veerpoot ''revisie''

 
 
 
 
 
jeroen83
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: voorne putten
Leeftijd: 40
Berichten: 85
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 29.11.2014 - 20:13  ·  #1
Goedeavond,

Ik heb even een vraag wat betreft de veerpoten aan de voorzijde.
Heel af en toe hoor ik als ik stuur met stilstaande auto een licht schurend geluid vanuit de veerpoten komen.

Nu wil ik de veerpoten ''reviseren'' met nieuwe rubbers, welke heb ik nodig? ik begreep een veerpootrubber die bovenop zit, een veerpootlager en waar zit deze? en ik denk zelf van die rubbers die om je veren zitten. Zitten deze btw onder en boven?

Waar deze te bestellen, ik heb ervaring met het lashalen van veerpoten en veren en ben in het bezit van meerdere veerklemmen.

Gr
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 30.11.2014 - 13:39  ·  #2
Dit is het rubber wat bovenop de veer zit:

http://www.parts4swedes.nl/nl/…-s80-xc90/

En waarschijnlijk zijn de toplagers ook niet fris meer.

http://www.volvo-parts.nl/nl/s…-4015.html (weet niet of dit exact de juiste is)

Je kunt de hele veerpoot uitbouwen en dan de veren opspannen en de onderdelen vervangen. Als je een beetje bekend bent met de materie is het niet moeilijk. Wel opletten dat je na monteren weer moet uitlijnen, het camber kan verkeerd staan.
jeroen83
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: voorne putten
Leeftijd: 40
Berichten: 85
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 30.11.2014 - 13:45  ·  #3
Ok bedankt, ik ga hiermee is aan de slag.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 30.11.2014 - 14:03  ·  #4
In het geval van de rubbers, IPD heeft een heavy duty versie.
Deze hebben ook een versteviging in het gat waar de bout doorheen gaat van de schokdemper. Hier schijnen de originele rubbers nogal eens te scheuren en dit is nu dus niet meer mogelijk.
Ik heb zelf de IPD versie, kost niet zo gek veel meer maar je merkt het verschil wel goed als je ze in je handen hebt
jeroen83
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: voorne putten
Leeftijd: 40
Berichten: 85
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 11:24  ·  #5
is het nog verstandig om andere delen van de poot preventief te vervangen, valt me wel op dat je meerdere onderdelen bij meerdere webshops vandaan moet halern.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3165
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 12:05  ·  #6
Ik heb de lagers, rubbers (iPd), schokbrekers, draagarmen en stabilisatorstangetjes ( ook iPd) gedaan.
Dan ben je er gelijk klaar mee.
jeroen83
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: voorne putten
Leeftijd: 40
Berichten: 85
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 12:07  ·  #7
ok, en waar vind ik die ipd rubbers (ben nieuw in het volvo wereldje) moet zeggen dat de draagarmen stuurkogels
en fusee al gedaan zijn. alleen miss nog de stabilisator rubbertjes
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:16  ·  #8
Ik heb ze tot nu toe alleen in amerika gevonden (Bij ipdusa of fcpeuro bijvoorbeeld). Duits alternatief is Meyle HD. die vind je bijvoorbeeld goedkoop bij http://www.teilando.de/

Maar ik ben ook wel benieuwd waar je in europa IPD onderdelen vandaan haalt.
jeroen83
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: voorne putten
Leeftijd: 40
Berichten: 85
Geregistreerd: 11 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:18  ·  #9
Ow ok. Ik heb gewoon maar de originele besteld. Via de twee websites bovenaan.
En maar gelijk twee van de rubbers die onderaan je veerschotel zitten waar je veer op rust.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:34  ·  #10
Quote door grrroovedude

Ik heb ze tot nu toe alleen in amerika gevonden (Bij ipdusa of fcpeuro bijvoorbeeld). Duits alternatief is Meyle HD. die vind je bijvoorbeeld goedkoop bij http://www.teilando.de/

Maar ik ben ook wel benieuwd waar je in europa IPD onderdelen vandaan haalt.


European Tuning levert IPD en performance-parts.nl
In het geval van die laatste staat niet alles op de site, maar met een berichtje is wel alles leverbaar voor zover ik weet.

Mijn bestelling bij IPD heb ik overigens ook in Amerika gedaan, wist op dat moment niet beter dan dat het alleen daar kon.
En had voor andere IPD delen (de rubbers) de mazzel dat iemand hier in Nederland er vanaf moest omdat hij een andere auto had gekocht voordat het spul gemonteerd zou worden.

Bij mij is alles vervangen, topmounts, rubbers, veren en schokdempers.
Ik heb ervoor gekozen om een Bilstein B12 kit te nemen omdat ik niet helemaal tevreden was met het weggedrag.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 01.12.2014 - 13:51  ·  #11
Thanks.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 24.04.2016 - 08:03  ·  #12
Ben van plan binnenkort ook de veerpootlager en het veerpootrubber te vervangen omdat er aan 1 kant wat speling onder motorkap te zien is. Beide kanten maar doen en ook maar gelijk een nieuw setje schokbrekers als ik toch bezig ben (de huidige zullen na 275k wel hun beste tijd gehad hebben).
Zijn er nog andere onderdeeltjes om mee te vervangen? Ik lees iets over de stabilisatorstangetjes, kost ook de wereld niet zag ik.

Naast de veerpootspanner is geen ander speciaal gereedschap voor nodig denk ik?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 24.04.2016 - 12:51  ·  #13
draai iig op het moment dat je begint, terwijl de auto nog op zn wielen staat, de moeren boven op los en haal deze eraf ,verwijder de rubber stop en los de daaronder liggende kruismoer. dat scheelt nogal wat gedoe bij het losdraaien. en de bouten waarmee de schokbreker op het fusee vastzit moeten vervangen worden. Dit ivm rek in de bouten.


en hou er rekening mee dat de stab stangetjes los geflext moeten worden. inbus of torx in de bout is vaak verrot.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 03.05.2016 - 16:20  ·  #14
Heb inmiddels de spullen binnen en maar een afspraak gemaakt om het te laten doen.
Er werd inderdaad geadviseerd om de stab. stangetjes mee te vervangen en de stofhoezen ook. Dat laatste kan misschien wel overgezet worden van de oude schokbrekers, als ze nog intact zijn. Moeilijk te zeggen als ze er nog onder hangen.
Volgende week de boel laten vervangen, dan ben ik hopelijk van al het gekraak en gepiep af.
Heintzer
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: veerpoot ''revisie''

 · 
Posted: 12.05.2016 - 17:45  ·  #15
Ik ben ook van plan om mijn veerpoten deels te vervangen. Nu zag ik in Vida 2 rubbers zitten (32 en 34 op het plaatje) met de nummers 31329206 en 30666314. Nu heb ik de boel nog niet helemaal uit elkaar gehad, maar voor zover ik kon zien zijn deze rubbers nu niet bij mij aanwezig. Zal ik ze bij het vervangen dan ook weglaten of is het verstandig ze alsnog te plaatsen?

 
Selected quotes for multi-quoting:   0