en achter. Dit zou dus de nivomats vervangen.

Iemand ervaring met de set van Heico?

Ik heb wel eens gelezen dat auto's met nivomat een lagere trekhaak hebben dan V70's met normale schokdempers. Ik vraag me dus af, gaat de caravan heel erg voor over hangen met een verlaagde V70 en nivomat trekhaak? Iemand ervaring hiermee?

Zakt een V70 nog veel in met belading als er eibach veren onder zitten? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de we overal over de grond schrapen wanneer de caravan erachter hangt. Hij mag best voorover hangen maar niet echt meer dan nu.

Ik heb ook nivomatverlagingsbrackets voorbij zien komen. Iemand toevallig ervaring daarmee? deze bedoel ik: link. Dan zouden de schokdempers kunnen blijven zitten en hoeft er voor niks te veranderen.

Zo hangt de caravan erachter met nivomats:


Auto in onbeladen toestand:
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 14:41  ·  #2
Om eerlijk te zijn vind ik 'm er nu ook al behoorlijk schuin achter hangen.
Heb zelf ook Nivomats en er heeft 9 jaar een Hobby caravan achter gehangen die vrijwel waterpas stond.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 14:44  ·  #3
Ik zie ze inderdaad ook meestal rechter hangen. Echter is het bij ons altijd zo al geweest. Het jaar daarvoor hing hij ook al redelijk schuin. Kogeldruk is trouwens niet te hoog. Die zit rond de 85-90 KG.

De foto hierboven is van 2016 en die hieronder van 2015. Zouden nivomats ook kunnen slijten? Ze zitten er nu ruim 230K onder. :think Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat ze het wel of niet doen en dus niet maar half.

Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 14:50  ·  #4
Ik denk dat Nivomats wel degelijk kunnen slijten, maar heb geen flauw idee hoeveel.
Wat misschien ook scheelt, ik zie nu dat jij een skikoffer en de achterbak afgeladen hebt.
Mijn vader had altijd alle spullen in de caravan liggen en niks in de auto, dat kan wellicht ook wat verschil maken.
Sabelhout
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 44
Berichten: 249
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 15:21  ·  #5
Quote door Jack van Iersel

Ik denk dat Nivomats wel degelijk kunnen slijten, maar heb geen flauw idee hoeveel.
Wat misschien ook scheelt, ik zie nu dat jij een skikoffer en de achterbak afgeladen hebt.
Mijn vader had altijd alle spullen in de caravan liggen en niks in de auto, dat kan wellicht ook wat verschil maken.


Het slimste qua wegligging is juist zoveel mogelijk in de auto; de meeste caravans houden toch al niet over qua laadvermogen. De onze officieel 210kg, maar in die tijd (1992) wogen ze zonder koelkast e.d. 🇳🇴

Ik merk bij mijn V70 wel dat hij, ondanks uitgekiende belading en juiste kogeldruk toch achter flink in de veren zakt. Voor komende vakantie met de caravan toch maar eens op zoek naar hulpveren.
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:12  ·  #6
Nope, maakt niet/nauwelijks iets uit. Zelfs met zware paardentrailer (1800kg) en volle bepakking zakt de auto niet door.
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:14  ·  #7
Stond je auto overigens al lang geparkeerd zo? Je Nivomats zakken namelijk wanneer de auto een tijdje stilstaat en komen tijdens het rijden pas weer op hoogte.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:17  ·  #8
Quote door Jack van Iersel

Stond je auto overigens al lang geparkeerd zo? Je Nivomats zakken namelijk wanneer de auto een tijdje stilstaat en komen tijdens het rijden pas weer op hoogte.

Nee niet echt, hooguit 5 minuten. Het inzakken bij stilstaan is mij ook bekend.
StefanCJ
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Utrecht
Berichten: 310
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:30  ·  #9
Overigens slijten nivomats ook gewoon net zoals 'gewone' schokbrekers. Afhankelijk van het gebruik van de auto is het beste er na 2 of 3 ton er echt wel vanaf. Zelf heb ik rond de 3.5 ton de nivomats vervangen en ik merkte overduidelijk verbetering.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:32  ·  #10
@StefanCJ
Merk je het verschil alleen met rijden of zag je het ook aan de auto? Daarmee bedoel ik wanneer de auto beladen is dat hij ook beter omhoog komt.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 16:45  ·  #11
Ik heb precies dezelfde V70 met nivomats en ik heb er ook over gedacht om hem iets te verlagen.

Maar ik ben blij dat ik het niet heb gedaan.

Wij gaan ook vaak met de veerboot bv naar Zweden of Noorwegen. Als de combinatie lager zou liggen kom ik niet eens meer zonder schade de boot op en af.
Drempels worden dan ook een probleem.

Als je gaat verlagen met andere veren en schokdempers is het niet alleen je x cm verlaging maar ook daarna x cm inzakking. Want je achterkant komt niet meer automatisch omhoog.

En inderdaad wij hebben een lagere trekhaak dan iemand zonder nivomats.

Als je het echt perse wilt dan zou ik voor brackets gaan. Dan weet je in ieder geval zeker dat je 3 cm omlaag gaat en niet meer.
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 17:17  ·  #12
Zelf nivomats eronder en moet zeggen wil niet anders, groot nadeel van verlagen is de kortere veerweg welke overblijft, dit in combi met de kleine 1,8 ton waarmee je eigenlijk altijd onderweg bent(weeg de V maar eens), en drempels en het subframe komen al snel met elkaar in contact, indien de veerpoten voor wat ouder worden, en bij het wegrijden vanaf de drempel nog even een kras van de trekhaak.

Maar ik zeg het vaker ieder zijn ding, wij hebben de V voor zijn veiligheid en hoog komfoor, en er zijn er welke dat komfoor in lage banden en strakke vering vinden.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 17:46  ·  #13
Bedankt allen voor jullie reacties tot zover.

Aangezien de V70 nu al zo ver doorzakt met caravan lijkt mij het niet verstandig om brackets te monteren. De conclusie is dus dat de nivomats wel zijn versleten.

Wat ik me eigen af vraag, zou hij met eibach veren en andere schokdempers niet op hetzelfde niveau staan dan met versleten nivomats. Doordat de verlagingsveren stugger zijn denk ik dat de auto dan minimaal in zakt.

Iemand plaatjes of ervaring met een volgepakte V70 met eibach veren?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 18:07  ·  #14
Quote

Kogeldruk is trouwens niet te hoog. Die zit rond de 85-90 KG.


Niet hoog maar stevig te noemen lijkt me.
Mag de dissel van je caravan dit gewicht afgeven en wat mag de auto hebben?

Ik heb een Fendt 470TF en daar zet ik de kogeldruk tussen de 65 en 70kg. Meer dan genoeg in mijn situatie en de combinatie rijdt snaar strak. Ga je lager zitten dan heb je gauw een nerveus gevaarte achter je hangen.
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 24
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4890
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: V70N verlagen in combinatie met caravan?

 · 
Posted: 27.10.2016 - 18:16  ·  #15
Quote door Steve

Quote

Kogeldruk is trouwens niet te hoog. Die zit rond de 85-90 KG.

Niet hoog maar stevig te noemen lijkt me.
Mag de dissel van je caravan dit gewicht afgeven en wat mag de auto hebben?

Caravan mag 100 KG hebben. Auto heeft 85 KG als max dus zitten netjes binnen de marge. Dit is trouwens niet een hele nauwkeurige meting, kan goed 10 kg minder zijn. Met een lagere kogeldruk hangt hij nog steeds door. Hij komt nooit terug op zijn oorspronkelijke hoogte. Ook met deze kogeldruk ga ik ervan uit dat een setje goede nivomats terug op zijn oorspronkelijke niveau komt.

Met dezelfde kogeldruk hangt hij wel netjes recht achter onze V70 D5 AWD.
Quote door Steve

Ik heb een Fendt 470TF en daar zet ik de kogeldruk tussen de 65 en 70kg. Meer dan genoeg in mijn situatie en de combinatie rijdt snaar strak. Ga je lager zitten dan heb je gauw een nerveus gevaarte achter je hangen.

Jij hebt een R toch? Als ik mij niet vergis is deze standaard al verlaagd. Gaat dit goed met drempels?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0