V70nn - verstand versus emotie

 
 
 
 
 
falconseville
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 54
Geregistreerd: 07 / 2019
Subject:

V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 14:55  ·  #1
Je kent het wel, het gras is altijd groener bij de buren (V70nn 2.5T), zeker nu naast mijn zus (V70 2.0D) ook mijn vader een V70 (T5) heeft. Ik rijd 2 jaar met plezier in mijn eigen V70 2.4T met 235pk uit 2001 maar nu toch echt verder aan het kijken. Mijn idee is om aankomend zomer een V70nn te kopen. Ik weet dat het nog winter moet worden, maar voorbereiding is de helft van het plezier.

Ik wil er ongeveer 15k aan uitgeven. Kilometerstand tussen de 140k en 180k. En daarnaast zijn mijn eisen: benzine, automaat, navigatie, xenon verlichting, parkeersensor en hij moet er "dik" uitzien. Daarnaast hoeft hij niet perse van het bouwjaar te zijn van de facelift met dubbele bult in het dashboard, maar wil wel graag het nieuwere stuur ten opzichte van de allereerste V70nn.

En dan verstand versus emotie.
Waar ik in eerste instantie op focus is de 2.0T R-design. Zien er allemaal "dik" uit aan de buitenkant met mooie velgen, spoiler en wat alu-design elementen. En een prima verbruik. Maar een 3.0 T6 AWD is toch wel erg vet. Maar dat verbruik...Dus qua motoren komt het op dit neer:
- 2.0T + Obbetune = verstand maar ook een klein gemis, want geen 5 cilinder.
- 3.0 T6 AWD = pure emotie
- 2.5T (AWD) + Obbetune = de perfecte combinatie tussen verstand en emotie? Helaas is het moeilijk een 2.5T te vinden die aan alle eisen voldoet.

Daarnaast nog overwogen naar een T4 of 3.2 te kijken. Voor de T4 geldt, die moet er dan TOP uitzien. De 3.2 moet er TOP uitzien en AWD hebben. Wat vind ik dan top? Deze bijvoorbeeld:

T4


2.0T


Om uit te maken of mijn verstand of mijn emotie gaat winnen, hebben ik jullie hulp nodig. Vandaar onderstaande vragen:
- Wie kan mij wat vertellen over het verschil tussen een 2.0T of een 3.2 qua rijden en vermogen? Welke motor heeft de voorkeur?
- Ik lees nogal wat horror verhalen over de R-design stoelen van de 2.0T. Dat deze op langere afstanden erg oncomfortabel worden vanwege de naden in de stoel. In hoeverre is dit een echt probleem van deze stoelen?
- Zit er een significant verschil in de betrouwbaarheid van de facelift (T4) en de 2.0T?
- Hoe zit het met de automaten die in deze auto's (2.0T/3.0 T6) zitten? Zijn dit de Powershift automaten die altijd tot problemen leiden (lijden)?
- Hoe moeilijk of makkelijk is het om een achteruitrij-camera in te bouwen (indien niet aanwezig) in de RTI navigatie?
- Nog specifieke tips waar ik op moet letten bij aankoop van een V70nn benzine?

Ben benieuwd naar jullie mening en input!
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 15:05  ·  #2
Gezien de eis van een automaat kan je de T4 maar beter links laten liggen.
Aan die T4 zou dan namelijk een Powershift automaat gekoppeld zitten, en die wil je niet...
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5014
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 15:09  ·  #3
Ik heb de T6 in full options.
Ja verbruik is dik maar rij niet veel kilometers.

Deze heeft de 6 traps Aisin versnellingsbak.
Waarom T6.
Een turbo icm caravan (1600kg) vind ik een must.
Ja het had ook een 2.5T kunnen zijn maar 285PK en awd is een heerlijke combi.

Aandachtspuntjes bij de NN.
Onderzijde is gevoeliger voor roest.
De kwaliteit van de NN is in mijn opinie minder als de N.

Ga eens rijden en ervaren wat de verschillende blokken doen kwa ervaring.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 15:39  ·  #4
Overigens is de V70 T4 op jouw plaatje wel voorzien van een erg fraaie bumperspoiler op de achterbumper.
Die had ik nog niet eerder gezien...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2197
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 16:08  ·  #5
De T4 tot en met MY 2014 is qua tuning al behoorlijk opgerekt, het is een 1.6 liter motor (een evolutie van de Yamaha/Ford motor van de Focus uit 1998) waar atmosferisch 100 pk vanaf komt (C30/S40/V50 1.6) en met turbo 150 pk (V40, V60 T3) of 180 pk (V70, S80 T4). Het is een erg betrouwbare motor, maar de automaat is (zoals al opgemerkt) dat bepaald niet. Zelfde geldt voor de 2.0T, dat is de direct ingespoten turbo-versie van de Mazda/Ford 2.0 motor die in het instapmodel V70 zat, waar eveneens een Powershi(f)t automaat aan is gekoppeld. Ik ben gestopt met het tellen van de horrorstories rond Powershifts die instorten, met een hele dure revisie tot gevolg.

Binnen jouw budget komen trouwens behalve 2.5T ook 3.0 T6 AWD tevoorschijn. Je hebt alle tijd, dus kijk rustig rond en sla toe als er eentje voorbij komt die binnen je smaak valt. Autoverkopers hebben het de komende 5 weken bijzonder rustig...
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 718
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 16:19  ·  #6
Quote door Kuip

Gezien de eis van een automaat kan je de T4 maar beter links laten liggen.
Aan die T4 zou dan namelijk een Powershift automaat gekoppeld zitten, en die wil je niet...


Het is een 1.6 met 180 pk. Wel mooie R-Design uitvoering, jammer van de enkele uitlaat <_<

Quote door Kuip

Overigens is de V70 T4 op jouw plaatje wel voorzien van een erg fraaie bumperspoiler op de achterbumper.
Die had ik nog niet eerder gezien...


Dit is gewoon de R-Design bumperspoiler, is dezelfde als op de 2.0T op de foto eronder.
Misschien lijkt hij anders door de lichtval?
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 64
Berichten: 2396
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 16:42  ·  #7
Als je voor de 6 cilinder gaat zou ik niet de 3,2 nemen maar de 3,0 oftewel de T6.
Verbruik is pittig bij vnl korte ritten maar met afstanden is dat zeker te doen.
Ik heb nu de T6 en heb recent een 3,2 van de garage meegekregen. En dat was voor mij een duidelijk bewijs dat de T6 echt een fijner blok is dan de 3,2. Meer vermogen, sneller, stiller, verfijnder.

Ik rijd maximaal 15.000 km per jaar. Hiervoor ruim 8,5 jaar een 2,5 T AWD Geartronic gehad en daarmee was het gemiddelde verbruik, gemeten over 8 jaar, door mijn hele rustige rijstijl 1 op 9,65.
Als ik nu met de T6 op een gemiddelde van 1 op 8 uit ga komen dan scheelt met dat circa 320 liter per jaar. En dat verschil in brandstofkosten zal op jaarbasis circa €500 bedragen, en dat is gezien de totale kosten van dit soort wagens voor mij te overzien.
De wegenbelasting van de T6 is gelijk aan die van de 2,5T die ik had, vallen beide in dezelfde gewichtsklasse.
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 653
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 17:26  ·  #8
Quote door dbs1


Quote door Kuip

Overigens is de V70 T4 op jouw plaatje wel voorzien van een erg fraaie bumperspoiler op de achterbumper.
Die had ik nog niet eerder gezien...


Dit is gewoon de R-Design bumperspoiler, is dezelfde als op de 2.0T op de foto eronder.
Misschien lijkt hij anders door de lichtval?


Klopt, maar ik had nog nooit een R-design bumper gezien met maar 1 uitlaat; dacht dat ze er alleen maar waren met dubbele uitlaat.

Weer wat geleerd...
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39714
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 18:14  ·  #9
Quote door falconseville

- Ik lees nogal wat horror verhalen over de R-design stoelen van de 2.0T. Dat deze op langere afstanden erg oncomfortabel worden vanwege de naden in de stoel. In hoeverre is dit een echt probleem van deze stoelen?


Toen ik de vorige V70 nog had, heb ik een dag een V 70 R-design meegehad.
Op voorhand een leuke deal gemaakt, maar inderdaad, afgehaakt op de stoelen (na 2 uur rijden flink last van het gestel).
Later kwam ik erachter dat ze ook zijn geleverd met sportstoelen (geheel zwart) en die geven geen enkel probleem op de lange afstand.
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 18:19  ·  #10
Misschien ook kijken, als je het belangrijk vind, naar een zo goed mogelijke geluidsinstallatie. Achteraf upgrade zoals bij de N is niet mogelijk.
Dimitri-Turbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwveen
Leeftijd: 42
Berichten: 1262
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 18:33  ·  #11
Ik heb een compleet dealer onderhouden V70 2.0T R-design 2 maanden geleden gekocht bij de Volvo dealer in Mijdrecht en geen moment spijt van gehad.
Lekker vermogen, fijn verbruik en nog als nieuw binnen en buiten.
De auto zo gekocht..


Maar ik ben ook gek van auto's en inmiddels al het één en ander aan de auto verspijkerd en inmiddels staat die er zo bij :)
Ik wilde een eerlijke, mooie en goed onderhouden auto met garantie en bij de dealer vandaan.. het uiterlijk kun je zelf naar wens veranderen vind ik.. of laten als je dit zo mooi vindt. Ik heb dus beetje 'verbouwt' maar wel op een nette manier en nu is de auto zoals ik hem zou bestellen als ik nieuw had kunnen bestellen.

Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 18:44  ·  #12
Quote door falconseville

<knip>...Om uit te maken of mijn verstand of mijn emotie gaat winnen, hebben ik jullie hulp nodig. </knip>

Ik ben geen psycholoog, maar zo lezend heb je helemaal niemand nodig...
Het wordt gewoon een mooie, vette 3.0 T6 AWD, enjoy! :D
Wimwerf
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 48
Berichten: 360
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 19:10  ·  #13
Hahaha. Was het maar zo simpel...
V70-2.5FT
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 74
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 19:58  ·  #14
Zal er los van het verschil in brandstof kosten ook niet een klein verschil zitten in onderhoudskosten van een T6 awd. Ik heb er nooit mee gereden, maar het schijnt een ontzettend potente motor te zijn die altijd bij de les is. Er komt alleen wel een hele hoop extra techniek bij kijken. Ik weet niet of je zelf wil gaan sleutelen? Maar het is daar in het vooronder een krappe bedoening. Ik vind dat bij een 2.0T of 2.5t nog wel meevallen.
Mistique
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 45
Berichten: 141
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: V70nn - verstand versus emotie

 · 
Posted: 15.12.2020 - 20:11  ·  #15
Omdat je voor een R-design gaat, zal ik altijd qua velgen en interieur voor deze spec gaan.
( Foto's van mijn auto )



 
Selected quotes for multi-quoting:   0