vakantiegedoe enzo/koppeling?

 
 
 
 
 
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:17  ·  #1
Zozo, we hebben de weekjes wel weer meegemaakt. Zou vorige week op vakantie naar Denemarken; onderweg koffiestop bij GRUNNS60 gepland, die lag toch op de route en altijd gezellig. Na 15 km gestrand bij Hajé op de A6 met een kapotte dynamo. ANWB was gelukkig snel ter plekke en heeft me met een noodaccu naar huis geholpen.

Daar met wat telefoontjes een nieuwe dynamo bij Robarcko B.V. (almeers dynamofabriekje/revisiebedrijf/importeur) geregeld voor 180 euro, nieuwe multiriem (1853mm ipv de veel te strakke geadviseerde 1838mm) en na een paar uurtjes sleutelen konden we op pad. Groningen helaas over moeten slaan.

Echter: op heen en terugweg twee keer gehad bij optrekken van de auto bergop in een hoge versnelling: getril door de hele auto en behoorlijk vermogensverlies. De eerste keer ging ook het 'management spoed' lampje branden, dat later gelukkig weer uit ging.

De tweede keer bleef dat weg. Ik dacht de eerste keer aan een onverklaarbare serie misfires, maar de tweede keer leek dit meer op een niet pakkende koppeling. Nou heb ik al een tijdje het gevoel dat de koppeling af en toe 'plakt', dus ik denk zelf aan een lek druklager.

Er moet, gezien de foutmelding, een foutcode zijn opgeslagen, maar helaas is m'n dice kennelijk stuk (iemand in Almere die m even kan testen?).

Dat wordt natuurlijk weer een k-klus om op te lossen.

Jullie gedachten?
The_ike_master
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 42
Berichten: 346
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:20  ·  #2
Hmm lastig. Dual massa vliegwiel misschien?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:24  ·  #3
Een kapot dualmassa vliegwiel hoor je wel.
En zelfs daarmee had ik geen probleem met schakelen, enkel dat hij lawaai maakt als je de koppeling intrapt.

Meestal doet hij het continu als hij kapot is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:27  ·  #4
Zou toch eerst gaan voor een van de cilinders, wat dan ook. lpg onsteking etc etc. bij koppelingsproblemen gaat motormanagement volgens mij niet branden. of of je stemming goed te maken: twee problemen :lol: :'( als je koppelingscilinder lekt moet je remvloeistof verliezen lijkt me. Oja als je dr nu verder geen last van hebt.....
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:30  ·  #5
:D Don't fix it if it ain't broken, bedoel je?

Remvloeistof verlies ik niet, gelukkig. Ja, die foutmelding heb ik hetzelfde over zitten denken.

Misschien de bobine's ook maar eens nalopen; dat lijkt me sowieso niet verkeerd bij 440.000km. Ze gaan onder mijn regime ook alweer zo'n anderhalve ton mee.

Da's dan wel het nadeel van een auto 'erbij'. Je hebt ook gelijk het onderhoud voor twee ;-).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5836
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:34  ·  #6
Precies en idd even dice weer aan de praat helpen. kun je mogelijk zien welke cilinder of wat er anders gebeurd is. wat is er mee gebeurd?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 11:47  ·  #7
Geen idee. Wel USB verbinding, maar geen communicatie met de auto. Ook een andere Volvo geprobeerd; idem. Weet niet of het aan de pc of aan de dice ligt. Heb ff iemand nodig die ook een dice met pc heeft, dan kan ik even uitwisselen.

foutmelding 'auto ouder dan '99 of CT/CAN werkt niet. connectie met CANBUS niet mogelijk' oid.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 12:05  ·  #8
Die van mij werkt ook niet altijd, ik,los het op door de dice opnieuw in te pluggen vida opnieuw te starten en meestal werkt het dan gelijk.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 12:21  ·  #9
al enkele malen geprobeerd.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 12:43  ·  #10
Ff naar apeldoorn rijden....... Kun je de mijne testen
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 20:36  ·  #11
Ik zag deze week een zelfde auto op een autotrailer met caravan erbij en dacht even dat jij dat was. Gelukkig dat dus niet geweest.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 22:55  ·  #12
He Enno hoe kan ik jou nou vergeten. Ik bel je morgen even.
Volvomannen
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeist
Leeftijd: 54
Berichten: 332
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 03.08.2016 - 23:13  ·  #13
Hi Grrroove, of mag ik Dude zeggen? :D

Anyhow, even terug naar de basis voor grondige analyse:
Je schreef trillen bij optrekken bergop in hoge versnelling, en vervolgens heb je een verdenking richting druklager wegens "plakken" van koppeling. Ik kan dit niet rijmen.

1. Klopt mijn aanname dat je bedoelt dat je rijdend in een hoge versnelling de berg op reed, dus voet van de koppeling? Zou tegen de berg op optrekken (vanuit stilstand) uiteraard juist in lage versnelling verwachten. Bij vanuit stilstand in hoge versnelling optrekken is trillen toch een gebruikelijk verschijnsel, zou ik zeggen. Graag verduidelijking.

2. Als koppeling niet goed lost door lek druklager, dan zou je ook problemen moeten hebben met inschakelen van versnelling. Is dat zo?
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 07:24  ·  #14
Quote door Volvomannen

Hi Grrroove, of mag ik Dude zeggen? :D

Anyhow, even terug naar de basis voor grondige analyse:
Je schreef trillen bij optrekken bergop in hoge versnelling, en vervolgens heb je een verdenking richting druklager wegens "plakken" van koppeling. Ik kan dit niet rijmen.

1. Klopt mijn aanname dat je bedoelt dat je rijdend in een hoge versnelling de berg op reed, dus voet van de koppeling? Zou tegen de berg op optrekken (vanuit stilstand) uiteraard juist in lage versnelling verwachten. Bij vanuit stilstand in hoge versnelling optrekken is trillen toch een gebruikelijk verschijnsel, zou ik zeggen. Graag verduidelijking.


Ja, maar anders dan anders. A. Was ik al gewoon op vaart en gaf een klein beetje gas bij. B was het in denemarken en daar is de hoogstw berg 170 meter. T was alsof bij gas bijgeven er juist vermogen wegviel.

Quote

2. Als koppeling niet goed lost door lek druklager, dan zou je ook problemen moeten hebben met inschakelen van versnelling. Is dat zo?

nooit.
musje83
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 293
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: vakantiegedoe enzo/koppeling?

 · 
Posted: 04.08.2016 - 11:35  ·  #15
Dat trillen en vermogensverlies heb ik ook zo nu en dan (eens per zoveel duizend km), meestal bij constante snelheid, waardoor ik het vaak wat later opmerk. Als ik dan gas geef ter controle, schudt de hele auto, kom ik niet vooruit en gaat inderdaad het motormanagement lampje knipperen + melding 'service spoed'. Dan schakel ik, tijdens het rijden, over op benzine. Paar kilometer verder schakel ik weer terug op LPG en voilá, probleem verholpen. Inmiddels kan ik dit al in een eerder stadium herkennen en schakel ik op benzine vóór de foutmelding(en).

Had dit probleem bij mijn vorige S60 en nu met mijn huidige ook weer. Beide 2.4 blokken met Vialle LPG.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0