V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 
 
 
 
 
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 19.01.2023 - 23:15  ·  #1
Beste tankbestuurders, mijn V70R uit okt 2003 maakt bij accelereren een rot lager geluid.
De AWD werkt nog prima, alleen maakt deze een geluid.
Ik heb de haldexpomp stekkertje los gehaald en nu is het geluid weg.

Afgelopen week heb ik de v70 op de brug gehad en m’n vader ging gas geven en ik luisteren waar het geluid vandaan komt. Conclusie is dat de voorste homokineet lager van de cardanas rot is.

Heeft iemand tips ik hoe deze moet vervangen?
Uiteraard even de uitlaat demonteren, cardanas op de Haldex kan gewoon vast blijven zitten toch?
Of is het makkelijker om hem helemaal even te demonteren?

Weet iemand waar ik het lager het beste kan bestellen en welk merk?
AUTODOC heeft de volgende merken: GSP / NTY / Pascal / Febest / Meyle
Variërend van 36 euro tot 295 euro.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 21.01.2023 - 14:14  ·  #2
De homokineten zijn wanneer je de as gedemonteerd hebt vrij eenvoudig van de as af te halen. Zit volgens mij alleen vast met een borgring.
Controleer ook zeker even je steunlager en het kruisstuk.

Ik heb mijn as ooit laten reviseren en balanceren bij van der Werf Technical Solutions

Ook niet onbelangrijk, controleer de vrijeslag die je haakse overbrenging heeft op je bak. Als er speling zit moet je de tussenbus vervangen. Wacht je daarmee dan komt je haakse overbrenging ook aan de beurt als dat niet al het geval is.

De voorste homokineet heeft te lijden door de warmte van de uitlaat bocht die daar vlak langs loopt.. Daarom gaat die kapot en de achterste heeft dan nog geen problemen.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 23.01.2023 - 17:09  ·  #3
Hoi Steve, bedankt voor je antwoord, ik had je topic ergens gelezen idd!
De verbindinsmof van da HO staat idd ook op de planning, als je tandjes plat zijn ben je idd verder van huis....

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ophanglager niet zomaar te vernieuwen was, maar misschien is dat wel bij een ander bouwjaar. Er zijn zoveel verschillende assen gebruikt zag ik.
Bijv. bij de XC90 zitten de homokineet lagers voor en halverwege, en de kruiskoppeling pas op de haldex.

Quote door Steve

De homokineten zijn wanneer je de as gedemonteerd hebt vrij eenvoudig van de as af te halen. Zit volgens mij alleen vast met een borgring.
Controleer ook zeker even je steunlager en het kruisstuk.

Ik heb mijn as ooit laten reviseren en balanceren bij van der Werf Technical Solutions

Ook niet onbelangrijk, controleer de vrijeslag die je haakse overbrenging heeft op je bak. Als er speling zit moet je de tussenbus vervangen. Wacht je daarmee dan komt je haakse overbrenging ook aan de beurt als dat niet al het geval is.

De voorste homokineet heeft te lijden door de warmte van de uitlaat bocht die daar vlak langs loopt.. Daarom gaat die kapot en de achterste heeft dan nog geen problemen.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 23.01.2023 - 18:37  ·  #4
Het tussenlager kon bij die van mij alleen vervangen worden omdat de as uitgeklaard ging. Er zat ook speling op het kruisstuk. Die is ook vernieuwd en nu voorzien van een smeernippel.

Het geluid wat ik hoorde was alsof een kabouter met theelepels op de cardanas aan het tikken was.

Als jij een lager hoort gieren/ruisen dan is dat dus wel wat anders.

Als de tandjes van je verbindingsbus ingeslagen zijn controleer dan ook echt heel goed de spiebanen op de as van de haakseoverbrenging. Bij die van mij leken ze nog goed, totdat Martin de haakse overbrenging uit elkaar haalde om er goed op te kunnen kijken……
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 23.01.2023 - 18:52  ·  #5
Mijn Voorste homokineet lager is stuk en die maakt een gierend geluid ;)

M'n kruiskoppeling, tussenlager en achterste homokineet zijn gewoon stil.
Ook m'n AWD werkt nog perfect, dus ga er vanuit dat de tandjes op m'n HO nog prima zijn, maar die bus ga ik prevetief vervangen.

Hoe monteer je dan een nieuw tussenlager, kun je die kruiskoppeling eraf schroeven en schuif/pers je dan het nieuw lager erop?
Wat bedoel je met uitgeklaard?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 23.01.2023 - 19:03  ·  #6
Uitgeklaard = uit elkaar

Autocorrectie is soms niet logisch

Kruisstuk zit er tussen gelast.
Zit het lager in je haakse overbrenging? Meestal als een homokineet niet fris meer is dan knarst en rammelt er iets. Die gieren niet.
Lijkt mij dan meer op het lager van de haakse overbrenging die je hoort.

Spiebanen waar ik het over heb zijn niet de tanden van de overbrenging maar waar de verbindingsbus op aangrijpt.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 23.01.2023 - 19:56  ·  #7
Aha, dus wel gelast, dat vermoede ik al!

Ik weet niet welke woorden het beste bij het geluid past, maar knarsen en rammelen past er ook wel bij idd haha.
Alsof er een helikopter opstijgt ofzo. De homokineet swabbert ook. Onbelast wanneer de haldexpomp ontkoppeld is, is er geen geluid. Als het de HO lager zou zijn zou je deze ook onbelast moeten horen omdat hij dan net zo snel draait.
Misschien zit ik er wel helemaal naast hoor, Ik ga zo'n lager bestellen, en laat weten INCLUSIEF foto's hoe het afgelopen is ;)

Je bedoelt toch die holle bus tussen de versnellingsbak en HO?

Quote door Steve

Uitgeklaard = uit elkaar

Autocorrectie is soms niet logisch

Kruisstuk zit er tussen gelast.
Zit het lager in je haakse overbrenging? Meestal als een homokineet niet fris meer is dan knarst en rammelt er iets. Die gieren niet.
Lijkt mij dan meer op het lager van de haakse overbrenging die je hoort.

Spiebanen waar ik het over heb zijn niet de tanden van de overbrenging maar waar de verbindingsbus op aangrijpt.
Foeksiefoeks
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostzaan
Berichten: 67
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: V70R 2003 AT Voorste homokineet lager cardanas rot

 · 
Posted: 03.03.2023 - 10:43  ·  #8
Afgelopen week de voorste homokineetlager vervangen van de tussenas.
Geluid is iets minder maar niet weg helaas :(
Zelf vermoed ik nu het tussenlager/ophanglager dat daar heel veel speling in zit en de as begint te zwabberen bij belasting.
Het rubber ziet er niet verdroogt of gescheurd uit, maar is wel heel slap.
M'n as laten reviseren bij eric van de werf kost ongeveer 900 euro + 400 km rijden.

Een splinternieuwe as op autodoc of RD carparts kost ronde de 420-480 euro.
Heeft iemand daar ervaring mee?

Weet iemand ook hoe je de tussenas bij de haldex los krijgt? Hij zit muurvast, natuurlijk zijn alle boutjes los ;) is daar een foefje voor?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0