Ventiel remvloeistof zit muurvast

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 18:44  ·  #1
Hallo allen,

De naam van de titel zegt het eigenlijk al.

Ik was begonnen met het flushen van de remvloeistof. Blijkbaar nodig want bij de voorste twee wielen kwam aardig wat donkere vloeistof uit de ventielen lopen.

Eenmaal aangekomen bij de achterste wielen stuit ik op ventielen die muur en muurvast zitten.



WD40, even tikken met een slagpen, wat verhitten met een warmtepistool mochten allemaal niet baten.

En uiteraard door koppigheid (stupiditeit) zo vaak met een tang geprobeerd los te wrikken dat metaal van de moer los kwam zetten.

Heeft iemand een idee om dit nog los te krijgen? Ik probeer natuurlijk een bezoek aan de garage te voorkomen of zelfs het vervangen van de remklauwen.

Ik was er bijna!! Grrr.

Ik hoor het wel van jullie,

Hartelijke groet,

René
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 19:01  ·  #2
Ik heb een keer zo'n setje gekocht om dolgedraaide moeren en bouten los te draaien. Heb het tot dusver 1 keer nodig gehad en het werkte perfect.
Ik heb net dit geweldige item op AliExpress gevonden. Bekijk het nu!
US $29.61 50%OFF | 13Pcs Impact Beschadigd Bout Moer Schroef Remover Extractor Socket Tool Kit Verwijderen Set Bout Moer Schroef Removal Dopsleutel 3/8"
https://a.aliexpress.com/_EHvoqKN
Misschien kan je enkel de juiste dop ergens op de kop tikken bij een speciaalzaak?
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3168
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 19:45  ·  #3
Maar dan moet je ze met grof geweld er af slopen?
Nou ja, nieuwe ontluchtingsnippel zal niet zo duur zijn. Wel zorgen dat het helw ding er uit komt dan.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 20:21  ·  #4
Waar heb je m mee los proberen te draaien? Beste is een echte 6 kantige dop. En niet dop/sleutel met 12 kleinere tandjes, dat gaat invreten zoals nu is gebeurd.

Als je nog geen 6 kantige dop hebt geprobeerd, dat eerst doen.

Anders of idd die doppen hierboven. Of er weer rechte vlakken aan vijlen en dan 1 maat kleiner vijlen zodat er weer een dop op kan.

Nieuwe klauwen kunnen altijd nog :).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1686
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 20:38  ·  #5
inductie heater en dat ding rood gloeien stoken, dan komt die zo los
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 21:39  ·  #6
Bedankt voor de reacties.

Ik bestel alvast twee nieuwe ventielen voor achter en dan kijk ik even verder met jullie suggesties.

Ik had ook een collega met een V70 gevraagd wat hij normaal gebruikt en hij adviseerde een open ringsleutel om het los te krijgen. Maar dan moet het ventiel nog wel intact zijn denk ik.

Omdat mijn set met doppen niet wilde lukken ben ik met een waterpomptang aan de slag gegaan, die kon ik mooi vast klemmen op de ventielen. Dit werkte voor de voorste twee ventielen maar achter zit het gewoon te vast om los te krijgen.

In ieder geval weer wat wijzer geworden.
kjiratsiekoedel
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 541
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 22:19  ·  #7
Waterpomptang :). Kan je niet hard genoeg voor knijpen en wel goed mee slopen. Ik heb er nog weleens een griptang van gemaakt door er elastiek (binnenband van racefiets) omheen te winden (elke slag die je doet knijpt hij harder). Dat werkte toen wel.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 22:40  ·  #8
Ja, ik weet het. Het heeft gewerkt maar het was ook niet perfect.

Ik was een beetje gefrustreerd aan deze klus begonnen omdat ik daarvoor ook al niet de dop van de oliefilter los kreeg.

En toen liep ik hier nog eens tegenaan. Wanhopige tijden, wanhopige eisen, dus ging ik aan de slag met die tang.

De dop van de oliefilter was uiteindelijk los dus eigenlijk rest alleen nog maar de achterste remleidingen flushen.

Open ringsleutels zijn onderweg en ik kan bij de vorige eigenaar nog een setje van die doppen lenen om dolgedraaide moeren los te krijgen.

Volgende keer het hoofd wat meer koel proberen te houden, haha.
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2031
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 23:51  ·  #9
Grote kans dat het afbreekt en een deel in de Klauw blijft zitten, heb ik ook vaak gehad.
Bespaar je de moeite en monteer een andere remklauw dan, dan ben je wel snel klaar. Ik heb bij mij net een upgrade gemonteerd, je mag de goede achterklauwen gratis hebben als je dat wilt. Anders gaan ze van de week de vuilnisbak in.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 13.02.2024 - 23:52  ·  #10
vast in de imal(kruipolie) zetten. WD40 is geen kruipolie. heb dit laatst ook gehad met de C3. uiteindelijk brak het gewoon af, gebruikte een goede griptang Het uitdraaien met een tooltje na er een gat in geboord te hhevbben wilde ook niet. ik denk zelf dat sterk verhitten zeker een van de betere opties is.
Ik heb maar twee nieuwe remcilinders dr ingezet.
herken wel het even laatste nippel losdraaien k.t effect . en ja weer 3 dagen verder bestellen en monteren.
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 711
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 14.02.2024 - 05:33  ·  #11
Uit ervaring kan ik je vertellen dat je sneller klaar bent met het vervangen van de remklauw en de flexibele leiding. Plus dat je op korte termijn alsnog de remklauw c.q. remklauwen kunt vervangen omdat een van de twee achterremmen vastloopt. Wel kan het zijn dat je bij verwijdering van de flexibele leiding ook de overgang naar de metalen leiding ook niet los krijgt en dan zal je een reparatie stukje, met wartel moeten plaatsen op de metalen leiding.

Al met al moet veiligheid voorop staan.

De kosten van andere klauwen staan m.i. niet in verhouding met dit gedoe.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1878
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 14.02.2024 - 10:54  ·  #12
Open 6 kant sleutel is ook niet alles omdat ze erg ruim vallen vaak , een goed 6kant dichte ring sleutel , proberen los draaien , dan weer vast , en zo heen en weer wrikken .
wel Eerst even warm stoken , en dan de nippel even snel koelen , heb er van die spuitbussen voor , dat een paar x doen , als je geluk hebt dan komt ie los .
Verder besteed ik er ook niet teveel tijd meer aan , buigen of barsten is het na boven staande probeersels , dan maar een nieuwe klauw , persoonlijk zou ik dan beide waarschijnlijk vervangen , weet je zeker dat ie weer netjes remt .
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 14.02.2024 - 13:14  ·  #13
Zo, jouw remklauw is ook wel behoorlijk volgekoekt met dikke roest... verbaast ook niet echt dat ze dan eens vast komen te zitten. Inderdaad heetstoken is de enige optie die nu nog rest denk ik. Al vond ik die tip met afvijlen naar volgende kleinere maat ook wel een mooie!
De mijne zien er een stuk schoner uit (maar wij zien hier ook bijna nooit pekel), maar dan nog, als ik de remvloeistof doe (eens in de 2-3 jaar) dan maak ik eerst de nippel schoon (staalborsteltje), vooral op de rand waar de nippel in de klauw steekt, dan kruipolie erin, dan klein tikkie losdraaien met een zeskant dopje, dan weer vast, en dan de normale procedure met een ringsleuteltje en een slangetje op de nippel.
Open zeskant wordt bij mijn weten met name gebruikt voor de remslang, omdat daar geen ringsleutel omheen kan en de open zeskant betere grip geeft dan een standaard steeksleutel.
Trouwens, teruggaand naar die foto in de openingspost, het lijkt erop dat je flinke roest op je remvlak hebt, met putten zelfs? Wordt er uberhaupt nog wel geremd door dat remblok aan de buitenzijde? Kan zijn dat dat enkel zo lijkt op de foto, maar dat ziet er niet heel fris uit... (icm die remklauw zou ik ook eens een nieuw setje overwegen).
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 14.02.2024 - 14:33  ·  #14
Ik zou hem in de imal zetten paar dgn laten weken en dan heet stoken…

Alleen de kwaliteit vd klauw zou mij doen besluiten om de hele klauw incl slangen te vervangen door nieuwe
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Ventiel remvloeistof zit muurvast

 · 
Posted: 14.02.2024 - 16:18  ·  #15
Quote door V70R^2

Grote kans dat het afbreekt en een deel in de Klauw blijft zitten, heb ik ook vaak gehad.
Bespaar je de moeite en monteer een andere remklauw dan, dan ben je wel snel klaar. Ik heb bij mij net een upgrade gemonteerd, je mag de goede achterklauwen gratis hebben als je dat wilt. Anders gaan ze van de week de vuilnisbak in.


Als ze op mijn model V70 passen dan ben ik je erg dankbaar!

Ik heb een V70 2.4T uit 2003
 
Selected quotes for multi-quoting:   0